Gå til innhold

Pepsi Max/ Cola uten sukker

Anbefalte innlegg

Kayia skrev (1 time siden):

Jeg syns halvannen liter høres usunt mye ut. Det er det sikkert ikke noen som har belegg for å si, da hadde det sikkert vært krigstyper i avisene for lengst. 

Likevel får jeg meg ikke til å tro at det er bra for kroppen å ha i seg så masse kunstige stoffer, spesielt ikke for tennene. Akkurat det siste er det forsket en del på, og det er ingen tvil om at cola zero, tab ekstra og pepsi max svært ofte fører til syreskader etter lengre tids bruk. Det samme gjelder for så vidt appelsinjuice og andre syreholdige drikker. Skadene som oppstår er uopprettelige, og de er kostbare å flikke på (i den grad det lar seg gjøre).

Jeg tror imidlertid også indre organer kan ta skade etter lang tids bruk, uten at jeg kan dokumentere dette. Jeg har "alltid" drukket noe brus i helgene, men under pandemien begynte jeg gradvis å drikke  a l t f o r  mye cola zero. Gjerne flere glass hver eneste dag. Vet ikke helt hvorfor, det bare ble sånn, ettersom jeg alltid var hjemme. Kanskje har det sammenheng med at jeg ikke drikker alkohol når jeg er alene (og det var man jo mer under pandemien) eller kanskje var det så enkelt at det ble for fristende å gå og kikke på eget varelager gjennom arbeidsdagen/kvelden, det stod jo alltid en flaske med duggfrisk cola zero i kjøleskapsdøren :D 

I sommer tok jeg affære og sluttet med dette, og det var enklere enn jeg hadde trodd. Først gikk jeg over til å lage vann med kullsyre som jeg drakk i ukedagene, og cola zero skulle kun forbeholdes fre- og lørdagskos. Etter litt foretrakk jeg vann med kullsyre også i helgene, i alle fall startet jeg kveldene med vann. Jeg er HELT sikker på at indre organer har godt av å få masse vann framfor cola zero :) 

Om jeg var deg ville jeg helt klart benyttet rehabiliteringsoppholdet til å trappe ned/kutte, og å endre vaner :)

Cola zero drikkingen min tok av i barselpermisjonen, da var den tilgjengelig hele dagen. Drakk mindre da jeg gikk på jobb, men så ble jeg ufør og det ballet på seg igjen.

Jeg tror at om det hadde vært skadelig for indre organer så hadde det vært bekreftet av forskning. Det har jo blitt forsket veldig mye på det. Men nå det er sagt så tror jeg jo kroppen trives best uten søtningsstoffer.

Kanskje hadde jeg klart endringen jeg også. Jeg har bare gitt meg selv lov til å drikke akkurat så mye som jeg vil mens jeg har vært syk, jeg har hatt nok kamper å kjempe. Men nå er jeg jo friskere så kanskje tiden er inne.

Lillemus skrev (39 minutter siden):

Det blir nesten 550 liter i året. Kom ikke og fortell meg at kroppen er uanfektet av 550 liter drikke med aspartam pr år! Det nekter jeg å tro på. For ikke å sakke om tennene pga av syrene i  brusen og som prikken over i'en inneholder i alle fall svarte lettbruser (såvidt jeg har skjønt) mye fosfor som kan føre til beinskjørhet ved større inntak. Sorry, men halvannen liter brus hver dag er mye.

Har aldri sagt at det ikke er mye. Selvfølgelig er halvannen liter mye.

Worriesome Plenty 2 skrev (35 minutter siden):

Jeg drikker 4 liter lettcola hver dag. Aspartam er frikjent og ufarlig. Noen helsefanatikere vil komme med alternative teorier. Det fester seg ikke. Jeg stoler på forskning.

Der er dyrt å drikke så mye. Jeg synes det er dyrt med mitt forbruk. Men nå er det jo ofte tilbud. Jeg stoler også på forskning.

Fortsetter under...

Fru2020 skrev (1 time siden):

Jeg tror at om det hadde vært skadelig for indre organer så hadde det vært bekreftet av forskning. Det har jo blitt forsket veldig mye på det.

Jeg tror nok kanskje at dette vil vise seg etter hvert. Vi drakk jo ikke litersvis av cola zero på 1980- og 90, tallet, dette kom for fullt på 2000-tallet. For min del enda senere, sånn fra 2010 og utover.

Endret av Kayia
Kayia skrev (1 time siden):

Jeg tror nok kanskje at dette vil vise seg etter hvert. Vi drakk jo ikke litersvis av cola zero på 1980- og 90, tallet, dette kom for fullt på 2000-tallet. For min del enda senere, sånn fra 2010 og utover.

For meg kom det også etter 2010. Men som du sa så steg nok volumet generelt fra tidlig 2000-tallet. Det vil si at de har tjue år å forske på.

Vhanja skrev (6 timer siden):

Jeg drikker cola uten sukker hver dag. Ser folk i alle vektklasser som drikker det eller pepsi max.

Jeg ser det samme. Alle vektklasser.

