Gå til innhold

Hilde Rød Larsen og psykiateren.

Anbefalte innlegg

Ekstra skrev (28 minutter siden):

Utrolig trist historie. Kjenner til flere som har fått god/avgjørende hjelp av psykiateren det gjelder. Har vært på tankevekkende foredrag han har holdt.

Jeg er fortsatt usikker på om han overhodet har gjort noe som er kritikkverdig - bortsett fra utroskap, noe jeg ikke tenker trenger å behandles i offentlig gapestokk. 

Fortsetter under...

frosken skrev (2 minutter siden):

Jeg er fortsatt usikker på om han overhodet har gjort noe som er kritikkverdig - bortsett fra utroskap, noe jeg ikke tenker trenger å behandles i offentlig gapestokk. 

Vil det si at du ikke tror på det kvinnene beskriver? For hvis du gjør det har jeg vanskelig for å se at at en psykiater å legge seg oppå en av sine pasienter ikke kritikkverdig. Det er også i min bok kritikkverdig å ikke føre journaler, ikke ta betalt for behandling i årevis, sende private meldinger fra reiser til pasienter. Og det er kritikkverdig å ha sex med noen du også har en legerolle i forhold til, og skriver du ut medikamenter til noen har du en legerolle.

Anonymkode: 73155...21a

Alle eksemplene ser ut som om han har operert i et grenseland hvor han selv kan ha ment at det var ok.

Jeg synes ikke dette er en opplagt sak. Én av varslerne var pasient, men det blir litt svekket av at hun varsler om ting jeg ikke ville reagert på. For eksempel at en anoreksia-pasient kler av seg for legen. Er ikke det en selvfølge? Når hun antar at han har seksuelle intensjoner kan "berøring" lett bli "beføling" etc. Man må nesten være der for å vurdere det. Selv i saker hvor det er videofilm så ser folk helt ulike ting i det samme klippet, som i den siste runden med Giske på bar.

Jeg synes alle varslene er troverdige fordi de ikke er grovere. Jeg tror ingen lyver. Jeg tror to personer kan oppleve samme situasjon ulikt.

Det ville vært noe annet hvis han hadde regelrett sex med noen som faktisk var pasient.

Fra siste sak i VG:

Sitat

Svein Aarseth er leder i Rådet for legeetikk. Han kommenterer saken slik:

– Hvis han skrev resepter på sovetabletter og p-piller, så var han lege for henne. Å skrive ut reseptpliktige legemidler er forbeholdt leger, og i dette tilfellet vil det definere ham som lege og henne som pasient.

– Da er legeetikken klar: Du skal ikke utnytte pasienter seksuelt, sier Aarseth.

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Fra siste sak i VG:

Ganske oppsiktsvekkende at Aarseth velger å uttale seg uten å kjenne alle fakta i saken.  Hvorvidt dette er kritikkverdig avhenger jo av rekkefølgen ting har skjedd i. At leger av og til skriver ut resepter til både familie og venner, er ikke i seg selv noe alvorlig regelbrudd. Hun sier selv at hun ikke har vært hans pasient.

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fra siste sak i VG:

Kanskje han har brutt noen regler og bør få en smekk. Det får andre vurdere. Er det uvanlig at en lege skriver ut zyrtec til kona?

Ideen er at man ikke skal utnytte et skjevt maktforhold. Jeg føler ikke jeg mister all fri vilje og ansvar for egne handlinger om noen skriver ut allergitabletter, men nå vet ikke vi hva dette er. Hvis han skrev ut morfin blir det vel noe annet.

Det siste høres ut som «mann som har lyst på en yngre kvinne» og «kvinne som liker oppmerksomheten, beundrer mannen og har sex selv om hun kanskje ikke hadde så lyst til det når det kom til stykket.»

Mannen bruker sin «makt» og gir henne noen medisiner hun trenger. Så kan man tenke at det er utnyttelse, men det går også andre veien. 

Han skrev bl.a. ut p-piller og sovemedisin. Jeg er fortsatt overrasket over at så mange ser ut til å forsvare rolleblandingen til psykiateren. Som nevnt påligger det psykoterapeuter et ekstra ansvar som ikke så mange lekfolk ser ut til å kjenne til.

Og gitt at det kvinnene forteller er sant er det en rekke kritikkverdige forhold i forhold til hans praksis som ikke har noe med seksuelle overtramp å gjøre. Det kan godt hende han har vært uheldig i den forstand at han nå har søkelyset rettet mot seg, for skal jeg gjette er det også en god del andre behandlere som f.eks. er dårlig til å føre journal. Men det gjør det ikke mindre kritikkverdig.

