Gå til innhold

De som må leie bolig langt oppi voksen alder

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Noen tjener for lite til at de har råd til å kjøpe. Noen ønsker ikke å kjøpe. Noen, som Dorthe sier, driver og sparer. Noen har gjerne nettopp skilt seg, solgt huset og har ikke råd til å kjøpe alene. Andre venter på at foreldrene skal steppe inn fordi de ikke vil ta jobben med å spare selv.

Noen fattige som gjør opp for seg. Og noen luksusfellen kandidater. Selv ble jeg andelseier fordi jeg tilfeldigvis fant ut om kommunale lån og kjøpte borettslag eiendom som 25 åring. Nå har jo prisene vokst som fan på de siste 25 år, så jeg vet ikke om jeg hadde fått kommunalt lån og boligtilskudd i dag. Men da jeg fikk kommunalt lån hadde jeg inkassogjeld.

Anonymkode: 3e565...393

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Noen fattige som gjør opp for seg. Og noen luksusfellen kandidater. Selv ble jeg andelseier fordi jeg tilfeldigvis fant ut om kommunale lån og kjøpte borettslag eiendom som 25 åring. Nå har jo prisene vokst som fan på de siste 25 år, så jeg vet ikke om jeg hadde fått kommunalt lån og boligtilskudd i dag. Men da jeg fikk kommunalt lån hadde jeg inkassogjeld.

Jeg kjøpte også andelsleilighet for 25 år siden. Veldig glad for at jeg ikke er ute på boligmarkedet i dag.

Anonymkode: 2969f...d25

Jeg kjøpte også andelsleilighet for 25 år siden. Veldig glad for at jeg ikke er ute på boligmarkedet i dag.

Ja det har blitt veldig dyrt å kjøpe eiendom. Men å leie er jo værre. Norge har ikke noen store offentlige hyresrettleiligheter, slik de fleste andre land har. Så de som må leir er prisgitt trynefaktor og skyhøye husleier.

Annonse

Ja det har blitt veldig dyrt å kjøpe eiendom. Men å leie er jo værre. Norge har ikke noen store offentlige hyresrettleiligheter, slik de fleste andre land har. Så de som må leir er prisgitt trynefaktor og skyhøye husleier.

Sånn markede er nå blir det dyrere å leie dersom man er mellom to stoler lønner det seg å kjøpe. Markede stiger på hele markedet. 

Anonymkode: d6253...efb

Vhanja skrev (23 minutter siden):

Noen tjener for lite til at de har råd til å kjøpe. Noen ønsker ikke å kjøpe. Noen, som Dorthe sier, driver og sparer. Noen har gjerne nettopp skilt seg, solgt huset og har ikke råd til å kjøpe alene. Andre venter på at foreldrene skal steppe inn fordi de ikke vil ta jobben med å spare selv.

Hvorfor ikke vente til det går i boks enn å bruke opp sparepengene? 

Jeg vet ikke hva du mener med godt voksen alder, men jeg kommer aldri til å kjøpe noe igjen. Jeg eide to leiligheter før faren til barna mine og jeg kjøpte hus. Da jeg flyttet derfra visste jeg: aldri mer eie! Så da var jeg på utkikk etter et sted jeg ville trives, og tok meg god tid. Så fant jeg en til leie som jeg falt pladask for. På "feil" side av byen, men jeg kan bare si at dette er et av de to stedene jeg har bodd som jeg elsker å bo 🙂 betaler lite i leie, og huseiere er superbra utleiere. Skikkelige folk som eier masse eiendom og ikke er hushaier på noen måte. 

Denne leiligheten er på kun 30 kvm. Et helt ok bad, en kjøkkenkrok, en trapp opp til hemsen og under trappen er senga mi 😄 veldig koselig krok. På hemsen har jeg staffeli og alt av utstyr til kreative aktiviteter jeg driver med. 

Om noe skulle skje med noe, så trår utleiere til. Jeg trenger ikke tenke på utgifter til hverken vedlikehold eller noe som helst. Frihet kaller jeg det 🙂 og økonomisk: null lån. 

