Gå til innhold

Kupton: Rettssak, Asperger syndrom og alvorlig sinnslidelse etter psykisk helsevernloven


Gjest Frøya Alilde

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Frøya Alilde skrev (34 minutter siden):

JA.

Men hvis de vet at det er det du planlegger så slipper de deg ihvertfall ikke ut fra det tvangsregimet.

Anonymkode: 45aad...403

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Frøya Alilde skrev (59 minutter siden):

1. At motivet mitt for å komme tilbake til fengsel er for å ta livet mitt, er ikke et argument for at jeg er alvorlig sinnslidende. Det går under farekriteriet.

2. «Meningsløse kampen»… Vel… Jeg tror du også hadde gått rettens vei for å komme ut av et meget inngripende tvangsregime i psykiatrien.

Om målet ditt er å bli overført til fengsel er det lurt å vise at du har mindre symptomtrykk og er i stand til å ta vare på deg selv.

Anonymkode: c4acd...b3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Frøya Alilde skrev (1 time siden):

1. At motivet mitt for å komme tilbake til fengsel er for å ta livet mitt, er ikke et argument for at jeg er alvorlig sinnslidende. Det går under farekriteriet.

2. «Meningsløse kampen»… Vel… Jeg tror du også hadde gått rettens vei for å komme ut av et meget inngripende tvangsregime i psykiatrien.

Da syntes jeg du skal slutte med hærverk, vold og trusler.

Anonymkode: 92c04...fc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøya Alilde skrev (1 time siden):

2. «Meningsløse kampen»… Vel… Jeg tror du også hadde gått rettens vei for å komme ut av et meget inngripende tvangsregime i psykiatrien.

Hvorfor går du ikke heller bedringens vei for å komme ut av tvangsregimet? Hva med å fokusere på det som kan redusere ditt hærverk og utageringer?

Hvor lenge har du holdt på med det fokuset med rettsvesenet som du gjør nå? Har du på den tiden blitt noe bedre? Hva om du i stedet hadde brukt den tiden på å jobbe med å bli bedre slik at det ble mindre utageringer og dermed også mindre tvang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøya Alilde skrev (4 timer siden):

Men alvorlig sinnslidende begrepet er snevrere i rettspsykiatriske utredninger og straffesaker? Her tenker jeg på helserett.

Jeg vet ikke om det er snevrere i rettspsykiatrien. Det kan vel godt hende ja. 

Jeg synes det virker litt rart dersom de skulle få "dømt" deg til å ha alvorlig sinnslidelse. Selv om du åpenbart er alvorlig lidende ut ifra det du forteller så virker du eller såpass oppegående at du burde kunne ta til deg behandling og bli bedre med tiden. I hvert fall er det en mulighet, men er ikke alltid lett å gripe rett mulighet. Ikke når en er så langt nede. Om ti år er det ikke sikkert du vil dø. Langt ifra sikkert. Da er du vel ferdig å sone også, og helt sikkert ute av tvangsregimet. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøya Alilde
Vhanja skrev (59 minutter siden):

Hvorfor går du ikke heller bedringens vei for å komme ut av tvangsregimet? Hva med å fokusere på det som kan redusere ditt hærverk og utageringer?

Hvor lenge har du holdt på med det fokuset med rettsvesenet som du gjør nå? Har du på den tiden blitt noe bedre? Hva om du i stedet hadde brukt den tiden på å jobbe med å bli bedre slik at det ble mindre utageringer og dermed også mindre tvang?

Fordi rettens vei er mer effektivt for å få opphevet tvangsvedtaket.

Jeg har holdt på med klageprosessen i over et halvt år nå, først kontrollkommisjonen, så tingretten, nå lagmannsretten. Jeg har blitt dårligere på den tiden blant annet på grunn av belastningen det er å stå i denne kampen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Frøya Alilde
Glitter skrev (55 minutter siden):

Jeg vet ikke om det er snevrere i rettspsykiatrien. Det kan vel godt hende ja. 

Jeg synes det virker litt rart dersom de skulle få "dømt" deg til å ha alvorlig sinnslidelse. Selv om du åpenbart er alvorlig lidende ut ifra det du forteller så virker du eller såpass oppegående at du burde kunne ta til deg behandling og bli bedre med tiden. I hvert fall er det en mulighet, men er ikke alltid lett å gripe rett mulighet. Ikke når en er så langt nede. Om ti år er det ikke sikkert du vil dø. Langt ifra sikkert. Da er du vel ferdig å sone også, og helt sikkert ute av tvangsregimet. 

Personalet sier at jeg er oppegående, men at det ikke hjelper når jeg utagerer 2 ganger daglig og må i belteseng. Da er funksjonsfallet så stort, mener de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Frøya Alilde skrev (1 minutt siden):

Fordi rettens vei er mer effektivt for å få opphevet tvangsvedtaket.

Jeg har holdt på med klageprosessen i over et halvt år nå, først kontrollkommisjonen, så tingretten, nå lagmannsretten. Jeg har blitt dårligere på den tiden blant annet på grunn av belastningen det er å stå i denne kampen.

Hva sier de rundt deg til prosessen? Støtter behandler deg? 

Anonymkode: 431d0...52e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Frøya Alilde skrev (1 minutt siden):

Personalet sier at jeg er oppegående, men at det ikke hjelper når jeg utagerer 2 ganger daglig og må i belteseng. Da er funksjonsfallet så stort, mener de.

