Gå til innhold

– Kan være retraumatiserende for Sumaya Jirde Ali at Atle Antonsen går tilbake til jobb

Anbefalte innlegg

Sier lederen for Antirasistisk senter Hatem Ben Mansour til TV2.

Antonsen er i dag tilbake som programleder i P4-programmet Misjonen. – Det er for tidlig sier Mansour.

Er ikke det enkleste at Sumaya Jirde Ali rett og slett ikke hører på programmet?

Anonymkode: ac0a1...727

Fortsetter under...

Det er vel det at han såpass fort kan gå tilbake til et normalt liv mens hun ikke kan det enda, som i å klare det. Jeg har stor forståelse for henne og hvordan hun opplevde og fremdeles opplever ting, men nå er saken den at A.A. ikke gjorde noe straffbart, og da skal han heller ikke straffes. Han var ikke så høy i hatten i dag, så han tar jo ikke lett på det han heller. Men nå syns jeg alle bør slutte å snakke om det for en stund. Nok er nok, og at det hele tiden skal bli et tema gjør det ikke lettere for henne antar jeg. 

Endret av Kashmir

Jeg synes det virker litt dramatisk å snakke om retraumatisering på vegne av andre.

Jeg  vet ikke om hun selv bruker det ordet. Holder det ikke å si at det er ubehagelig eller provoserende at han er tilbake?

Jeg skjønner at hun synes det bar skremmende. Jeg hsr opplevd lignende og verre ting. Man kam få en støkk som sitter i et par dager.

Worriesome Plenty 2

Antonsen dreit seg ut. I fylla. Han gjør det nok ikke igjen. Han har lært. Sånn føkk åff Cancel culture

Endret av Worriesome Plenty 2

Annonse

kupton skrev (16 minutter siden):

Er du krenkbar nok, er det meste mulig. 

Du må sette deg i hennes situasjon. Antonsen hadde støttet henne tidligere, og de var venner på fb. Hun hadde jo tillit til ham pga tidligere støtte fra ham, og da han kom bort blir hun nok overrasket over at hun tror at han ikke kjenner henne igjen og litt skuffet fordi han begynner å snakke engelsk til henne. Hans forsøk på satire over nettopp rasisme klarte hun ikke skjønne, så den ufine oppførselen hans med å be henne gjentatte ganger om å holde munn ( på engelsk fremdeles ) ble jo oppfattet som veldig nedverdigende for henne. Da det eskalerte og han også kommenterte at hun var for mørkhudet til å være der, samt at hun opplevde han som fysisk truende da hun ville gå ( mens han ville snakke ) så er det vel ikke så vanskelig å skjønne hvordan hun opplevde det?! Og så fikk hun ikke en grei unnskyldning etter flere dager heller, hvor han jo hadde mulighet til å rette opp og forklare hva han egentlig prøvde på. Så inntrykket av opplevelsen ble sittende fast hos henne. Dette skal være lett å skjønne syns jeg. Du må også huske at andre tilstede reagerte og også at A.A. i ettertid har lagt seg mildt sagt flat. 

Det viste seg at han ikke hadde gjort noe straffbart. Da skal han ikke straffes heller. AA er en bra person. Han gjorde en stor feil påvirket av alkohol, mistet dømmekraften og skjønte ikke at det ikke var tid og sted for satire i hans tilstand.

At hun ble krenket er ikke rart. Hun er ikke " krenkbar nok"'- hun er tøff og har stort pågangsmot. 

Endret av Kashmir

Jeg kjenner jeg nesten blir litt fornærmet av at man kaller dette er traume. Å oppleve drittsekker på byen er vel noe veldig mange har opplevd. Det er ubehagelig, noen ganger svært ubehagelig. Men å kalle det et traume synes jeg er å dra det litt langt.

Anonymkode: 3850b...09b

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg kjenner jeg nesten blir litt fornærmet av at man kaller dette er traume. Å oppleve drittsekker på byen er vel noe veldig mange har opplevd. Det er ubehagelig, noen ganger svært ubehagelig. Men å kalle det et traume synes jeg er å dra det litt langt.

Helt enig. 

Anonymkode: 3e3c8...bfc

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg kan være enig i at traume virker vel dramatisk her. Det er mulig at dette ble dråpen da, etter alt hun har vært med på og igjennom? Da kan jo dette være det som vippet vektskåla i hennes disfavør ang fortid og erfaringer. Husk at hun er ung også, så det blir mye. Hun er beintøff og har gjort mye motstand og opprør på sin måte mot rasisme. Så det kan være at mye annet også kommer opp nå? 

Som enkeltepisode ville jeg også tenkt at det var provoserende å kalle det traume. 

Endret av Kashmir
Kashmir skrev (3 minutter siden):

Jeg kan være enig i at traume virker vel dramatisk her. Det er mulig at dette ble dråpen da, etter alt hun har vært med på og igjennom?

Hun har det jo med å slenge med leppa selv. Jeg erindrer bl.a. "Fuck Sylvi Listhaug" og "Fuck the police". Det er sikkert mer. At hun er "ung" er ingen unnskyldning.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hun har det jo med å slenge med leppa selv. Jeg erindrer bl.a. "Fuck Sylvi Listhaug" og "Fuck the police". Det er sikkert mer. At hun er "ung" er ingen unnskyldning.

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/Pyqo6/hvem-vokter-vekterne

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/nwbW5/vekterne-maa-vokte

Ikke første gang venstresiden tar offerrollen.. at de slenger med leppa selv er jo bare fordi de er så snille og gode.. 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ærlig talt. Ikke det at jeg er veldig fan av henne, men det er tross alt greit å si det til makta. 

Annonse

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ja, jeg sier ikke at hun ikke kan være litt drøy. Men ellers ingen kommentar 🙂 

Osten skrev (22 minutter siden):

Etter min mening trenger Jirde Ali å roe seg litt. Bare å la være å se på det hun ikke liker på tv. 

ja ikke sant. Jeg ser mye på tv som kan være virkelig traumetriggende jeg. Og da snakker jeg for meg selv, og ikke en annen. Da får jeg bare skru av. Resten av verden kan ikke innrette seg etter mine opplevelser. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...