Gå til innhold

Perling - noe for deg?


Glitter

Anbefalte innlegg

Liten oppdatering. Her er hva jeg har laget siden januar. :) Det er vel brukt sånn 13 ca 000 perler +/- på dette. Feks Jokeren er 2500 og Marilyn Monroe 4800. 

Nå holder jeg på med en enkel Rick fra Rick and Morty som er lite miniprosjekt, men eldste har bestilt en karakter fra Fire ball (Dragon Ball?). Den blir vanskelig å stryke uten at perlene løsner fra brettet og setter seg fast i papiret. Ellers med de større bildene så taper jeg hele bildet med maskeringstape, snur det med to plater også stryker jeg uten problemer. 

Jeg hadde jo håpet å få perle han pokemon slik han først foreslo, men så søkte han litt rundt på Pinterest og fant denne menneskefiguren med hale. Den blir lang, typ 55-60 cm høy, uvisst bred. Regner med jeg må henge den opp med dobbeltsidig tape da den ikke kan rammes inn. Evt male et stort lerret og lime den på. Perlingen blir ødelagt når den tas av veggen med dobbeltsidig tape. 

Etter det er det yngste sin tur. Jeg håper på enten pokemon, batman pluss spiderman eller noe fra Fornite/Minecraft. Må passe på å unngå for mye forslag til han for han er en "people pleaser" og vil si ja hvis jeg virker ivrig for å gjøre meg fornøyd. Han er lik sin mor. 

Så den nye hobbyen lever ennå. Men er litt av og på. 😃

Men jeg lagde for lenge siden dette velkommenskiltet som vises på bildet til å henge opp ved ytterdøren. I etterkant har jeg følt at det er kjedelig og vanilje med ugler som motiv. Og at det er teit. Er det noen som har innspill? Jeg ville kanskje hatt noe kulere. Uten at jeg vet hva da. Har egentlig bare funnet ugler og fugler med sånne skilt. Eller kanskje jeg skulle lett etter mønster på dørskilt med navn og ikke velkommen. Det er jo slett ikke alle som er velkommen. 

Hvis noen blir inspirert av bildet til å teste ut selv så si gjerne ifra her. Det er en hobby som er både avslappende og utfordrende (mye telling innimellom, men man finner en teknikk) og når en først har bygget opp en basis med perler og farger så er det ikke dyrt. Bildet med 4800 perler har kostet ca 80 kr. 

Ja også har jeg fått flere nye følgere på insta pga bildene. 😅 Jeg bryr meg ikke om fremmede følgere, men for all del. Hyggelig med hyggelige kommentarer. 

20230328_231154.jpg

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sånn gjøres det forresten for å få strøket bildet på baksiden slik at man ikke stryker perlene flat på rettsiden. Noen bilder blir jo speilvendt hvis man stryker på rettsiden for da må man bruke baksiden som forside. Det er finest å ikke ha strøket på den siden som skal være framsiden. 

IMG_20230207_225123.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva, jeg tror faktisk at perling definitivt kan være noe for meg 😊 Det er virkelig skikkelig både kule og fine bilder du har fått til! Er imponert. Hadde liksom ikke sett for meg at perling kunne være så kult og fint. Hvor kjøper du perler? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lavender skrev (26 minutter siden):

Vet du hva, jeg tror faktisk at perling definitivt kan være noe for meg 😊 Det er virkelig skikkelig både kule og fine bilder du har fått til! Er imponert. Hadde liksom ikke sett for meg at perling kunne være så kult og fint. Hvor kjøper du perler? 

Det har vist seg å være et hav av ting å perle. 😊 Bare å søke på hama beads og pixel art på pinterest. 

Jeg kjøper perler på panduro og koffertene til å ha de i på clas ohlson. :) det koster 17 kr for en pakke med 1000 perler. Så fins det i større forpakning også. Koster 90 kr for 5 pakker perler. De har også perler på Ringo. 😊

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (6 minutter siden):

Det har vist seg å være et hav av ting å perle. 😊 Bare å søke på hama beads og pixel art på pinterest. 

Jeg kjøper perler på panduro og koffertene til å ha de i på clas ohlson. :) det koster 17 kr for en pakke med 1000 perler. Så fins det i større forpakning også. Koster 90 kr for 5 pakker perler. De har også perler på Ringo. 😊

Ja, det er vel bare fantasien som setter grenser, er det ikke det man sier? 😊 

Tror jeg har funnet den første jeg har lyst til å lage! Meen det står den er laget på 13 plater da, det blir kanskje litt vel stort til å begynne med for en nybegynner? 😄 Kanskje jeg kan finne noen mindre sommerfugler å perle først... 

