Gå til innhold

Hvem er a4- folka?


Kashmir

Anbefalte innlegg

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk til alle A4folk som jobber og strever, som er trofast mot sin partner, som får noen unger, har bil , hus, holder reglene og betaler sin skatt. Som trofast stiller på dugnad, følger ungene til aktiviteter og engasjerer seg i nærmiljøet. Bra at noen holder samfunnet i gang. Den nye trenden er jo å utdanne seg i det uendelige, vente med å slå seg til ro med en partner, vente med barn. Realisere seg selv og følge sine egne regler og meninger. Individualismen kan bli et ensomt og ufruktbart prosjekt. Kanskje det om noe år blir betegnelsen på A4. 

Anonymkode: a59a0...eeb

Vel… det å være annerledes/spesiell var noe negativt da jeg voks opp. Å være normal var det folk ville.

Nå er det motsatt. Å bli kalt gjennomsnittlig/normal er fornærmende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kashmir skrev (9 minutter siden):

Lykkelige? Ok. Vi er enige om mye har jeg sett, men vi et på to ulike steder i denne saken. Jeg tror ikke livet handler om å være lykkelig og ta lykkelige valg til enhver tid. Det handler om langt mer enn den. Tilfreds er bra. Lykke er meningsløs om vi er det hele tiden. 

Forventninger har jeg også til  venner. De er opptatt av ting, de er i prosesser og de er samtalepartnere. Jeg har ABSOLUTT forventninger. Og det bør de jaggu ha til meg også 🙂

Ok, da er vi nok veldig ulike akkurat der. Jeg har ingen forventninger til mine venner og de har ingen til meg. Jeg forstår ikke en gang konseptet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (23 minutter siden):

Angelina Jolie... ok. Typisk 40-åring. Eller hvor gammel hun nå er. 

Nå er hun 50.

Anonymkode: 92bae...6a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (11 minutter siden):

Jeg syns det er fint med a4-mennesker. Jeg syns også at det er viktig at alle ikke er det. 

Det viktigste er å jobbe hardt mot sine mål. Allés mål er forskjellig- så lenge du er fornøyd med egen innsats er det det viktigste. A4 eller ikke. Rynker før vi alle før eller siden. 

Anonymkode: 92bae...6a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner meg selv som veldig A4. Alt på lista stemmer, bortsett fra bilmerke.

Hva gikk galt?

Det starter vel med at jeg er pappagutt. Ville bli sånn som han og alle andre ppappaeri nabolaget som konstruerte fly, oljeplattformer og sånt. Ikke noe ungdomsopprør.

Har aldri prøvd hasj. Har aldri blitt tilbudt heller. Jeg kunne kanskje ha prøvd en gang, men har lave forventninger. Hva får man ut av det?

Vet ikke hvordan folk klarer å være utro og ligge med masse folk. Da mener jeg sånn rent praktisk. Hvordan går man fra å ha en god tone på en hotellbar til å ligge med vedkommemde? For noen virker det som det skjer ved en glipp. Altså at hvis man ikke passer godt nok på så ender pikken inni en annen person.

Jeg kjente litt på at vi var A4 når barna var små og vi dro på all inklusive i syden*. Problemet er at barna synes det var helt fantastisk hele veien, og da blir det en bra ferie for voksne også.

Det er forresten en del spenning og drama i vanlige jobber. Sykepleier, lærer, barnevernansatt etc etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg regner med at livet mitt ser veldig kjedelig ut for de som stritter mot den etablerte A4-tilværelsen. Likevel er det ikke så mange punkt på lista som stemmer: Jeg har utdannelse, mann, jobb, barn og kjører en "annen" trygg og sikker bil (altså verken Tesla eller Volvo) og lager ikke spetakkel. Jeg bor til og med i rekkehus, det trodde jeg hørte til på en sånn A4-liste 😁 Jeg synes ikke noen av disse punktene er noe å skamme seg over. 

Men jeg har aldri gått amok på julebord, vi har ikke hytte på fjellet (men en gammel, arvet hytterønne i skogen) og har vært lite på "sydenferie" - omtrent aldri om sommeren og absolutt aldri på all inklusive. Svigerforeldreproblemer hadde vi aldri da den generasjonen var i live. Vi har aldri hatt hund eller andre kjæledyr. 

