Gå til innhold

Orker snart ikke mer....


emilie321

Anbefalte innlegg

emilie321 skrev (15 minutter siden):

Da har jeg vært hos fastlegen. Hun skal søke meg inn til operasjon og hun skal prøve å presse på så jeg kommer raskere inn til rygg kirurg.  Jeg sa rett ut at dette går ikke mer, orker ikke mer. Fortalte hvor dårlig jeg fungerte, bla så greier jeg ikke å vaske opp eller å gå ut med søpla. Så det må jeg ha hjelp til. Tar time for time, må det for og ikke tippe.

Får håpe dette ble et gjennombrudd og at du vurderes raskt ❤️

Ps. Operasjonen jeg har gjennomført nå var også en planlagt, ikke akutt, operasjon. Timen jeg ble tilbudt passet dårlig, så jeg ringte ig lurte på om jeg kunne få en time som passet bedre. Jeg fikk da flere tilbud som var tidligere enn oppgitt dato, fordi andre også hadde endret timen. Jeg anbefaler deg derfor å ringe å høre så snart du får tildelt time. Det er også mulig å sette seg på «ringeliste» slik St de ringer deg om det plutselig blir noe ledig :) 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kayia skrev (10 minutter siden):

Får håpe dette ble et gjennombrudd og at du vurderes raskt ❤️

Ps. Operasjonen jeg har gjennomført nå var også en planlagt, ikke akutt, operasjon. Timen jeg ble tilbudt passet dårlig, så jeg ringte ig lurte på om jeg kunne få en time som passet bedre. Jeg fikk da flere tilbud som var tidligere enn oppgitt dato, fordi andre også hadde endret timen. Jeg anbefaler deg derfor å ringe å høre så snart du får tildelt time. Det er også mulig å sette seg på «ringeliste» slik St de ringer deg om det plutselig blir noe ledig :) 

Ja, skal ringe å sette meg opp på ringeliste så fort jeg får noe mer beskjed fra sykehuset.    Ortopeden jeg var hos nylig (i utgangspunktet ikke for ryggen) sa han syntes det var merkelig at jeg ikke ble operert i januar da jeg var innlagt. Så jeg håper andre også synes det og setter fortgang i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (På 5.5.2023 den 21.21):

Ja, skal ringe å sette meg opp på ringeliste så fort jeg får noe mer beskjed fra sykehuset.    Ortopeden jeg var hos nylig (i utgangspunktet ikke for ryggen) sa han syntes det var merkelig at jeg ikke ble operert i januar da jeg var innlagt. Så jeg håper andre også synes det og setter fortgang i dette.

Jeg har samme erfaring som @Kayia med å være tilgjengelig på kort varsel. For to år siden opplevde jeg tilsvarende invalidiserende smerter som deg, og sto på utredning for operasjon. Når utredningen endelig var ferdig, var det et halvt års ventetid. Jeg kjente da på de samme oppgitte tankene du føler på nå, tror jeg...

Jeg leverte et skriv til kirurgen som beskrev min daglige funksjon - det jeg mestret og det jeg ikke mestret. To uker senere ble jeg ringt og tilbudt operasjon neste dag fordi de hadde fått en avlysning. Det jeg kanskje angrer mest på, er at jeg ikke hadde en ferdig pakket bag - men i mitt hode var det ikke realistisk å bli kalt inn til operasjon så tidlig.

Gjerne forklar smertene dine til helsepersonell med hvordan du begrenses i dagliglivet. Det er min erfaring at gir de en best forståelse av smerter.

Du har sikkert forsøkt hundrevis av ganger fysioterapeutens råd i fortvilelse. Men det tipset du har fått om å høre på podcast eller lydbok, ev. se på film, se på TV, lese, gjøre noe som gjør at du kan komme i din flytsone, er min erfaring at kan ha en god smertelindrende effekt. For pasienter med kraftige livsvarige smerter, har en jo f.eks. sett at det å drive med PC-gaming har hatt en smertelindrende effekt. Det er fordi en går helt inn i spillet og poenget er jo nettopp å distrahere oppmerksomheten slik at en ikke hele tiden tenker over smertene og fyller bevisstheten med noe annet. Jeg selv får samme effekt av lydbøker, podcaster og skriving... Mange har også nytte av mindfulness eller yoga, men studier har vist at en bør være bevisst på hvilken type mindfulness en benytter om en har livsbelastende opplevelser i ryggsekken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (På 10.5.2023 den 10.07):

Huff jeg får vondt av deg. ❤ Håper du blir operert snart!

