Gå til innhold

Reisen nærmer seg og jeg er blakk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Kayia skrev (48 minutter siden):

Vanskelig å si. Om du var mitt voksne barn ville jeg ønske å vite hva som ligger i «en slags helsetur» før jeg lånte deg penger, og jeg ville ønske en nedbetalingsplan. Jeg ville også ønsket å vite hvorfor du ikke hadde greid å spare i forkant  

Hvordan nedbetalingsplan? 

Anonymkode: f3cc8...3d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan nedbetalingsplan? 

Anonymkode: f3cc8...3d6

Fordi det er vanlig når man låner et større beløp.

Anonymkode: 1e1ce...88c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Krever ikke å få det har jeg sagt, jeg spurte om jeg kunne låne av dem, selv om jeg hadde lånt før. Når det er sagt så har burde og jeg tror absolutt de kan låne meg dem, hvis de gidder da. Får jeg et nei kan de ikke være glad i meg. 

Anonymkode: f3cc8...3d6

Har du betalt tilbake det du har lånt tidligere? Hvis ikke bør jo svaret bli nei, med mindre situasjonen er livstruende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ekstra skrev (Akkurat nå):

Har du betalt tilbake det du har lånt tidligere? Hvis ikke bør jo svaret bli nei, med mindre situasjonen er livstruende. 

Ja selvfølgelig. Livstruende? Nei nå overdriver du. Men jeg trenger denne turen, fordi det er godt for helsen. 

Anonymkode: f3cc8...3d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvordan nedbetalingsplan? 

Anonymkode: f3cc8...3d6

Lager du din egen nedbetalingsplan – og følger den – blir det rett og slett enklere å nedbetale gjelden. Men hvor skal du begynne?

1. Få oversikt over selve lånet. Kartlegg og list opp all informasjon om lånet ditt. Hvor mye har du igjen? Hva er det du betaler i renter og gebyrer hver måned? Er det noen årsavgifter eller termingebyr du også må ta hensyn til? Få med alle beløp.

2. Få oversikt over faste utgifter. Med andre ord, sett opp et enkelt budsjett. Ikke la deg avskrekke av ordet budsjett, for bare ved å bruke litt tid på dette får du ganske mye igjen. Det holder dessuten å liste opp disse én gang – så trenger du ikke lenger å tenke på det.

3. Sett opp en tidsplan. Dersom du kan bestemme over nedbetalingstiden selv, må du finne ut av hvor lang tid du skal bruke på å nedbetale lånet ditt. Gjør noen beregninger og se hvor langt du kan strekke det uten at du i tillegg må betale unødvendige renter.

4. Beregn hvor mye du kan betale ned på lånet hver måned. Når du har totaloversikten over hva pengene dine går til, blir det enklere å beregne hvor mye du kan sette av til å betale. Ikke overdriv, men gå for et beløp du vet du kan håndtere. Skulle du derimot sitte igjen med overskudd mot slutten av måneden, kan du heller betale ned litt ekstra på lånet – eller sette det av til sparing.  

 

Det er viktig å følge planen

Det aller viktigste er å sette opp en fornuftig nedbetalingsplan, slik at det faktisk blir lettere å holde seg til den. Og når du først har brukt både tid og krefter på å lage en slik plan, bør du jo også følge den. For noen krever dette kanskje en del selvdisiplin, men den økonomiske forutsigbarheten og tryggheten du oppnår i hverdagen bør være en god nok motivasjonsfaktor for de aller fleste.

Med en nedbetalingsplan kan du sørge for en jevn og oversiktlig nedbetaling som sikrer at du ikke bruker lenger tid enn nødvendig. Da blir du også kvitt gjelden din uten at det trenger å koste deg noe særlig ekstra.

Kilde: Komplett Bank

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja selvfølgelig. Livstruende? Nei nå overdriver du. Men jeg trenger denne turen, fordi det er godt for helsen. 

Anonymkode: f3cc8...3d6

Alle føler at ferie er veldig viktig for helse og velvære.

Endret av Ekstra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Ekstra skrev (1 minutt siden):

Alle som jobber føler at ferie er veldig viktig for helse og velvære.

Akkurat der sa du det. Reise er godt for velværen og det er vinn vinn. Endelig en som forstår meg. 

Anonymkode: f3cc8...3d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kayia skrev (7 minutter siden):

Lager du din egen nedbetalingsplan – og følger den – blir det rett og slett enklere å nedbetale gjelden. Men hvor skal du begynne?