Det eneste jeg har gjort som ikke var vanlig, var å ta en utdannelse der både faget, graden og studiestedet var sterkt mannsdominert. 

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Mine tanker rundt a4 mennesker er de som spiser middag kl 16 hver dag, som følger alle regler fordi de er regelryttere, de gjør gjerne samme rutiner hver dag og håndhilser regler over alt. De er kjedelig innvendig og utvendig. 

Anonymkode: 92bae...6a9

Neida. Det er behagelig med faste rutiner og trygge rammer.

Anonymkode: 9afb5...c1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90tallsbarn skrev (11 timer siden):

Vel… det å være annerledes/spesiell var noe negativt da jeg voks opp. Å være normal var det folk ville.

Nå er det motsatt. Å bli kalt gjennomsnittlig/normal er fornærmende.

Du må ha en rar omgangskrets.

Anonymkode: 9afb5...c1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe spesielt behov for å definere meg som A4 eller ikke A4.  Hvis jeg sier om noen at hen er ikke A4 så smiler jeg gjerne og mener det som noe positivt.  Hvis jeg sa om noen at hen var veldig A4 så er det noen som lever inne i boksen sin og det gjør de fleste.

Søsteren min og hennes familie drar en gang i året på Sydentur og da gjerne all inclusive.  Kanskje er de da A4, spesielt fordi de har en Volvo også.  Hun tok vare på foreldrene våre helt til mor døde nå i januar.  Da er man kanskje ikke A4.  Min mor lærte seg å bruke datamaskin da hun var rundt seksti, og var selvlært i bokføring og data.  Hun var en av de første til å registrere seg på facebook, og hjalp mange med å komme inn der.  Helt til de siste dagene fulgte hun med og sendte familien hilsner på sosiale midler.  Det er vel ikke A4 for et menneske som nærmer seg nitti, men jeg tror jeg foretrekker å huske hennes A4 sider.  Det er noe trygt og godt ved det.

Jeg husker godt flower-power, hippiene, lange håret og musikken på seksti og sytti tallet.  Vi gjorde opprør og skulle ikke bli som våre mødre, og det ble jeg heller ikke.  Jeg kommer ikke i nærheten av å være det mennesket for andre som min mor var.

Jeg bodde i et hus i mange år.  Hvitt stakittgjerde rundt hagen, vennemiddager på lørdager, julebord og årsfester på jobbene, dugnader med andre foreldre osv.  Vi hadde Volvo, men ikke hund.  Jeg flyktet fra dette livet inn i noe som så ut til å være eventyr for de som så det utenifra.  Jeg har ofte fått høre at jeg ikke er A4.  Når jeg nå er snart pensjonist kan jeg si "følg drømmene dine", men jeg kan ikke si hvilken måte å leve livet på har vært den beste for meg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (6 timer siden):

Jeg lever også en form for A4-liv og det trives jeg godt med. :) Det er da fint at vi er litt forskjellige? 

Jeg måtte lese innlegget mitt på nytt, for det ser ut som at noen vil forsvare det å være a4. Jeg mente overhodet ikke å være negativ eller kritisere det, men jeg leste en som skrev at hen ikke hadde særlig sans for a4- livet eller noe sånt. Og da måtte jeg tenke etter hva "folk flest" gjorde og ikke gjorde. Så ble noe skrevet med litt humoristisk blikk sånn at de aldri lagde spetakkel ( det er jo positivt! ) men at de klager på lærere og trenere- fordi det er ganske typisk. Med god eller ikke god grunn. Så det med å drikke kun i helger og julebord. Det er helt ok og også rart fordi det blir så ofte sånn med akkurat julebord. 

Jeg kunne skrevet om de som ikke vil være a4 også. De kan være litt nedlatende og litt oppososisjonelle, og det kan bunne i mye. Ja, det er helt greit at vi er forskjellige! 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du må ha en rar omgangskrets.

Anonymkode: 9afb5...c1a

Tror ikke min krets er noe rarere enn andres. Det er ikke sånn at noen mennesker ble stemplet rare ved fødsel og samlet på ett sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...