Gå til innhold

Kardio og fettforbrenning


Fru2020

Anbefalte innlegg

Klokken min viser hvor mange prosent av treningen din har vært kardio og hvor mange som har vært fettforbrenning. Hva er forskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fru2020 skrev (21 timer siden):

Klokken min viser hvor mange prosent av treningen din har vært kardio og hvor mange som har vært fettforbrenning. Hva er forskjellen?

Kardio = høyintensiv trening (kondisjonstrening) som tømmer glykogenlagrene, fettforbrenning = trening med lav intensitet over lengre tid som i stor grad henter energien fra fettforbrenning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (8 timer siden):

Kardio = høyintensiv trening (kondisjonstrening) som tømmer glykogenlagrene, fettforbrenning = trening med lav intensitet over lengre tid som i stor grad henter energien fra fettforbrenning. 

Hva er fordelen med å tømme glykogenlageret ? Er det sånn at kardio er det som gjør meg i bedre form, mens fettforbrenning påvirker vekten i større grad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (1 time siden):

Hva er fordelen med å tømme glykogenlageret ? Er det sånn at kardio er det som gjør meg i bedre form, mens fettforbrenning påvirker vekten i større grad?

Glykogenlagre = sukker/karbohydrater som er lagret i musklene

Fettforbrenning = vel, kroppen bruker sitt eget fett som forbrenning, ikke musklene

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det @Lillemus skriver er riktig, men det betyr ikke noe for folk flest. Enten du bruker fett eller glykogen så går det inn i det samme kaloriregnskapet.

Det betyr noe for Aleksander Kristoff for eksempel. Han trener bevisst kroppen til å forbrenne fett siden etappene i Tour de France er så lange at man tømmer glykogenlagrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (10 minutter siden):

Jeg tror det @Lillemus skriver er riktig, men det betyr ikke noe for folk flest. Enten du bruker fett eller glykogen så går det inn i det samme kaloriregnskapet.

Det betyr noe for Aleksander Kristoff for eksempel. Han trener bevisst kroppen til å forbrenne fett siden etappene i Tour de France er så lange at man tømmer glykogenlagrene.

Med et vanlig kosthold, som Fru2020 jo har, spiller det liten rolle ja. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillemus skrev (3 timer siden):

Med et vanlig kosthold, som Fru2020 jo har, spiller det liten rolle ja. :) 

Da skal jeg ikke henge meg så mye oppi det. Var bare litt nysgjerrig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...