Gå til innhold

Prøver igjen


 cilie

Anbefalte innlegg

Etter å ha «pinet» meg ned 5-6 kg fra uke 8 og fram til påskehelgen, har jeg dessverre vært på en evig «smell» siden og gått opp minst halvparten igjen… Jeg skjønner ikke hvilke «feilkoblinger» jeg gjør som faktisk tillater meg selv det. Det har vært mye sult i ukene i forkant og som da bare ødelegges av den ene sjokoladen, isen, bollen etter den andre. Det som skulle være et par dager, ble halvannen uke fråtsing isteden. Er det mulig?

Ble syk også, så beveget meg minimalt.  Føler meg dårlig, får vondt i kroppen og er helt umettelig på sukker. Ganske lite motivert, men må gå i gang igjen nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

cilie skrev (9 minutter siden):

Etter å ha «pinet» meg ned 5-6 kg fra uke 8 og fram til påskehelgen, har jeg dessverre vært på en evig «smell» siden og gått opp minst halvparten igjen… Jeg skjønner ikke hvilke «feilkoblinger» jeg gjør som faktisk tillater meg selv det. Det har vært mye sult i ukene i forkant og som da bare ødelegges av den ene sjokoladen, isen, bollen etter den andre. Det som skulle være et par dager, ble halvannen uke fråtsing isteden. Er det mulig?

Ble syk også, så beveget meg minimalt.  Føler meg dårlig, får vondt i kroppen og er helt umettelig på sukker. Ganske lite motivert, men må gå i gang igjen nå. 

Uff,  så kjedelig. Skal skjerpe meg jeg også, har blitt mye usunt rundt påske, kanskje særlig øl/vin og snacks.... Min erfaring med tanke på sug er å spise variert og godt til måltidene, med lite karbohydrater (ikke helte lavkarbo for min del). Dette bremser lysten på usunt mellom måltidene. Har middagen mye og variert smak (for min del gjerne asiatisk med mye grønt) er det mindre fare for "fysing" på kvelden. 

Men jeg er nok ikke helt rette til å uttale meg, andre vet mye mer om kosthold og evt. slanking...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cilie skrev (44 minutter siden):

Etter å ha «pinet» meg ned 5-6 kg fra uke 8 og fram til påskehelgen, har jeg dessverre vært på en evig «smell» siden og gått opp minst halvparten igjen… Jeg skjønner ikke hvilke «feilkoblinger» jeg gjør som faktisk tillater meg selv det. Det har vært mye sult i ukene i forkant og som da bare ødelegges av den ene sjokoladen, isen, bollen etter den andre. Det som skulle være et par dager, ble halvannen uke fråtsing isteden. Er det mulig?

Ble syk også, så beveget meg minimalt.  Føler meg dårlig, får vondt i kroppen og er helt umettelig på sukker. Ganske lite motivert, men må gå i gang igjen nå. 

Hei,

Først av alt, jeg tror ikke at hele vektoppgangen er reell vektoppgang. Det er sånn at kroppen har en "buffer" på 2-3 kg (væskelagre, glykogenlagre, mageinnhold) som forsvinner relativt raskt når du går ned i vekt, men også øker ganske raskt når du spiser usunt (spesielt mye karbohydrater) igjen. Jeg vil vel tro at du har med dette kostholdet kanskje lagt på deg ett reelt kilo. Med sunnere livsstil kommer minst et par kilo til å renne av / tisses ut igjen i løpet av 2-3 dager.

Det er bra at du har gått ned 5-6 kilo i forkant av dette - jeg er kanskje litt uenig i strategien din - du må gjerne faste i perioder (det burde alle), men hvis du spiser ett enormt måltid om dagen (og gir "faen"), så er det vanskelig å venne kroppen til mindre matinntak. Jeg ville spist kanskje 2-300 kcal sen lunch (f.eks. et par knekkebrød og et par egg) og så en middag uten altfor mye hvitt mel, til ca 800-1.000 kcal. Og eventuelt noe frukt eller bær på kvelden.

Det var vel en eller annen vis mann som sa at vi alle skal være avhengige av noe. For noen er det nikotin, andre er litt glade i alkohol og noen igjen er for glade i raske karbohydrater. Du får prøve å se på det som om du var periodedranker eller røyker - du vet at hvis du sier til deg selv at du bare skal røyke en dag i påsken, så er det fryktelig lett at det blir flere. Samme er det med alkohol for noen og det samme er det med raske karbohydrater for deg. Det er nokså menneskelig tror jeg.

