Gå til innhold

Reisen nærmer seg og jeg er blakk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Kayia skrev (13 timer siden):

Nei (om du ikke er umyndiggjort vel og merke. Er du det er det dine verger som har et ansvar). Jeg må nesten spørre når du svarer som du gjør, er du myndig eller har du verge? 

Myndig. Rart spørsmål. Er du umyndig? 

Anonymkode: f3cc8...3d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Vhanja skrev (5 timer siden):

Det er bare å sende vippskrav til mor, det er hun vant med. Sier hun nei, så bare blokkerer du henne frem til jul, evt frem til neste gang du trenger penger.
 

Dette er utgått på dato, ikke morsomt. 

Anonymkode: f3cc8...3d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Naturlig?

Anonymkode: 1e1ce...88c

I min kultur er det selvfølge å hjelpe hverandre i nød.

Skjønner det ikke er sånn for alle etter tematikken. 

Anonymkode: f3cc8...3d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I min kultur er det selvfølge å hjelpe hverandre i nød.

Skjønner det ikke er sånn for alle etter tematikken. 

Anonymkode: f3cc8...3d6

Ja, man hjelper hverandre, men hjelpen bør ikke bare gå én vei. Og det bør være et virkelig behov, ikke bare noe man har lyst til å være med på.

Endret av Ekstra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Dette er utgått på dato, ikke morsomt. 

Anonymkode: f3cc8...3d6

Din holdning om at foreldre skal stille opp når du selv ikke tar økonomisk ansvar har også gått ut på dato. Hvis du vil være voksen, og behandles som en voksen, så må du også oppføre deg deretter. Ta ansvar for deg selv og egne avgjørelser, ikke bare forvente at du kan løpe til mor og hun skal ordne opp for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vhanja skrev (18 minutter siden):

Din holdning om at foreldre skal stille opp når du selv ikke tar økonomisk ansvar har også gått ut på dato. Hvis du vil være voksen, og behandles som en voksen, så må du også oppføre deg deretter. Ta ansvar for deg selv og egne avgjørelser, ikke bare forvente at du kan løpe til mor og hun skal ordne opp for deg.

Det gjør jeg faktisk. Det er ansvarsfullt å ydmykt be om hjelp. Tror du ikke det er ydmykende å be om hjelp eller? Når det er sagt så jo jeg forventer å få et ja, når det er en planlagt tur som jeg gleder meg til. 

Anonymkode: f3cc8...3d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det gjør jeg faktisk. Det er ansvarsfullt å ydmykt be om hjelp. Tror du ikke det er ydmykende å be om hjelp eller? Når det er sagt så jo jeg forventer å få et ja, når det er en planlagt tur som jeg gleder meg til. 

Anonymkode: f3cc8...3d6

Da er det bare å fortsette å sutte med tommelen i munnen og sende vipskrav til mamma. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vhanja skrev (Akkurat nå):

Da er det bare å fortsette å sutte med tommelen i munnen og sende vipskrav til mamma. 

Herregud! Så teit. 

Anonymkode: f3cc8...3d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det gjør jeg faktisk. Det er ansvarsfullt å ydmykt be om hjelp. Tror du ikke det er ydmykende å be om hjelp eller? Når det er sagt så jo jeg forventer å få et ja, når det er en planlagt tur som jeg gleder meg til. 

Anonymkode: f3cc8...3d6

"Ydmykhet (av norrønt auðmjúkr i betydningen jeg/noen «som lett blir myk») betegner en persons egenskap, ved at vedkommende personlig viser beskjedenhet, saktmodighet og underdanighet i forholdet til omverdenen."

Ydmykhet – Wikipedia

Vet ikke om det helt passer på deg :P . Ikke er det fremmedord heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Myndig. Rart spørsmål. Er du umyndig? 

Anonymkode: f3cc8...3d6

Nei, og derfor tar jeg ansvar for egne valg.

Du derimot skrev:

Sitat

Jo de har det når det melder seg viktige situasjoner! 

Sitatet fikk meg til å lure på om at foreldrene dine kanskje har et ansvar, feks i kraft av å være din verge.

Når det nå er oppklart at du er ansvarlig for deg selv skjønner du sikkert at de ikke har ansvar for deg, men kan - om de vil - si nei til å låne eller gi deg penger. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I min kultur er det selvfølge å hjelpe hverandre i nød.

Anonymkode: f3cc8...3d6

"Nød" fordi du ikke har penger til en reise? Hva slags kultur er dette?

Anonymkode: 1e1ce...88c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

I min kultur er det selvfølge å hjelpe hverandre i nød.

Skjønner det ikke er sånn for alle etter tematikken. 

Anonymkode: f3cc8...3d6

Du er litt morsom da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kayia skrev (4 timer siden):

Nei, og derfor tar jeg ansvar for egne valg.

Du derimot skrev:

Sitatet fikk meg til å lure på om at foreldrene dine kanskje har et ansvar, feks i kraft av å være din verge.

