Gå til innhold

Motivasjon til å trene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan opprettholder man motivasjonen til å trene? Jeg holder som oftest bare noen få uker før jeg gir meg.

Anonymkode: 2b2d2...0f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man har ikke alltid motivasjon. Man må gjøre det til en vane, til noe man bare gjør uten å tenke så mye på det. Som f.eks å dra på jobb eller pusser tenner. Man fjerner muligheten for at det er et valg, tenker ikke på om man skal eller ikke, bare gjør det.

Det kan også hjelpe å gjøre noe man trives med. For meg hjelper det mye å ha fastsatte timer jeg går til. Da har jeg en avtale, det er tyngre å bryte enn om man skal gjøre det selv. Man kan evt også avtale å trene sammen med noe, da får man enda større forpliktelse.

For meg hjelper det også å ha et mål å trene mot. Jeg trener karate, så jeg jobber mot gradering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kloke ord fra Vhanja her. Tror det er lurt å bestemme seg for å trene, uansett om en har lyst/motivasjon eller ikke. 

Det går også an å tenke at en bør trene for å få en sterkere kropp til noe en har veldig lyst til å mestre/fortsette å mestre. Det kan jo være f.eks. å gå på tur i fjellet, renne slalåm,  løfte og leke med barn/barnebarn, løfte på møbler selv etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvordan opprettholder man motivasjonen til å trene? Jeg holder som oftest bare noen få uker før jeg gir meg.

Anonymkode: 2b2d2...0f2

Finn en treningsform som er lystbetont for deg, er den ikke det så ramler man fort av. Gå heller ikke for hardt ut, om man bestemmer seg for å gå fra null til å trene styrke 3 ganger i uka + å løpe 3 dager i uka og så kanskje gå langtur i skogen den siste dagen så går man på veggen etter kort tid.

Bestem deg for å trene 2 dager i uka som et minimum og si til deg selv at alt over det er ren bonus. :) Og gjør noe du liker - om du vil jogge så kan du f.eks. ha musikk, podcast eller lydbok på øret? Jeg har fått helt dilla på å trene med lydbok på øret og både løper, går og rocker med rockering mens jeg hører på lydbok! 

Jeg vet at jeg aldri kommer til å trene på noe senter så jeg har kjøpt litt utstyr så jeg kan trene hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
påskelilje skrev (1 time siden):

Kloke ord fra Vhanja her. Tror det er lurt å bestemme seg for å trene, uansett om en har lyst/motivasjon eller ikke. 

Det går også an å tenke at en bør trene for å få en sterkere kropp til noe en har veldig lyst til å mestre/fortsette å mestre. Det kan jo være f.eks. å gå på tur i fjellet, renne slalåm,  løfte og leke med barn/barnebarn, løfte på møbler selv etc.

Til det siste avsnittet : Det et så sant det du sier. Når samboeren og jeg handler mat, pleier jeg automatisk og overlate til han å bære de tyngste matvareposene ut i bilen. 

Men ikke nå sist lørdag. Da begynte jeg å bære selv. - Skal jeg ta posene ?, spør samboeren.- Nei, jeg skal bære, svarte jeg. 

Dette fordi jeg hadde vært hos morgen min i noen dager og så med skrekk og gru hvor svak hun hadde blitt og hvilket handicap det er ikke være sterk nok til de enkleste ting. Heretter skal jeg være bevisst på dette. Det er jo tullete når jeg bruker flere hundre kroner hver måned på å trene styrke på helsestudio og så overlater jeg gratis styrketrening til samboeren. Det skal det bli en slutt på nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (22 minutter siden):

Til det siste avsnittet : Det et så sant det du sier. Når samboeren og jeg handler mat, pleier jeg automatisk og overlate til han å bære de tyngste matvareposene ut i bilen. 

Men ikke nå sist lørdag. Da begynte jeg å bære selv. - Skal jeg ta posene ?, spør samboeren.- Nei, jeg skal bære, svarte jeg. 

Dette fordi jeg hadde vært hos morgen min i noen dager og så med skrekk og gru hvor svak hun hadde blitt og hvilket handicap det er ikke være sterk nok til de enkleste ting. Heretter skal jeg være bevisst på dette. Det er jo tullete når jeg bruker flere hundre kroner hver måned på å trene styrke på helsestudio og så overlater jeg gratis styrketrening til samboeren. Det skal det bli en slutt på nå :)

Ja, det har jeg blitt mer bevisst på de siste 2-3 årene. Så hvor sterk dattera var da vi pusset opp og skulle løfte møbler hit og dit, det er jo praktisk å kunne det! Og alt det dagligdagse der en trenger litt muskler. Jeg har svake fingrer (pga sykdom), men sterke armer , bein og rygg nå pga mye trening, og når jeg bare bærer/løfter på min måte, går det fint.

Balanse er også lurt å trene for oss i vår alder. Min mor har dårlig balanse og er litt skral i ulendt terreng. Jeg håper jeg vil kunne gå tur i ulendt terreng til jeg er 90!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mister motivasjonen når jeg blir veldig deprimert. Ellers er det en så inngrodd vane at jeg kommer meg ut/på spinningsykkelen flere dager i uken samt tvinger meg til litt styrketrening også selv om jeg hater det. 

Så jeg er enig med de over her at det går mye på å ha det som en vane og ikke alltid tenke en skal være motivert. Men finn det du liker. Jeg liker egentlig løping, men har måttet lære meg å heller like sykling. Deler av året må jeg jo inn på spinningsykkelen pga føre, men da er det bare å tenke at det er en vane som del av hverdagen. Fram til jeg kan sykle mer ute igjen da er det mer lysbetont. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant den artikkelen jeg leste for et par år siden, som gjorde at jeg endret litt tankemønster når det gjaldt trening. Vet ikke om dere kan lese den (er for abonnenter på Harvest, men det skal kunne gå an å dele den):

https://www.harvestmagazine.no/artikkel/en-ny-motivasjon-for-trening?k=4aeda03

Forfatteren skriver altså om sin glede over å gå lange skiturer, og for å kunne fortsette med det, må han trene litt mer målrettet gjennom året, for å kunne ha like stor glede av det i årene fremover. 

For meg er altså disse tingene jeg ønsker å fortsette med: turer i ulendt terreng (skog og fjell), slalåm, svømming/stuping/hopping, hverdagsaktiviteter som rydding av tunge tallerkner, flytte møbler, bære handleposer og ved, gjøre hagearbeid, jobbe med ved +++

Anbefaler forøvrig å abonnere på Harvest. Mange gode artikler der om livskvalitet, friluftsliv, verdier mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Jeg går turer annen hver dag og trives godt med det. Trener også styrke. For meg går det greit når det gjelder motivasjon, jeg vet at dette bare gir meg mer energi og dagen blir lettere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...