Gå til innhold

Er gud god?

Anbefalte innlegg

Lillemus skrev (På 11.1.2023 den 6.04):

Bibelen er bare en eventyrbok skrevet av menn for 1700-2000 år siden, den er ikke mer sann enn HC Andersens eventyr. 

Bibelen er ikke en eventyrbok nei. Hadde det ikke vært for jesus hadde vi ikke feiret jul. 

Anonymkode: 2a0b0...1c0

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/470525-er-gud-god/page/2/#findComment-4139247
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hvilke skrifter ignoreres? Der hvor det står at Gud er kjærlighet, at Gud elsket verden og menneskene så høyt at han var villig til å selv å bli lik et menneske for å frelse oss fra synd og fortapelse? Der hvor det står at han er prøvet i alt vi mennesker prøves i? Der hvor det står at han har lovet å være med oss alle dager inntil verdens ende? Der hvor det står at vi kan komme til ham med alt vi strever med og bærer på av tunge byrder? At han vil gi oss hvile, kraft og styrke? At han vil ha oss med til himmelen hvor alt bare er godt? At han vil tørke bort hver tåre og lege enhver sorg og smerte? At han vil skape en ny himmel og en ny jord hvor alt bare er godt? Se det er en ond gud, ja... 

Jeg forstår ikke GT så godt, men NT forstår jeg, og det er den som er relevant for meg. NT ble til pga Jesus og den nye loven. Loven som sier at vi skal elske hverandre. At vi skal oppføre oss mot andre som vi vil at de skal oppføre seg mot oss. Hvilken ond gud sier vi skal elske våre fiender og elske hverandre? 

Anonymkode: 4ecfe...b7f

Alt det gode han gjør som du ramser opp her, det er for de som tror.

Og det er mange som tror og aldri føler seg bra nok. Som føler på skam og sorg og har angst fordi de tror Gud vil straffe dem. Blant annet. Det er homohat og diskriminering. Du må nesten ta med alt. 

Jeg har opplevd at folk har blitt psykotiske og leste bibelen dag og natt, og vedkommende trodde hun ble sett av overalt til enhver tid. Hun ble frisk etter mange år, og det var jo bra. Bare at hun begynte å drikke på grunn av traumer. Det er mange i religiøse miljøer som sliter psykisk. Og de føler seg enda verre fordi de ikke blir "bønnhørt". Du vet nok også dette. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/470525-er-gud-god/page/2/#findComment-4139253
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Når begynte vi med det da? 

Akkurat når er vel usikkert, men vikingene feiret jolablot eller midtvintersblot da kristendommen kom til Norge. Kong Håkon den gode påbød på 900-tallet at landet (altså Norge) skulle feire jul den 25. desember, samtidig med at den kristne høytid ble feiret over hele Europa. Antagelig ble det nordiske juleblot feiret i midten av januar, men disse to feiringene ble da slått sammen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/470525-er-gud-god/page/2/#findComment-4139277
Del på andre sider

Lillemus skrev (1 minutt siden):

Akkurat når er vel usikkert, men vikingene feiret jolablot eller midtvintersblot da kristendommen kom til Norge. Kong Håkon den gode påbød på 900-tallet at landet (altså Norge) skulle feire jul den 25. desember, samtidig med at den kristne høytid ble feiret over hele Europa. Antagelig ble det nordiske juleblot feiret i midten av januar, men disse to feiringene ble da slått sammen.

Det var svært innviklet……. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/470525-er-gud-god/page/2/#findComment-4139280
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 15.1.2023 den 17.42):

Hvilke skrifter ignoreres? Der hvor det står at Gud er kjærlighet, at Gud elsket verden og menneskene så høyt at han var villig til å selv å bli lik et menneske for å frelse oss fra synd og fortapelse? Der hvor det står at han er prøvet i alt vi mennesker prøves i? Der hvor det står at han har lovet å være med oss alle dager inntil verdens ende? Der hvor det står at vi kan komme til ham med alt vi strever med og bærer på av tunge byrder? At han vil gi oss hvile, kraft og styrke? At han vil ha oss med til himmelen hvor alt bare er godt? At han vil tørke bort hver tåre og lege enhver sorg og smerte? At han vil skape en ny himmel og en ny jord hvor alt bare er godt? Se det er en ond gud, ja... 

Jeg forstår ikke GT så godt, men NT forstår jeg, og det er den som er relevant for meg. NT ble til pga Jesus og den nye loven. Loven som sier at vi skal elske hverandre. At vi skal oppføre oss mot andre som vi vil at de skal oppføre seg mot oss. Hvilken ond gud sier vi skal elske våre fiender og elske hverandre? 

