Gå til innhold

Kupton: Rettssak, Asperger syndrom og alvorlig sinnslidelse etter psykisk helsevernloven


Gjest Frøya Alilde

Anbefalte innlegg

Frøya Alilde skrev (24 minutter siden):

Fordi rettens vei er mer effektivt for å få opphevet tvangsvedtaket.

Jeg har holdt på med klageprosessen i over et halvt år nå, først kontrollkommisjonen, så tingretten, nå lagmannsretten. Jeg har blitt dårligere på den tiden blant annet på grunn av belastningen det er å stå i denne kampen.

Hvordan tenker du det er effektivt når du har klaget i over et halvt år i tre instanser og fått avslag alle steder?

Tenk om du hadde kommet lenger hvis du hadde fokusert annerledes det halve året?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Glitter skrev (8 minutter siden):

Det er det. Men husk at det er bra du er oppegående. Det betyr at du har et intellekt som har mulighet for endring og utvikling i større grad enn de som ikke er oppegående ellers også. Men det tar tid. Mange år sannsynligvis. Men det er muligheter for deg også. 

Ikke nødvendigvis. Å være oppegående er ikke det samme som å ha kontroll på noe som føles så sterkt og vanskelig. Men det er en fordel å være oppegående fordi da har ikke hele personligheten utviklet seg skjevt/for lite. For å bruke meg som eksempel så var det visse deler av meg som pga diverse belastninger nok gikk litt i av-modus og utviklet seg saktere enn det normalt ville ha gjort. Mens andre deler av meg utviklet seg i minst normalt tempo. Totalt sett ble det helt skjevt. Visse deler umoden, impulsiv og destruktiv, mens andre sider oppegående, innsiktsfull og reflektert. Disse sidene kræsjer på en måte, og folk kan ikke skjønne at det er mulig. "Du som er så oppegående, hvorfor klarer du ikke å bare slutte å gjøre det?" Men når kroppen går i alarm så reagerer den slik den er vant til. 

Men er man oppegående, så har man bedre forutsetninger til å kunne avlære seg dårlig adferd/håndtering av følelser. Det tar lang tid for en må få koblet hjernen sammen på en måte. At begge deler kommuniserer. "Nå har jeg det så vondt, da burde jeg be om en samtale". Framfor "Smerte = reaksjon for å lindre". 

Ja men jeg forstår ikke hvordan man kan være oppgående samtidig som f.eks kaste en stol mot noen for å treffe dem? Antar det er sånn utagering som menes. 

Anonymkode: 431d0...52e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøya Alilde
Glitter skrev (16 minutter siden):

Det er det. Men husk at det er bra du er oppegående. Det betyr at du har et intellekt som har mulighet for endring og utvikling i større grad enn de som ikke er oppegående ellers også. Men det tar tid. Mange år sannsynligvis. Men det er muligheter for deg også. 

Ikke nødvendigvis. Å være oppegående er ikke det samme som å ha kontroll på noe som føles så sterkt og vanskelig. Men det er en fordel å være oppegående fordi da har ikke hele personligheten utviklet seg skjevt/for lite. For å bruke meg som eksempel så var det visse deler av meg som pga diverse belastninger nok gikk litt i av-modus og utviklet seg saktere enn det normalt ville ha gjort. Mens andre deler av meg utviklet seg i minst normalt tempo. Totalt sett ble det helt skjevt. Visse deler umoden, impulsiv og destruktiv, mens andre sider oppegående, innsiktsfull og reflektert. Disse sidene kræsjer på en måte, og folk kan ikke skjønne at det er mulig. "Du som er så oppegående, hvorfor klarer du ikke å bare slutte å gjøre det?" Men når kroppen går i alarm så reagerer den slik den er vant til. 

Men er man oppegående, så har man bedre forutsetninger til å kunne avlære seg dårlig adferd/håndtering av følelser. Det tar lang tid for en må få koblet hjernen sammen på en måte. At begge deler kommuniserer. "Nå har jeg det så vondt, da burde jeg be om en samtale". Framfor "Smerte = reaksjon for å lindre". 

Sant. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøya Alilde
Vhanja skrev (14 minutter siden):

Hvordan tenker du det er effektivt når du har klaget i over et halvt år i tre instanser og fått avslag alle steder?

Tenk om du hadde kommet lenger hvis du hadde fokusert annerledes det halve året?

