AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 Del Skrevet 9. januar 2023 Babette skrev (2 minutter siden): Men er det bare du som reagerer på kjøreferdighetene hans? Hva med din mor, som antakelig sitter på med ham mye oftere? Eller andre i familien? Det er ikke bare meg. Det er flere andre som har reagert. Og spurt om jeg ble redd. Min mor har tidligere sagt at hun er redd å sitte på med han. Men hun vil at han skal kjøre meg helt hjem likevel. Anonymkode: faf5a...8de 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/470468-redd-for-%C3%A5-sitte-p%C3%A5-med-folk-som-kj%C3%B8rer-d%C3%A5rlig-i-trafikken/page/3/#findComment-4137527 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 Del Skrevet 9. januar 2023 Lillemus skrev (8 minutter siden): Jeg synes du skal ringe fastlegen hans og si at du er bekymret for at han kjører bil lengre og be fastlegen ta ham inn for en undersøkelse. For det høres definitivt ikke ut som om han skal kjøre lengre. Tenk om han treffer og dreper et barn? Jeg tenker på det samme. Synes det er skummelt. Vet du om sertifikatet må fornyes eller om de tar gode kontroller innen sikkerhet om eldre folk som kjører? . Anonymkode: faf5a...8de 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/470468-redd-for-%C3%A5-sitte-p%C3%A5-med-folk-som-kj%C3%B8rer-d%C3%A5rlig-i-trafikken/page/3/#findComment-4137529 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 Del Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tenker på det samme. Synes det er skummelt. Vet du om sertifikatet må fornyes eller om de tar gode kontroller innen sikkerhet om eldre folk som kjører? . Anonymkode: faf5a...8de Det gjør de Anonymkode: 3de0f...8b5 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/470468-redd-for-%C3%A5-sitte-p%C3%A5-med-folk-som-kj%C3%B8rer-d%C3%A5rlig-i-trafikken/page/3/#findComment-4137530 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 9. januar 2023 Del Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg tenker på det samme. Synes det er skummelt. Vet du om sertifikatet må fornyes eller om de tar gode kontroller innen sikkerhet om eldre folk som kjører? . Anonymkode: faf5a...8de Eldre må fornye sertifikatet sitt etter fylte 80 år. I din fars tilfelle må han nok levere helseattest for å få fornyet sertifikatet og jeg håper legen hans tør si fra om at han ikke bør kjøre lengre for dette høres ikke bra ut. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/470468-redd-for-%C3%A5-sitte-p%C3%A5-med-folk-som-kj%C3%B8rer-d%C3%A5rlig-i-trafikken/page/3/#findComment-4137532 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kayia Skrevet 9. januar 2023 Del Skrevet 9. januar 2023 Her er det mye jeg ikke helt skjønner. Har faren din en historikk med mange ulykker? Om han virkelig kjører så dårlig som du sier, hvorfor er ikke din mor (som jeg regner med skal være med) like redd? Og, burde dere ikke i så fall ta buss sammen alle tre? Har du førerkort selv forresten? I såfall, kunne faren din kjørt dit og du kjørt hjem? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/470468-redd-for-%C3%A5-sitte-p%C3%A5-med-folk-som-kj%C3%B8rer-d%C3%A5rlig-i-trafikken/page/3/#findComment-4137542 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 Del Skrevet 9. januar 2023 Lillemus skrev (4 minutter siden): Eldre må fornye sertifikatet sitt etter fylte 80 år. I din fars tilfelle må han nok levere helseattest for å få fornyet sertifikatet og jeg håper legen hans tør si fra om at han ikke bør kjøre lengre for dette høres ikke bra ut. Får håpe at legen ikke vil gi han fornyet sertifikat dersom han fortsetter å kjøre så dårlig. Han er ikke den eneste som jeg har nektet å sitte på med. Husker at jeg skulle hjem fra et annet besøk en gang. Han som kjørte begynte å kjøre i en ekstrem hastighet. Plutselig skjedde det nesten en ulykke. Og alle i bilen skrek. Det viste seg at mannen som kjørte drakk alkohol hver dag og det preget nok kjøreevnen hans. Jeg satt meg aldri inn i bilen hans igjen. Jeg nektet. Det ble akseptert heldigvis. Anonymkode: faf5a...8de 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/470468-redd-for-%C3%A5-sitte-p%C3%A5-med-folk-som-kj%C3%B8rer-d%C3%A5rlig-i-trafikken/page/3/#findComment-4137544 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 Del Skrevet 9. januar 2023 Kayia skrev (1 minutt siden): Her er det mye jeg ikke helt skjønner. Har faren din en historikk med mange ulykker? Om han virkelig kjører så dårlig som du sier, hvorfor er ikke din mor (som jeg regner med skal være