Noah var den eneste sin familie som overlevde syndefloden. Så der kverka gud en god del. For ikke å snakke om hekseprosessene, straff for homofili også videre. Likene ligger å stinker foran korset gitt. Det baler seg på. Og så jævlig han var mot Job. For ikke å snakke om helvetestrussler hadde dette vært virkelig ville gud vunnet i omskap over Hitler.

men det gjemmes bort nå som samfunnet har blitt sekulært og prestene vedtar mer enn Bibelen.

Satan er snillere enn gud, allikevel får han skylda.

det er svakt av en ommipotent gud å la barn få kreft og dø.  Dette kunne jeg fylt på med i dagevis, men jeg tror ikke det glir inn med logikk hos de religiøse. Kristendommen på sitt verdte var ikke bedre enn Afghanistan under taliban.

Anonymkode: 4e38f...a3e

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/470525-er-gud-god/page/2/#findComment-4139484
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Noah var den eneste sin familie som overlevde syndefloden. Så der kverka gud en god del. For ikke å snakke om hekseprosessene, straff for homofili også videre. Likene ligger å stinker foran korset gitt. Det baler seg på. Og så jævlig han var mot Job. For ikke å snakke om helvetestrussler hadde dette vært virkelig ville gud vunnet i omskap over Hitler.

men det gjemmes bort nå som samfunnet har blitt sekulært og prestene vedtar mer enn Bibelen.

Satan er snillere enn gud, allikevel får han skylda.

det er svakt av en ommipotent gud å la barn få kreft og dø.  Dette kunne jeg fylt på med i dagevis, men jeg tror ikke det glir inn med logikk hos de religiøse. Kristendommen på sitt verdte var ikke bedre enn Afghanistan under taliban.

Anonymkode: 4e38f...a3e

Du får nå bare ha dine oppfatninger, og jeg mine. Men at Satan er snillere enn Gud? Den var morsom! 

Men et lite spørsmål trenger seg på: Tror du at Gud finnes i det hele tatt? 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/470525-er-gud-god/page/2/#findComment-4139486
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Du får nå bare ha dine oppfatninger, og jeg mine. Men at Satan er snillere enn Gud? Den var morsom! 

Men et lite spørsmål trenger seg på: Tror du at Gud finnes i det hele tatt? 

Et spørsmål trenger seg på her også: Hvem er det som har sagt at Satan står bak onde handlinger egentlig? 

Det Gud ber oss om er å si nei til det HAN syns er galt ref de budene, og sier Satan står bak om man bryter dem. 

Det er ingen konkrete historier om Satan og hva han er skyld i, annet enn at han ba Eva spise av kunnskapens tre. 

Gud liker dumme mennesker, det sier han rett ut. De enfoldige osv. Det gjentas flere steder i Bibelen. Det er også dette med at man skal bare tro, ikke vite. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/470525-er-gud-god/page/2/#findComment-4139495
Del på andre sider

Kashmir skrev (44 minutter siden):

Et spørsmål trenger seg på her også: Hvem er det som har sagt at Satan står bak onde handlinger egentlig? 

Det Gud ber oss om er å si nei til det HAN syns er galt ref de budene, og sier Satan står bak om man bryter dem. 

Det er ingen konkrete historier om Satan og hva han er skyld i, annet enn at han ba Eva spise av kunnskapens tre. 

Gud liker dumme mennesker, det sier han rett ut. De enfoldige osv. Det gjentas flere steder i Bibelen. Det er også dette med at man skal bare tro, ikke vite. 

Det finnes meget intelligente og oppegående mennesker som tror på Jesus også, og man finner dem i alle yrkesgrupper.

Orker ikke å svare på spørsmålene dine akkurat nå, men kanskje kommer jeg tilbake til dem. Det vil i så fall bli et ganske omfattende svar, og det spørs om det er så interessant. 🙂

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/470525-er-gud-god/page/2/#findComment-4139536
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det finnes meget intelligente og oppegående mennesker som tror på Jesus også, og man finner dem i alle yrkesgrupper.

Orker ikke å svare på spørsmålene dine akkurat nå, men kanskje kommer jeg tilbake til dem. Det vil i så fall bli et ganske omfattende svar, og det spørs om det er så interessant. 🙂

Jeg vil veldig gjerne lese svaret selv om det er omfattende. Kanskje foretrekker jeg at det er det faktisk.

Jeg skrev ikke at det ikke fins intelligente mennesker som tror på Gud. Eller Jesus. Det skrev jeg faktisk ikke. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/470525-er-gud-god/page/2/#findComment-4139541
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...