Fokusert annerledes? Tror du at du hadde «fokusert annerledes» hvis du ble beltelagt flere ganger daglig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Frøya Alilde skrev (3 minutter siden):

Fokusert annerledes? Tror du at du hadde «fokusert annerledes» hvis du ble beltelagt flere ganger daglig?

Tror få kan forestille seg hvordan det er.

 

Anonymkode: 431d0...52e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ja men jeg forstår ikke hvordan man kan være oppgående samtidig som f.eks kaste en stol mot noen for å treffe dem? Antar det er sånn utagering som menes. 

Anonymkode: 431d0...52e

Jeg vet ikke hva som menes, men jo, det finnes masse voldelige mennesker som reagerer på sinne på en primitiv måte. Sinne = reaksjon (handling som å feks slå). Det er en spontan reaksjon og det er nok en reaksjon som oppstår når den primitive hjernen (reptilhjernen) reagerer automatisk på en situasjon. Disse menneskene, så sant de ikke er psykopater angrer ofte når følelsene har gitt seg. Den tenkende hjernen, eller den moderne hjernehalvdelen er hvor fornuftige tanker, ressonering, vurdering av passende reaksjon etc. Finner sted. Denne delen kobles fort ut når man er aktivert. Når man er aktivert blir reptilhjernen aktivert. Det som må læres er å koble hjernehalvdelene på hverandre. Slik at sinne ikke = umiddelbar aggressiv reaksjon/handling, men å vurdere situasjonen og velge å reagere på en annen måte enn følelsesstyrt. Det er faktisk ganske vanskelig og noe vi bruker hele oppveksten på å lære. Andre dyrearter klarer ikke det sånn som oss. Og for folk som aldri har lært å håndtere slikt så er det mye jobb å lære seg. For en skal i en opphetet diskusjon eller under sterke følelser lære seg å presse gjennom fornuftige tanker og reaksjoner der hvor reptilhjernen kanskje roper kjemp! Eller flukt! Eller å begynne å slå på seg selv fordi en har lært at da roer følelsene seg.

Dette er veldig forenklet, men det er noe i det. Og personer som utagerer har ikke alltid lært å håndtere sine egne følelser i løpet av oppveksten. Derfor reagerer de automatisk på den måten de har funnet ut at lindrer det. For eksempel med å skade seg selv. 

Så fornuftig sett kan de være normale, men i situasjoner som genererer sterke følelser så blir de primitive.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Glitter skrev (Akkurat nå):

Jeg vet ikke hva som menes, men jo, det finnes masse voldelige mennesker som reagerer på sinne på en primitiv måte. Sinne = reaksjon (handling som å feks slå). Det er en spontan reaksjon og det er nok en reaksjon som oppstår når den primitive hjernen (reptilhjernen) reagerer automatisk på en situasjon. Disse menneskene, så sant de ikke er psykopater angrer ofte når følelsene har gitt seg. Den tenkende hjernen, eller den moderne hjernehalvdelen er hvor fornuftige tanker, ressonering, vurdering av passende reaksjon etc. Finner sted. Denne delen kobles fort ut når man er aktivert. Når man er aktivert blir reptilhjernen aktivert. Det som må læres er å koble hjernehalvdelene på hverandre. Slik at sinne ikke = umiddelbar aggressiv reaksjon/handling, men å vurdere situasjonen og velge å reagere på en annen måte enn følelsesstyrt. Det er faktisk ganske vanskelig og noe vi bruker hele oppveksten på å lære. Andre dyrearter klarer ikke det sånn som oss. Og for folk som aldri har lært å håndtere slikt så er det mye jobb å lære seg. For en skal i en opphetet diskusjon eller under sterke følelser lære seg å presse gjennom fornuftige tanker og reaksjoner der hvor reptilhjernen kanskje roper "kjemp!" 

Dette er veldig forenklet, men det er noe i det. Og personer som utagerer har ikke alltid lært å håndtere sine egne følelser i løpet av oppveksten. Derfor reagerer de automatisk på den måten de har funnet ut at lindrer det. For eksempel med å skade seg selv. 

Ok… men dette er jo ganske sykt da. 

Anonymkode: 431d0...52e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Frøya Alilde skrev (7 minutter siden):

Fokusert annerledes? Tror du at du hadde «fokusert annerledes» hvis du ble beltelagt flere ganger daglig?