med) like redd? Og, burde dere ikke i så fall ta buss sammen alle tre? Har du førerkort selv forresten? I såfall, kunne faren din kjørt dit og du kjørt hjem? Jeg har ikke hørt at faren min har historikk med mange ulykker. Vet at han kjører dårlig, han har sovnet mens han kjørte flere ganger men det gikk heldigvis bra. Min mor er en type person som gjør alt han sier. Han ville bli fornærmet om hun sa nei til å sitte på. Jeg kan ikke kjøre. Har ikke førerkort og har aldri forsøkt å kjøre en bil i mitt liv. Anonymkode: faf5a...8de 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/470468-redd-for-%C3%A5-sitte-p%C3%A5-med-folk-som-kj%C3%B8rer-d%C3%A5rlig-i-trafikken/page/3/#findComment-4137552 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kayia Skrevet 9. januar 2023 Del Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har ikke hørt at faren min har historikk med mange ulykker. Vet at han kjører dårlig, han har sovnet mens han kjørte flere ganger men det gikk heldigvis bra. Min mor er en type person som gjør alt han sier. Han ville bli fornærmet om hun sa nei til å sitte på. Jeg kan ikke kjøre. Har ikke førerkort og har aldri forsøkt å kjøre en bil i mitt liv. Anonymkode: faf5a...8de Jeg ville foreslått at dere alle tre tar buss eller taxi sammen, og begrunnet med at dere slipper nattekjøring. Prøv å formidle dette som et konstruktivt forslag med omsorg for dere alle tre, og ikke som kritikk av din fars kjøreegenskaper. En annen gang, når dere ikke har konkret kjøreplan, bør du på forsiktig vis foreslå at han tester nattesynet for å ivareta egen og din mors sikkerhet i trafikken. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/470468-redd-for-%C3%A5-sitte-p%C3%A5-med-folk-som-kj%C3%B8rer-d%C3%A5rlig-i-trafikken/page/3/#findComment-4137562 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 Del Skrevet 9. januar 2023 Kayia skrev (2 minutter siden): Jeg ville foreslått at dere alle tre tar buss eller taxi sammen, og begrunnet med at dere slipper nattekjøring. Prøv å formidle dette som et konstruktivt forslag med omsorg for dere alle tre, og ikke som kritikk av din fars kjøreegenskaper. En annen gang, når dere ikke har konkret kjøreplan, bør du på forsiktig vis foreslå at han tester nattesynet for å ivareta egen og din mors sikkerhet i trafikken. De trenger ikke å ta buss til selskapet, for selskaper skal være hjemme hos dem Anonymkode: faf5a...8de 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/470468-redd-for-%C3%A5-sitte-p%C3%A5-med-folk-som-kj%C3%B8rer-d%C3%A5rlig-i-trafikken/page/3/#findComment-4137567 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nicklusheletida Skrevet 9. januar 2023 Del Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har vært flink å besøke de. Men hvis jeg går så blir jeg nødt å la min far kjøre meg hjem. Det er det jeg ikke liker. De kommer ikke til å akseptere at jeg tar bussen. Ellers så har jeg ingen problem med å delta i selskapet. Det eneste er at de har en tendens til å kritisere enkelte ting i livet mitt, og å behandle meg som liten. Men jeg ønsker å gå i selskapet. Problemet blir bare at da er jeg nødt å akseptere å bli kjørt hjem. Anonymkode: faf5a...8de Her må du ta styringa og vise at du ikke lar deg pille på nesa, hvis du ønsker mer respekt. Jeg synes du skal dra, men ta buss hjem uten noe mer diskusjon rundt dette. Du trenger ikke forsvare dette. Du tar buss. Ferdig snakka, så får de diskutere med seg selv, gråte , klage og krangle med hverandre så mye de bare vil. Jeg skjønner ikke at du gidder å innvolvere deg i raritetene en gang. Du er virkelig ikke ansvarlig for forholdet dem i mellom. Det får de ta seg av selv, hvis det er slik at det bare er hos dem problemene ligger. Men lurer litt fortsatt. Har ikke du også hatt et annet innlegg om dette selskapet, hvor problemet da var selve tidspunktet for selskapet ? 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/470468-redd-for-%C3%A5-sitte-p%C3%A5-med-folk-som-kj%C3%B8rer-d%C3%A5rlig-i-trafikken/page/3/#findComment-4137577 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kayia Skrevet 9. januar 2023 Del Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): De trenger ikke å ta buss til selskapet, for selskaper skal være hjemme hos dem Anonymkode: faf5a...8de Men da burde det være enkelt å si ja takk til at faren din henter deg men at du tar buss hjem, så trenger de ikke bryte opp egen fest når du skal hjem. