Gå til innhold

Perling - noe for deg?


Glitter

Anbefalte innlegg

påskelilje
morsan skrev (2 timer siden):

Så denne tråden først nå! Så fint at du har funnet en hobby du liker. :) Og flink er du også. Men dette hadde nok ikke vært noe for meg 

Men jeg måtte flire av @froskensitt innlegg om ubrukelige produkter, både mht perling og broderi. 😆

Da jeg fikk barn, bestemte jeg meg for å brodere en adventskalender, og oppsøkte brodeributikk. Jeg fikk god hjelp og tips fra dama i butikken – jeg hadde ikke brodert siden noen småtterier i husflidstimer på skolen, og jeg hadde nå valgt et ganske stort broderi. Jeg husker godt hun sa at det å ha et håndarbeid man var glad i, var som å ha en gave for livet!

Selv om jeg smilte og nikket da hun sa det, tenkte jeg «kjøss meg bak! Jeg skal bare pine meg gjennom denne kalenderen, og så aldri mer!» 😅

Men innen jeg var ferdig, hadde jeg faktisk blitt litt hekta! Så jeg broderte kalendere til tantebarn og julepost-«pose» og andre juleting. Men jeg stoppet så fordi jeg ikke kunne tenkte meg å lage «helårsprodukter»  - jula var kitsch nok likevel. 
 

Men dersom man først har et ønske om produktene, så er det jo en «gave for livet»! Og det passer jo bra også for deg med perlingen. :) Lykke til videre!

Jeg kjøpte også et digert kalenderbroderi den høsten jeg hadde baby for første gang. En ordentlig mor og husmor måtte da ha hjemmesydd adventskalender til sitt/sine barn, kan du skjønne 😄 .... eh..... Jeg kom så langt at jeg fikk sydde på NOEN av de røde båndene som skulle dele stoffet inn i 24 ruter.... Jeg skulle altså brodere 24 broderier med ringer på for å feste gavene... kom aldri i gang med det.... 😮 Så alle kalendergavene ble lagt i en korg eller i en bolle eller noe sånt gjennom hele barnas oppvekst. 

😄

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glitter skrev (11 timer siden):

Oi brodering av kalender hørtes komplisert ut. Eller er det de der nissene også 24 røde ringer på? Likevel er det vel et makkverk av arbeid? Da er perling mer for meg. 😅 

Ja, ikke årskalender, men slik med 24 ringer på. 😀 Bortsett fra at de er i messing og at det ikke er nisser i motivet. 😅 Men «makkverk» vil jeg ikke kalle det. Var det det ordet du egentlig mente å si? Eller mente du kanskje at det var mye pirk eller kanskje nitid arbeid? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (11 timer siden):

Jeg kjøpte også et digert kalenderbroderi den høsten jeg hadde baby for første gang. En ordentlig mor og husmor måtte da ha hjemmesydd adventskalender til sitt/sine barn, kan du skjønne 😄 .... eh..... Jeg kom så langt at jeg fikk sydde på NOEN av de røde båndene som skulle dele stoffet inn i 24 ruter.... Jeg skulle altså brodere 24 broderier med ringer på for å feste gavene... kom aldri i gang med det.... 😮 Så alle kalendergavene ble lagt i en korg eller i en bolle eller noe sånt gjennom hele barnas oppvekst. 

😄

 

Hehe! Jeg begynte ikke før høsten da jeg hadde toåring. Men jeg hadde ikke nubbsjans til å bli ferdig første jula - jeg hadde kjøpt litt for stort broderi for det. For å kunne bli ferdig til jula året etter, laget jeg faktisk en plan over hvor mye jeg måtte brodere hver uke. Omsider var den ferdig - siste sting ble satt. Så var det å vaske og stryke og sy på fôret bakside, og så ringene. Dama i broderiforretningen anbefalte at ringene skulle sys gjennom både broderiet og fôret, for ikke å få «drag» i broderiet. Jeg satt oppe til langt på natt før 1/12 for å få sydd på alle ringene. 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
morsan skrev (Akkurat nå):

Hehe! Jeg begynte ikke før høsten da jeg hadde toåring. Men jeg hadde ikke nubbsjans til å bli ferdig første jula - jeg hadde kjøpt litt for stort broderi for det. For å kunne bli ferdig til jula året etter, laget jeg faktisk en plan over hvor mye jeg måtte brodere hver uke. Omsider var den ferdig - siste sting ble satt. Så var det å vaske og stryke og sy på fôret bakside, og så ringene. Dama i broderiforretningen anbefalte at ringene skulle sys gjennom både broderiet og fôret, for ikke å få «drag» i broderiet. Jeg satt oppe til langt på natt før 1/12 for å få sydd på alle ringene. 😆

*imponert*

Gøy å ha laget noe sånt da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (Akkurat nå):

*imponert*

Gøy å ha laget noe sånt da!

Ja, jeg har alltid syntes det er stas å ta det fram til jul. Pynter fint opp, synes jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsan skrev (3 timer siden):

Ja, ikke årskalender, men slik med 24 ringer på. 😀 Bortsett fra at de er i messing og at det ikke er nisser i motivet. 😅 Men «makkverk» vil jeg ikke kalle det. Var det det ordet du egentlig mente å si? Eller mente du kanskje at det var mye pirk eller kanskje nitid arbeid? 