0d38a32a2174b9b278775696fdd26f0c.jpg.f6159ce935ac60c610bd4cd21050b2d3.jpg

c1fa185af15f490fd999b2bf67ca5435.jpg.1cb7cf1e17f7a37f943d7f2a06610ff7.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lavender skrev (28 minutter siden):

Ja, det er vel bare fantasien som setter grenser, er det ikke det man sier? 😊 

Tror jeg har funnet den første jeg har lyst til å lage! Meen det står den er laget på 13 plater da, det blir kanskje litt vel stort til å begynne med for en nybegynner? 😄 Kanskje jeg kan finne noen mindre sommerfugler å perle først... 

0d38a32a2174b9b278775696fdd26f0c.jpg.f6159ce935ac60c610bd4cd21050b2d3.jpg

c1fa185af15f490fd999b2bf67ca5435.jpg.1cb7cf1e17f7a37f943d7f2a06610ff7.jpg

Den blir ganske så stor ja, så jeg ville kanskje begynt med noe mindre. Bildet jeg lagde av Marilyn Monroe er nesten 9 hele plater. En kant oppe og på ene siden som er ubrukt og det er 4800 perler. En plate er 15x15 ca. :)

Nå fyller jo ikke sommerfuglen ut hele platene da, men. 

Samtidig så kan det jo godt være du klarer det. Jeg trengte bare selv å ta det litt gradvis. Og på store bilder ser jeg etter at det er er "rutenett" slik at det blir oppdelt i ruter for da blir det lettere å holde oversikt. Men jeg blir fort blind på tellingen. 

Slik som mønsteret på Marilyn Monroe. Det går jo så klart uten, men jeg vil slite med det for øynene mine går i kryss. Men når det er klare avgrensninger på bildet er det jo lettere. 

https://pin.it/33XJQ5d

(Jeg får ikke til å legge inn bildet slik du gjør. Hvordan gjør man det?)

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glitter skrev (2 minutter siden):

Den blir ganske så stor ja, så jeg ville kanskje begynt med noe mindre. Bildet jeg lagde av Marilyn Monroe er nesten 9 hele plater. En kant oppe og på ene siden som er ubrukt og det er 4800 perler. En plate er 15x15 ca. :)

Nå fyller jo ikke sommerfuglen ut hele platene da, men. 

Samtidig så kan det jo godt være du klarer det. Jeg trengte bare selv å ta det litt gradvis. Og på store bilder ser jeg etter at det er er "rutenett" slik at det blir oppdelt i ruter for da blir det lettere å holde oversikt. Men jeg blir fort blind på tellingen. 

Slik som mønsteret på Marilyn Monroe. Det går jo så klart uten, men jeg vil slite med det for øynene mine går i kryss. Men når det er klare avgrensninger på bildet er det jo lettere. 

https://pin.it/33XJQ5d

(Jeg får ikke til å legge inn bildet slik du gjør. Hvordan gjør man det?)

Såpass stort ja, da tror jeg nok at jeg satser på noe mindre først 🙂 Er sikkert lurt å ta det gradvis, er jo kjekkere å kjenne på mestring og på en måte lære seg det først før man begynner på noe større prosjekt tenker jeg da. Skal se om jeg får kjøpt perler og brett i morgen 😊

(For å legge inn bildet kan du enten lagre det og laste det opp i forumet eller så kan du høyreklikke på bildet og velge "kopier bildeadressen" og sette inn bildet fra url)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lavender skrev (7 minutter siden):

Såpass stort ja, da tror jeg nok at jeg satser på noe mindre først 🙂 Er sikkert lurt å ta det gradvis, er jo kjekkere å kjenne på mestring og på en måte lære seg det først før man begynner på noe større prosjekt tenker jeg da. Skal se om jeg får kjøpt perler og brett i morgen 😊

(For å legge inn bildet kan du enten lagre det og laste det opp i forumet eller så kan du høyreklikke på bildet og velge "kopier bildeadressen" og sette inn bildet fra url)

Jeg bruker mobil så er sikkert derfor jeg ikke får det til. :)

Har prøvd å legge link i url, men klarer ikke. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (1 minutt siden):

Jeg bruker mobil så er sikkert derfor jeg ikke får det til. :)

Har prøvd å legge link i url, men klarer ikke. 