Jeg drikker cola hver dag, enten med eller uten sukker.  Har drukket mye med sukker i det siste halvåret. Har allikevel gått ned 2 kg i vekt. Men jeg er veldig aktiv i tillegg. Mulig det som gjør det.  :)

Endret av Thebutterfly
Thebutterfly skrev (Akkurat nå):

Jeg drikker cola hver dag, enten med eller uten sukker.  Har drukket mye med sukker i det siste halvåret. Har allikevel gått ned 2 kg i vekt. Men jeg er veldig aktiv i tillegg. Mulig det som gjør det.  :)

Er du avhengig og vet du hvor mange sukkerbiter det er i cola?

Anonymkode: 82dff...08e

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er du avhengig og vet du hvor mange sukkerbiter det er i cola?

Det er ca. 26,5 sukkerbiter i 0,5 l vanlig cola. I 0,5 l eplejuice er det ca. 27,5 sukkerbiter. Det er dog litt vitaminer og andre næringsstoffer i eplejuice da, men man bør ikke drikke masse juice hver dag heller.

Annonse

Lillemus skrev (32 minutter siden):

Det er ca. 26,5 sukkerbiter i 0,5 l vanlig cola. I 0,5 l eplejuice er det ca. 27,5 sukkerbiter. Det er dog litt vitaminer og andre næringsstoffer i eplejuice da, men man bør ikke drikke masse juice hver dag heller.

😳 er det så mye sukker i eplejuice? Det som er så godt.

(Men jeg drikker det bare på sykehuset og da blir det somregel i stedet for mat så det er ikke eplejuicen som er skyld i min fedme)

Fru2020 skrev (16 minutter siden):

😳 er det så mye sukker i eplejuice? Det som er så godt.

(Men jeg drikker det bare på sykehuset og da blir det somregel i stedet for mat så det er ikke eplejuicen som er skyld i min fedme)

Appelsinjuice inneholder nesten 50 g sukker pr. halvliter den også. Fruktjuice inneholder mye sukker, frukt som ikke er presset også.

Lillemus skrev (1 minutt siden):

Appelsinjuice inneholder nesten 50 g sukker pr. halvliter den også. Fruktjuice inneholder mye sukker, frukt som ikke er presset også.

Hvor mye innholdet en middag i kcal? 

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De som sier ja er de lykkeligste menneskene. Jeg har ikke matvekt nå. 

Glem det, jeg tror ikke ett sekund på dette prosjektet ditt uansett. Kjøp deg en matvekt om du absolutt skal veie maten din.

Kayia skrev (6 timer siden):

Jeg syns halvannen liter høres usunt mye ut. Det er det sikkert ikke noen som har belegg for å si, da hadde det sikkert vært krigstyper i avisene for lengst. 

Likevel får jeg meg ikke til å tro at det er bra for kroppen å ha i seg så masse kunstige stoffer, spesielt ikke for tennene. Akkurat det siste er det forsket en del på, og det er ingen tvil om at cola zero, tab ekstra og pepsi max svært ofte fører til syreskader etter lengre tids bruk. Det samme gjelder for så vidt appelsinjuice og andre syreholdige drikker. Skadene som oppstår er uopprettelige, og de er kostbare å flikke på (i den grad det lar seg gjøre).

Jeg tror imidlertid også indre organer kan ta skade etter lang tids bruk, uten at jeg kan dokumentere dette. Jeg har "alltid" drukket noe brus i helgene, men under pandemien begynte jeg gradvis å drikke  a l t f o r  mye cola zero. Gjerne flere glass hver eneste dag. Vet ikke helt hvorfor, det bare ble sånn, ettersom jeg alltid var hjemme. Kanskje har det sammenheng med at jeg ikke drikker alkohol når jeg er alene (og det var man jo mer under pandemien) eller kanskje var det så enkelt at det ble for fristende å gå og kikke på eget varelager gjennom arbeidsdagen/kvelden, det stod jo alltid en flaske med duggfrisk cola zero i kjøleskapsdøren :D 

I sommer tok jeg affære og sluttet med dette, og det var enklere enn jeg hadde trodd. Først gikk jeg over til å lage vann med kullsyre som jeg drakk i ukedagene, og cola zero skulle kun forbeholdes fre- og lørdagskos. Etter litt foretrakk jeg vann med kullsyre også i helgene, i alle fall startet jeg kveldene med vann. Jeg er HELT sikker på at indre organer har godt av å få masse vann framfor cola zero :) 

Om jeg var deg ville jeg helt klart benyttet rehabiliteringsoppholdet til å trappe ned/kutte, og å endre vaner :)

Er du avholds eller er du veldig religiøs? 

Lillemus skrev (2 minutter siden):

Glem det, jeg tror ikke ett sekund på dette prosjektet ditt uansett. Kjøp deg en matvekt om du absolutt skal veie maten din.

Det er til jobb, Nei vel takk for ingen hjelp. Skikkelig kjipt gjort av deg. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er til jobb, Nei vel takk for ingen hjelp. Skikkelig kjipt gjort av deg. 

Jaja. Det er jo meningen du skal gjøre det selv uansett, ikke at andre skal gjøre jobben for deg. Og om det er til jobb så be dem om å kjøpe en matvekt til deg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...