1. Få oversikt over selve lånet. Kartlegg og list opp all informasjon om lånet ditt. Hvor mye har du igjen? Hva er det du betaler i renter og gebyrer hver måned? Er det noen årsavgifter eller termingebyr du også må ta hensyn til? Få med alle beløp.

2. Få oversikt over faste utgifter. Med andre ord, sett opp et enkelt budsjett. Ikke la deg avskrekke av ordet budsjett, for bare ved å bruke litt tid på dette får du ganske mye igjen. Det holder dessuten å liste opp disse én gang – så trenger du ikke lenger å tenke på det.

3. Sett opp en tidsplan. Dersom du kan bestemme over nedbetalingstiden selv, må du finne ut av hvor lang tid du skal bruke på å nedbetale lånet ditt. Gjør noen beregninger og se hvor langt du kan strekke det uten at du i tillegg må betale unødvendige renter.

4. Beregn hvor mye du kan betale ned på lånet hver måned. Når du har totaloversikten over hva pengene dine går til, blir det enklere å beregne hvor mye du kan sette av til å betale. Ikke overdriv, men gå for et beløp du vet du kan håndtere. Skulle du derimot sitte igjen med overskudd mot slutten av måneden, kan du heller betale ned litt ekstra på lånet – eller sette det av til sparing.  

 

Det er viktig å følge planen

Det aller viktigste er å sette opp en fornuftig nedbetalingsplan, slik at det faktisk blir lettere å holde seg til den. Og når du først har brukt både tid og krefter på å lage en slik plan, bør du jo også følge den. For noen krever dette kanskje en del selvdisiplin, men den økonomiske forutsigbarheten og tryggheten du oppnår i hverdagen bør være en god nok motivasjonsfaktor for de aller fleste.

Med en nedbetalingsplan kan du sørge for en jevn og oversiktlig nedbetaling som sikrer at du ikke bruker lenger tid enn nødvendig. Da blir du også kvitt gjelden din uten at det trenger å koste deg noe særlig ekstra.

Kilde: Komplett Bank

 

 

 

Seriøst? 

Anonymkode: f3cc8...3d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Akkurat der sa du det. Reise er godt for velværen og det er vinn vinn. Endelig en som forstår meg. 

Anonymkode: f3cc8...3d6

Alle kan ikke forvente at andre skal betale for deres velvære. Dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

I min kultur er det selvfølge å hjelpe hverandre i nød.

Skjønner det ikke er sånn for alle etter tematikken. 

Anonymkode: f3cc8...3d6

Jeg har 3 barn. Hun som jobber får aldri hjelp. Hun spør aldri og hadde hun spurt, hadde jeg blitt sint. Da hadde jeg gitt henne en lang lekse om hvor forsiktig jeg selv er og hvor mye jeg spinker og sparer til eventuelle krisetider, mens hun farter og reiser i ett sett. Heldigvis er det ikke nødvendig med en slik lekse :)

De 2 andre barna mine som er studenter,  hjelper jeg litt innimellom. Det starter med at jeg spør dem hvordan det går med økonomien og da vil jeg gjerne ha detaljene. Jeg vil vite at de har kontroll og kommer seg gjennom studiene uten å rote til økonomien. Det hender så at jeg vipser dem en tusenlapp eller 2 innimellom fordi jeg vet at de lever trangt. Jeg vipser aldri uten formaninger. Jeg vipser ikke for at de skal gå hen å kjøpe seg f. Eks en pulsklokke eller noe annet ufornuftig de måtte få lyst på. Pengene skal brukes fornuftig. Unntak var da jeg ba den yngste kose seg litt ekstra i påsken, siden hun ikke kunne reise hjem. 

Hadde jeg hatt slike unger som deg, ville jeg lurt på hvor i all verden det var det hadde sviktet i oppdragelsen. 

Jeg håper for din del at innlegget ditt er et tulleinnlegg, for ellers har du behov for grundig voksenopplæring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nicklusheletida skrev (4 minutter siden):

Jeg har 3 barn. Hun som jobber får aldri hjelp. Hun spør aldri og hadde hun spurt, hadde jeg blitt sint. Da hadde jeg gitt henne en lang lekse om hvor forsiktig jeg selv er og hvor mye jeg spinker og sparer til eventuelle krisetider, mens hun farter og reiser i ett sett. Heldigvis er det ikke nødvendig med en slik lekse :)

De 2 andre barna mine som er studenter,  hjelper jeg litt innimellom. Det starter med at jeg spør dem hvordan det går med økonomien og da vil jeg gjerne ha detaljene. Jeg vil vite at de har kontroll og kommer seg gjennom studiene uten å rote til økonomien. Det hender så at jeg vipser dem en tusenlapp eller 2 innimellom fordi jeg vet at de lever trangt. Jeg vipser aldri uten formaninger. Jeg vipser ikke for at de skal gå hen å kjøpe seg f. Eks en pulsklokke eller noe annet ufornuftig de måtte få lyst på. Pengene skal brukes fornuftig. Unntak var da jeg ba den yngste kose seg litt ekstra i påsken, siden hun ikke kunne reise hjem. 