Det blir du vel ikke uten grunn.

Anonymkode: 92c04...fc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøya Alilde skrev (7 minutter siden):

Fokusert annerledes? Tror du at du hadde «fokusert annerledes» hvis du ble beltelagt flere ganger daglig?

Ja, det håper jeg virkelig. Jeg håper jeg hadde fokusert på hva jeg, i sammen med de som jobber der, kunne jobbet med for å redusere behovet for beltelegging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøya Alilde
Vhanja skrev (1 minutt siden):

Ja, det håper jeg virkelig. Jeg håper jeg hadde fokusert på hva jeg, i sammen med de som jobber der, kunne jobbet med for å redusere behovet for beltelegging.

 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det blir du vel ikke uten grunn.

Anonymkode: 92c04...fc4


Dette blir bare avsporinger uansett. Jeg ønsket et svar på det rettslige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ok… men dette er jo ganske sykt da. 

Anonymkode: 431d0...52e

TS sin situasjon er på mange måter ekstrem, men hvis du tenker på hvor mange i verden som sliter med å være fysisk og psykisk voldelig mot partner UTEN å være psykopat, så skjønner du hva sterke følelser kan gjøre med en. Hvor en går rett i primitiv modus gang på gang framfor å bruke den avanserte hjernehalvdelen vi har. Så er det noen av oss som istedenfor retter sinne innover og da gjerne ved selvdestruktiv adferd. Men det er jo fortsatt vold. Bare gjort av en selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (8 minutter siden):

Jeg vet ikke hva som menes, men jo, det finnes masse voldelige mennesker som reagerer på sinne på en primitiv måte. Sinne = reaksjon (handling som å feks slå). Det er en spontan reaksjon og det er nok en reaksjon som oppstår når den primitive hjernen (reptilhjernen) reagerer automatisk på en situasjon. Disse menneskene, så sant de ikke er psykopater angrer ofte når følelsene har gitt seg. Den tenkende hjernen, eller den moderne hjernehalvdelen er hvor fornuftige tanker, ressonering, vurdering av passende reaksjon etc. Finner sted. Denne delen kobles fort ut når man er aktivert. Når man er aktivert blir reptilhjernen aktivert. Det som må læres er å koble hjernehalvdelene på hverandre. Slik at sinne ikke = umiddelbar aggressiv reaksjon/handling, men å vurdere situasjonen og velge å reagere på en annen måte enn følelsesstyrt. Det er faktisk ganske vanskelig og noe vi bruker hele oppveksten på å lære. Andre dyrearter klarer ikke det sånn som oss. Og for folk som aldri har lært å håndtere slikt så er det mye jobb å lære seg. For en skal i en opphetet diskusjon eller under sterke følelser lære seg å presse gjennom fornuftige tanker og reaksjoner der hvor reptilhjernen kanskje roper kjemp! Eller flukt! Eller å begynne å slå på seg selv fordi en har lært at da roer følelsene seg.

Dette er veldig forenklet, men det er noe i det. Og personer som utagerer har ikke alltid lært å håndtere sine egne følelser i løpet av oppveksten. Derfor reagerer de automatisk på den måten de har funnet ut at lindrer det. For eksempel med å skade seg selv. 

Så fornuftig sett kan de være normale, men i situasjoner som genererer sterke følelser så blir de primitive.

Veldig interessant det du skriver her. Jeg kan ikke se at rettslige instanser kan hjelpe noe særlig i en situasjon som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (1 minutt siden):

TS sin situasjon er på mange måter ekstrem, men hvis du tenker på hvor mange i verden som sliter med å være fysisk og psykisk voldelig mot partner UTEN å være psykopat, så skjønner du hva sterke følelser kan gjøre med en. Hvor en går rett i primitiv modus gang på gang framfor å bruke den avanserte hjernehalvdelen vi har. Så er det noen av oss som istedenfor retter sinne innover og da gjerne ved selvdestruktiv adferd. Men det er jo fortsatt vold. Bare gjort av en selv. 

Jeg har ingen formering om det. En helt fremmed verden for meg. 

Anonymkode: 431d0...52e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Frøya Alilde skrev (5 minutter siden):

 


Dette blir bare avsporinger uansett. Jeg ønsket et svar på det rettslige.

Det har du fått. Du kommer ingen vei før du skjerper deg.

