Gå til innhold

Reisen nærmer seg og jeg er blakk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ikke helt blakk fordi jeg har noen kroner men de må gå til regninger. Jeg har lånt før av samme person som jg enda ikke har betalt tilbake, men jeg klarer å betale tilbake om en tid. Hvis jeg bruker pengene til regninger til ferie kan jeg spørre om lån til regninger? 

Anonymkode: f3cc8...3d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spørsmålet er om du har råd til å låne penger. Hvis de pengene du har må gå til regninger og du ikke har hatt råd til å betale tilbake det du tidligere har lånt - hvordan skal du få råd til å betale tilbake enda mer og fortsatt betale regninger? Du er allerede bakpå og ved å låne mer så vil du havne enda mer bakpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke helt blakk fordi jeg har noen kroner men de må gå til regninger. Jeg har lånt før av samme person som jg enda ikke har betalt tilbake, men jeg klarer å betale tilbake om en tid. Hvis jeg bruker pengene til regninger til ferie kan jeg spørre om lån til regninger? 

Anonymkode: f3cc8...3d6

Det finnes ingen faste regler for hva man kan be om lån til, eller for hvem man kan spørre. 

Den som låner ut penger, har gjerne fokus på evnen og viljen til å betale tilbake. Så det store poenget her er om du kan betale tilbake både det tidligere lånet og det du eventuelt øker det med nå, på et fastlagt tidspunkt, f.eks. når du får skatteoppgjør eller feriepenger. Altså ikke en eller annen uspesifisert gang når du tilfeldigvis har penger og ingen akutte behov. Det er veldig irriterende å bli bedt om å låne ut penger hvis situasjonen og historikken viser at man egentlig blir bedt om å gi dem som gave. 

Hvis du hadde vært mitt voksne barn, ville jeg satt pris på om du synliggjorde at du klarte faste utgifter. Altså ville jeg foretrukket at du betalte regningene og spurte meg om jeg kunne betale for ferien, mot at du betalte tilbake alt når du fikk skatteoppgjør / feriepenger / noe annet konkret. Hvis det virket som om "betale tilbake om en tid" var bare en vag drøm, ville jeg nok antydet at feriereiser ikke er nødvendige hvis man ikke har råd til dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (6 minutter siden):

Det finnes ingen faste regler for hva man kan be om lån til, eller for hvem man kan spørre. 

Den som låner ut penger, har gjerne fokus på evnen og viljen til å betale tilbake. Så det store poenget her er om du kan betale tilbake både det tidligere lånet og det du eventuelt øker det med nå, på et fastlagt tidspunkt, f.eks. når du får skatteoppgjør eller feriepenger. Altså ikke en eller annen uspesifisert gang når du tilfeldigvis har penger og ingen akutte behov. Det er veldig irriterende å bli bedt om å låne ut penger hvis situasjonen og historikken viser at man egentlig blir bedt om å gi dem som gave. 

Hvis du hadde vært mitt voksne barn, ville jeg satt pris på om du synliggjorde at du klarte faste utgifter. Altså ville jeg foretrukket at du betalte regningene og spurte meg om jeg kunne betale for ferien, mot at du betalte tilbake alt når du fikk skatteoppgjør / feriepenger / noe annet konkret. Hvis det virket som om "betale tilbake om en tid" var bare en vag drøm, ville jeg nok antydet at feriereiser ikke er nødvendige hvis man ikke har råd til dem. 

Ja jeg må finne en god måte å forklare dette på fordi det er ikke uten vilje jeg ikke har klart å spare. Jeg har hatt mange store utgifter derfor er jeg nå denne triste situasjonen. Jeg tenker et lån på 10-15.000. Bare verre til reisen enn til regninger, det høres mye bedre ut hvis du skjønner. 

Anonymkode: f3cc8...3d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vhanja skrev (17 minutter siden):

Spørsmålet er om du har råd til å låne penger. Hvis de pengene du har må gå til regninger og du ikke har hatt råd til å betale tilbake det du tidligere har lånt - hvordan skal du få råd til å betale tilbake enda mer og fortsatt betale regninger? Du er allerede bakpå og ved å låne mer så vil du havne enda mer bakpå.

Ja det er sant det men jeg får det til en eller annen gang.

kanskje til sommeren eller til neste år. 

Anonymkode: f3cc8...3d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja det er sant det men jeg får det til en eller annen gang.

kanskje til sommeren eller til neste år. 

Anonymkode: f3cc8...3d6

Jeg ser du har ikke forandret deg. Så da er det nye runder med selvsentrerte og selvmedlidende trolletråder og innlegg før du blir kastet ut for tredje gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Bare verre til reisen enn til regninger, det høres mye bedre ut hvis du skjønner. 

Jeg vet ikke om jeg forstår den setningen helt.

Jeg ville foretrukket å låne ut penger til en som var voksen nok til å prioritere regninger. Hvis du bruker penger på fornøyelser i stedet for utgifter / regninger og deretter ber noen andre betale sistnevnte for deg, setter du dem under et utidig press. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vhanja skrev (1 time siden):

Jeg ser du har ikke forandret deg. Så da er det nye runder med selvsentrerte og selvmedlidende trolletråder og innlegg før du blir kastet ut for tredje gang.

Jeg har forandret meg. Hvorfor tror du jeg troller? Det gjør jeg ikke faktisk. Hvorfor er det tull at jeg ikke betaler neste måned? 