Åja, da kan det godt være at det er derfor. Bruker sjeldent mobil på forumet så vet ikke helt hvordan det er 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lavender skrev (3 minutter siden):

Åja, da kan det godt være at det er derfor. Bruker sjeldent mobil på forumet så vet ikke helt hvordan det er 🙂

Aha. :)

Dette går jo an: https://pin.it/9ftmnOf

Eller dette, det er ca 5000 perler da: 

https://pin.it/1tZzc5s

Eller den: https://pin.it/NKH16Fn 

Osv. Hehe 

Denne vil jeg lage: 

https://pin.it/6jAPg1t 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (15 minutter siden):

Aha. :)

Dette går jo an: https://pin.it/9ftmnOf

Eller dette, det er ca 5000 perler da: 

https://pin.it/1tZzc5s

Eller den: https://pin.it/NKH16Fn 

Osv. Hehe 

Denne vil jeg lage: 

https://pin.it/6jAPg1t 

 

Takk for tips, likte godt alle 😊 Vanskelig å velge! Men i forhold til perler, jeg fant en slik koffert der det følger med perler, tror du det kunne være lurt å kjøpe eller? https://panduro.com/nb-no/products/barn-junior/hama-roerperler/hama-midi/hama-perlekommode-med-20-frg-801793 (beklager lang link). Og hva søker jeg egentlig på for å finne brett? Klarte ikke finne noe 🤔

Endret av lavender
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lavender skrev (13 minutter siden):

Takk for tips, likte godt alle 😊 Vanskelig å velge! Men i forhold til perler, jeg fant en slik koffert der det følger med perler, tror du det kunne være lurt å kjøpe eller? https://panduro.com/nb-no/products/barn-junior/hama-roerperler/hama-midi/hama-perlekommode-med-20-frg-801793 (beklager lang link). Og hva søker jeg egentlig på for å finne brett? Klarte ikke finne noe 🤔

De der er veldig dyre. De koffertene på clas Ohlson koster 149 kr også kan man ta ut hvert kammer veldig lett. Jeg har lagt ut bilde av det på side en eller to i denne tråden. Da tar jeg ut de fargene jeg trenger. Jeg synes det er bedre enn slike skuffer. Så merket jeg hver farge med navn og fargekode. :)

Hm jeg vet ikke hva de kan hete for noe. Annet enn perlebrett da. De kommer i pakker med sånn 5 stk i. Eller 4. 

Halve jobben er å finne det en skal perle. 😅

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (5 minutter siden):

De der er veldig dyre. De koffertene på clas Ohlson koster 149 kr også kan man ta ut hvert kammer veldig lett. Jeg har lagt ut bilde av det på side en eller to i denne tråden. Da tar jeg ut de fargene jeg trenger. Jeg synes det er bedre enn slike skuffer. Så merket jeg hver farge med navn og fargekode. :)

Hm jeg vet ikke hva de kan hete for noe. Annet enn perlebrett da. De kommer i pakker med sånn 5 stk i. Eller 4. 

Da skal jeg se om jeg finner den i stedet 😊 Ja, er jo nesten en deltidsjobb det å finne frem og velge det hva man skal perle 😅 (Får du heller ikke sove? 🙂 Jeg har visst fått lakenskrekk og får ikke sove. Klarer ikke la være å gruble. Hehe) 

Endret av lavender
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

lavender skrev (22 minutter siden):

Da skal jeg se om jeg finner den i stedet 😊 Ja, er jo nesten en deltidsjobb det å finne frem og velge det hva man skal perle 😅 (Får du heller ikke sove? 🙂 Jeg har visst fått lakenskrekk og får ikke sove. Klarer ikke la være å gruble. Hehe) 

Nei jeg fikk ikke sove. Jeg er overtrøtt for jeg våknet 0430 i morrest. 😅 

Tungt når man grubler mye om natten! Er det tunge ting du grubler på? 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (3 minutter siden):

Nei jeg fikk ikke sove. Jeg er overtrøtt for jeg våknet 0430 i morrest. 😅 

Tungt når man grubler mye om natten! 

Oj såpass ja, da skjønner jeg du er overtrøtt 😅 Ja, det er det, spesielt når det eneste man vil er å få fred og få sove... Søvn blir på mange måter en mestringsstrategi for meg. Man slepper tenke, slepper føle. Om det gir mening. Vet ikke helt hvordan forklare. 

