Gå til innhold

Puls


Fru2020

Anbefalte innlegg

Jeg har vært på det som for meg er enn langtur idag. Sikkert det lengste jeg har gått på mange år.

Da jeg kom hjem viste klokken at jeg hadde 143 i puls. Er det mye? Ok?

Hva bør pulsen ligge på for at det skal ha god effekt?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke mye, men middels vil jeg si. Tung kondisjonstrening kommer en gjerne opp i 170-185. Men en tur med 143 i puls gir effekt det altså. :) For hjertet sin del er det dog sunt med noen høyere pulstopper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (44 minutter siden):

Det er ikke mye, men middels vil jeg si. Tung kondisjonstrening kommer en gjerne opp i 170-185. Men en tur med 143 i puls gir effekt det altså. :) For hjertet sin del er det dog sunt med noen høyere pulstopper.

Det er sannsynlig at jeg hadde høyere puls første halvdel av turen for det er bare oppoverbakker.

Jeg har sannsynligvis nesten aldri hatt så høy puls som du beskriver. Jeg har aldri presset meg selv særlig hardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puls er utrolig individuelt.

Min far hadde da han levde en makspuls på 100, mens min mor som er nesten like gammel har en makspuls på 180.

Hvis du skal finne ut hvilke soner du skal ligge i ved trening må du kjenne både makspulsen og hvilepulsen din. Sett at hvilepulsen din er 60 og makspulsen din er 180 - så har du de 120 i differanse som du kan definere soner ut fra. For fettforbrenning (langkjøring) kan du ligge på hvilepuls + 50-70% av differansen - i dette tilfellet 120-150. Skal du bygge kondis bør du ligge litt høyere, kanskje 160, og skal du trene intervaller bør du enda litt høyere.

Alternativt kan du gi F i pulsen og trene slik du føler for 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (4 timer siden):

Jeg har vært på det som for meg er enn langtur idag. Sikkert det lengste jeg har gått på mange år.

Da jeg kom hjem viste klokken at jeg hadde 143 i puls. Er det mye? Ok?

Hva bør pulsen ligge på for at det skal ha god effekt?

Med mindre du har ekstremt høy eller ekstremt lav puls er det ikke noe du trenger å tenke på. :) Det er for toppidrettsutøvere og nerder. ;) Jeg har nettopp vært ute på ski (!) og måtte jo sjekke hva pulsen min var, den var på 147 på det høyeste ser jeg, jeg var ikke spesielt andpusten, men svett var jeg, hadde vel nok klær på. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (14 minutter siden):

Med mindre du har ekstremt høy eller ekstremt lav puls er det ikke noe du trenger å tenke på. :) Det er for toppidrettsutøvere og nerder. ;) Jeg har nettopp vært ute på ski (!) og måtte jo sjekke hva pulsen min var, den var på 147 på det høyeste ser jeg, jeg var ikke spesielt andpusten, men svett var jeg, hadde vel nok klær på. ;) 

Må være forsiktig så du ikke brekker lårhalsen. 

Anonymkode: c377a...5a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Må være forsiktig så du ikke brekker lårhalsen. 

Anonymkode: c377a...5a7

Takk for omtanken. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (56 minutter siden):

Alternativt kan du gi F i pulsen og trene slik du føler for 😊

😂

Kanskje det jeg skal gjøre. Jeg er så uendelig dårlig trent at all bevegelse vil være med å bedre utholdenheten min tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (23 minutter siden):

Med mindre du har ekstremt høy eller ekstremt lav puls er det ikke noe du trenger å tenke på. :) Det er for toppidrettsutøvere og nerder. ;) Jeg har nettopp vært ute på ski (!) og måtte jo sjekke hva pulsen min var, den var på 147 på det høyeste ser jeg, jeg var ikke spesielt andpusten, men svett var jeg, hadde vel nok klær på. ;) 

Jeg er egentlig ikke så innmari interessert i puls og trening. Men så har jeg den klokken da som sier ifra. Tenkte det var greit å vite sånn noenlunde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøtteknotten
Fru2020 skrev (1 time siden):

Jeg er egentlig ikke så innmari interessert i puls og trening. Men så har jeg den klokken da som sier ifra. Tenkte det var greit å vite sånn noenlunde.

Ikke jeg heller, bryr meg lite om puls. Men det som jeg synes er litt interessant da, er å sammenligne med meg selv over tid. Altså jeg kan gå tilbake i appen å feks se at akkurat den faste turen som jeg blir like sliten av nå som for lenge siden, tydelig viser en økning i form. For da bruker jeg kortere tid, og har samtidig en god del lavere puls enn tidligere. Eller at hvilepulsen jevnt og trutt har falt de siste to årene.

Vet at slike målinger kan være veldig unøyaktige, men tenker at endringer er reelle uansett 😊

Så god du er som har begynt å komme deg ut! Snart nærmer det seg vår også ☘️🌿☀️

Endret av Bøtteknotten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøtteknotten skrev (7 minutter siden):

Ikke jeg heller, bryr meg lite om puls. Men det som jeg synes er litt interessant da, er å sammenligne med meg selv over tid. Altså jeg kan gå tilbake i appen å feks se at akkurat den faste turen som jeg blir like sliten av nå som for lenge siden, tydelig viser en økning i form. For da bruker jeg kortere tid, og har samtidig en god del lavere puls enn tidligere. Eller at hvilepulsen jevnt og trutt har falt de siste to årene.

