Gå til innhold

Hvordan trene opp viljestyrken til å gå ned i vekt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg trenger å trene opp viljestyrken til å gå ned i vekt, hvordan gjør jeg det?

Situasjonen er: Fra ca 2019-2020 gikk jeg ned 20 kg. Bare ved å forsøke begrense mengden mat. Spiste altså fortsatt usunt i tillegg til å forsøke ha ett normalt kosthold. Men nå de siste 3 årene har jeg i varierende grad forsøkt å gå videre ned i vekt (har fortsatt 20 kg jeg ønsker å gå ned i vekt). Men jeg klarer det ikke. Jeg er så håpløs. Jeg sprekker bare hele tiden. Klarer knapt holde en uke en gang... 

Når jeg spiser sunt spiser jeg kylling, laks, karbonadedeig og grønnsaker stort sett. Feks spagetti med grønnsaker og fullkornspasta, laks med rømme, agurk og poteter eller tikka masala med ris. Forsøker periodisk faste. Når jeg spiser usunt spiser jeg sjokolade, potetgull, muffins osv. Jeg vet det er skikkelig dårlig, men jeg klarer ikke la være.

Jeg har bestemt meg. NÅ ER DET NOK. I morgen skal jeg virkelig ta meg sammen og klare å endre livsstil.

Anonymkode: a031a...2b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan ikke stole på viljestyrke. Den har vi alle i begrenset mengde og vil bli brukt opp.

Du bør i stedet ha en plan.

- En plan for hvordan du på enklest mulig skal kunne spise sunt (f.eks lage ukesmeny og handle en gang i uka).
- En plan for hvordan du skal takle det usunne. Er det best for deg å holde deg helt borte, spise en liten mengde daglig eller spare opp og spise en tilmålt mengde en gang i uka eller hver 14. dag?
- En plan for hva du skal gjøre når lysten snacks kommer. Analysere hvorfor den kommer. (Trøstespising, spising når du er sliten, spise for å feire, spise for å dekke over vanskelige følelser, spise snacks fordi man egentlig er sulten osv). Så legge en plan for hva du skal gjøre for å unngå at du tyr til mestringsstrategien spise snack i de situasjonene.

For meg hjelper det også å være litt fysisk aktiv. Når jeg skal trene eller har avtalt tur med venner, så frister det ikke å spise snacks for da blir jeg uggen når jeg skal prestere fysisk. 

Det hjelper også for meg å ha en plan for hva jeg kan unne meg og når. Nå har jeg ca hver 14. dag hvor jeg koser meg med chips og øl. Siden det er ting som inneholder ganske mye kalorier så kan jeg ikke spise det oftere (i tillegg til at man jo ikke bør drikke for mye alkohol). Så jeg sparer det opp til hver 14. dag. 

Da har jeg noe i hverdagen å glede meg til. Det gjør også at jeg lettere klarer å unngå å sprekke fordi jeg har det å se frem til. (Jeg hadde sprukket umiddelbart skulle jeg holdt meg helt unna, men der er vi forskjellige).

 

Endret av Vhanja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...