Gå til innhold

Mobbing i skolen øker.

Anbefalte innlegg

Fru2020 skrev (3 minutter siden):

Sier det en siste gang. Det er overhodet ikke interessant for et barn hvilken tittel en gir vanskene de er i. De vet bare at de har det vanskelig. Det viktigste for de voksne rundt barna er å hjelpe dem ut av disse vanskene. Hva man definerer vanskene som er viktigst på systemnivå.

Mobbing er vanskelig for alle det går utover. De barna som er utsatt for mobbing som det går best med er de barna som opplever støtte hjemme. Det er den viktigste faktoren for at de skal komme gjennom det på den best mulige måten. Men alle barn som har vært utsatt for mobbing tar skade av det på en eller annen måte.

Ja, men du overser en viktig side ved dette, og som egentlig var hovedpoenget mitt- nemlig de som er mobbere, og årsaken til at de mobber. Hvorfor det er så utbredt som det er. Det var jo det jeg spurte om. 

Fortsetter under...

Kashmir skrev (16 minutter siden):

Ja, men du overser en viktig side ved dette, og som egentlig var hovedpoenget mitt- nemlig de som er mobbere, og årsaken til at de mobber. Hvorfor det er så utbredt som det er. Det var jo det jeg spurte om. 

Det er jo ikke det som vi to har diskutert i kveld. Vi har diskutert Elevundersøkelsen.

Det er svært mange årsaker til at barn mobber. Det kan være usikkerhet, sosiale utfordringer og behovet for å bli sett. Og så velger de den måten å håndtere sine egne utfordringer på som de tror er best. Jeg er av den oppfatning av at barn alltid gjør så godt de kan. Av og til blir mobbing av andre barn en mestringsstrategi som gir dem noe på kort sikt.

De barna som det går aller dårligst med som voksne er de barna som er både mobbere og ofre for mobbing.

Fru2020 skrev (11 minutter siden):

Det er jo ikke det som vi to har diskutert i kveld. Vi har diskutert Elevundersøkelsen.

Det er svært mange årsaker til at barn mobber. Det kan være usikkerhet, sosiale utfordringer og behovet for å bli sett. Og så velger de den måten å håndtere sine egne utfordringer på som de tror er best. Jeg er av den oppfatning av at barn alltid gjør så godt de kan. Av og til blir mobbing av andre barn en mestringsstrategi som gir dem noe på kort sikt.

De barna som det går aller dårligst med som voksne er de barna som er både mobbere og ofre for mobbing.

Ja, for det sporet fort av med å så tvil om undersøkelsen var utført riktig, metoder og at barn ofte mistolker og oppfatter ting feil. Altså at dette ble mye om ofrene og ikke det jeg spurte om.

Men takk for at du svarte på det nå. 

Du kommer med påstander jeg aldri har hørt. Som hvor du har informasjon fra om at mobbere er blant de som klarer seg dårligst som voksne? 

Ellers er vi igjen uenige om at alle barn gjør så godt de kan, også mobbere. Men jeg tror vi er alt for uenige i dette og ser veldig forskjellig på saken fra begge sider, så diskusjonen blir veldig dryg 🙂 

Kashmir skrev (12 minutter siden):

Ja, for det sporet fort av med å så tvil om undersøkelsen var utført riktig, metoder og at barn ofte mistolker og oppfatter ting feil. Altså at dette ble mye om ofrene og ikke det jeg spurte om.

Men takk for at du svarte på det nå. 

Du kommer med påstander jeg aldri har hørt. Som hvor du har informasjon fra om at mobbere er blant de som klarer seg dårligst som voksne? 

Ellers er vi igjen uenige om at alle barn gjør så godt de kan, også mobbere. Men jeg tror vi er alt for uenige i dette og ser veldig forskjellig på saken fra begge sider, så diskusjonen blir veldig dryg 🙂 

Det er de som både er mobbere og mobbeoffer som det går dårligst med. Altså de som har en dobbeltrolle. Det er norsk forskning om jeg ikke husker feil. 

Fru2020 skrev (8 minutter siden):

Det er de som både er mobbere og mobbeoffer som det går dårligst med. Altså de som har en dobbeltrolle. Det er norsk forskning om jeg ikke husker feil. 

Ok. Akkurat her kan jeg relatere til at de som ble mobbet i oppveksten kan bli mobbere som voksne. De er skadet på grunn av bitterhet og hevntanker og hater alle som kan minne om den eller de som mobbet. Det gjelder selvsagt og heldigvis ikke alle, mest sannsynlig et fåtall. Men de gjør seg jo bemerket. 

Endret av Kashmir

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...