Anonymkode: f3cc8...3d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har forandret meg. Hvorfor tror du jeg troller? Det gjør jeg ikke faktisk. Hvorfor er det tull at jeg ikke betaler neste måned? 

Anonymkode: f3cc8...3d6

Hvorfor det er tull? 
Fordi du skriver «kanskje til sommeren eller til neste år»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja jeg må finne en god måte å forklare dette på fordi det er ikke uten vilje jeg ikke har klart å spare. Jeg har hatt mange store utgifter derfor er jeg nå denne triste situasjonen. Jeg tenker et lån på 10-15.000. Bare verre til reisen enn til regninger, det høres mye bedre ut hvis du skjønner. 

Anonymkode: f3cc8...3d6

Du har ikke råd til å reise på ferie ergo blir du hjemme. Verre er det ikke. Men du kan jo prøve deg med et vippskrav til mamma eller pappa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
E7H7 skrev (22 minutter siden):

Hvorfor det er tull? 
Fordi du skriver «kanskje til sommeren eller til neste år»

Jeg skal betale tilbake jeg vet bare ikke når jeg kan. 

Anonymkode: f3cc8...3d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (20 minutter siden):

Du har ikke råd til å reise på ferie ergo blir du hjemme. Verre er det ikke. Men du kan jo prøve deg med et vippskrav til mamma eller pappa?

Jeg har betalt reisen. Må derfor låne for å leve. 

Anonymkode: f3cc8...3d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke helt blakk fordi jeg har noen kroner men de må gå til regninger. Jeg har lånt før av samme person som jg enda ikke har betalt tilbake, men jeg klarer å betale tilbake om en tid. Hvis jeg bruker pengene til regninger til ferie kan jeg spørre om lån til regninger? 

Anonymkode: f3cc8...3d6

Kan du ikke sende et vippskrav til mor?

Anonymkode: 1e1ce...88c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ikke helt blakk fordi jeg har noen kroner men de må gå til regninger. Jeg har lånt før av samme person som jg enda ikke har betalt tilbake, men jeg klarer å betale tilbake om en tid. Hvis jeg bruker pengene til regninger til ferie kan jeg spørre om lån til regninger? 

Anonymkode: f3cc8...3d6

Jeg ville nok ikke lånt penger av noen til å reise på ferie. I min verden er det et gode man sparer til, og det er mye glede i akkurat denne sparingen for min del i allefall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
cathlin skrev (6 timer siden):

Jeg ville nok ikke lånt penger av noen til å reise på ferie. I min verden er det et gode man sparer til, og det er mye glede i akkurat denne sparingen for min del i allefall. 

Jeg skulle spart men så kom det noe i veien. Må reise fordi jeg har betalt den og gleder meg til det. 

Anonymkode: f3cc8...3d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri lånt deg penger med  lovnad om at du betaler tilbake til sommeren eller neste år. Jeg hadde forsåvidt heller ikke lånt deg penger hvis jeg allerede hadde lånt deg penger som du ikke har betalt tilbake.

Så kan ikke bestille tur uten å samtidig ha lommepenger klart. At det kommer uforutsette regninger må du ha en buffer til å klare. Bufferen kan ikke være de samme pengene som du har satt av til tur.

Har du ikke lommepenger til turen kan du ikke reise på tross av at den er betalt og at du gleder deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fru2020 skrev (4 timer siden):

Jeg hadde aldri lånt deg penger med  lovnad om at du betaler tilbake til sommeren eller neste år. Jeg hadde forsåvidt heller ikke lånt deg penger hvis jeg allerede hadde lånt deg penger som du ikke har betalt tilbake.

Så kan ikke bestille tur uten å samtidig ha lommepenger klart. At det kommer uforutsette regninger må du ha en buffer til å klare. Bufferen kan ikke være de samme pengene som du har satt av til tur.

Har du ikke lommepenger til turen kan du ikke reise på tross av at den er betalt og at du gleder deg.

Det var hardt skrevet når jeg betalte turen for mange måneder siden. Jeg må på turen!! Har ikke lånt av venner selvfølgelig og jeg skal betale tilbake med første mulige anledning. må reise!!

Anonymkode: f3cc8...3d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.4.2023 den 17.26):

Det var hardt skrevet når jeg betalte turen for mange måneder siden. Jeg må på turen!! Har ikke lånt av venner selvfølgelig og jeg skal betale tilbake med første mulige anledning. må reise!!

Anonymkode: f3cc8...3d6

Hva er det du egentlig spør om?  Ingen på dol låner deg penger.  Jeg forstår ikke problemstillingen her.  Du sier at du må reise, men har ikke penger.  Du har ikke lånt av venner, men muligens av familie.  Jeg kan ikke gi deg råd ut fra det jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Savannah skrev (10 minutter siden):

Hva er det du egentlig spør om?  Ingen på dol låner deg penger.  Jeg forstår ikke problemstillingen her.  Du sier at du må reise, men har ikke penger.  Du har ikke lånt av venner, men muligens av familie.  Jeg kan ikke gi deg råd ut fra det jeg vet.

Spør ikke, det ordner seg det gjør det alltid. 

Anonymkode: f3cc8...3d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Spør ikke, det ordner seg det gjør det alltid. 

Anonymkode: f3cc8...3d6

Ja, det er greit, men hva er det du spør om her på dol?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...