Gå til innhold

Kupton: «Du som er så intelligent, hvorfor gjør du dette?»

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
kupton skrev (6 timer siden):

1. Jeg velger å forholde meg til IQ-tester gjennomført av autorisert psykolog under riktige betingelser eller gjennomført av Mensa. Andre tester som ligger ute på nett er av meget varierende kvalitet og må mer sees på som en selskapslek. Hva er lav IQ? Gjennomsnittet skal være 100. Halvparten av befolkningen har under gjennomsnittet. I praktisk sammenheng regner en IQ under 85 som lav. Personer som stort sett har femmere i karakter har ikke lav IQ.

2. Ja, jeg står for den påstanden. Det er vist i mange vitenskapelige undersøkelser. Men det er langt flere og viktigere årsaker til liten fremgang i terapi enn lav IQ. Sagt på en anen måte: Forutsatt alle andre faktorer like, vil en smart person ha bedre utbytte av terapi enn en som ligger på et lavt nivå. Men en kan ikke bruke dette motsatt vei og si at den som har lite/ingen utbytte av terapi har lav IQ.

3. Ja, jeg synes det er spennende.

Takk for svar Kupton. Her kommer spørsmål 4. Du sier du synes det spennende å utforske - «behandle» , snakke med de som er veldig psykisk syke. For ts etterlyser hen desperat hjelp fra deg siden hun vet du er psykiater. Er det mer underholdning fra din side? Eller er det læring også for deg? 5. spørsmål, hvis en pasient ikke har ønsket nytte av samtaleterapi derav pasienten gav opp. Hvor ligger ansvaret og hvem skal ta det? Pasienten eller behandleren? Kan det være behandleren som er problemet? Ser frem til å høre fra deg igjen. 

Anonymkode: a7c6a...ad5

Fortsetter under...

4. Det er absolutt ikke underholdning. Det er et ønske fra min side å være til hjelp. Jeg har lært svært mye av pasienter den tiden jeg drev med behandling. Men nei, jeg lærer ikke så mye av å være her. Noe er det , men ikke mye.

5. Det er det umulig å svare enkelt på. Noen ganger er det behandlers feil, noen ganger pasientens feil, og av og til er det feil behandler til den konkrete pasienten eller omvendt.

AnonymBruker
kupton skrev (5 minutter siden):

4. Det er absolutt ikke underholdning. Det er et ønske fra min side å være til hjelp. Jeg har lært svært mye av pasienter den tiden jeg drev med behandling. Men nei, jeg lærer ikke så mye av å være her. Noe er det , men ikke mye.

5. Det er det umulig å svare enkelt på. Noen ganger er det behandlers feil, noen ganger pasientens feil, og av og til er det feil behandler til den konkrete pasienten eller omvendt.

Klokt svart på spørsmål 5. spørsmål 6 avventes. På gjensyn. 

Anonymkode: a7c6a...ad5

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...