Jeg har inntrykk av at mange lekfolks nærmest automatiske forsvar av psykiateren har å gjøre med at han har skrevet og sagt ting som har vært viktige for dem, og da oppstår det lett en kognitiv dissonans. 

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Han skrev bl.a. ut p-piller og sovemedisin. Jeg er fortsatt overrasket over at så mange ser ut til å forsvare rolleblandingen til psykiateren. Som nevnt påligger det psykoterapeuter et ekstra ansvar som ikke så mange lekfolk ser ut til å kjenne til.

Og gitt at det kvinnene forteller er sant er det en rekke kritikkverdige forhold i forhold til hans praksis som ikke har noe med seksuelle overtramp å gjøre. Det kan godt hende han har vært uheldig i den forstand at han nå har søkelyset rettet mot seg, for skal jeg gjette er det også en god del andre behandlere som f.eks. er dårlig til å føre journal. Men det gjør det ikke mindre kritikkverdig.

Jeg har inntrykk av at mange lekfolks nærmest automatiske forsvar av psykiateren har å gjøre med at han har skrevet og sagt ting som har vært viktige for dem, og da oppstår det lett en kognitiv dissonans. 

Jeg kjenner ikke til et ord han har sagt eller skrevet.

Analysen din gjelder ikke meg i alle fall.

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

For meg handler denne saken primært om pressens manglende etikk, ikke om psykiaterens praksis. Tilsynsmyndighetene går gjennom hans profesjonelle praksis, det er deres ansvarsområde. Slik jeg ser det, så er det ingenting i det beskrevne i pressen som har en alvorlighetsgrad som er i nærheten av å kunne rettferdiggjøre den offentlige gapestokken, særlig VG holder på med uke etter uke. 

frosken skrev (20 timer siden):

For meg handler denne saken primært om pressens manglende etikk, ikke om psykiaterens praksis. Tilsynsmyndighetene går gjennom hans profesjonelle praksis, det er deres ansvarsområde. Slik jeg ser det, så er det ingenting i det beskrevne i pressen som har en alvorlighetsgrad som er i nærheten av å kunne rettferdiggjøre den offentlige gapestokken, særlig VG holder på med uke etter uke. 

Enig med deg. Hele dette sirkuset gir meg bare en vond følelse. 

frosken skrev (På 13.2.2023 den 20.40):

De ville neppe gått så høyt ut om ikke psykiateren selv hadde vært svært profilert i pressen. Han har ikke akkurat etterstrebet å leve noen anonym tilværelse. Da må man også kunne tåle mer av negativ eksponering. Og han er tross alt ikke navngitt.

Jeg er definitivt glad for at vi har en presse som valgte å formidle Rød-Larsens historie i stedet for å fortie den. Hvis det viser seg at kvinnene snakker sant er jo ikke dette først og fremst historien om en psykiater som blir forhåndsdømt i pressen, men historien om en psykiater som har misbrukt sin stilling og om ofrene hans som endelig får en oppreisning. Dét er også en historie verd å fortelle. 

Annonse

Grendel skrev (På 12.2.2023 den 22.27):

Er det uvanlig at en lege skriver ut zyrtec til kona?

Nei, det er helt vanlig at en lege skriver ut medisiner både til familie, venner som søker hjelp og til pasienter. Til pasienter er det heller ikke uvanlig at en skriver ut medisiner som er utenfor den spesialitet en selv driver. En vil gjerne være hjelpsom om pasienten spør.

Medisiner på blå resept kan en ikke skrive ut til seg selv og sin egen familie.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

De ville neppe gått så høyt ut om ikke psykiateren selv hadde vært svært profilert i pressen. Han har ikke akkurat etterstrebet å leve noen anonym tilværelse. Da må man også kunne tåle mer av negativ eksponering. Og han er tross alt ikke navngitt.

Jeg er definitivt glad for at vi har en presse som valgte å formidle Rød-Larsens historie i stedet for å fortie den. Hvis det viser seg at kvinnene snakker sant er jo ikke dette først og fremst historien om en psykiater som blir forhåndsdømt i pressen, men historien om en psykiater som har misbrukt sin stilling og om ofrene hans som endelig får en oppreisning. Dét er også en historie verd å fortelle. 