Vet at slike målinger kan være veldig unøyaktige, men tenker at endringer er reelle uansett 😊

Så god du er som har begynt å komme deg ut! Snart nærmer det seg vår også ☘️🌿☀️

Takk😊🤩

Du sier noe der. Kanskje jeg skal notere meg hvilepulsen slik at jeg har noe å sammenligne med. Jeg har veldig høy hvilepuls. Jeg noterte meg hvor lang tid turen tok i dag, håpet er at den skal ta kortere tid etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøtteknotten
Fru2020 skrev (8 minutter siden):

Takk😊🤩

Du sier noe der. Kanskje jeg skal notere meg hvilepulsen slik at jeg har noe å sammenligne med. Jeg har veldig høy hvilepuls. Jeg noterte meg hvor lang tid turen tok i dag, håpet er at den skal ta kortere tid etterhvert.

Lurt! Noter gjerne også noe om hvor tungt turen opplevdes. Det kan være motiverende! Jeg er med på en styrketreningsutfordring nå i 3 mnd, og på den appen får jeg alltid opp en skala etter hvert utførte økt, der jeg skal angi hvor hard økta var (10 av 10 er «beyond hard» feks). Plutselig her sist uke, ca halvveis i opplegget, kom jeg på å se tilbake. Uten egentlig å tenke over det, så er de fleste øktene 6-8 nå, mot 8-10 i starten. Det er litt kult! Om du bruker lik tid på turen en gang, men det føltes lettere, så er det også fremgang 💪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at puls er kun interessant hvis man ser det i sammenheng med noe. Dvs du må se din puls under aktivitet i sammenheng med din hvilepuls og din makspuls for at den skal kunne si noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bøtteknotten skrev (10 timer siden):

Lurt! Noter gjerne også noe om hvor tungt turen opplevdes. Det kan være motiverende! Jeg er med på en styrketreningsutfordring nå i 3 mnd, og på den appen får jeg alltid opp en skala etter hvert utførte økt, der jeg skal angi hvor hard økta var (10 av 10 er «beyond hard» feks). Plutselig her sist uke, ca halvveis i opplegget, kom jeg på å se tilbake. Uten egentlig å tenke over det, så er de fleste øktene 6-8 nå, mot 8-10 i starten. Det er litt kult! Om du bruker lik tid på turen en gang, men det føltes lettere, så er det også fremgang 💪

Det hørtes spennende ut med styrketreningsutfordring. Er det noe du gjør hjemme? For meg er det kondisjon som blir første fokus. Styrke får komme som neste steg.

Skal gjøre alvor opp kjøpe meg en treningsdagbok/mat. Jeg liker å ha ting skriftlig i tillegg til digitalt. 

Vhanja skrev (9 timer siden):

Jeg tenker at puls er kun interessant hvis man ser det i sammenheng med noe. Dvs du må se din puls under aktivitet i sammenheng med din hvilepuls og din makspuls for at den skal kunne si noe.

Jeg vet ikke hva min maksimalpuls er. Så en plass at det var 220 minus alder. Da er min 177

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøtteknotten
Fru2020 skrev (2 timer siden):

Det hørtes spennende ut med styrketreningsutfordring. Er det noe du gjør hjemme? For meg er det kondisjon som blir første fokus. Styrke får komme som neste steg.

Skal gjøre alvor opp kjøpe meg en treningsdagbok/mat. Jeg liker å ha ting skriftlig i tillegg til digitalt. 

Jeg er også glad i ha en del ting på papir, skriver konsekvent handlelister/pakkeliste med penn ikke på telefonen. Men akkurat treningsting har blitt digitalt bare.

Ja, det var bare en utfordring som dukket opp på FB, som jeg ved et innfall meldte meg på. Får gratis tilgang i 90 dager til en app der det var lagt inn økter med videoer til. Tenkte det var verd et forsøk, jeg har aldri drevet med noe styrke tidligere og synes det er skikkelig skummelt med treningssenter 😂(jeg er veldig ny på alt av trening egentlig, hadde over 35 helt inaktive år før jeg startet å jogge for snart 2 år siden etter en vektnedgang som gjorde det mulig/forsvarlig i det hele tatt..) så dette er kun hjemme med matte og en sjelden gang strikk. Og av og til en halvannenflaske jeg fyller med vann 😅 men uansett, fremgang er motiverende og en ser det gjerne ikke selv så fort. Uten å ha noe skriftlig liksom 😊

Lykke til! Bare fortsett med turene dine til du merker effekt, da er det lettere å fortsette. Synes jeg 😊💪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøtteknotten skrev (8 minutter siden):

Jeg er også glad i ha en del ting på papir, skriver konsekvent handlelister/pakkeliste med penn ikke på telefonen. Men akkurat treningsting har blitt digitalt bare.

Ja, det var bare en utfordring som dukket opp på FB, som jeg ved et innfall meldte meg på. Får gratis tilgang i 90 dager til en app der det var lagt inn økter med videoer til. Tenkte det var verd et forsøk, jeg har aldri drevet med noe styrke tidligere og synes det er skikkelig skummelt med treningssenter 😂(jeg er veldig ny på alt av trening egentlig, hadde over 35 helt inaktive år før jeg startet å jogge for snart 2 år siden etter en vektnedgang som gjorde det mulig/forsvarlig i det hele tatt..) så dette er kun hjemme med matte og en sjelden gang strikk. Og av og til en halvannenflaske jeg fyller med vann 😅 men uansett, fremgang er motiverende og en ser det gjerne ikke selv så fort. Uten å ha noe skriftlig liksom 😊

Lykke til! Bare fortsett med turene dine til du merker effekt, da er det lettere å fortsette. Synes jeg 😊💪

Det hørtes kjekt ut. Jeg må nok finne meg en måte å trene styrke på jeg også. Men det får bli etterhvert. Jeg har gått endel på treningssenter, hadde PT et år og det var veldig fint, men nå har jeg ikke råd. Matte hjemme på gulvet høres fint ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...