Gå til innhold

Deres beste slanketips kan dere dele? :)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Fru2020 skrev (2 minutter siden):

Hos meg fungerer det å spise flere måltider. 

Flere måltider??

Anonymkode: 8c874...526

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Flere måltider??

Anonymkode: 8c874...526

Ja, jeg har normalt bare to måltider. Det hjelper på vekta hos meg og øke til fire.

Jeg skal på slankefarm nå og der har de som jeg forstår tre hovedmåltid og tre mellommåltid -tilsammen 1600 kcal (dette har jeg bare fra artikler på nett, har ikke kommet dit enda)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene jeg har klart å gå ned litt (2-4 kilo), har vært når jeg har logget kalorier meget strengt og holdt meg under kalorigrensen jeg har bestemt.

Jeg har trent mye styrke det siste året. Det har ikke hjulpet på vekta, men jeg er mye strammere og fastere i fisken, så jeg synes det er bedre enn strengt kaloriregime 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å spise mindre måltider ofte, slik at blodsukkeret holder seg stabilt, samt redusere sukker og potetgull. til et minimum (men ikke helt).

Det verste man kan gjøre er å sulte seg eller kjøre så strengt diett at man ikke greier å leve på det viset over tid, enten fordi det er utmattende eller bare for ekstremt. Når man skal ned et par kilo ville jeg fraråde å telle kalorier og få kalorier på hjernen. Det er svært, svært usunt og kan fort redusere livskvaliteten betraktelig.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som fungerer for meg er en kombinasjon av tid, trening og moderasjon i matinntaket.

Utfordringen er å finne en metode man klarer å gjennomføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (7 timer siden):

Å spise mindre måltider ofte, slik at blodsukkeret holder seg stabilt, samt redusere sukker og potetgull. til et minimum (men ikke helt).

Det er jo stadig flere som mener at det er bedre å spise færre måltider, men med skikkelig mat (ikke lett-produkter og mye karbohydrater og tilsetningsstoffer) slik at kroppen blir ordentlig mett når den får mat, får mat den kjenner og kan bruke til noe (og ikke bare lagre som fett) og tarmen får hvile seg og reparere seg mellom måltidene. 5-6-7 måltider om dagen gir ikke tarmen fred noen gang. Har lest om flere som har gått ned i antall måltider, økt litt i måltidenes størrelse og har blitt mye bedre av sine mageproblemer. Blodsukkeret holdes også stabilt i og med at man ikke spiser så mye karbohydrater. Sjekk Marit Kolby "Hva skal vi spise og når?" Hun er utdannet innen matvitenskap og ernæringsbiologi og underviser innenfor dette på bachelorstudiet i ernæring og medisinstudiet og vet hva hun snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange veier som kan føre frem, og du må finne noe som passer for deg. Jeg har alltid hørt det med "mange, små måltider, for å holde blodsukkeret stabilt", men for meg har ikke det hjulpet. Jeg synes det høres interessant ut det Lillemus beskriver, og kjenner et par personer som spiser på den måten, som er veldig fornøyde. De gjør det imidlertid ikke for vektnedgang, men av andre årsaker. Jeg har ikke prøvd.

Det som nok er felles for de fleste måter å gå ned i vekt på, er nok følgende:

*Drikk vann når du er tørst, og drikk mer enn du vanligvis har lyst på (ofte er en egentlig tørst når en tror en er sulten)

*Kutt ned på godterier (sukker) og chips/ostepop etc

*Spis grønnsaker hver dag, gjerne mye rå grønnsaker

*Lag hovedsakelig mat fra bunnen av, minst mulig ferdigmat/ultraprosessert

*Beveg deg noe hver dag - det er godt både for fordøyelsen, lunger, hjerte og muskler. Det kan være gåtur, trappegåing, svømming, skitur, sykling, knebøy, yoga etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (2 timer siden):

Det er jo stadig flere som mener at det er bedre å spise færre måltider, men med skikkelig mat (ikke lett-produkter og mye karbohydrater og tilsetningsstoffer) slik at kroppen blir ordentlig mett når den får mat, får mat den kjenner og kan bruke til noe (og ikke bare lagre som fett) og tarmen får hvile seg og reparere seg mellom måltidene. 5-6-7 måltider om dagen gir ikke tarmen fred noen gang. Har lest om flere som har gått ned i antall måltider, økt litt i måltidenes størrelse og har blitt mye bedre av sine mageproblemer. Blodsukkeret holdes også stabilt i og med at man ikke spiser så mye karbohydrater. Sjekk Marit Kolby "Hva skal vi spise og når?" Hun er utdannet innen matvitenskap og ernæringsbiologi og underviser innenfor dette på bachelorstudiet i ernæring og medisinstudiet og vet hva hun snakker om.