Anonymkode: 92c04...fc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (4 minutter siden):

TS sin situasjon er på mange måter ekstrem, men hvis du tenker på hvor mange i verden som sliter med å være fysisk og psykisk voldelig mot partner UTEN å være psykopat, så skjønner du hva sterke følelser kan gjøre med en. Hvor en går rett i primitiv modus gang på gang framfor å bruke den avanserte hjernehalvdelen vi har. Så er det noen av oss som istedenfor retter sinne innover og da gjerne ved selvdestruktiv adferd. Men det er jo fortsatt vold. Bare gjort av en selv. 

Da får man begynne å oppføre seg som en ansvarlig voksen. Utagering er noe barn driver med.

Anonymkode: 92c04...fc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (9 minutter siden):

Veldig interessant det du skriver her. Jeg kan ikke se at rettslige instanser kan hjelpe noe særlig i en situasjon som dette.

Nei. Det trengs mange år med terapi til, og ikke noe fengsel og soning kan gjøre. Men ett sted må en begynne, og det kan feks være å slutte å motarbeide tvangen og heller jobbe med den daglige utageringen. 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da får man begynne å oppføre seg som en ansvarlig voksen. Utagering er noe barn driver med.

Anonymkode: 92c04...fc4

Ikke alle har lært det å være en fullkommen ansvarlig voksen. Det er jo hele poenget med en personlighetsforstyrrelse. Det har skjedd en skjevutvikling i personens mentale egenskaper og fungering. Ofte pga vanskelig oppvekst. Noe som har ført til at spesielt evnen til å håndtere vanskelige følelser rett og slett ikke har utviklet seg normalt (en lærer seg måter å beskytte seg på, som å påføre seg selv smerte). 

Din korte og enkle kommentar gir meg mer følelsen at du er ute etter å kritisere enn å lære.  

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (1 minutt siden):

Nei. Det trengs mange år med terapi til, og ikke noe fengsel og soning kan gjøre. Men ett sted må en begynne, og det kan feks være å slutte å motarbeide tvangen og heller jobbe med den daglige utageringen. 

Ikke alle har lært det å være en fullkommen ansvarlig voksen. Det er jo hele poenget med en personlighetsforstyrrelse. Det har skjedd en skjevutvikling i personens mentale egenskaper og fungering. Ofte pga vanskelig oppvekst. Noe som har ført til at spesielt evnen til å håndtere vanskelige følelser rett og slett ikke har utviklet seg normalt (en lærer seg måter å beskytte seg på, som å påføre seg selv smerte). 

Din korte og enkle kommentar gir meg mer følelsen at du er ute etter å kritisere enn å lære.  

Dette høres mest ut som ansvarsfraskrivelse. Man har alltid et valg.

Anonymkode: 92c04...fc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (4 minutter siden):

Nei. Det trengs mange år med terapi til, og ikke noe fengsel og soning kan gjøre. Men ett sted må en begynne, og det kan feks være å slutte å motarbeide tvangen og heller jobbe med den daglige utageringen. 

Ikke alle har lært det å være en fullkommen ansvarlig voksen. Det er jo hele poenget med en personlighetsforstyrrelse. Det har skjedd en skjevutvikling i personens mentale egenskaper og fungering. Ofte pga vanskelig oppvekst. Noe som har ført til at spesielt evnen til å håndtere vanskelige følelser rett og slett ikke har utviklet seg normalt (en lærer seg måter å beskytte seg på, som å påføre seg selv smerte). 

Din korte og enkle kommentar gir meg mer følelsen at du er ute etter å kritisere enn å lære.  

Ja men så man er oppgående om man slår en annen? 

Anonymkode: 431d0...52e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette høres mest ut som ansvarsfraskrivelse. Man har alltid et valg.

Anonymkode: 92c04...fc4

Tenker jeg ikke trenger bruke mer energi på å gi deg innsikt i dette temaet. Du er ikke ute etter å forstå. :)

Å forstå noe, og å ta ansvar for noe er to ulike ting. Man kan både forstå det jeg har skrevet og anerkjenne at det er en grunn til at man reagerer som man gjør, og på samme tid jobbe i terapi med å håndtere livet bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja men så man er oppgående om man slår en annen? 

Anonymkode: 431d0...52e

Man kan være både oppegående og rik og likevel reagere primitivt. Er fullt av folk som utøver vold mot sin kjære, men er reflektert og normal ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...