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo nettopp vært på rehabilitering for sykelig overvekt. Og deres mantra var at dette ikke skulle være en kur, men en endring til et kosthold som man kan leve med i førti år. Så om man likte pizza så skulle det være en del av kostholdet. Liker en sjokolade så skal man finne en plass til dette også. Det skiller seg fra alle "livsstilsendringene" jeg har gjort før. Da har jeg alltid gjort endringer i kostholdet som ikke er bærekraftige. Vi spiste ganske mye mat under oppholdet, og vi fikk dessert til maten fire ganger i uken og sjokolade de gangene vi ikke fikk dessert. Det har jeg fortsatt med. Det har jeg absolutt aldri gjort før. Men nå har søte ting en naturlig plass i kostholdet mitt og jeg ender ikke opp med å overspise så ofte som jeg gjorde før. Og jeg går raskt nok ned i vekt.

Nå har jeg bare holdt på siden januar så jeg vet ikke hvor bærekraftig dette er, men jeg har troen på det de sa om at vi må kvitte oss med ideen om at noe er nei-mat. Alt man liker skal ha sin plass i kostholdet, men ikke i like stor mengde. Så er det å følge tallerkenmodellen ved store måltider (lunsj og middag) Halve tallerkenen med grønt. Godt for øyne og mage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (34 minutter siden):

Jeg har jo nettopp vært på rehabilitering for sykelig overvekt. Og deres mantra var at dette ikke skulle være en kur, men en endring til et kosthold som man kan leve med i førti år. Så om man likte pizza så skulle det være en del av kostholdet. Liker en sjokolade så skal man finne en plass til dette også. Det skiller seg fra alle "livsstilsendringene" jeg har gjort før. Da har jeg alltid gjort endringer i kostholdet som ikke er bærekraftige. Vi spiste ganske mye mat under oppholdet, og vi fikk dessert til maten fire ganger i uken og sjokolade de gangene vi ikke fikk dessert. Det har jeg fortsatt med. Det har jeg absolutt aldri gjort før. Men nå har søte ting en naturlig plass i kostholdet mitt og jeg ender ikke opp med å overspise så ofte som jeg gjorde før. Og jeg går raskt nok ned i vekt.

Nå har jeg bare holdt på siden januar så jeg vet ikke hvor bærekraftig dette er, men jeg har troen på det de sa om at vi må kvitte oss med ideen om at noe er nei-mat. Alt man liker skal ha sin plass i kostholdet, men ikke i like stor mengde. Så er det å følge tallerkenmodellen ved store måltider (lunsj og middag) Halve tallerkenen med grønt. Godt for øyne og mage.

Så fint å høre at du har en fin utvikling. Jeg støtter (som du vet) rehabiliteringssenterets mantra 100%, og har i likhet med dem ditto null tro på mirakelkurer man ikke greier å holde over tid. Lykke til videre :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cilie skrev (11 timer siden):

Det har vært mye sult i ukene i forkant

Det er nesten umulig å orke et så strengt regime i lengden, altså at man skal gå rundt sulten. 

cilie skrev (11 timer siden):

Ganske lite motivert, men må gå i gang igjen nå. 

Ta det mer gradvis og finn en middelvei du kan holde fast ved som en varig ordning. Den trenger jo ikke inneholde alle favorittutskeielsene dine, men noen kan være inkludert - i normale mengder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

cilie skrev (22 timer siden):

Etter å ha «pinet» meg ned 5-6 kg fra uke 8 og fram til påskehelgen, har jeg dessverre vært på en evig «smell» siden og gått opp minst halvparten igjen… Jeg skjønner ikke hvilke «feilkoblinger» jeg gjør som faktisk tillater meg selv det. Det har vært mye sult i ukene i forkant og som da bare ødelegges av den ene sjokoladen, isen, bollen etter den andre. Det som skulle være et par dager, ble halvannen uke fråtsing isteden. Er det mulig?

Ble syk også, så beveget meg minimalt.  Føler meg dårlig, får vondt i kroppen og er helt umettelig på sukker. Ganske lite motivert, men må gå i gang igjen nå. 