Joda, har sett det, og sånn vil det alltid være. Slanketrender og «nå vet vi det»- folka vil alltid være der med noe nytt, det er like sikkert som at sola står opp om morran😃 De som er seriøse legger forøvrig alltid til «om dette føles riktig for deg» ser jeg. Jeg ville gått sulten om jeg fulgte denne nye vidundertrenden og må spise lite, jevnlig, om jeg ikke skal tenke på neste måltid hele tiden. Hver og en må finne det som passer sin kropp, og denne nye sannheten ville ikke passet for hverken kroppen, livet eller hodet mitt.

Burde jeg likevel prøve? Nei hvorfor skulle jeg det. Jeg er slank, går ikke opp eller ned i vekt som en jojo, legger ikke på meg selv om jeg nyter en utskeielse i form av godis eller vin innimellom, og må ikke ta meg på tak hver januar eller mandag. Jeg velger å tro at det sier sitt om at min tarm og kropp har det helt fint med mange små og sunne måltider ;)

Må forøvrig legge til at «tarmen må hvile» høres like konstruert ut som «rens kroppen for avfallsstoffer» i mitt hode. Tarmen er altså lagd for å bryte ned mat til næring, og for å jobbe jevnlig med dette. Det er ingenting som tyder på at min tarm føler seg sliten, overbelastet eller på annet vis trenger hvile iallefall.

But be my guest - hiv deg gjerne på dette nye om det føles riktig for deg, men om du gjør det vil jeg oppfordre deg til å være forsiktig med å messe for mye på dol om dette pt. «Spis sjelden» er ikke riktig råd her for tiden..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (18 minutter siden):

But be my guest - hiv deg gjerne på dette nye om det føles riktig for deg, men om du gjør det vil jeg oppfordre deg til å være forsiktig med å messe for mye på dol om dette pt. «Spis sjelden» er ikke riktig råd her for tiden..

Dette er ikke noe nytt, ur-farfar (for å låne Skaldemans begrep) spiste slettes ikke 6 måltider om dagen, men som du sier så passer jo ikke alt for alle. :) Jeg har ellers unnlatt å svare i denne tråden nettopp av den grunn, men i ditt svar sier jeg at man skal spise færre og større måltider og skikkelig mat, ikke færre og mindre måltider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (9 minutter siden):

Dette er ikke noe nytt, ur-farfar (for å låne Skaldemans begrep) spiste slettes ikke 6 måltider om dagen, men som du sier så passer jo ikke alt for alle. :) Jeg har ellers unnlatt å svare i denne tråden nettopp av den grunn, men i ditt svar sier jeg at man skal spise færre og større måltider og skikkelig mat, ikke færre og mindre måltider.

Ur-farfar er ikke så relevant tenker jeg, han satt ikke på kontorpulten fra 8-16/17/18 med behov for et klart hode, og han hadde ikke butikk rett ved siden av seg. 

Jeg tror uansett lite på å skrive «færre og større måltider» på dol for tiden, jeg tror det fort kan leses selektivt som «færre».

 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kayia skrev (1 minutt siden):

Jeg tror likevel lite på å skrive «færre og større måltider» for tiden, jeg tror det fort kan leses selektivt som «færre». 