Når det nå er oppklart at du er ansvarlig for deg selv skjønner du sikkert at de ikke har ansvar for deg, men kan - om de vil - si nei til å låne eller gi deg penger. 

Kanskje ikke et ansvar men likevel bør de og alle andre i tilsvarende problem stille opp for sine egne og hjelpe de når de trenger som en plikt. Akkurat som vi skal ta vare på eldre når de blir gamle, same thing :) 

Anonymkode: f3cc8...3d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Ekstra skrev (4 timer siden):

"Ydmykhet (av norrønt auðmjúkr i betydningen jeg/noen «som lett blir myk») betegner en persons egenskap, ved at vedkommende personlig viser beskjedenhet, saktmodighet og underdanighet i forholdet til omverdenen."

Ydmykhet – Wikipedia

Vet ikke om det helt passer på deg :P . Ikke er det fremmedord heller.

Er beskjeden da? 

Anonymkode: f3cc8...3d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kanskje ikke et ansvar men likevel bør de og alle andre i tilsvarende problem stille opp for sine egne og hjelpe de når de trenger som en plikt. Akkurat som vi skal ta vare på eldre når de blir gamle, same thing :) 

Anonymkode: f3cc8...3d6

Jeg er enig i at vi skal ta vare på hverandre når det trengs, men jeg tror nok du og jeg er uenige om hva som skal defineres som «nødvendig» og «nød» 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kayia skrev (48 minutter siden):

Jeg er enig i at vi skal ta vare på hverandre når det trengs, men jeg tror nok du og jeg er uenige om hva som skal defineres som «nødvendig» og «nød» 😊

Det er en slags helse tur derfor er det nødvendig. Er du ennå uenig? 

Anonymkode: f3cc8...3d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det er en slags helse tur derfor er det nødvendig. Er du ennå uenig? 

Anonymkode: f3cc8...3d6

Vanskelig å si. Om du var mitt voksne barn ville jeg ønske å vite hva som ligger i «en slags helsetur» før jeg lånte deg penger, og jeg ville ønske en nedbetalingsplan. Jeg ville også ønsket å vite hvorfor du ikke hadde greid å spare i forkant  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det er en slags helse tur derfor er det nødvendig. Er du ennå uenig? 

Anonymkode: f3cc8...3d6

Jeg tror ikke du er seriøs, men synes dette er morsomt.  Du er oppegående nok til å vite at man kan ikke kreve at foreldre HAR penger til voksne barn.  Det å ta vare på sine foreldre som gamle handler sjelden om penger i vår kultur.

Hva "en slags helsetur" er kan ikke vi dolere vite.  Uansett så har du ikke krav på penger noe sted som jeg kan se.  Mulig at du kan få noe fra Nav eller helseforsikring.  Hvis du er under 18 år kan du ikke søke om sånn tur uten dine foreldres samtykke.  Etter det har de ingen økonomiske forpliktelser overfor deg.  Du kan muligens søke om støtte fra dem til du fullfører videregående skole og da er det via offentlige instanser.  Etter det er du ansvarlig for deg selv og ferdig med det.

Jeg støttet mine barn utover det, men de kom aldri og krevde det.  Da hadde de ikke fått noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kayia skrev (43 minutter siden):

Vanskelig å si. Om du var mitt voksne barn ville jeg ønske å vite hva som ligger i «en slags helsetur» før jeg lånte deg penger, og jeg ville ønske en nedbetalingsplan. Jeg ville også ønsket å vite hvorfor du ikke hadde greid å spare i forkant  

Det er urimelig å kreve få vite det. En helsetur kan være psykisk eller fysisk. En helse-tur. Nødvendig for kropp og sjel. 

Anonymkode: f3cc8...3d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Savannah skrev (30 minutter siden):

Jeg tror ikke du er seriøs, men synes dette er morsomt.  Du er oppegående nok til å vite at man kan ikke kreve at foreldre HAR penger til voksne barn.  Det å ta vare på sine foreldre som gamle handler sjelden om penger i vår kultur.

Hva "en slags helsetur" er kan ikke vi dolere vite.  Uansett så har du ikke krav på penger noe sted som jeg kan se.  Mulig at du kan få noe fra Nav eller helseforsikring.  Hvis du er under 18 år kan du ikke søke om sånn tur uten dine foreldres samtykke.  Etter det har de ingen økonomiske forpliktelser overfor deg.  Du kan muligens søke om støtte fra dem til du fullfører videregående skole og da er det via offentlige instanser.  Etter det er du ansvarlig for deg selv og ferdig med det.

Jeg støttet mine barn utover det, men de kom aldri og krevde det.  Da hadde de ikke fått noe som helst.

Krever ikke å få det har jeg sagt, jeg spurte om jeg kunne låne av dem, selv om jeg hadde lånt før. Når det er sagt så har burde og jeg tror absolutt de kan låne meg dem, hvis de gidder da. Får jeg et nei kan de ikke være glad i meg. 

Anonymkode: f3cc8...3d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...