Her merker jeg at vi tenker ganske forskjellig. Ja, vi legger på oss i påsken. Det er sånn det skal være. Vi skal kose oss med is, bolle og sjokolade noen ganger. Så kommer hverdagen igjen. Om du er litt rund så går ikke jorden under. 

Det sagt, så er det kanskje lurt å ikke ta helt av. Kan det være at den selvpiningen og skammen er det som gjør at det tar fullstendig av når det først sprekker? Litt sånn at når du først synder kan du gjøre det til gangs? For min del fungerer det bedre å tenke at sjokolade er en bra ting til rett tid og sted. 

Endret av Grendel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
cilie skrev (På 17.4.2023 den 10.40):

Etter å ha «pinet» meg ned 5-6 kg fra uke 8 og fram til påskehelgen, har jeg dessverre vært på en evig «smell» siden og gått opp minst halvparten igjen… Jeg skjønner ikke hvilke «feilkoblinger» jeg gjør som faktisk tillater meg selv det. Det har vært mye sult i ukene i forkant og som da bare ødelegges av den ene sjokoladen, isen, bollen etter den andre. Det som skulle være et par dager, ble halvannen uke fråtsing isteden. Er det mulig?

Ble syk også, så beveget meg minimalt.  Føler meg dårlig, får vondt i kroppen og er helt umettelig på sukker. Ganske lite motivert, men må gå i gang igjen nå. 

Dine vårlige innlegg har blitt en tradisjon dessverre.  Hvordan kan du bryte denne sirkelen ? Jeg tror du kan bryte den ved å slutte med denne alt eller ingen ting tankegangen. Du piner deg alt for hardt når du skal ned i vekt og tar helt av når du skal kose deg. Det er inntrykket mitt i hvert fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
cilie skrev (På 17.4.2023 den 10.40):

Etter å ha «pinet» meg ned 5-6 kg fra uke 8 og fram til påskehelgen, har jeg dessverre vært på en evig «smell» siden og gått opp minst halvparten igjen… Jeg skjønner ikke hvilke «feilkoblinger» jeg gjør som faktisk tillater meg selv det. Det har vært mye sult i ukene i forkant og som da bare ødelegges av den ene sjokoladen, isen, bollen etter den andre. Det som skulle være et par dager, ble halvannen uke fråtsing isteden. Er det mulig?

Ble syk også, så beveget meg minimalt.  Føler meg dårlig, får vondt i kroppen og er helt umettelig på sukker. Ganske lite motivert, men må gå i gang igjen nå. 

Hei! 
Jeg var lenge opphengt i ja/nei-mat, og slet med overspising/følelsesstyrt spising. Vil nå si litt om hva som har hjulpet meg på vei; 

Det å skifte fokus har nok vært det viktigste. Fra at «nå må det kuttes/pines/strammes inn» til at «nå vil jeg booste kroppen og humøret mitt med lett og fargerik mat proppfull av vitaminer, antioksidanter og sunne fettsyrer».

For inspirasjon/motivasjon til å spise bra mat for helsa, kan jeg anbefale boken «Mat for hjernen» av Ole Petter Hjelle og Tine Mejlbo Sundfør. Vi vet alle at maten påvirker vekt og risiko for hjertesykdom og diabetes. Men vi er ikke alltid så klar over at det også påvirker psyken og fungering i set daglige, som evne til å konsentrere seg og prestere bra mentalt.

Jeg hadde et prosjekt i en måned, der jeg ville lage kun plantebaserte og sjømat-middager. Det var givende, og jeg fikk mange nye favorittretter! Vet om andre som har gått lengre og f.eks. prøvd seg som veganer i én måned. Å gi seg selv en utfordring av denne typen tror jeg kan bidra til å hjelpe oss ut av autopilotmodus og se nye muligheter.

Om du ikke går all in, kan du kanskje starte med å lete fram noen nye, fristende oppskrifter å prøve ut? Jeg selv er veldig glad i asiatisk, med masse smak og plenty grønnsaker. Eksempler er larb, ferske vårruller («sommerruller»), poke bowl, div. wok-retter og curryretter. Som en annen her nevner, er et godt utgangspunkt å satse på minst 50% grønnsaker til hovedmåltidene. Instagram-kontoene til Emilie nutrition(tidl. Voe), Linda Stuhaug og Hanne Lenes vegetar synes jeg har mange freshe oppskrifter.

