Gå til innhold

Hvor mye påvirker farger deg?

Anbefalte innlegg

Kashmir skrev (Akkurat nå):

Aha. Så derfor de malte blått! Jeg er så forelsket i en viss blåfarge som jeg har sett på gamle kjøkken! Den er ikke mørk, men helt nydelig! Jeg var rundt i Norge og mye i gamle stuer ( stuer som i boliger fra gamle dager ), og da dukket den blå fargen opp flere ganger. Den er så fin! Men da malte de den sikkert så ofte på kjøkken på grunn av insekter/ fluer da sikkert! 

Det er i alle fall det jeg har hørt og det høres jo logisk ut. :)

Fortsetter under...

Lillemus skrev (6 minutter siden):

Det er i alle fall det jeg har hørt og det høres jo logisk ut. :)

Ja, det så absolutt logisk ut. Siden den fargen dukket såpass ofte opp i de gamle stuene/ husene jeg var i. Det var interessant. Den er så utrolig vakker farge også! Sånn du blir glad av. Og så den fargen på veggene, og gamle vedkomfyrer! Nydelig stemning i de køkkenene altså. Så var det en god funksjon! 🙂

Endret av Kashmir
UtakknemligDiva
Fru2020 skrev (15 timer siden):

Jeg visste ikke at blå ikke fantes, men at man ikke finner den i naturen visste jeg. Blå var jo lenge et forbudt fargestoff i norsk mat.

Jeg har alltid likt blått. Det første kunstverket jeg kjøpte gikk i blått. Eksmannen min malte alle bildene sine i blått så jeg hadde huset fullt av malerier i forskjellige blåfarger. Nå har jeg en mørk og dyp blåfarge på veggen som skaper en god atmosfære i rommet.

Lys blå💙 en av mine favoritter. Lys blå vegger er noe av det som står på min liste. 
Men jeg vet ikke hva jeg kan kalle min virkelige favoritt. Noen mener at sort og hvit ikke er farger? Jeg ser det som farger likevel jeg da. Hvit har liksom alltid vært det jeg liker best. Hvite møbler, hvite klær, hvite dyr osv… men så kommer det an på hvor det brukes. Det blir jo sterilt med bare hvitt i et rom. 

Sort og hvitt er også noe jeg liker. 

Sort og lys blå.

Jeg liker også pastell farger, særlig når det kommer til interiør. Beige, rosa og grønn. Men rosa er kanskje en farge man blir fortere lei?  I tillegg en vanskelig farge for meg som bytter «personlighet» ofte. Jeg kan elske rosa, men plutselig blir det for prinsesseaktig for meg. 

UtakknemligDiva
Lillemus skrev (14 timer siden):

At blått ikke finnes i spiselige vekster (bortsett fra blomster og nei, blåbær er ikke blå som i himmelblå) har folk visst i alle tider og det er nettopp derfor man ofte pleide å male kjøkkenskapene blå i gamle dager - slik at fluene ikke skulle tiltrekkes kjøkkenet. :)

Det finnes vel en blå alge i Kina? Den selges som blått pulver/blå spirulina på helsekostbutikker. 

90tallsbarn skrev (9 minutter siden):

Det finnes vel en blå alge i Kina? Den selges som blått pulver/blå spirulina på helsekostbutikker. 

Det er mulig, men det er også mulig at den blir blå først når den er tørket og knust? Uansett så tiltrekkes vel neppe fluer av alger i havet... ;) 

UtakknemligDiva
Lillemus skrev (20 minutter siden):

Det er mulig, men det er også mulig at den blir blå først når den er tørket og knust? Uansett så tiltrekkes vel neppe fluer av alger i havet... ;) 

mulig det. Jeg har også hørt det med farger i gamle dager. Syntes det var så masse stygge farger før. Men det er pga insekter ja. Blå er vakkert da. Men det var noen andre farger de brukte før som jeg syntes var helt ufyselige.

Annonse

90tallsbarn skrev (17 minutter siden):

mulig det. Jeg har også hørt det med farger i gamle dager. Syntes det var så masse stygge farger før. Men det er pga insekter ja. Blå er vakkert da. Men det var noen andre farger de brukte før som jeg syntes var helt ufyselige.

Tenker du på farger på vegger og slikt da? Det var vel ikke så mange farger de kunne fremstille i maling på den tiden kanskje? I tillegg var vel andre farger enn de vanligste dyre også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...