Endret av Kashmir
Kashmir skrev (1 minutt siden):

Jeg vet ikke hva du mener med godt voksen alder, men jeg kommer aldri til å kjøpe noe igjen. Jeg eide to leiligheter før faren til barna mine og jeg kjøpte hus. Da jeg flyttet derfra visste jeg: aldri mer eie! Så da var jeg på utkikk etter et sted jeg ville trives, og tok meg god tid. Så fant jeg en til leie som jeg falt pladask for. På "feil" side av byen, men jeg kan bare si at dette er et av de to stedene jeg har bodd som jeg elsker å bo 🙂 betaler lite i leie, og huseiere er superbra utleiere. Skikkelige folk som eier masse eiendom og ikke er hushaier på noen måte. 

Denne leiligheten er på kun 30 kvm. Et helt ok bad, en kjøkkenkrok, en trapp opp til hemsen og under trappen er senga mi 😄 veldig koselig krok. På hemsen har jeg staffeli og alt av utstyr til kreative aktiviteter jeg driver med. 

Om noe skulle skje med noe, så tror utleiere til. Jeg trenger ikke tenke på utgifter til hverken vedlikehold eller noe som helst. Frihet kaller jeg det 🙂 og økonomisk: null lån. 

30 kvm? Det går ikke å leve på. Det er mye verre å eie enn leie på sikt. Du betaler ned på andre sine lån og selv sitter du igjen med null. 

Kashmir skrev (3 minutter siden):

Om noe skulle skje med noe, så trår utleiere til. Jeg trenger ikke tenke på utgifter til hverken vedlikehold eller noe som helst. Frihet kaller jeg det 🙂 og økonomisk: null lån. 

Lønner seg nok å eie enn å leie på lang sikt.

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

30 kvm? Det går ikke å leve på. Det er mye verre å eie enn leie på sikt. Du betaler ned på andre sine lån og selv sitter du igjen med null. 

Nettopp. Hva er best når du blir pensjonist, eie nedbetalt leilighet med 3.000 kr i fellesutgifter, eller leie til 12.000 i måneden?

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg sitter igjen med stor frihet og ikke noe ansvar for vedlikehold hverken inne eller ute 🙂 jeg har helt fin plass til meg og mitt. Har til og med mulighet for overnatting av gjester oppe på hemsen. Jeg elsker dette jeg. 

Endret av Kashmir
Kashmir skrev (6 minutter siden):

Leier selv og savner ikke å eie. Nå ble det sånn for meg, så får jeg bare gjøre det beste ut av det. Er ikke luksusfelle kandidat heller

Kashmir skrev (6 minutter siden):

Pga hva? 

Fordi du har som jeg skrev betalt ned på andre sine lån. Hvis de man leier av skal selge har man ingen rettigheter og som anonym skrev er det dyrere å leie enn eie på sikt. 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fordi du har som jeg skrev betalt ned på andre sine lån. Hvis de man leier av skal selge har man ingen rettigheter og som anonym skrev er det dyrere å leie enn eie på sikt. 

Nå eier de jeg leier av mange eiendommer, så jeg vet ikke helt hvor aktuelt det er for de å selge noen. Jeg bryr meg da nada om det jeg betaler går til å betale ned andres lån. Bare JEG slipper lån 🙂 penger betyr for meg å kunne leve som JEG vil. Og med min inntekt kan jeg det. Hva skal ellers penger bety? 

Kashmir skrev (10 minutter siden):

Pga hva? 

Det er mer økonomisk å betale ned på egen bolig fremfor å betale leie til noen andre. Det er liten tvil om at det er mest lønnsomt å eie når du skal bo der lenge. Skattemessig er det gunstig å ha boliglån. 

Som jeg skrev ovenfor: Hva er best når du blir pensjonist, eie nedbetalt leilighet med 3.000 kr i fellesutgifter, eller leie til 12.000 i måneden?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...