Så langt har jeg (basert på pressens utlegninger) ikke sett noe som gjør at jeg finner det rimelig å si at han har misbrukt sin stilling eller at det finnes noen pasienter som er rimelig å omtale som ofre. 

frosken skrev (13 minutter siden):

Så langt har jeg (basert på pressens utlegninger) ikke sett noe som gjør at jeg finner det rimelig å si at han har misbrukt sin stilling eller at det finnes noen pasienter som er rimelig å omtale som ofre. 

Nei, det har jeg skjønt, og det er jeg forbauset over, såfremt du har lest det kvinnene selv har sagt i VG. Det mest udiskutable overgrepet er at han skal ha lagt seg selv over en pasient i tenårene. (Noe hun gjenfortalte til mer enn én annen terapeut i ettertid.) Hvis du ikke syns det er noe å lage blest om ser jeg veldet som et tegn på at fokus på overgrep i psykiatrien og økt bevissthet om dette er på høy tid.

Slik jeg ser det er Rød-Larsen saken alene svært problematisk. Det kan være i grenseland for en offisiell reaksjon, men at en psykoterapeut blander sammen roller på denne måten taler ikke akkurat for egnethet for profesjonen. Det er berettighet at en slik kritikk reises offentlig mot en person som selv har søkt offentligheten i så stor grad.

Og det er slett ikke bare psykiateren dette har vært belastende for. Tvert imot ser han ut til å ha relativt stor støtte i deler av befolkningen, og mye hets har vært rettet mot kvinnene som har stått frem i fora og kommentarfelt. Dette er nok et tegn for meg på at fokuset på denne saken er riktig.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, det har jeg skjønt, og det er jeg forbauset over, såfremt du har lest det kvinnene selv har sagt i VG. Det mest udiskutable overgrepet er at han skal ha lagt seg selv over en pasient i tenårene. (Noe hun gjenfortalte til mer enn én annen terapeut i ettertid.) Hvis du ikke syns det er noe å lage blest om ser jeg veldet som et tegn på at fokus på overgrep i psykiatrien og økt bevissthet om dette er på høy tid.

Slik jeg ser det er Rød-Larsen saken alene svært problematisk. Det kan være i grenseland for en offisiell reaksjon, men at en psykoterapeut blander sammen roller på denne måten taler ikke akkurat for egnethet for profesjonen. Det er berettighet at en slik kritikk reises offentlig mot en person som selv har søkt offentligheten i så stor grad.

Og det er slett ikke bare psykiateren dette har vært belastende for. Tvert imot ser han ut til å ha relativt stor støtte i deler av befolkningen, og mye hets har vært rettet mot kvinnene som har stått frem i fora og kommentarfelt. Dette er nok et tegn for meg på at fokuset på denne saken er riktig.

Det med at han "la seg over henne" tenker jeg vi må overlate til de som faktisk avhører dem og har et klarere bilde av hva som skjedde. Du og jeg danner oss et bilde fra én setning i media.

Hvis han faktisk klatret opp og la seg oppå henne så er jeg enig i at det er langt over streken.

Grendel skrev (10 timer siden):

Det med at han "la seg over henne" tenker jeg vi må overlate til de som faktisk avhører dem og har et klarere bilde av hva som skjedde. Du og jeg danner oss et bilde fra én setning i media.

Hvis han faktisk klatret opp og la seg oppå henne så er jeg enig i at det er langt over streken.

Tviler sterkt på at de som avhører dem får noe klarere bilde. De eneste som har et klart bilde er psykiateren og kvinnen, og deres klare bilder står diamentralt mot hverandre. Psykiateren har benektet det én gang, og han kommer til å gjøre det igjen (og har forsåvidt allerede gjort det i media gjennom sin advokat). Det gir også mening. Hvis han faktisk begikk et overgrep har han ingenting å vinne på å si sannheten, alt å tape. Kvinnen kommer til å si det motsatte av ham. Ord står fortsatt mot ord.

Kvinnen fortalte om dette til en ny terapeut første gang mens hun ennå var barn (15). Senere fortalte hun om det til tre andre terapeuter. I den første tilsynssaken ba psykiateren om et møte med tilsynsmyndighetene der han fikk forklare seg. Noe slikt møte fikk aldri kvinnen eller psykologen hennes som varslet. Tilsynet la vekt på psykiaterens forklaring og frifant ham.

Kvinnens advokat i dag sier saken burde vært politianmeldt slik at den ville blitt etterforsket grundigere. Det er jeg enig i, for det virker som tilsynet gjorde slett arbeid i sin tid. Heldigvis er det et annet klima nå, med økt fokus på maktmisbruk og overgrep, som det så langt har vært alt for mye av i psykiatrien.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...