Hadde jeg hatt slike unger som deg, ville jeg lurt på hvor i all verden det var det hadde sviktet i oppdragelsen. 

Jeg håper for din del at innlegget ditt er et tulleinnlegg, for ellers har du behov for grundig voksenopplæring. 

Det er faktisk ikke normalt eller høflig å kreve det. Som tidligere skrevet henviser jeg til at jeg ikke forventer å FÅ dem. (Selv om det skulle vært naturlig) så er jeg så ydmyk at jeg ikke forventer det. 

Anonymkode: f3cc8...3d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nicklusheletida skrev (8 minutter siden):

Jeg har 3 barn. Hun som jobber får aldri hjelp. Hun spør aldri og hadde hun spurt, hadde jeg blitt sint. Da hadde jeg gitt henne en lang lekse om hvor forsiktig jeg selv er og hvor mye jeg spinker og sparer til eventuelle krisetider, mens hun farter og reiser i ett sett. Heldigvis er det ikke nødvendig med en slik lekse :)

De 2 andre barna mine som er studenter,  hjelper jeg litt innimellom. Det starter med at jeg spør dem hvordan det går med økonomien og da vil jeg gjerne ha detaljene. Jeg vil vite at de har kontroll og kommer seg gjennom studiene uten å rote til økonomien. Det hender så at jeg vipser dem en tusenlapp eller 2 innimellom fordi jeg vet at de lever trangt. Jeg vipser aldri uten formaninger. Jeg vipser ikke for at de skal gå hen å kjøpe seg f. Eks en pulsklokke eller noe annet ufornuftig de måtte få lyst på. Pengene skal brukes fornuftig. Unntak var da jeg ba den yngste kose seg litt ekstra i påsken, siden hun ikke kunne reise hjem. 

Hadde jeg hatt slike unger som deg, ville jeg lurt på hvor i all verden det var det hadde sviktet i oppdragelsen. 

Jeg håper for din del at innlegget ditt er et tulleinnlegg, for ellers har du behov for grundig voksenopplæring. 

Dessuten er det krise når jeg ikke har råd til turen jeg skal på, fordi jeg måtte prioritere noe annet. Turen i seg selv er kjøpt for lenge siden. 

Anonymkode: f3cc8...3d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkens, hvordan i all verden klarer dere fortsatt å svare dette mennesket som om problemstillingene hennes er reelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lady HM skrev (24 minutter siden):

Folkens, hvordan i all verden klarer dere fortsatt å svare dette mennesket som om problemstillingene hennes er reelle?

Hen er faktisk utrolig god til å agere helt blåst! 🙉😅

Endret av Ekstra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ekstra skrev (29 minutter siden):

Hen er faktisk utrolig god til å agere helt blåst! 🙉😅

Det verste er jo at hun ikke driver skuespill 

Anonymkode: fd96f...49c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det verste er jo at hun ikke driver skuespill 

Anonymkode: fd96f...49c

Gjör hun ikke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er faktisk ikke normalt eller høflig å kreve det. 

Anonymkode: f3cc8...3d6

Hvilken kultur kommer du fra?

Anonymkode: 1e1ce...88c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.5.2023 den 22.34):

Klart blir jeg sur om jeg får nei. Men det får jeg sikkert ikke når jeg spørr rett før. Forventer et ja. 

Anonymkode: f3cc8...3d6

 

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er faktisk ikke normalt eller høflig å kreve det. Som tidligere skrevet henviser jeg til at jeg ikke forventer å FÅ dem. (Selv om det skulle vært naturlig) så er jeg så ydmyk at jeg ikke forventer det. 

Anonymkode: f3cc8...3d6

Kanskje du bør begynne å holde orden på historien din?

Du kaller det lån, men du prioritere ikke å betale tilbake, så det er i praksis å gi deg penger.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vhanja skrev (1 time siden):

 

Kanskje du bør begynne å holde orden på historien din?

Du kaller det lån, men du prioritere ikke å betale tilbake, så det er i praksis å gi deg penger.

 

Selvfølgelig skal jeg det! 

Anonymkode: f3cc8...3d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...