Gå til innhold

Betydelig overvekt. skal ned i vekt. noen som vil slå følge?


bollekinn

Anbefalte innlegg

Nå er det nok. vil ned i vekt. Trives ikke med overvekten og det går ut over det fysiske og det psykiske. Redd for livsstil sykdommer er jeg også. Har meldt meg inn i Rode appen for å få bedre kontroll. Tenkte første steg er sunnere kosthold og trim. Må nok sukker og snacks avvennes..

Er det flere som har samme mål? Kanskje vi kunne heie hverandre frem og støtte hverandre i mot og medgang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

OK.

Jeg har gått ned 4,5 kg fra nyttår - dels som følge av mindre øl, sukker og noe mer trening. Jeg prøver å spise moderat lavkarbo med lite søtt, lite korn og lite melkeprodukter. Og som sagt redusere inntaket av øl og trene, primært kondisjon. Prøver å jogge 5 km 2-3 ganger i uken. 

Vil ned 30 kg til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ned veldig mange kilo. Jeg har gått ned 14 kilo fra mitt tyngste og 2.5 kg forrige uke. Er på Rehabilitering for sykelig overvekt nå og får hjelp til livsstilsendring. Her teller vi faktisk ikke kalorier, men trenes opp til å følge tallerkenmodellen. Tre hovedmåltid og 1-2 mellommåltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (På 8.2.2023 den 15.31):

Hei,

OK.

Jeg har gått ned 4,5 kg fra nyttår - dels som følge av mindre øl, sukker og noe mer trening. Jeg prøver å spise moderat lavkarbo med lite søtt, lite korn og lite melkeprodukter. Og som sagt redusere inntaket av øl og trene, primært kondisjon. Prøver å jogge 5 km 2-3 ganger i uken. 

Vil ned 30 kg til..

Hei :) Da er du godt i gang. Jeg trenger å gå ned ca 20 kg. Men synes det er fryktelig vanskelig å komme igang. Har roede appen, men synes det er tungt å telle kalorier, men det er kanskje ingen vei utenom? Hvordan fungerer lavkarbo for deg? Jeg skal lese meg litt opp om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (På 8.2.2023 den 20.09):

Jeg skal ned veldig mange kilo. Jeg har gått ned 14 kilo fra mitt tyngste og 2.5 kg forrige uke. Er på Rehabilitering for sykelig overvekt nå og får hjelp til livsstilsendring. Her teller vi faktisk ikke kalorier, men trenes opp til å følge tallerkenmodellen. Tre hovedmåltid og 1-2 mellommåltid.

Godt jobba med ned 14 kilo! Tallerkenmetoden høres spennende ut. Hva består mellommåltidene vanligvis av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bollekinn skrev (12 minutter siden):

Godt jobba med ned 14 kilo! Tallerkenmetoden høres spennende ut. Hva består mellommåltidene vanligvis av?

Mellommåltid en består vanligvis av en frukt og/eller en yoghurt. Mellommåltid to fungerer som kvelds og består enten av yoghurt med litt korn, et knekkebrød eller en halv tortilla med fyll. Til hver av dem kommer i tillegg en frukt eller gulerøtter og kålrabi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ISW skrev (På 8.2.2023 den 15.31):

Hei,

OK.

Jeg har gått ned 4,5 kg fra nyttår - dels som følge av mindre øl, sukker og noe mer trening. Jeg prøver å spise moderat lavkarbo med lite søtt, lite korn og lite melkeprodukter. Og som sagt redusere inntaket av øl og trene, primært kondisjon. Prøver å jogge 5 km 2-3 ganger i uken. 

Vil ned 30 kg til..

hei igjen. Tror lavkarbo kan være noe for meg, men vet ingenting nesten om det. Hvor kan jeg lese meg opp på opplegget slik at jeg kan komme igang så fort som mulig? takk for svar :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bollekinn skrev (2 minutter siden):

hei igjen. Tror lavkarbo kan være noe for meg, men vet ingenting nesten om det. Hvor kan jeg lese meg opp på opplegget slik at jeg kan komme igang så fort som mulig? takk for svar :) 

Meld deg inn i gruppa «Spør Thor» på facebook - det er mitt beste råd 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bollekinn skrev (8 minutter siden):

hei igjen. Tror lavkarbo kan være noe for meg, men vet ingenting nesten om det. Hvor kan jeg lese meg opp på opplegget slik at jeg kan komme igang så fort som mulig? takk for svar :) 

Den beste begynnerboken om lavkarbo synes jeg er "Lavkarbo for nybegynnere" av Litsfeldt, den kan lånes på biblioteket om du ikke finner den i bokhandelen eller på nettet. :) Et greit sted å begynne er å spise så ren mat som mulig - sjekk innholdsfortegnelsen på det du kjøper, er listen lang og uforståelig så kjøper du det ikke. :) Rene råvarer som kjøtt, fisk, egg, grønnsaker (mest av de som vokser over bakken), frø, nøtter og fete meieriprodukter (men helst ikke melk som drikke, det blir fort mye kh).

