Gå til innhold

Fikk meg en skikkelig tankevekker, om hvor ego jeg er!

Anbefalte innlegg

Har lest "I tilfelle dommedag", en nyttig informasjonsbok om hva man gjør om det oppstår en samfunnskrise, om det skulle være krig eller naturkatastrofe mm og alt det medfører. Den er ganske tørrvittig også, så morsom i tillegg til at man får veldig gode råd og informasjon om det vesentligste i en sånn situasjon.

Og det er her jeg skjønte hvor sykt ego jeg har vært når jeg har tenkt på dette. Har jeg vann nok? Mat nok? Varme, førstehjelpssutsyr osv osv. Jeg har eget kott hvor det er mye mat og masse vann. Fint, har jeg tenkt, jeg kommer til å klare meg fint. 

Ikke én eneste gang har jeg tenkt på at noen rundt meg kanskje ville trengt hjelp. At noen kanskje blir sittende alene ufrivillig. At de kanskje ikke får informasjon osv? 

Gjennom hele boka er 1.bud å tenke etter om noen trenger hjelp i en krisesituasjon. Jeg har sittet her og tenkt at jeg klarer meg fint. 

Dette var en skikkelig skikkelig flau og ikke minst tankevekkende oppdagelse, men nå vet jeg ihvertfall bedre! 

Jeg håper andre tenker mer på andre enn jeg gjorde ved et sånt scenario..

Endret av Kashmir

Fortsetter under...

Kashmir skrev (1 minutt siden):

Har lest "I tilfelle dommedag", en nyttig informasjonsbok om hva man gjør om det oppstår en samfunnskrise, om det skulle være krig eller naturkatastrofe og alt det medfører. Den er ganske tørrvittig også, så morsom i tillegg til at man får veldig gode råd og informasjon om det vesentligste i en sånn situasjon.

Og det er her jeg skjønte hvor sykt ego jeg har vært når jeg har tenkt på dette. Har jeg vann nok? Mat nok? Varme, førstehjelpssutsyr osv osv. Jeg har eget kott hvor det er mye mat og masse vann. Fint, har jeg tenkt, jeg kommer til å klare meg fint. 

Ikke én eneste gang har jeg tenkt på at noen rundt meg kanskje ville trengt hjelp. At noen kanskje blir sittende alene ufrivillig. At de kanskje ikke får informasjon osv? 

Gjennom hele boka er 1.bud å tenke etter om noen trenger hjelp i en krisesituasjon. Jeg har sittet her og tenkt at jeg klarer meg fint. 

Dette var en skikkelig skikkelig flau og ikke minst tankevekkende oppdagelse, men nå vet jeg ihvertfall bedre! 

Når skulle krisen kommet, tror du det blir krig? 

Anonymkode: 10ca2...8cd

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Når skulle krisen kommet, tror du det blir krig? 

Hvis du leser boka så skjønner du lett at det ikke er så veldig usannsynlig at ting kan skje 🙂 igjen, får jeg vel si. 

Endret av Kashmir

Jeg har ikke lest boken. Vet ikke om jeg orker å ta til meg slik kunnskap nå heller. Men jeg var og så "Kampen om Narvik" i kveld, og da ble jeg sittende å tenke på at vi har ikke kjeller eller tilfluktsrom. Ikke noen av naboene heller. Og vi bor i gåavstand fra en viktig flyplass. Syntes det var litt skremmende.

Fru2020 skrev (2 minutter siden):

Jeg har ikke lest boken. Vet ikke om jeg orker å ta til meg slik kunnskap nå heller. Men jeg var og så "Kampen om Narvik" i kveld, og da ble jeg sittende å tenke på at vi har ikke kjeller eller tilfluktsrom. Ikke noen av naboene heller. Og vi bor i gåavstand fra en viktig flyplass. Syntes det var litt skremmende.

Har vurdert å se den men tåler tåler sånn 1 og 2 verdenskrig. Var den skummel? 

Annonse

Kashmir skrev (3 minutter siden):

Jeg synes ikke du skal bli opprørt over dine tanker, vi har jo hele tiden blitt oppfordret til å ha mat / vann osv nok til husets beboeren i 3 dager. At man også skal ha til halve bygda kan jo ingen forlange, men jeg er temmelig sikker på at du uansett ville delt og hjulpet andre om krisen hadde oppstått. :) 

Fru2020 skrev (1 minutt siden):

Du skal ikke i tilfluktsrom mm det er bomber som droppes over dere. Og det er nok det minst sannsynlige. Folk skal holde seg hjemme om de kan, og du trenger ikke kjeller heller! 

Lillemus skrev (Akkurat nå):

Jeg synes ikke du skal bli opprørt over dine tanker, vi har jo hele tiden blitt oppfordret til å ha mat / vann osv nok til husets beboeren i 3 dager. At man også skal ha til halve bygda kan jo ingen forlange, men jeg er temmelig sikker på at du uansett ville delt og hjulpet andre om krisen hadde oppstått. :) 

Men det skjer jo ikke lillemus. Vi bor i Norge liksom, det skjer ikke her. 

1 bud i Bibelen? 

Det gis råd til om dommedag i religiøs regi skulle skje også 😅 ganske fornøyelig. 

Endret av Kashmir
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du ville vært en av de som trengte hjelp. Til det meste ser det ut som 🙂

Annonse

Hva snakker du om nå? Hvor har du dette fra? 

Det er råd om hva du kan gjøre om det blir dommedag i religiøs regi. Hva er det du ikke forstår med det? 

Det er humor. I boka altså. Eller det var mer info enn råd.

Endret av Kashmir
Kashmir skrev (5 minutter siden):

Du ville vært en av de som trengte hjelp. Til det meste ser det ut som 🙂

Med det mener du? Prøvde du å fornærme meg? Har du ikke bedre ordforråd enn å ikke være frekk? 

Kashmir skrev (4 minutter siden):

Det er råd om hva du kan gjøre om det blir dommedag i religiøs regi. Hva er det du ikke forstår med det? 

Det er humor. I boka altså. Eller det var mer info enn råd.

Jaja… klikket for deg ser jeg! 

Lillemus skrev (8 minutter siden):

Joda. Men jeg må si at jeg fikk en skikkelig oppvekker! 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Med det mener du? Prøvde du å fornærme meg? Har du ikke bedre ordforråd enn å ikke være frekk? 

Nei nei, jeg prøvde ikke å være frekk eller noe! Derfor smileemoij! Det er bare at du ikke tror noe vil skje. Enda det har skjedd flere ganger. Folk har sittet i flere døgn uten strøm. Vann er blitt forurenset. Folk har ikke hatt mulighet til kontakt pga nett har ligget nede. Det har vært stormer og ras og flom. Altså? 

Kashmir skrev (1 minutt siden):

Nei nei, jeg prøvde ikke å være frekk eller noe! Derfor smileemoij! Det er bare at du ikke tror noe vil skje. Enda det har skjedd flere ganger. Folk har sittet i flere døgn uten strøm. Vann er blitt forurenset. Folk har ikke hatt mulighet til kontakt pga nett har ligget nede. Det har vært stormer og ras og flom. Altså? 

IKKE I NORGE 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tja, å sørge for at man har så man klarer seg i noen dager er vel ikke dumt uansett. :) 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...