Gå til innhold

Jeg går ikke ned i vekt, hva er galt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er 8 kg overvektig. Jeg forsøker virkelig å spise mindre porsjoner og mer protein og gå mer turer, men går likevel ikke ned i vekt. Og nå de siste 2 ukene har jeg til og med gått opp 3 kg(!) uten å gjøre noe annerledes.

Hva er galt? Hva burde jeg gjøre annerledes?

Anonymkode: f914a...827

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ser at lavt stoffskifte kan være en årsak, kan man spørre fastlege om blodprøve av det til tross for at man bare har vekt som symptom?

Anonymkode: f914a...827

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ser at lavt stoffskifte kan være en årsak, kan man spørre fastlege om blodprøve av det til tross for at man bare har vekt som symptom?

Anonymkode: f914a...827

Jeg ba en gang om å få sjekket stoffskiftet uten å gi noen forklaring på hvorfor egentlig og det var helt greit for legen, det er jo bare en blodprøve.

Det er forøvrig mye som spiller inn ang. vektnedgang. :) Kjønn og alder, har du slanket deg lenge? Hvor høy og tung er du nå? Om du har slanket deg en god stund og gått ned en del så hender det at kroppen rett og slett stanser opp og trenger en pause før den går ned mer. Kanskje har du nådd det kroppen mener er den vekten den skal ligge på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (2 minutter siden):

Jeg ba en gang om å få sjekket stoffskiftet uten å gi noen forklaring på hvorfor egentlig og det var helt greit for legen, det er jo bare en blodprøve.

Det er forøvrig mye som spiller inn ang. vektnedgang. :) Kjønn og alder, har du slanket deg lenge? Hvor høy og tung er du nå? Om du har slanket deg en god stund og gått ned en del så hender det at kroppen rett og slett stanser opp og trenger en pause før den går ned mer. Kanskje har du nådd det kroppen mener er den vekten den skal ligge på. 

Kvinne, 28 år, fra juli 2019 og til januar 2021 gikk jeg ned 25 kg. Men siden det har vekten bare variert opp og ned ca 5 kg. Jeg er 160 cm og veier 68 kg nå. Vekten min var 50 kg før jeg gikk opp pga medisiner. Kom på nå, kan det kanskje være medisinene som er skyld i det? 

Anonymkode: f914a...827

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kvinne, 28 år, fra juli 2019 og til januar 2021 gikk jeg ned 25 kg. Men siden det har vekten bare variert opp og ned ca 5 kg. Jeg er 160 cm og veier 68 kg nå. Vekten min var 50 kg før jeg gikk opp pga medisiner. Kom på nå, kan det kanskje være medisinene som er skyld i det? 

Anonymkode: f914a...827

Det er aldri medisinene i seg selv som er skyld i vektøkning. Noen medinaer gir økt appetitt som gjør du at føler deg sulten hele tiden og du dermed spiser mer. 

Anonymkode: 8a665...c53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Kvinne, 28 år, fra juli 2019 og til januar 2021 gikk jeg ned 25 kg. Men siden det har vekten bare variert opp og ned ca 5 kg. Jeg er 160 cm og veier 68 kg nå. Vekten min var 50 kg før jeg gikk opp pga medisiner. Kom på nå, kan det kanskje være medisinene som er skyld i det? 

Anonymkode: f914a...827

Noen medisiner har vektendring som kjent bivirkning ja, sjekk i pakningsvedlegget.

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det er aldri medisinene i seg selv som er skyld i vektøkning. Noen medinaer gir økt appetitt som gjør du at føler deg sulten hele tiden og du dermed spiser mer. 

Anonymkode: 8a665...c53

Stemmer ikke alltid. Jeg gikk opp 4 kg uten å endre matvaner da jeg begynte på hormonplaster. Nå har jeg vært nødt til å kutte matinntaket en god del for at kroppen skal gi slipp på kiloene igjen. Tidligere spiste jeg adskillig mer og holdt altså en lavere vekt enn jeg nå kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Lillemus skrev (14 minutter siden):

Noen medisiner har vektendring som kjent bivirkning ja, sjekk i pakningsvedlegget.

Stemmer ikke alltid. Jeg gikk opp 4 kg uten å endre matvaner da jeg begynte på hormonplaster. Nå har jeg vært nødt til å kutte matinntaket en god del for at kroppen skal gi slipp på kiloene igjen. Tidligere spiste jeg adskillig mer og holdt altså en lavere vekt enn jeg nå kan.

På to av medisinene står det at vektoppgang er en vanlig bivirkning, usikker på hva som forårsaker vektoppgangen da. Føler ikke at jeg spiser så mye mer... 

Anonymkode: f914a...827

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...