Gå til innhold

Hva synes vi om koranbrenning «i ytringsfrihetens navn»?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Osten skrev (3 minutter siden):

Primitivt, ja. Men nytter det med fornuftig argumentasjon? Nei, jfr. invitasjonen av taliban til Oslo for å oppnå dialog. 

Nytter det med å brenne Koranen? Hva blir bedre av det? 

Osten skrev (7 minutter siden):

Primitivt, ja. Men nytter det med fornuftig argumentasjon? Nei, jfr. invitasjonen av taliban til Oslo for å oppnå dialog. 

Med fanatikere nytter ingenting, enten de tar form av muslimer eller anti-muslimer.

Kashmir skrev (4 minutter siden):

Nytter det med å brenne Koranen? Hva blir bedre av det? 

Nja, jeg mener at folk må ha lov til å uttrykke meningen sin.
Jeg ser det sånn at ikke-muslimer (vesten) har bøyd unna nok for sære ønsker og behov fra muslimer. Man skal godta og finne seg i alt, respektere og respektere. Det skjer hele tiden, ytrer man seg mot islam, blir man kalt brune, rasister og det som verre er.  

Osten skrev (6 minutter siden):

Jeg ser det sånn at ikke-muslimer (vesten) har bøyd unna nok for sære ønsker og behov fra muslimer. Man skal godta og finne seg i alt, respektere og respektere. Det skjer hele tiden, ytrer man seg mot islam, blir man kalt brune, rasister og det som verre er.  

Hvordan tenker man dette skal forbedres ved å brenne koranen?

Annonse

Osten skrev (8 minutter siden):

Det er et uttrykk for at nok er nok. Hvordan tenker man at det noensinne kan bli annerledes hvis man bare jatter med da?

Er eneste alternativet til brenning av koranen at man jatter med?

Osten skrev (23 minutter siden):

Alle har lov til å uttrykke meningen sin i Norge og i de land hvor det er demokrati. Det er mulig at noen sære ønsker blir akseptert, men det er det også lov til å si og også demonstrere mot hvis sært blir for vanskelig å akseptere. Jeg vet ikke hva du eksplisitt tenker på, men nå er ganske mange prosent muslimer i Norge. Det er mange nordmenn blant dem, født og oppvokst her, og mange andre har fått norsk statsborgerskap. Ergo har de rettigheter på lik linje med andre nordmenn, og jeg ser ikke at de har krevd så mange urimelige endringer på noen måte. Ikke mer enn det nordmenn med annen religion gjør ihvertfall. 

Hvordan skulle det være ellers? At alle fikk rettigheter men ikke muslimer? 

Så kan folk være uenig i både religionsutøvelse og religion i seg selv. Vi kan mislike ting ved hverandres kultur og like andre ting. Vi har såå lov til å ytre oss! Det er tull å si noe annet. Men hvis du vil ytre hatefulle og diskriminerende ytringer så kan du enten bli straffet eller møte motstand, og det siste må du bare finne deg i da de du kritiserer også har like mye ytringsfrihet som deg.

Å brenne koran og flagg er ekstremisme. Jeg tenker at det fører ingenting godt med seg, uavhengig av hvem som gjør hva. Det er noe som heter ytringsansvar også. 

Endret av Kashmir
Vhanja skrev (13 minutter siden):

Hvordan tenker man dette skal forbedres ved å brenne koranen?

For å være djevelens advokat så kan man kalle det "performance art" hvor reaksjonene til publikum er poenget. Man får Erdogan til å vise sitt sanne ansikt. Kanskje det er bra å se hvem man er alliert med.

Det er ganske dårlig kunst siden bokbrenning assosieres med nazister. Det at folk protester mot protesten er forresten også ytringsfrihet. 

Grendel skrev (32 minutter siden):

For å være djevelens advokat så kan man kalle det "performance art" hvor reaksjonene til publikum er poenget. Man får Erdogan til å vise sitt sanne ansikt. Kanskje det er bra å se hvem man er alliert med.

Det er ganske dårlig kunst siden bokbrenning assosieres med nazister. Det at folk protester mot protesten er forresten også ytringsfrihet. 

Nå har vel Erdogan det med å vise sitt sanne ansikt uansett eller? Må det virkelig koranbrenning til tenker du? 

Kashmir skrev (31 minutter siden):

Alle har lov til å uttrykke meningen sin i Norge og i de land hvor det er demokrati. Det er mulig at noen sære ønsker blir akseptert, men det er det også lov til å si og også demonstrere mot hvis sært blir for vanskelig å akseptere. Jeg vet ikke hva du eksplisitt tenker på, men nå er ganske mange prosent muslimer i Norge. Det er mange nordmenn blant dem, født og oppvokst her, og mange andre har fått norsk statsborgerskap. Ergo har de rettigheter på lik linje med andre nordmenn, og jeg ser ikke at de har krevd så mange urimelige endringer på noen måte. Ikke mer enn det nordmenn med annen religion gjør ihvertfall. 