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/470468-redd-for-%C3%A5-sitte-p%C3%A5-med-folk-som-kj%C3%B8rer-d%C3%A5rlig-i-trafikken/page/3/#findComment-4137581 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 Del Skrevet 9. januar 2023 Kayia skrev (1 minutt siden): Men da burde det være enkelt å si ja takk til at faren din henter deg men at du tar buss hjem, så trenger de ikke bryte opp egen fest når du skal hjem. Problemet er der om han henter meg også. Han kjører dårlig når det er lyst ute også. Alle i besøket pleier å forlate selskapet på samme tid. Men men besøket er ikke før til helgen så har ennå tid å tenke på hvordan jeg kan løse dette uten å skape mer drama. Anonymkode: faf5a...8de 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/470468-redd-for-%C3%A5-sitte-p%C3%A5-med-folk-som-kj%C3%B8rer-d%C3%A5rlig-i-trafikken/page/3/#findComment-4137584 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nicklusheletida Skrevet 9. januar 2023 Del Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Problemet er der om han henter meg også. Han kjører dårlig når det er lyst ute også. Alle i besøket pleier å forlate selskapet på samme tid. Men men besøket er ikke før til helgen så har ennå tid å tenke på hvordan jeg kan løse dette uten å skape mer drama. Anonymkode: faf5a...8de Jeg tror det viktigste er at du bestemmer deg i god tid før selskapet, enten du velger buss eller bli kjørt og at du holder fast på det som du har bestemt deg for. Det er viktig at du ikke begynner å vingle hvis de lager drama. Ikke gå inn i noen diskusjon ang saken. Bare vær bestemt på en høflig måte og vis tydelig at du ikke vil være en del av dramaet. 3 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/470468-redd-for-%C3%A5-sitte-p%C3%A5-med-folk-som-kj%C3%B8rer-d%C3%A5rlig-i-trafikken/page/3/#findComment-4137586 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kayia Skrevet 9. januar 2023 Del Skrevet 9. januar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Problemet er der om han henter meg også. Han kjører dårlig når det er lyst ute også. Alle i besøket pleier å forlate selskapet på samme tid. Men men besøket er ikke før til helgen så har ennå tid å tenke på hvordan jeg kan løse dette uten å skape mer drama. Anonymkode: faf5a...8de Enig med Lillemus, gjør et valg og vær tydelig på hva du velger. Om du begynner å leke syk eller åpne for diskusjon bidrar du til å lage storm i vannglass. Bruk heller humor og si «takk for tilbudet men jeg tar altså buss, ferdig snakka, gleder meg på fest hos dere😊». Endret 9. januar 2023 av Kayia 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/470468-redd-for-%C3%A5-sitte-p%C3%A5-med-folk-som-kj%C3%B8rer-d%C3%A5rlig-i-trafikken/page/3/#findComment-4137590 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 Del Skrevet 9. januar 2023 Kayia skrev (24 minutter siden): Enig med Lillemus, gjør et valg og vær tydelig på hva du velger. Om du begynner å leke syk eller åpne for diskusjon bidrar du til å lage storm i vannglass. Bruk heller humor og si «takk for tilbudet men jeg tar altså buss, ferdig snakka, gleder meg på fest hos dere😊». De kommer til å skrike etter meg og lage mye drama foran gjestene dersom jeg tar buss. Men jeg håper jeg finner gode løsninger for dette. Er endelig litt tid igjen til dette, og mannen forsøker å undersøke om noen kan bytte vakt med han slik at han kan bli med. Da slipper jeg drama ihvertfall. Glad i mine foreldre, men de er sære. Anonymkode: faf5a...8de 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/470468-redd-for-%C3%A5-sitte-p%C3%A5-med-folk-som-kj%C3%B8rer-d%C3%A5rlig-i-trafikken/page/3/#findComment-4137607 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kayia Skrevet 9. januar 2023 Del Skrevet 9. januar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (27 minutter siden): De kommer til å skrike etter meg og lage mye drama foran gjestene dersom jeg tar buss. Men jeg håper jeg finner gode løsninger for dette. Er endelig litt tid igjen til dette, og mannen forsøker å undersøke om noen kan bytte vakt med han slik at han kan bli med. Da slipper jeg drama ihvertfall. Glad i mine foreldre, men de er sære. Anonymkode: faf5a...8de Så får de bare gjøre det da. Du velger hva DU skal gjøre, og de hva DE skal gjøre, så det kan du ikke gjøre noe med der og da, annet enn å le og si «jeg er voksen og bestemmer selv vettu, men takk for i kveld, flott fest dere hadde laget, vi sees» - og så gå til bussen. Om de lager drama kan du ringe noen dager senere, når slt har toet seg, og si at «dette syns jeg ble ugreit. Dersom jeg ikke selv kan bestemme om jeg skal ta buss eller ikke må jeg melde avbud neste gang. Dere velger». Ut over dette, bruk letthet og smil og unngå å bidra til dramaet ved å svare tilbake, det roer best ned dramaqueens og kings. Endret 9. januar 2023 av Kayia 3 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/470468-redd-for-%C3%A5-sitte-p%C3%A5-med-folk-som-kj%C3%B8rer-d%C3%A5rlig-i-trafikken/page/3/#findComment-4137626 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 11. januar 2023 Del Skrevet 11. