Gå til innhold

Er alle her inne fattige?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg venter på at jeg skal bli rik og kan gjøre som jeg vil når jeg vil. Men om jeg uansett må ta opp lån da er det fint om kausjonisten kan betale. 

Anonymkode: 08d85...4de

Jaja. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hvorfor ville du vært skeptisk til det, tror du ikke man klarer og styre det selv?

Anonymkode: 08d85...4de

Gitt at man er arbeidsfør så er det veldig fin opplevelse å jobbe for ting og gradvis få det bedre økonomisk. Jeg tror man blir mer glad for en  bruktbil man kan kjøpe etter flere år i jobb enn en ny bil man får av pappa før man egentlig trenger den.

Jeg har ingen absolutte prinsipper her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grendel skrev (1 minutt siden):

Gitt at man er arbeidsfør så er det veldig fin opplevelse å jobbe for ting og gradvis få det bedre økonomisk. Jeg tror man blir mer glad for en  bruktbil man kan kjøpe etter flere år i jobb enn en ny bil man får av pappa før man egentlig trenger den.

Jeg har ingen absolutte prinsipper her. 

Det tror ikke jeg. Hvorfor mener du det må være så bakvendt? Hvis man har muligheten skjønner jeg ikke hvorfor man må den tyngste veien, hva er poenget med det når man bare få det og bli ferdig med det!? Man jobber nok som det er.

Anonymkode: 08d85...4de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Enten bør man betale studielånet ellers bør man kjøpe en leilighet. Det mener jeg. Studielån tar mange år og betale ned og lån til leilighet tar et helt liv. Det er ikke rettferdig. 

Anonymkode: 08d85...4de

Om det er rettferdig, kommer jo litt an på hvem man setter fokus på. Det er ikke spesielt rettferdig at noen unge voksne får alt av foreldrene, presser prisene og vinner budrunder på typiske førstegangskjøp-boliger og kan bruke hele inntekten sin på reiser og forbruk, mens andre i samme aldersgruppe og livssituasjon må vente, spare og ta opp høye boliglån - fordi foreldrene deres er i forskjellig situasjon. Det er heller ikke bra for samfunnet som helhet at klasseforskjellene skal gå i arv og øke fordi mange tar snarveier de andre bare kan drømme om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (1 minutt siden):

Om det er rettferdig, kommer jo litt an på hvem man setter fokus på. Det er ikke spesielt rettferdig at noen unge voksne får alt av foreldrene, presser prisene og vinner budrunder på typiske førstegangskjøp-boliger og kan bruke hele inntekten sin på reiser og forbruk, mens andre i samme aldersgruppe og livssituasjon må vente, spare og ta opp høye boliglån - fordi foreldrene deres er i forskjellig situasjon. Det er heller ikke bra for samfunnet som helhet at klasseforskjellene skal gå i arv og øke fordi mange tar snarveier de andre bare kan drømme om. 

Hva er typiske førstegangsbolig? Hva inneholder dem av inventar en komfyr? 

Anonymkode: 08d85...4de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (2 minutter siden):

Om det er rettferdig, kommer jo litt an på hvem man setter fokus på. Det er ikke spesielt rettferdig at noen unge voksne får alt av foreldrene, presser prisene og vinner budrunder på typiske førstegangskjøp-boliger og kan bruke hele inntekten sin på reiser og forbruk, mens andre i samme aldersgruppe og livssituasjon må vente, spare og ta opp høye boliglån - fordi foreldrene deres er i forskjellig situasjon. Det er heller ikke bra for samfunnet som helhet at klasseforskjellene skal gå i arv og øke fordi mange tar snarveier de andre bare kan drømme om. 

Nei det er ikke rettferdig men det de da ikke noe annet i samfunnet heller. Hva med den som tigger på gata mens andre har et sted og bo? Er ikke rettferdig det heller.

Anonymkode: 08d85...4de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva er typiske førstegangsbolig? Hva inneholder dem av inventar en komfyr? 

Anonymkode: 08d85...4de

Jeg tenkte på størrelsen. 

Hva som følger med av inventar, kommer bl.a. an på om det er innebygd eller frittstående. Ofte får man også tilbud om å overta det selv om det er "løst", fordi selgeren skal flytte til et sted med integrerte hvitevarer eller et sted de gamle ikke vil passe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei det er ikke rettferdig men det de da ikke noe annet i samfunnet heller. Hva med den som tigger på gata mens andre har et sted og bo? Er ikke rettferdig det heller.

Anonymkode: 08d85...4de

Det synes jeg blir en problemstilling som ligger langt unna den som handler om overføringer til egne barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (1 minutt siden):

Jeg tenkte på størrelsen. 

Hva som følger med av inventar, kommer bl.a. an på om det er innebygd eller frittstående. Ofte får man også tilbud om å overta det selv om det er "løst", fordi selgeren skal flytte til et sted med integrerte hvitevarer eller et sted de gamle ikke vil passe. 