Jeg stortrives med lavkarbo, for andre passer det ikke. :) Man må prøve seg frem for å finne et kosthold man trives med. Det er viktig å være klar over at lavkarbo ikke er en slankekur, men et kosthold man må følge i større eller mindre grad. Om du spiser lavkarbo og går tilbake til høykarbo igjen vil du legge på deg på nytt. Jeg har spist lavkarbo i to år til sommeren og det er fint lite jeg savner av høykarbomat, men vi spiser litt høykarbo i feriene og om vi er borte i selskap, det er daglig-maten som teller. :) 

Det finnes mange fb-grupper om lavkarbo, bl.a. den ISW nevner, men også flere som heter noe med lavkarbo, bare søk på det. :)

Endret av Lillemus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (38 minutter siden):

Meld deg inn i gruppa «Spør Thor» på facebook - det er mitt beste råd 😊

Jeg er ikke på Facebook! Men takk for velmenende tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (35 minutter siden):

Den beste begynnerboken om lavkarbo synes jeg er "Lavkarbo for nybegynnere" av Litsfeldt, den kan lånes på biblioteket om du ikke finner den i bokhandelen eller på nettet. :) Et greit sted å begynne er å spise så ren mat som mulig - sjekk innholdsfortegnelsen på det du kjøper, er listen lang og uforståelig så kjøper du det ikke. :) Rene råvarer som kjøtt, fisk, egg, grønnsaker (mest av de som vokser over bakken), frø, nøtter og fete meieriprodukter (men helst ikke melk som drikke, det blir fort mye kh).

Jeg stortrives med lavkarbo, for andre passer det ikke. :) Man må prøve seg frem for å finne et kosthold man trives med. Det er viktig å være klar over at lavkarbo ikke er en slankekur, men et kosthold man må følge i større eller mindre grad. Om du spiser lavkarbo og går tilbake til høykarbo igjen vil du legge på deg på nytt. Jeg har spist lavkarbo i to år til sommeren og det er fint lite jeg savner av høykarbomat, men vi spiser litt høykarbo i feriene og om vi er borte i selskap, det er daglig-maten som teller. :) 

Det finnes mange fb-grupper om lavkarbo, bl.a. den ISW nevner, men også flere som heter noe med lavkarbo, bare søk på det. :)

Oj her var det mye bra, takk!!! Skal prøve å få tak I den boka du anbefalte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (På 9.2.2023 den 21.11):

Den beste begynnerboken om lavkarbo synes jeg er "Lavkarbo for nybegynnere" av Litsfeldt, den kan lånes på biblioteket om du ikke finner den i bokhandelen eller på nettet. :) Et greit sted å begynne er å spise så ren mat som mulig - sjekk innholdsfortegnelsen på det du kjøper, er listen lang og uforståelig så kjøper du det ikke. :) Rene råvarer som kjøtt, fisk, egg, grønnsaker (mest av de som vokser over bakken), frø, nøtter og fete meieriprodukter (men helst ikke melk som drikke, det blir fort mye kh).

Jeg stortrives med lavkarbo, for andre passer det ikke. :) Man må prøve seg frem for å finne et kosthold man trives med. Det er viktig å være klar over at lavkarbo ikke er en slankekur, men et kosthold man må følge i større eller mindre grad. Om du spiser lavkarbo og går tilbake til høykarbo igjen vil du legge på deg på nytt. Jeg har spist lavkarbo i to år til sommeren og det er fint lite jeg savner av høykarbomat, men vi spiser litt høykarbo i feriene og om vi er borte i selskap, det er daglig-maten som teller. :) 

Det finnes mange fb-grupper om lavkarbo, bl.a. den ISW nevner, men også flere som heter noe med lavkarbo, bare søk på det. :)

Hei LIllemus. Nå har jeg kjøpt boka og leser med stor interesse. Mye av mitt gamle tankesett som blir satt på prøve. Spennende. Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bollekinn skrev (9 minutter siden):

Hei LIllemus. Nå har jeg kjøpt boka og leser med stor interesse. Mye av mitt gamle tankesett som blir satt på prøve. Spennende. Takk for tips!

Ja, man får nye måter å tenke på, det er helt sikkert! For meg hørtes det bare mer og mer innlysende ut jo mer jeg leste i begynnelsen og det gjør det fremdeles. :) Man blir nesten nyfrelst. ;) Men som sagt - man må finne det kostholdet som passer for seg om man skal klare å leve med det i lengden og for meg passer det utmerket. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...