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 9.1.2023 den 22.55): De kommer til å skrike etter meg og lage mye drama foran gjestene dersom jeg tar buss. Men jeg håper jeg finner gode løsninger for dette. Er endelig litt tid igjen til dette, og mannen forsøker å undersøke om noen kan bytte vakt med han slik at han kan bli med. Da slipper jeg drama ihvertfall. Glad i mine foreldre, men de er sære. Anonymkode: faf5a...8de Hvem er det verst for om de lager drama - er det de eller du som driter seg ut om de begynner å diskutere om du skal ta buss eller kjøre deg hjem når du har sagt at slik blir det? Jeg var i en litt tilsvarende drama-situasjon før jul, som jeg ser for meg at du frykter kan oppstå, og jeg tar frem denne for å vise deg hvem som er ansvarlig for situasjonen: Mine foreldre var på besøk i et par timer for å levere julegaver og markere min fødselsdag (rundt tall). Det første min mor gjorde, var å hisse seg opp over at min far kanskje hadde glemt å ta med en bag, og de sto og ropte gjennom stuen hvem som egentlig hadde ansvaret for å få med den bagen. Min umiddelbare tanke, og om det hadde vært jeg og min samboer, var at vi begge hadde et like stort ansvar for å få med den bagen og at det ikke hadde blitt noen diskusjon/krangel om det... Jeg hadde advart min samboer at slike situasjoner kunne lett oppstå, og selv satt vi to helt i ro, så lettere oppgitt delvis på hverandre og delvis på foreldrene mine, som noen tause statuetter i de tre-fire minuttene det pågikk, inntil de fant bagen. Da de fant bagen, kjeklet de videre i ett minutts tid om hvorfor den ikke var blitt tatt inn med en gang. Min tanke var klar; her er det de som voksne mennesker, mine foreldre, som står ansvarlig for egen adferd - om de synes det er OK å kjefte og krangle åpenlyst fremfor folk, så greit for meg... Om dine foreldre lager mye oppstyr i selskapet, er de selv ansvarlig for egen adferd - det er ikke du. De er like voksne, selvstendige og ansvarlige mennesker for eget liv som deg (antar jeg?). Og jeg kom til å tenke: Hva sier din mann om alt dette oppstyret? Jeg vet hva min hadde sagt... Kayia skrev (På 9.1.2023 den 23.22): annet enn å le og si «jeg er voksen og bestemmer selv vettu, men takk for i kveld, flott fest dere hadde laget, vi sees» - og så gå til bussen. Om de lager drama kan du ringe noen dager senere, når slt har toet seg, og si at «dette syns jeg ble ugreit. Dersom jeg ikke selv kan bestemme om jeg skal ta buss eller ikke må jeg melde avbud neste gang. Dere velger». Ut over dette, bruk letthet og smil og unngå å bidra til dramaet ved å svare tilbake, det roer best ned dramaqueens og kings. Dette forslaget synes jeg var utrolig bra. Ikke legg mer ved til det bålet som allerede har blitt fôret godt nok nå, og jeg foreslår at om spørsmålet dukker opp igjen, så bare si at "det tar vi når det kommer" - og følg deretter rådet til Kayia Smil litt, si at du tar bussen og gjør deretter det, uten å invitere videre til diskusjon. Jeg kan høre så godt inni hodet tidligere samtaler jeg har hatt med terapeuten min ang. disse temaene, hvor han har hatt noen lange monologer om at det er på tide at jeg tar kontroll og styring over egen hverdag og eget liv, og ikke lar meg kontrollere av de. Monologer fordi jeg i blant kan være mye taus i terapitimene ang. vanskelige emner - men jeg har lyttet intenst og tatt mye til meg, og vi har snakket om innholdet i hans monologer i en senere samtale. Jeg tror ikke du ønsker den situasjonen som du nå er i med dine foreldre? Og det trenger ikke være motstridende til å ikke være glad i egne foreldre - vil det å være glad i egne foreldre si fullstendig underkastelse? Selv trodde jeg det, men har innsett at det var en feil oppdragelse.Beklager om dette ikke var relevant for deg i det hele tatt. 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/470468-redd-for-%C3%A5-sitte-p%C3%A5-med-folk-som-kj%C3%B8rer-d%C3%A5rlig-i-trafikken/page/3/#findComment-4138003 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.