Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Kashmir skrev (11 minutter siden):

Det er vel ikke noen katastrofe. Det er vanlig for noen mennesker å ha det rotete. De som er følsomme skal visst ha det på den måten, og de som er over gjennomsnitt intelligente. Og kreative mennesker som meg... Da i perioder 🙂 

Rot er ikke farlig. Skitt er, og det er noe annet. Men hvis du vil ha det ryddig, så tenk praktisk. 

Jeg er nok både kreativ og intelligent (men ikke logisk-matematisk), men egentlig ikke så veldig følsom.

Jeg prøver å ha det rent rundt meg, og har egentlig veldig organisert rundt meg. Det er bare dette med kjøkkenbenken som senker meg. Det plager meg fordi jeg er egentlig veldig opptatt av orden.

Fortsetter under...

Fru2020 skrev (2 minutter siden):

Jeg er nok både kreativ og intelligent (men ikke logisk-matematisk), men egentlig ikke så veldig følsom.

Jeg prøver å ha det rent rundt meg, og har egentlig veldig organisert rundt meg. Det er bare dette med kjøkkenbenken som senker meg. Det plager meg fordi jeg er egentlig veldig opptatt av orden.

Men hvorfor er kjøkkenet et problem? 

Kashmir skrev (37 minutter siden):

Men hvorfor er kjøkkenet et problem? 

Fordi jeg rydder ikke etter meg med en gang. Jeg liker ikke å rydde med en gang jeg har spist. Da vil jeg la maten synke. Så er det ikke alltid jeg gjør jobben etterpå. Sånn feks hvis det er rent i oppvaskmaskinen og jeg ikke gidder å ta ut det rene med en gang.

Tusen unnskyldninger.

Fru2020 skrev (9 minutter siden):

Fordi jeg rydder ikke etter meg med en gang. Jeg liker ikke å rydde med en gang jeg har spist. Da vil jeg la maten synke. Så er det ikke alltid jeg gjør jobben etterpå. Sånn feks hvis det er rent i oppvaskmaskinen og jeg ikke gidder å ta ut det rene med en gang.

Tusen unnskyldninger.

Jo.. Men det er noe som heter at når motivasjonen uteblir så kicker disiplinen inn. Så da må man kanskje jobbe med disiplin 🙂

Annonse

Jeg har vel alltid vært passe ryddig på kjøkkenet alle steder jeg har bodd.  Før i tiden da jeg bodde i hus lagde jeg mest mat og min eksmann ryddet oftere.  Senere da jeg hadde tenåringer i en leilighet var rydding en kamp.  De siste årene har jeg bodd alene og nå har jeg veldig lite kjøkken.  Jeg lager ikke middag alle dager, noen ganger spiser jeg på jobben og noen ganger tar jeg noe lett.  Tror jeg kjører oppvaskemaskinen 2 - 3 ganger i uken.

Jeg greier ikke å lage mat hvis ikke det er ryddig, og stort sett rydder jeg unna når jeg er hjemme.

Fru2020 skrev (På 21.1.2023 den 22.29):

Jeg synes det er lettere å holde orden på kjøkkenet når man har kjøkkenbenken så godt som tom til vanlig. Jeg fatter ikke at folk orker å ha alskens nyttige og unyttige ting på kjøkkenbenken; da blir det mye tyngre å holde det ryddig og rent. Men det fordrer jo at man har plass i skuffer og skap, da.

Endret av Ekstra
Ekstra skrev (18 minutter siden):

Jeg synes det er lettere å holde orden på kjøkkenet når man har kjøkkenbenken så godt som tom til vanlig. Jeg fatter ikke at folk orker å ha alskens nyttige og unyttige ting på kjøkkenbenken; da blir det mye tyngre å holde det ryddig og rent. Men det fordrer jo at man har plass i skuffer og skap, da.

Det har du helt rett i og jeg innser at jeg må finne en annen plass til den store kjøkkenmaskina som tar alt for mye plass og brukes 2 ganger i året. Den trenger slettes ikke stå på benken og ta opp plass! Det må jeg se på i løpet av uka, er en travel uke akkurat denne uka. :) Men kjøkkenmaskina stikker ikke sin vei... 

Nicklusheletida
Fru2020 skrev (På 21.1.2023 den 17.17):

Er det andre som meg eller har dere andre det som meg? For to tre dager siden så gikk oppvaskmaskinen så nå er det som er det rent og jeg har ikke tatt det ut. Følgelig er det endel skittent på benken. I tillegg stod det veldig mye tomgods der. Har bare ikke bært det ut der det holder til.

Driver og rydder nå.

Men er jeg den eneste?

Sånne ting forstår jeg bare ikke. Hvorfor ikke  gjøre det med en gang ? Det et jo så fort gjort. Det tar noen minutter :)

Nicklusheletida skrev (3 minutter siden):

Sånne ting forstår jeg bare ikke. Hvorfor ikke  gjøre det med en gang ? Det et jo så fort gjort. Det tar noen minutter :)

Og jeg forstår ikke folk som bare får det gjort med en gang. I mitt hodet et dere en meget spesiell rase😂

Nicklusheletida
Fru2020 skrev (6 minutter siden):

Og jeg forstår ikke folk som bare får det gjort med en gang. I mitt hodet et dere en meget spesiell rase😂

Da er vi en spesiell rase både jeg og samboeren min. Ingen av oss orker rot. Alt blir gjort med en gang heldigvis :)