Hvordan skulle det være ellers? At alle fikk rettigheter men ikke muslimer? 

Så kan folk være uenig i både religionsutøvelse og religion i seg selv. Vi kan mislike ting ved hverandres kultur og like andre ting. Vi har såå lov til å ytre oss! Det er tull å si noe annet. Men hvis du vil ytre hatefulle og diskriminerende ytringer så kan du enten bli straffet eller møte motstand, og det siste må du bare finne deg i da de du kritiserer også har like mye ytringsfrihet som deg.

Å brenne koran og flagg er ekstremisme. Jeg tenker at det fører ingenting godt med seg, uavhengig av hvem som gjør hva. Det er noe som heter ytringsansvar også. 

Dette handler ikke om muslimer i Norge spesielt. 
Og hvor har noen sagt at muslimer ikke skal ha rettigheter? Det er det da ingen som mener. 
Vi må kunne ha ytringsfrihet uten å bli truet på livet, kalt rasister og nazister. Det er det som skjer. Har vi virkelig sååå lov til å ytre oss?..  

Osten skrev (6 minutter siden):

Dette handler ikke om muslimer i Norge spesielt. 
Og hvor har noen sagt at muslimer ikke skal ha rettigheter? Det er det da ingen som mener. 
Vi må kunne ha ytringsfrihet uten å bli truet på livet, kalt rasister og nazister. Det er det som skjer. Har vi virkelig sååå lov til å ytre oss?..  

Ja, vi har lov til å ytre oss! Hvilke ytringer er det egentlig du føler at du ikke kan si? Det lurer jeg så mye på hver gang noen klager fordi de mener at de ikke kan ytre seg. Er det motstand og kritikk av dine ytringer du er redd for? Det må vi jo alle finne oss i så lenge vi har nettopp ytringsfrihet. 

Kashmir skrev (2 minutter siden):

Er det motstand og kritikk av dine ytringer du er redd for? Det må vi jo alle finne oss i så lenge vi har nettopp ytringsfrihet. 

Motstand og kritikk av ytringer betyr jo bare at den andre parten også har ytringsfrihet. 

Annonse

Ingen hadde reagert om noen brant Bibelen. Karikaturer og brenning av Koranen hadde ingen reagert på om det  hadde vært gjort mange ganger. Så sjokkeffekten består.

Islam er ikke hellig for meg.

Det er dobbelmoral å bli provosert av dette.

Anonymkode: 8ecb9...8fa

Kashmir skrev (10 minutter siden):

Ja, vi har lov til å ytre oss! Hvilke ytringer er det egentlig du føler at du ikke kan si? Det lurer jeg så mye på hver gang noen klager fordi de mener at de ikke kan ytre seg. Er det motstand og kritikk av dine ytringer du er redd for? Det må vi jo alle finne oss i så lenge vi har nettopp ytringsfrihet. 

Nei, jeg er ikke redd for kritikk eller motstand.  Jeg er blitt kalt både det ene og det andre, det er ikke rettferdig, men jeg tåler det. Er blitt kalt rasist bl.a., men det er jeg ikke. 
Prøv å se litt utenfor våre grenser, hvor mange har blitt drept eller truet på livet fordi de våget/våger  å ytre seg? I islams navn.  Jeg skal ikke ramse opp her, dette finner du lett ved å Google. 
Jeg har jobbet nært med muslimske menn, har du? 

Osten skrev (17 minutter siden):

Nei, jeg er ikke redd for kritikk eller motstand.  Jeg er blitt kalt både det ene og det andre, det er ikke rettferdig, men jeg tåler det. Er blitt kalt rasist bl.a., men det er jeg ikke. 
Prøv å se litt utenfor våre grenser, hvor mange har blitt drept eller truet på livet fordi de våget/våger  å ytre seg? I islams navn.  Jeg skal ikke ramse opp her, dette finner du lett ved å Google. 
Jeg har jobbet nært med muslimske menn, har du? 

Se litt utenfor våre grenser? Du mener at jeg skal se etter det negative ekstremister gjør andre steder i verden, for å bruke det mot mennesker her som ikke har noe med det å gjøre? 

Nei, jeg har ikke jobbet med muslimske menn. Jeg bor med muslimer på alle kanter her da, og kjenner også flere. Hva har dét med saken å gjøre? 

Osten skrev (7 minutter siden):

Hva er det jeg bruker mot mennesker her? Og hva mener du med «her»? 

Osten skrev (2 minutter siden):

Og ja, vi skal se mot ekstremister ute i verden. Det er derfor koranen blir brent. 

Jeg sa ikke at du brukte noe mot noen. Jeg skjønte bare ikke poenget med at jeg skulle se rundt i verden på hva ekstremister gjorde? Koranen bør heller ikke bli brent på grunn av dem så lenge normale mennesker, som muslimer er i like stor grad som andre , oppfører seg skikkelig. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...