Gå til innhold

Fryse urter?


Fru2020

Anbefalte innlegg

Vet at man kan fryse urter i olje. Men kan man fryse dem som dem er? Klarer man å dele dem opp i passelige mengder eller må man fryse dem i porsjoner?

Endret av Fru2020
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glitter skrev (2 minutter siden):

Jeg har bare hakket det opp og tatt i en pose. Deretter tatt ut det jeg skal bruke. 

Så bra. Jeg føler et behov for mer koriander i livet mitt😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (1 time siden):

Vet at man kan fryse urter i olje. Men kan man fryse dem som dem er? Klarer man å dele dem opp i passelige mengder eller må man fryse dem i porsjoner?

Jeg kjenner flere som fryser urter fra hagen som den er - i poser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøtteknotten
Fru2020 skrev (41 minutter siden):

Så bra. Jeg føler et behov for mer koriander i livet mitt😉

Det sitatet elsker jeg. Fikk nesten lyst å lage en plakat å henge på kjøkkenet mitt ❤️😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (3 timer siden):

Vet at man kan fryse urter i olje. Men kan man fryse dem som dem er? Klarer man å dele dem opp i passelige mengder eller må man fryse dem i porsjoner?

Hakk urtene og frys dem i en pose. Når du skal ha litt "kakker" du posen i benken, og drysser ut så mye som du skal ha. Du trenger ikke å pakke i porsjonspakker :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fru2020 skrev (På 11.1.2023 den 10.19):

Vet at man kan fryse urter i olje. Men kan man fryse dem som dem er? Klarer man å dele dem opp i passelige mengder eller må man fryse dem i porsjoner?

Bare en liten ting til - jeg ville ikke fryst urter i olje. Olje harskner, så urtene har lenger varighet om de fryses som de er, opphakket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (30 minutter siden):

Bare en liten ting til - jeg ville ikke fryst urter i olje. Olje harskner, så urtene har lenger varighet om de fryses som de er, opphakket :)

Da skal jeg prøve og bare hakke dem opp i mitt nye liv som starter etter Rehab. Mer urter inn i kostholdet.

Endret av Fru2020
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Ekstra skrev (På 11.1.2023 den 11.22):

Jeg kjenner flere som fryser urter fra hagen som den er - i poser.

Jeg tror en kan gjøre begge deler. Selv har jeg fryst ned i små beholdere og skrevet på de og fryst de ned. Hatt oppi en liten neve av det jeg skal ved behov. Men om du skal steke urtene sammen med noe annet, sto det på Bama om oppbevaring av fryste urter at en kan kutte opp urtene og fryse de ned i en isbitform sammen med olivenolje. Min umiddelbare tanke var da hvor lenge olivenoljen holder seg... Det står også at det samme kan gjøres, men ved urter og vann, dersom en vil bruke det i f.eks. en gryte eller suppe.

Det er også mulig å rehydrere tørkede urter, som tørket gressløk, tørket till osv., slik at den tørkede varianten får litt ny giv. Det gjelder også tørket granulat av f.eks. hvitløk eller annen løk, tørket sopp, tørket ingefær etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...