Gå til innhold

Hva synes vi om koranbrenning «i ytringsfrihetens navn»?

Anbefalte innlegg

Ref. han som reiser rundt i Sverige og Danmark og brenner koraner utenfor ambassader.

Jeg tror de fleste her vet hva jeg mener om islam, men jeg synes fortsatt dette er unødvendig. Rett og slett fordi det ikke fører noe godt med seg. Og nå står Sveriges NATO-søknad i fare. Symbolpolitikk er tullete uansett hvilken side det kommer fra.

Kjør debatt! 

Fortsetter under...

ISW skrev (6 minutter siden):

Ref. han som reiser rundt i Sverige og Danmark og brenner koraner utenfor ambassader.

Jeg tror de fleste her vet hva jeg mener om islam, men jeg synes fortsatt dette er unødvendig. Rett og slett fordi det ikke fører noe godt med seg. Og nå står Sveriges NATO-søknad i fare. Symbolpolitikk er tullete uansett hvilken side det kommer fra.

Kjør debatt! 

Jeg er enig med deg, jeg er på ingen måte tilhenger av islam, men dette er helt unødvendig.

Det jeg iblant undrer meg over er at de som kritiserer religiøse fordi de kan oppfatte dem som ekstreme, men så går de til ytterligheter selv. Akkurat som ateister som er nesten mer opptatt av religion enn det religiøse er. Veldig rart det der.

Jeg er helt for kritikk og diskusjoner. Jeg er mot ekstremisme. Begge veier. 

Osten skrev (18 minutter siden):

Folk må få brenne det de vil, så lenge det ikke skader mennesker og eiendom. Detter bare en bok! Papir. Det må de tåle. Brenn både bibelen, koranen og toraen. Eventyrbøker alle sammen. 

Dette er jo noe som skaffer folk. Psykisk.

Jeg mener en kan være så stor motstander av andre religioner som man bare vil, men man skal alltid respektere andre. Det er jo det som skiller oss fra ekstremistene.

Jeg er forøvrig veldig glad i religion, selv om jeg ikke er troende selv. Syntes Islam har veldig mye fint i seg. Mange av historiene kjenner vi jo igjen fra Bibelen. 

Annonse

Etter min mening handler det om at vi ikke-muslimer alltid skal etterkomme muslimenes nykker. De må lære seg å tåle, de også. Hvis de hadde vært lure, så hadde de ikke vist at de brydde seg om koran-brenningen. Da hadde det nok blitt slutt på det.  De kaller oss «skitne hunder», hvorfor bry seg om hva de skitne hundene gjør? 

Ytringsfriheten skal vi absolutt hegne om, den er viktig og vi er heldige som har det i landet vårt. 

Men denne koranbrenningen er fullstendig unødvendig. Det er jo ingen ytring - det er en handling. En handling som selvfølgelig blir gjort for å provosere, og at man i tillegg stiller seg utenfor muslimske ambassader, så er det selvfølgelig ingen tvil om at dette utelukkende blir gjort for å provosere - kanskje gjerne provosere fram en handling også slik at alle får se hvor grusomme disse muslimene er og får dermed "beviser" for sine meninger.

Ja, vi kan gjerne debattere islam som samfunnsproblem, men vi kan gjøre det på en sivilisert måte!

Det skal være lov å brenne Koranen. Men det er også lov å vise sosiale ferdigheter, romslighet og hensyn. Det er ytterst sjelden man kommer til enighet gjennom konfrontasjon, det bare provoserer og skaper større avstand og polariseringer. Så tror de som driver på med slikt må tenke etter hva de ønsker å oppnå og om de tror de oppnår det gjennom det de gjør her.

Vhanja skrev (12 minutter siden):

Det skal være lov å brenne Koranen. 

Hvorfor? Hva skal det være godt for? Og nå snakker jeg ikke bare om Koranen, men Bibelen, Ringenes Herre, Norske Lover eller whatever... Hvorfor skal man brenne noe som helst for hvis det ikke er søppel man skal kvitte seg med? Hva annet enn for å provosere skulle grunnen være til å brenne en gjenstand i full offentlighet? 

Lady HM skrev (Akkurat nå):

Hvorfor? Hva skal det være godt for? Og nå snakker jeg ikke bare om Koranen, men Bibelen, Ringenes Herre, Norske Lover eller whatever... Hvorfor skal man brenne noe som helst for hvis det ikke er søppel man skal kvitte seg med? Hva annet enn for å provosere skulle grunnen være til å brenne en gjenstand i full offentlighet? 

Leste du resten av innlegget mitt?

Annonse

Lady HM skrev (5 minutter siden):

Hvorfor? Hva skal det være godt for? Og nå snakker jeg ikke bare om Koranen, men Bibelen, Ringenes Herre, Norske Lover eller whatever... Hvorfor skal man brenne noe som helst for hvis det ikke er søppel man skal kvitte seg med?

Spørsmålet er om det er lov å tenne bål på åpen gate. Det burde det ikke være. 

Lady HM skrev (5 minutter siden):

Hva annet enn for å provosere skulle grunnen være til å brenne en gjenstand i full offentlighet? 

Man kan velge å ikke la seg provosere.

slabbedask skrev (1 minutt siden):

Spørsmålet er om det er lov å tenne bål på åpen gate. Det burde det ikke være. 

Man kan velge å ikke la seg provosere.

God presisering det med bål på åpen gate - den kan vi bruke 🙂 

Og jada, man kan velge å ikke la seg provosere - peace and love og alt det der - men jeg mener det fortsatt er fullstendig unødvendig å gjøre ting utelukkende for å provosere.

Enig med @Slabbedask i at man bare kan ignorere det.

Den viktigste lærdommen er at Tyrkia burde bli overkjørt eller helst kastet ut av NATO. Erdogan oppfører seg som en trassig treåring når han gjør dette til en stor sak. Tyrkia spiller ikke på lag.

ISW skrev (3 timer siden):

Kjør debatt! 

Det er jo utrolig viktig, slik at vi innser at vi må enten fjerne ytringsfriheten ELLER stanse innvandring fra muslimske land. Folk virker tro en kan ha i pose og sekk, men sånn er det ikke. "Stunts" som dette avdekker sannheten folk ønsker å ikke tenke over/utsette til i fremtiden. Men, utsetter du så det blir for mange muslimer så er det også et valg og det er at ytringsfriheten dør ut fordi alternativet blir full midtøsten tilstand i landet ditt. Vi kan ikke få i pose og sekk.

Om et NATO land, ønsker å bistå til forbud mot ytringsfrihet i et NATO land, så er det en veldig enkel løsning på det, da kan de finnes seg en annen "allianse" partner som deler deres syn, og holde seg unna oss.... Ser ikke problemet i det hele tatt.

Anonymkode: c5702...0a9

Jeg synes det er uhøflig og unødvendig å brenne bibler, koraner etc. offentlig. Historisk sett gir bokbål på gata dårlige assossiasjoner. Skal man brenne bøker, får man gjøre det hjemme i peisen. 

Jeg synes også det er unødvendig å bli så provosert at det eskalerer. Det beste hadde vært å bare ignorere det, så ville det trolig stoppet av seg selv. 

Demokratier har retningslinjer for hvordan vi håndterer demonstrasjoner og andre ytringer. Det synes jeg er positivt - alle kan mene hva de vil, skrive det på bannere og rope det i demonstrasjonstog. Men det omfatter ingen rett til å kaste stein, bruke våpen eller sette fyr på noe. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...