Hva er en vanlig dag for deg fra morgen til kveld? 

Anonymkode: 431d0...52e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøya Alilde
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva sier de rundt deg til prosessen? Støtter behandler deg? 

Anonymkode: 431d0...52e

Personalet sier at jeg mest sannsynlig kommer til å tape, men at de tenker at rettssikkerhet er viktig og derfor ikke fraråder meg å anke.

Behandler sier også at rettssikkerhet er viktig, men at jeg mest sannsynlig kommer til å ikke medhold. De gangene jeg sier at jeg er et «grensetilfelle» med tanke på vilkåret om alvorlig sinnslidende sier vedkommende at saken min er så «grenseoverskridende» som det er mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøya Alilde
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er en vanlig dag for deg fra morgen til kveld? 

Anonymkode: 431d0...52e

Jeg er romskjermet, så jeg sitter mye alene på rommet med IPaden i fanget. Tilbringer et par timer i belteseng. 
På gode dager får jeg i beste fall litt luft (utgang), samtaler og spilt kort med kontaktene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøya Alilde skrev (4 minutter siden):

Personalet sier at jeg er oppegående, men at det ikke hjelper når jeg utagerer 2 ganger daglig og må i belteseng. Da er funksjonsfallet så stort, mener de.

Ja. Det er forsåvidt en forbannelse det. Å både være så oppegående, men også slite med slikt som sterk destruktiv adferd og tvang. Vet min del om akkurat hvordan det kan føles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøya Alilde
Glitter skrev (Akkurat nå):

Ja. Det er forsåvidt en forbannelse det. Å både være så oppegående, men også slite med slikt som sterk destruktiv adferd og tvang. Vet min del om akkurat hvordan det kan føles.

Mhm. Fort gjort å bli misforstått. 🥹

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Frøya Alilde skrev (2 minutter siden):

Jeg er romskjermet, så jeg sitter mye alene på rommet med IPaden i fanget. Tilbringer et par timer i belteseng. 
På gode dager får jeg i beste fall litt luft (utgang), samtaler og spilt kort med kontaktene mine.

Klarer du ikke unngå og havne i belteseng? 

Anonymkode: 431d0...52e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøya Alilde
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men hvis de vet at det er det du planlegger så slipper de deg ihvertfall ikke ut fra det tvangsregimet.

Anonymkode: 45aad...403

At jeg ønsker å komme tilbake til fengsel fordi jeg ønsker å dø, gjør meg ikke alvorlig sinnslidende. Det går under farekriteriet. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om målet ditt er å bli overført til fengsel er det lurt å vise at du har mindre symptomtrykk og er i stand til å ta vare på deg selv.

Anonymkode: c4acd...b3d

Det er lett å si, vanskelig å omsette i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøya Alilde
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Klarer du ikke unngå og havne i belteseng? 

Anonymkode: 431d0...52e

Jeg utagerer og mister noen gang kontrollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Frøya Alilde skrev (Akkurat nå):

Jeg utagerer og mister noen gang kontrollen.

Men hvis du er så oppgående som du sier klarer du jo og ikke utagere? 

Anonymkode: 431d0...52e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøya Alilde
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men hvis du er så oppgående som du sier klarer du jo og ikke utagere? 

Anonymkode: 431d0...52e

Man kan være oppegående og svært selvdestruktiv på samme tid. Jeg har så mye uro og tankekjør at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre av meg, så jeg utagerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Frøya Alilde skrev (1 minutt siden):

Man kan være oppegående og svært selvdestruktiv på samme tid. Jeg har så mye uro og tankekjør at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre av meg, så jeg utagerer.

Hvis du vet grunnen så kan du jo si det med ord i stedet for en handling? 

Anonymkode: 431d0...52e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøya Alilde skrev (14 minutter siden):

Mhm. Fort gjort å bli misforstått. 🥹

Det er det. Men husk at det er bra du er oppegående. Det betyr at du har et intellekt som har mulighet for endring og utvikling i større grad enn de som ikke er oppegående ellers også. Men det tar tid. Mange år sannsynligvis. Men det er muligheter for deg også. 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men hvis du er så oppgående som du sier klarer du jo og ikke utagere? 

Anonymkode: 431d0...52e

Ikke nødvendigvis. Å være oppegående er ikke det samme som å ha kontroll på noe som føles så sterkt og vanskelig. Men det er en fordel å være oppegående fordi da har ikke hele personligheten utviklet seg skjevt/for lite. For å bruke meg som eksempel så var det visse deler av meg som pga diverse belastninger nok gikk litt i av-modus og utviklet seg saktere enn det normalt ville ha gjort. Mens andre deler av meg utviklet seg i minst normalt tempo. Totalt sett ble det helt skjevt. Visse deler umoden, impulsiv og destruktiv, mens andre sider oppegående, innsiktsfull og reflektert. Disse sidene kræsjer på en måte, og folk kan ikke skjønne at det er mulig. "Du som er så oppegående, hvorfor klarer du ikke å bare slutte å gjøre det?" Men når kroppen går i alarm så reagerer den slik den er vant til. 

Men er man oppegående, så har man bedre forutsetninger til å kunne avlære seg dårlig adferd/håndtering av følelser. Det tar lang tid for en må få koblet hjernen sammen på en måte. At begge deler kommuniserer. "Nå har jeg det så vondt, da burde jeg be om en samtale". Framfor "Smerte = reaksjon for å lindre". 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...