Jepp. :) Jeg har gått på limpinnen så mange ganger på slike slanke-tråder som etter noen svar har vist seg å vært startet av en spiseforstyrret at jeg ikke svarte denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (7 timer siden):

Det som nok er felles for de fleste måter å gå ned i vekt på, er nok følgende:

*Drikk vann når du er tørst, og drikk mer enn du vanligvis har lyst på (ofte er en egentlig tørst når en tror en er sulten)

*Kutt ned på godterier (sukker) og chips/ostepop etc

*Spis grønnsaker hver dag, gjerne mye rå grønnsaker

*Lag hovedsakelig mat fra bunnen av, minst mulig ferdigmat/ultraprosessert

*Beveg deg noe hver dag - det er godt både for fordøyelsen, lunger, hjerte og muskler. Det kan være gåtur, trappegåing, svømming, skitur, sykling, knebøy, yoga etc

Veldig fin liste, og ikke bare når man skal ned i vekt. Dette er nok den beste oppskriften på holde vekten også tror jeg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (11 timer siden):

Det er jo stadig flere som mener at det er bedre å spise færre måltider, men med skikkelig mat (ikke lett-produkter og mye karbohydrater og tilsetningsstoffer) slik at kroppen blir ordentlig mett når den får mat, får mat den kjenner og kan bruke til noe (og ikke bare lagre som fett) og tarmen får hvile seg og reparere seg mellom måltidene. 5-6-7 måltider om dagen gir ikke tarmen fred noen gang. Har lest om flere som har gått ned i antall måltider, økt litt i måltidenes størrelse og har blitt mye bedre av sine mageproblemer. Blodsukkeret holdes også stabilt i og med at man ikke spiser så mye karbohydrater. Sjekk Marit Kolby "Hva skal vi spise og når?" Hun er utdannet innen matvitenskap og ernæringsbiologi og underviser innenfor dette på bachelorstudiet i ernæring og medisinstudiet og vet hva hun snakker om.

Marit Kolby er omdiskutert faglig sett. Se f.eks. Norske forskere «krangler» om kostråd i prestisjetidsskrift - Nyheter, Forskning, Folkehelse, Hjerte- og karsykdom - Dagens Medisin   Mange anser henne mer som en "synser" enn en solid fagperson. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (1 time siden):

Veldig fin liste, og ikke bare når man skal ned i vekt. Dette er nok den beste oppskriften på holde vekten også tror jeg :) 

Det der gjør jeg allerede

Anonymkode: 8c874...526

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (9 timer siden):

Jepp. :) Jeg har gått på limpinnen så mange ganger på slike slanke-tråder som etter noen svar har vist seg å vært startet av en spiseforstyrret at jeg ikke svarte denne gangen.

Det skjønner jeg godt. Det går an å ha kontroll selvom man går ned i vekt, det har jeg ;)

Anonymkode: 8c874...526

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til det som er nevnt så hjelper det for meg å være fysisk aktiv. Da tenker jeg ikke på at treningen i seg selv forbrenner kalorier, men at det å trene, gå en tur - eller bare ha en sosial avtale - hjelper meg til å spise mer sunt.

Dette fordi jeg at jeg vet at jeg trenger sunn mat i passe mengde for å kunne prestere på trening eller tur. For lite så blir jeg sulten, for mye så blir jeg daff og feil sammensetning så blir jeg også uggen. Så et lite måltid med mye næring gjør at jeg føler meg på mitt beste på tur/trening.

Etter tur/trening er jeg gjerne sulten, men har da som regel ikke så lyst på noe usunt så da blir det en sunn lunsj/middag/kvelds. 

Med sosiale avtaler så har jeg mindre tid i sofaen foran en skjerm. For meg er det da jeg får mest lyst på ting, fordi jeg vil "kose meg". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
frosken skrev (På 24.1.2023 den 17.54):

Marit Kolby er omdiskutert faglig sett. Se f.eks. Norske forskere «krangler» om kostråd i prestisjetidsskrift - Nyheter, Forskning, Folkehelse, Hjerte- og karsykdom - Dagens Medisin   Mange anser henne mer som en "synser" enn en solid fagperson. 

 

Hun var jo også med på Debatten i fjor høst, og møtte nokså massiv motstand fra andre faglig hold. Jeg kjenner et par personer som en slik diett absolutt ikke hadde passet for... Og satt igjen med samme tanke som deg, at dette var nok en person som ville tjene penger på andres usikkerhet rundt hvordan gå ned i vekt.

NRK i Folkeopplysningen tok for seg Fedon Lindbergs publikasjoner (flere hundre ark), og satt ikke igjen med mye vitenskapelig og dokumentert korrekt bevist effekt til sist. Men igjen, en hver får gjøre det en selv tror på for egen helse. Folk har jo t.o.m. gått ned av å drikke sukkervann når de har trodd det inneholdt noe som skulle hjelpe de til vektnedgang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...