Gå til innhold

De som må leie bolig langt oppi voksen alder

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er mer økonomisk å betale ned på egen bolig fremfor å betale leie til noen andre. Det er liten tvil om at det er mest lønnsomt å eie når du skal bo der lenge. Skattemessig er det gunstig å ha boliglån. 

Som jeg skrev ovenfor: Hva er best når du blir pensjonist, eie nedbetalt leilighet med 3.000 kr i fellesutgifter, eller leie til 12.000 i måneden?

Anonymkode: 2969f...d25

Du tenker kun økonomisk. Jeg tenker ærlig talt ikke kun på det. Jeg vil ha penger nok uten overflod. Overflod gir meg angst. Min skrekk er å bli rik. Jeg tør ikke tippe Lotto en gang! For et stress å ha så mye penger. Det krever ansvar, det krever mange tanker på helt unødvendige ting, og jeg hater tanken på å kunne gjøre alt pga penger. Da ville jeg blitt deprimert. 

Noen er sånn. Noen på andre måter. 

Jeg ble sendt ut på leiemarkedet da jeg ble skilt. Satt igjen med ti tusen ved salg av huset så det var ikke noe igjen til å kjøpe noe.

Men å leie noe var ikke noe for meg. Det var veldig dyrt. Jeg var så uheldig at jeg leide både møblert og utstyrt. Det fulgte til og med håndkler og sengetøy med leiligheten.

Jeg klarte heldigvis å komme meg inn på boligmarkedet igjen etter tre år.

Eksmannen min er derimot fornøyd med å leie. For han er det viktigere å ha penger til å bruke enn å spare til egenkapital.

Jeg er av og til misunnelig på han når renten stiger som den gjør, men så ser jeg meg rundt og kjenner på at dette er mitt (og bankens) og så er det verdt å bruke pengene på.

Kashmir skrev (4 minutter siden):

Du tenker kun økonomisk. Jeg tenker ærlig talt ikke kun på det. Jeg vil ha penger nok uten overflod. Overflod gir meg angst. Min skrekk er å bli rik. Jeg tør ikke tippe Lotto en gang! For et stress å ha så mye penger. Det krever ansvar, det krever mange tanker på helt unødvendige ting, og jeg hater tanken på å kunne gjøre alt pga penger. Da ville jeg blitt deprimert. 

Noen er sånn. Noen på andre måter. 

Livet handler om å bli rik ei helst ha så god økonomi at en kan reise å nyte livet. Da kan du ha det som mål i år å tippe Lotto, du vinner ei sikkert ikke. 

Anonymkode: d6253...efb

Fru2020 skrev (1 minutt siden):

Jeg ble sendt ut på leiemarkedet da jeg ble skilt. Satt igjen med ti tusen ved salg av huset så det var ikke noe igjen til å kjøpe noe.

Men å leie noe var ikke noe for meg. Det var veldig dyrt. Jeg var så uheldig at jeg leide både møblert og utstyrt. Det fulgte til og med håndkler og sengetøy med leiligheten.

Jeg klarte heldigvis å komme meg inn på boligmarkedet igjen etter tre år.

Eksmannen min er derimot fornøyd med å leie. For han er det viktigere å ha penger til å bruke enn å spare til egenkapital.

Jeg er av og til misunnelig på han når renten stiger som den gjør, men så ser jeg meg rundt og kjenner på at dette er mitt (og bankens) og så er det verdt å bruke pengene på.

Vi vil ha trygghet alle sammen, det er det mest grunnleggende vi vil ha 🙂 så handler det om preferanser og hvem vi er og hvorfor. På et dypere plan da. Viktigst er å kunne velge det man vil som gir nettopp trygghet? 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Livet handler om å bli rik ei helst ha så god økonomi at en kan reise å nyte livet. Da kan du ha det som mål i år å tippe Lotto, du vinner ei sikkert ikke. 

Ikke enig 🙂

Annonse

Kashmir skrev (21 minutter siden):

Vi vil ha trygghet alle sammen, det er det mest grunnleggende vi vil ha 🙂 så handler det om preferanser og hvem vi er og hvorfor. På et dypere plan da. Viktigst er å kunne velge det man vil som gir nettopp trygghet? 