Nicklusheletida skrev (3 minutter siden):

Da er vi en spesiell rase både jeg og samboeren min. Ingen av oss orker rot. Alt blir gjort med en gang heldigvis :)

Men spøk til side. Svigermor var slik at alt skulle ryddes med en gang. Hun arrangerte jevnlig familielag og middager. Da stod hun på kjøkken hele tiden. Etter middag fikk hun inn på kjøkken og stod der hele tiden. Hun fikk selvfølgelig hjelp. Men hun overlot gjestene til seg selv. Det opplevde jeg som svært uhøflig. For meg er gjestene viktigst. Jeg smårydder litt etter middag, men den store vaskingen og ryddingen tatt jeg etter gjestene har gått eller dagen etter. Jeg inviterte jo gjestene fordi jeg ville tilbringe tid sammen med dem.

Annonse

Nicklusheletida
Fru2020 skrev (28 minutter siden):

Men spøk til side. Svigermor var slik at alt skulle ryddes med en gang. Hun arrangerte jevnlig familielag og middager. Da stod hun på kjøkken hele tiden. Etter middag fikk hun inn på kjøkken og stod der hele tiden. Hun fikk selvfølgelig hjelp. Men hun overlot gjestene til seg selv. Det opplevde jeg som svært uhøflig. For meg er gjestene viktigst. Jeg smårydder litt etter middag, men den store vaskingen og ryddingen tatt jeg etter gjestene har gått eller dagen etter. Jeg inviterte jo gjestene fordi jeg ville tilbringe tid sammen med dem.

Men gjestene våre sitter ved spisebordet hele tiden. Vi har åpen kjøkkenløsning, så vi klarer å være sosiale selv om vi rydder. Vi rydder bare etter middagen da. Det må vi jo for å kunne sette frem til desserten / eller kaker etterpå. Det lar vi stå til gjestene har dratt. 

Nicklusheletida
Fru2020 skrev (31 minutter siden):

En annen ting. Jeg vil jo si at det var dere som overlot svigermor til seg selv. 

Nicklusheletida skrev (4 minutter siden):

En annen ting. Jeg vil jo si at det var dere som overlot svigermor til seg selv. 

Neida. Svigermor hadde regler for alt. Feks hvordan ting skulle inn i oppvaskmaskinen. Det var et virkelig rigid system. Jeg prøvde å sette inn i oppvaskmaskinen, men da kom hun og ryddet den etter oss. 

Vi hjalp henne med å bære inn alt og vasket av bordet og satte opp plass pynten. 

Svigermors kjøkken var den skumleste plassen i huset for hun hadde så sykt mange regler.

Endret av Fru2020
Nicklusheletida
Fru2020 skrev (3 minutter siden):

Neida. Svigermor hadde regler for alt. Feks hvordan ting skulle inn i oppvaskmaskinen. Det var et virkelig rigid system. Jeg prøvde å sette inn i oppvaskmaskinen, men da kom hun og ryddet den etter oss. 

Vi hjalp henne med å bære inn alt og vasket av bordet og satte opp plass pynten. 

Svigermors kjøkken var den skumleste plassen i huset for hun hadde så sykt mange regler.

Ok, da kan det vel hende hun foretrakk å gjøre det selv. Å kalle det uhøflig er litt spesielt da. Hun ba dere jo på middag og det gjorde hun vel i håp om at dere synes det var hyggelig. Hun gjorde det neppe for å være uhøflig. 

Fru2020 skrev (38 minutter siden):

Det blir noe annet når man har gjester. Jeg rydder også vanligvis rett etter middagen. Men når vi har besøk, setter jeg bare tallerkener og bestikk i maskinen og gjør det som eventuelt  gjøres med restematen. Alt annet gjøres når gjestene har gått.

Vi har riktignok kjøkken med dør og spiser i stua når vi har gjester. 

Nicklusheletida skrev (1 time siden):

Sånn er jeg også. Når jeg er alene vasker og rydder jeg før jeg spiser, og når vi er flere tar jeg det rett etterpå. Hele huset mitt er sånn, så jeg skjønte nada av tråden som handlet om rengjøring av dusjkabinett og toalett heller. Det gror aldri så ned at vanlig vaskemiddel ikke er tilstrekkelig, men så går det heller aldri mer enn en uke mellom at dusjvegger og toalett vaskes med jif. Samme med kummer og vasker på bad, kjøkken og vaskerom - eller benkeplater for så vidt - de rekker ikke gro ned :)

Endret av Kayia
Nicklusheletida skrev (58 minutter siden):

Ok, da kan det vel hende hun foretrakk å gjøre det selv. Å kalle det uhøflig er litt spesielt da. Hun ba dere jo på middag og det gjorde hun vel i håp om at dere synes det var hyggelig. Hun gjorde det neppe for å være uhøflig. 

Jeg tenkte ikke at det var uhøflig de første årene, men etterhvert så kom jeg frem til at jeg syntes det var uhøflig å be gjester, men bare se til at de hadde mat og drikke. Mat og drikke er kjempeviktig, men det skal mer til enn det for at gjester skal trives.

Jeg husker engang svigermors mor var på besøk noen timer. Hun bodde flere timer unna så de så ikke hverandre så ofte. Da sukket hun og sa jeg for aldri se noe til datteren min for hun er bare på kjøkkenet.

Helt ærlig så synes jeg gjester går foran et ryddig kjøkken og jeg ville aldri prioritert annerledes. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...