Men nei, jeg skal ikke avspore tråden din noe mer nå 🙂

Så nettopp at du hadde redigert innlegget ditt nå, og ja det er tunge ting (uten at jeg skal gå videre inn på det).

Endret av lavender
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lavender skrev (5 minutter siden):

Oj såpass ja, da skjønner jeg du er overtrøtt 😅 Ja, det er det, spesielt når det eneste man vil er å få fred og få sove... Søvn blir på mange måter en mestringsstrategi for meg. Man slepper tenke, slepper føle. Om det gir mening. Vet ikke helt hvordan forklare. 

Men nei, jeg skal ikke avspore tråden din noe mer nå 🙂

Så nettopp at du hadde redigert innlegget ditt nå, og ja det er tunge ting (uten at jeg skal gå videre inn på det).

Skjønner. Jeg håper du snart får ro. ❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (1 minutt siden):

Skjønner. Jeg håper du snart får ro. ❤

Takk ❤️ Håper du også får sove etterhvert 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lavender skrev (4 minutter siden):

Takk ❤️ Håper du også får sove etterhvert 🙂

Takk. :)

Perlepinsett er forresten et must. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så denne tråden først nå! Så fint at du har funnet en hobby du liker. :) Og flink er du også. Men dette hadde nok ikke vært noe for meg 

Men jeg måtte flire av @froskensitt innlegg om ubrukelige produkter, både mht perling og broderi. 😆

Da jeg fikk barn, bestemte jeg meg for å brodere en adventskalender, og oppsøkte brodeributikk. Jeg fikk god hjelp og tips fra dama i butikken – jeg hadde ikke brodert siden noen småtterier i husflidstimer på skolen, og jeg hadde nå valgt et ganske stort broderi. Jeg husker godt hun sa at det å ha et håndarbeid man var glad i, var som å ha en gave for livet!

Selv om jeg smilte og nikket da hun sa det, tenkte jeg «kjøss meg bak! Jeg skal bare pine meg gjennom denne kalenderen, og så aldri mer!» 😅

Men innen jeg var ferdig, hadde jeg faktisk blitt litt hekta! Så jeg broderte kalendere til tantebarn og julepost-«pose» og andre juleting. Men jeg stoppet så fordi jeg ikke kunne tenkte meg å lage «helårsprodukter»  - jula var kitsch nok likevel. 
 

Men dersom man først har et ønske om produktene, så er det jo en «gave for livet»! Og det passer jo bra også for deg med perlingen. :) Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsan skrev (1 time siden):

Så denne tråden først nå! Så fint at du har funnet en hobby du liker. :) Og flink er du også. Men dette hadde nok ikke vært noe for meg 

Men jeg måtte flire av @froskensitt innlegg om ubrukelige produkter, både mht perling og broderi. 😆

Da jeg fikk barn, bestemte jeg meg for å brodere en adventskalender, og oppsøkte brodeributikk. Jeg fikk god hjelp og tips fra dama i butikken – jeg hadde ikke brodert siden noen småtterier i husflidstimer på skolen, og jeg hadde nå valgt et ganske stort broderi. Jeg husker godt hun sa at det å ha et håndarbeid man var glad i, var som å ha en gave for livet!

Selv om jeg smilte og nikket da hun sa det, tenkte jeg «kjøss meg bak! Jeg skal bare pine meg gjennom denne kalenderen, og så aldri mer!» 😅

Men innen jeg var ferdig, hadde jeg faktisk blitt litt hekta! Så jeg broderte kalendere til tantebarn og julepost-«pose» og andre juleting. Men jeg stoppet så fordi jeg ikke kunne tenkte meg å lage «helårsprodukter»  - jula var kitsch nok likevel. 
 

Men dersom man først har et ønske om produktene, så er det jo en «gave for livet»! Og det passer jo bra også for deg med perlingen. :) Lykke til videre!

Nei det er ikke for alle. 😊 Takk for det. Jeg  synes bildene er litt kule så har de framme til jeg går lei av de. 

Men det er sant som Frosken sier at det må jo ikke være noe man får bruk for etterpå. Jeg må passe på å ikke perlifisere hele huset. 😅 

Oi brodering av kalender hørtes komplisert ut. Eller er det de der nissene også 24 røde ringer på? Likevel er det vel et makkverk av arbeid? Da er perling mer for meg. 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...