Gå til innhold

Drømmelett


Fru2020

Anbefalte innlegg

Kan Drømmelett varmes? Har lyst på hvit pizza, men gidder ikke kjøpe en hel creme fraiche for bare noen få skjeer. Jeg lager porsjonspizza så det skal veldig lite til. Og så er det disse kaloriene da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Dette ble et sent svar... Drømmelett egner seg dårlig til varmebehandling over tid pga. lavt fettinnhold. Derfor må den ev. tilsettes helt mot slutten.

Det er for øvrig en tommelfingerregel - lite fett, dårligere evne til langtidskoking. Lite fett, kan tilsettes mot slutten. Men jeg antar likevel at det går på pizza. Der kokes ikke sausen direkte. Prøvde du? :)  Vi skal ha pizza i kveld...

Men med andre ord, er crème fraîche (vanlig) tradisjonelt best til varmebehandling, men den lette varianten er mindre egnet til dette.

Crème fraîche holder seg en god stund i kjøleskapet selv om den er åpnet, og om den begynner å gå ut på dato, kan du hive den oppi en røre med vafler, sveler eller pannekaker... Eller noe annet - der det er rømme i en oppskrift, kan du erstatte det med crème fraîche...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (1 time siden):

Dette ble et sent svar... Drømmelett egner seg dårlig til varmebehandling over tid pga. lavt fettinnhold. Derfor må den ev. tilsettes helt mot slutten.

Det er for øvrig en tommelfingerregel - lite fett, dårligere evne til langtidskoking. Lite fett, kan tilsettes mot slutten. Men jeg antar likevel at det går på pizza. Der kokes ikke sausen direkte. Prøvde du? :)  Vi skal ha pizza i kveld...

Men med andre ord, er crème fraîche (vanlig) tradisjonelt best til varmebehandling, men den lette varianten er mindre egnet til dette.

Crème fraîche holder seg en god stund i kjøleskapet selv om den er åpnet, og om den begynner å gå ut på dato, kan du hive den oppi en røre med vafler, sveler eller pannekaker... Eller noe annet - der det er rømme i en oppskrift, kan du erstatte det med crème fraîche...

Crème fresh holder seg etter best før dato. :) Men du mente kanskje når den begynner å bli dårlig. 

Selv så bruker jeg luktesansen både med melk og rømme. Kjøttpålegg som kylling kaster jeg på datoen derimot. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (12 timer siden):

Crème fresh holder seg etter best før dato. :) Men du mente kanskje når den begynner å bli dårlig. 

Selv så bruker jeg luktesansen både med melk og rømme. Kjøttpålegg som kylling kaster jeg på datoen derimot. 

Ser jeg skrev "gå ut på dato", men i tankene hadde jeg det du beskriver, om den begynner å bli dårlig, så takk for presiseringen.

Vi gjør det samme her i heimen som deg, bruker lukt, syn og smak. Om f.eks. syrnede produkter, som rømme, yoghurt m.m. har skilt seg litt, kan den røres sammen.

Vi ser også an f.eks. kyllingpålegg og kjøttpålegg med varsomhet. Ofte kan kyllingpålegg holde opptil en uke etter datostemplingen om den har vært uåpnet og oppbevart riktig. Vi putter også skinkepakker som vi ser at ikke vil bli spist opp i fryseren, og bruker de f.eks. i ost- og skinkehorn, i matmuffins e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får prøve drømmeletten på pizza en gang. Jeg lager så godt som aldri mat med rømme. Ikke noen fremragende husmor her. Jeg har aldri lagd lapper eller sveler. Vafler har jeg laget en gang og det var særdeles mislykket😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...