Du har ikke svart på hva du vil ha i boutgifter når du blir pensjonist, 3000 eller 12000.

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du har ikke svart på hva du vil ha i boutgifter når du blir pensjonist, 3000 eller 12000.

Det spiller overhodet ingen rolle så lenge jeg kan ha penger til å leve som jeg vil 🙂

Kashmir skrev (14 minutter siden):

Det spiller overhodet ingen rolle så lenge jeg kan ha penger til å leve som jeg vil 🙂

Blir du minstepensjonst med husleie til markedspris har du ikke mye igjen til å leve for. Da bør du ha spart i fond i alle de år du har leiet.

Blir du minstepensjonst med husleie til markedspris har du ikke mye igjen til å leve for. Da bør du ha spart i fond i alle de år du har leiet.

Jeg er glad jeg slipper disse tankene og bekymringene for  mange år fram i tid 🙂 

Endret av Kashmir
Kashmir skrev (3 minutter siden):

Jeg er glad jeg slipper disse tankene og bekymringene for  mange år fram i tid 🙂 

Det er den holdningen som gjør at så mange havner i fattigdomsfella.

Det er den holdningen som gjør at så mange havner i fattigdomsfella.

Hm. Tja. Jeg tror den holdningen kommer av at noen vet  vet hvor de står også 🙂 

Endret av Kashmir
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nettopp. Hva er best når du blir pensjonist, eie nedbetalt leilighet med 3.000 kr i fellesutgifter, eller leie til 12.000 i måneden?

3000 i fellesutgifter? De utgiftene stiger jo også når strøm, renter og alt annet stiger. Jeg har 6000 i f.utgifter. 

Annonse

Osten skrev (16 minutter siden):

3000 i fellesutgifter? De utgiftene stiger jo også når strøm, renter og alt annet stiger. Jeg har 6000 i f.utgifter. 

Da stiger jo også leieprisen.

Husleiene øker kraftig.

Leieprisen for en vanlig leilighet i Oslo kan øke med over 13.000 kroner i året. Nå slår Leieboerforeningen alarm.

– Jeg er redd for at vi kommer til å se flere utkastelser og flere på sosialhjelp, sier leder Lars Aasen.

– Vi vet allerede at det er en høy konsentrasjon av folk som har lav inntekt eller trygd som leier, sier Aasen.

Selv om hovedregelen er justering etter KPI, kan prisøkninga bli større, forklarer Lars Aasen i Leieboerforeningen.

– Når det har gått tre år kan man ta en tilpasning til gjengs leie, sier Aasen.

– Det betyr at leia fort kan øke mer enn 7,5 prosent. Det er en kinkig situasjon for veldig mange, og vi vil se konsekvensene av det snart, understreker Aasen.

https://frifagbevegelse.no/nyheter/husleiene-oker-kraftig-leieboerforeningen-frykter-utkastelser-6.158.922708.ec474f5fd6

Worriesome Plenty 2

Problemet med å leie er at du kan bli sagt opp og må flytte ut i løpet av en viss tid. Da må du finne deg noe nytt. Trynefaktor og mange om beinet o ett land det det er lagt opp til å eie. Vi skal ikke lengre enn til Sverige for å finne massive blokker det man kan leie så lenge man vil og kan betale til lavere prosent av inntekten enn i Norge. Men her kan du ikke engang være sikker på permanent kommunal bolig.

I min mening burde det bygges slike utleie blokker i Norge også. For mange som leier sliter i sokkelleiligheten sin, med å få endene til å møtes.

Endret av Worriesome Plenty 2
Osten skrev (11 timer siden):

Fellesutgiftene kommer da utenom strøm ????

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det er jo ikke fordel å leie for de fleste andre da… 

Men det trenger ikke å være et problem for flere heller 🙂 en må se an økonomi og fordeler og ulemper. Dessuten får man jo mulighet til å spare når man leier også. Man får vurdere. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...