Ja altså at det er et skikkelig pirkearbeid. Blir det feil bruk av ordet makkverk? 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glitter skrev (4 timer siden):

Ja altså at det er et skikkelig pirkearbeid. Blir det feil bruk av ordet makkverk? 😛

Ja, makkverk er noe skikkelig dritt. Og DET kaller man ikke andres håndarbeide uansett! Du ville heller ikke likt det om jeg kalte perlebildene dine for noe dritt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vendi
Lillemus skrev (1 time siden):

Ja, makkverk er noe skikkelig dritt. Og DET kaller man ikke andres håndarbeide uansett! Du ville heller ikke likt det om jeg kalte perlebildene dine for noe dritt...

Tror Glitter ble litt misforstått her. Jeg forstod "makkverk av et arbeid" som "herk av et arbeid", eller "pirk" som hun selv forklarer. Altså at broderi er litt av et pirkearbeid. Tror ikke hun mente at broderier i seg selv er makkverk/herk, men at utførelsen av arbeidet kan være det 🙂

Endret av Vendi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (3 timer siden):

Ja, makkverk er noe skikkelig dritt. Og DET kaller man ikke andres håndarbeide uansett! Du ville heller ikke likt det om jeg kalte perlebildene dine for noe dritt...

Jeg har da ikke kalt noens arbeid for noe dritt. Jeg er vant med at det ordet brukes som at at det er et pirkearbeid. Og pirkearbeid får ikke jeg til. 

Vendi skrev (2 timer siden):

Tror Glitter ble litt misforstått her. Jeg forstod "makkverk av et arbeid" som "herk av et arbeid", eller "pirk" som hun selv forklarer. Altså at broderi er litt av et pirkearbeid. Tror ikke hun mente at broderier i seg selv er makkverk/herk, men at utførelsen av arbeidet kan være det 🙂

Ja du tolket det riktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vendi skrev (5 timer siden):

Tror Glitter ble litt misforstått her. Jeg forstod "makkverk av et arbeid" som "herk av et arbeid", eller "pirk" som hun selv forklarer. Altså at broderi er litt av et pirkearbeid. Tror ikke hun mente at broderier i seg selv er makkverk/herk, men at utførelsen av arbeidet kan være det 🙂

 

Glitter skrev (2 timer siden):

Jeg har da ikke kalt noens arbeid for noe dritt. Jeg er vant med at det ordet brukes som at at det er et pirkearbeid. Og pirkearbeid får ikke jeg til. 

Ja du tolket det riktig. 

Jeg har aldri hørt makkverk bli brukt om noe som er et pirkearbeide. I følge NAOB betyr makkverk "

lite grundig, lite omhyggelig utført arbeid; verdiløst produkt". Så denne gangen har jeg faktisk rett. :) 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (1 time siden):

 

Jeg har aldri hørt makkverk bli brukt om noe som er et pirkearbeide. I følge NAOB betyr makkverk "

lite grundig, lite omhyggelig utført arbeid; verdiløst produkt". Så denne gangen har jeg faktisk rett. :) 

Jeg sier ikke at du ikke har rett. Jeg spurte jo om det ikke var det det betydde, og deretter fikk jeg det som føltes som en irettesettelse som om jeg har vært frekk. Jeg forklarte jo hva jeg mente med ordet. 

Men da vet jeg hva det betyr så det er jo en fordel å vite. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (Akkurat nå):

Jeg sier ikke at du ikke har rett. Jeg spurte jo om det ikke var det det betydde, og deretter fikk jeg det som føltes som en irettesettelse som om jeg har vært frekk. Jeg forklarte jo hva jeg mente med ordet. 

Men da vet jeg hva det betyr så det er jo en fordel å vite. :)

Det er unektelig en fordel å vite hva man sier ja. :) Om noen hadde sagt at et håndarbeide jeg hadde brukt kjempelang tid og mye innsats på var et makkverk hadde jeg blitt skikkelig såret og lei meg ettersom jeg vet hva det betyr. At noen bruker makkverk om et pirkearbeide er helt nytt for meg og det er tydeligvis ikke noen vanlig betydning av ordet heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillemus skrev (5 minutter siden):

Det er unektelig en fordel å vite hva man sier ja. :) Om noen hadde sagt at et håndarbeide jeg hadde brukt kjempelang tid og mye innsats på var et makkverk hadde jeg blitt skikkelig såret og lei meg ettersom jeg vet hva det betyr. At noen bruker makkverk om et pirkearbeide er helt nytt for meg og det er tydeligvis ikke noen vanlig betydning av ordet heller.

Ja det skjønner jeg. Så det var bra å lære hva det betyr. Min mamma har brukt ordet på den måten, så jeg har trodd det var riktig bruk av ordet. Huff jeg mente selvsagt ikke noe sånt. Sånn er ikke jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (2 minutter siden):

Ja det skjønner jeg. Så det var bra å lære hva det betyr. Min mamma har brukt ordet på den måten, så jeg har trodd det var riktig bruk av ordet. Huff jeg mente selvsagt ikke noe sånt. Sånn er ikke jeg. 

Jeg vet jo det, at du slettes ikke er en som sier sånn, så jeg ble temmelig overrasket ja. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (2 minutter siden):

Jeg vet jo det, at du slettes ikke er en som sier sånn, så jeg ble temmelig overrasket ja. :) 

Hehe ja skjønner det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (1 time siden):

Ja det skjønner jeg. Så det var bra å lære hva det betyr. Min mamma har brukt ordet på den måten, så jeg har trodd det var riktig bruk av ordet. Huff jeg mente selvsagt ikke noe sånt. Sånn er ikke jeg. 

Ante meg at det var en misforstått bruk av ordet. :) Både ut fra hvem du er og sammenhengen det ble sagt i :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsan skrev (19 minutter siden):

Ante meg at det var en misforstått bruk av ordet. :) Både ut fra hvem du er og sammenhengen det ble sagt i :) 

Så bra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...