Kjøpe brukt med andre ord?

Anonymkode: 08d85...4de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (5 minutter siden):

Det synes jeg blir en problemstilling som ligger langt unna den som handler om overføringer til egne barn. 

Synes det var en fin sammenligning jeg

Anonymkode: 08d85...4de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kjøpe brukt med andre ord?

Anonymkode: 08d85...4de

Ja, hvis kjøper overtar hvitevarene (ofte til en lav / symbolsk pris), er de jo brukt. Hvis det var det du lurte på. 

Jeg overtok kjøkkenet med møbler, komfyr, kjøleskap og fryser første gang jeg kjøpte leilighet. Så pusset jeg opp kjøkkenet noen år senere, og da kjøpte jeg ny komfyr og kjøl/frys, men fortsatte å bruke de møblene som ikke var over- og underskap i kjøkkeninnredningen. Det var et stort kjøkken fra 60-tallet, og møblene passet veldig godt til rommet.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (Akkurat nå):

Ja, hvis kjøper overtar hvitevarene (ofte til en lav / symbolsk pris), er de jo brukt. Hvis det var det du lurte på. 

Jeg overtok kjøkkenet med møbler, komfyr, kjøleskap og fryser første gang jeg kjøpte leilighet. Så pusset jeg opp kjøkkenet noen år senere, og da kjøpte jeg ny komfyr og kjøl/frys, men fortsatte å bruke de møblene som ikke var over- og underskap i kjøkkeninnredningen. Det var et stort kjøkken fra 60-tallet, og møblene passet veldig godt til rommet.  

Førstegangsboliger hva koster de da? Hvis du skal ta et cirka tall. 

Anonymkode: 08d85...4de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Førstegangsboliger hva koster de da? Hvis du skal ta et cirka tall. 

Anonymkode: 08d85...4de

Det kommer an på hvor du bor. Sjekk Finn eiendom og sorter på areal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det tror ikke jeg. Hvorfor mener du det må være så bakvendt? Hvis man har muligheten skjønner jeg ikke hvorfor man må den tyngste veien, hva er poenget med det når man bare få det og bli ferdig med det!? Man jobber nok som det er.

Anonymkode: 08d85...4de

Jeg tror ikke jeg kan forklare det bedre enn jeg har gjort allerede. Kanskje man må oppleve det for å forstå det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=295014426 denne f.eks? 

Anonymkode: 08d85...4de

Kvadratmeterprisen i Oslo er vanvittig. Denne koster 128 000 kr per kvadratmeter.

Her jeg bor får du 80 kvm for tilsvarende pris. (Nei, jeg bor ikke "i ødemarken", bor ca 20-25 minutter med bil fra nærmeste stor by, 5 minutter med bil til en litt mindre by).

Men, ja, vil man bo sentralt i Oslo så er det hva det koster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vhanja skrev (30 minutter siden):

Kvadratmeterprisen i Oslo er vanvittig. Denne koster 128 000 kr per kvadratmeter.

Her jeg bor får du 80 kvm for tilsvarende pris. (Nei, jeg bor ikke "i ødemarken", bor ca 20-25 minutter med bil fra nærmeste stor by, 5 minutter med bil til en litt mindre by).

Men, ja, vil man bo sentralt i Oslo så er det hva det koster.

Da lurer jeg på hvor du bor siden du bor mellom to byer. Uansett går det ikke an å bo 25 minutter sentrum for meg. Det er altfor langt. Den leiligheten har nesten alt jeg trenger foruten at det skulle vært et soverom. 

Anonymkode: 08d85...4de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da lurer jeg på hvor du bor siden du bor mellom to byer. Uansett går det ikke an å bo 25 minutter sentrum for meg. Det er altfor langt. Den leiligheten har nesten alt jeg trenger foruten at det skulle vært et soverom. 

Anonymkode: 08d85...4de

Ja, noen ønsker å bo helt sentralt. Og da må man betale deretter.

Jeg foretrekker å bo lenger unna, jeg vil ha skog og stillhet. Så det passer sånn sett bra for meg, økonomisk sett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Enten bør man betale studielånet ellers bør man kjøpe en leilighet. Det mener jeg. Studielån tar mange år og betale ned og lån til leilighet tar et helt liv. Det er ikke rettferdig. 

Anonymkode: 08d85...4de

For du tror ikke at mange foreldre selv sitter med lån som skal nedbetales? Tror du alle generasjoner før deg har fått alt rett opp i hendene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vhanja skrev (1 minutt siden):

Ja, noen ønsker å bo helt sentralt. Og da må man betale deretter.

Jeg foretrekker å bo lenger unna, jeg vil ha skog og stillhet. Så det passer sånn sett bra for meg, økonomisk sett. 

Og der må jeg må kausjonist for jeg har ikke 2,6 millioner. Hva med at vi sammen går sammen om å lage til en plan for at jeg kan få det? Det synes jeg selv var en god idè

Anonymkode: 08d85...4de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...