Tøm skapene dine for evt. godteri/snacksrester, og fyll opp med fristende frukt og bær i stedet. Ha det lett tilgjengelig og still søtsuget med dette. Jeg lager gjerne smoothie, hjemmelaga «sorbet»(frosne bær + søstoff som kjøres i blender), sukkerfri vannis/gelé (kan også kjøpes ferdig), fryste druer m.m. som jeg koser meg med. Nei, det gir ikke samme (kortvarige) velbehag som en 200 grams sjokolade eller en voks Ben &Jerrys, men det gjør meg derimot ikke dorsk og trøtt, og jeg blir mer fornøyd med meg selv fordi jeg har gjort noe bra for kroppen min😊 

Skjær også opp grønnsaker i staver,og legg i en bolle med iskaldt vann i kjøleskapet på starten av dagen. Så har du det klart når knaskebehovet setter inn. Evt. kan du lage yoghurtdip til, av gresk yoghurt og valgfritt krydder + evt. sweet chili saus, sennep, hakka friske urter(alternativt bruke ferdig dippmix fra chipshylla).

Et tips til slutt er å sjekke ut Mindful Eating. Hvis man spiser sjokolade sakte,  med full oppmerksomhet der en tar inn både lukt, smak og munnfølelse, kan en faktisk oppnå tilfredsstillelse etter kun en liten bit. Å utforske ulike former for sult(er man egentlig skikkelig sulten, eller higer man bare etter en smaksopplevelse, eller trøst/kos?), og prøve å «være i det» en stund, er noe jeg øver på - og blir stadig bedre på! Iblant ser jeg at «sulten» kan dekkes (eller iallfall minskes) på andre måter enn å spise, som ved å hvile, gjøre noen yoga-øvelser, ringe en venn, kose med hunden…

For meg fungerer det dårlig å faste, jeg ender da opp med å spise for mye og/eller uplanlagte ting. Merker jeg tar bedre valg når jeg ikke blir «holsulten». Men det er  nå meg, vi er alle forskjellige😊Faste fungerer åpenbart for noen. 
 

Oi, dette ble langt!😮Brenner bare sånn for å fremme dette med selvomsorg og positivt syn på mat (som tross alt er det som holder vårt fantastiske maskineri i gang)! Strenge forbud, og det å se på maten som fiende nr. 1, leder ikke til god helse, verken psykisk eller fysisk…

Anonymkode: 72057...90f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cilie skrev (På 17.4.2023 den 10.40):

Etter å ha «pinet» meg ned 5-6 kg fra uke 8 og fram til påskehelgen, har jeg dessverre vært på en evig «smell» siden og gått opp minst halvparten igjen… Jeg skjønner ikke hvilke «feilkoblinger» jeg gjør som faktisk tillater meg selv det. Det har vært mye sult i ukene i forkant og som da bare ødelegges av den ene sjokoladen, isen, bollen etter den andre. Det som skulle være et par dager, ble halvannen uke fråtsing isteden. Er det mulig?

Ble syk også, så beveget meg minimalt.  Føler meg dårlig, får vondt i kroppen og er helt umettelig på sukker. Ganske lite motivert, men må gå i gang igjen nå. 

Tror ikke det er slik at det finnes noen fasit på hva som vil være den beste løsningen for deg. Det finnes utallige tilnærminger, noen virker for noen og noen for andre.  En jeg kjenner tester ut dette opplegget nå: Kickstart din helsesuksess - Kickstart Health   Steindyrt, men kanskje er det sånn at hvis man først investerer såpass mye penger og energi, så vil man få etablert nye vaner som kan bli varige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
UtakknemligDiva

Du har gjort den feilen mange gjør. Starter veldig hardcore. Du skal finne en livsstil som du faktisk kan leve med :) 

Den ene kusina mi kjempet mot vekta siden hun var barn og til hun kom opp i 30-årene. Det er først nå de siste 2 årene hun faktisk har klart å holde seg rekordlenge. Hun har funnet livsstilen hun kan leve med. Ikke begynn på noe diett. Hun reduserte kalorier og økte aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...