Har fått time hos rygg kirurg for vurdering om 6 uker. Det er visstnok kjapt her ved mitt sykehus.  Så må jeg så på venteliste til operasjon.  Må nok bare smøre meg med tålmodighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt skikkelig forkjøla og det har tydeligvis satt seg i lungene.  Bare jeg går noen meter blir jeg andpusten og må sitte en stund før jeg føler at jeg får nok luft i meg. Sliter med å få opp slim og under/etter en skikkelig hostekule, så sliter jeg med å få nok luft i meg.  Har litt feber til tross for paracet innabords og slimet har gått fra blankt til svak grønn.  Er i tvil om jeg bør kontakte legevakta. Er så sliten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da har jeg vært hos legen og har fått lungebetennelse + tett i astmaen.  Så da håper jeg medisinen virker raskt.  Fikk streng beskjed om at hvis jeg ikke ble vesentlig bedre på 1,5 døgn, så måtte jeg på legevakta.  Ja ja, da er det bare til å smøre seg med tålmodighet...og å håpe at dette skal gå fort over. Er litt lei nå altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (1 time siden):

Da har jeg vært hos legen og har fått lungebetennelse + tett i astmaen.  Så da håper jeg medisinen virker raskt.  Fikk streng beskjed om at hvis jeg ikke ble vesentlig bedre på 1,5 døgn, så måtte jeg på legevakta.  Ja ja, da er det bare til å smøre seg med tålmodighet...og å håpe at dette skal gå fort over. Er litt lei nå altså.

Du har all mulig grunn til å være lei:-( 

Ta best mulig vare på deg selv. Prøv å få tiden til å gå med serier og lydbøker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (5 minutter siden):

Du har all mulig grunn til å være lei:-( 

Ta best mulig vare på deg selv. Prøv å få tiden til å gå med serier og lydbøker. 

Takk!

Prøver så godt jeg kan 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vendi
emilie321 skrev (2 timer siden):

Da har jeg vært hos legen og har fått lungebetennelse + tett i astmaen.  Så da håper jeg medisinen virker raskt.  Fikk streng beskjed om at hvis jeg ikke ble vesentlig bedre på 1,5 døgn, så måtte jeg på legevakta.  Ja ja, da er det bare til å smøre seg med tålmodighet...og å håpe at dette skal gå fort over. Er litt lei nå altså.

Huff... 😔 Ønsker deg masse god bedring, emilie! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vendi skrev (41 minutter siden):

Huff... 😔 Ønsker deg masse god bedring, emilie! 

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

cilie skrev (21 minutter siden):

Uff, ikke rart du er det. Masse god bedring🌺

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hadde aldri trodd jeg skulle si dette... men idag var det gøy å tømme søpla😅 Det er første gang siden slutten av desember at jeg har greid å gå så langt (ca 300m) Riktignok med en slags vogn til å ha søpla i så jeg slapp å bære, men allikevel.  Er veldig fornøyd 😊 Kanskje jeg slipper operasjon også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GammelLurker
emilie321 skrev (42 minutter siden):

Hadde aldri trodd jeg skulle si dette... men idag var det gøy å tømme søpla😅 Det er første gang siden slutten av desember at jeg har greid å gå så langt (ca 300m) Riktignok med en slags vogn til å ha søpla i så jeg slapp å bære, men allikevel.  Er veldig fornøyd 😊 Kanskje jeg slipper operasjon også

Kjekt å høre 😀❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
emilie321 skrev (46 minutter siden):

Hadde aldri trodd jeg skulle si dette... men idag var det gøy å tømme søpla😅 Det er første gang siden slutten av desember at jeg har greid å gå så langt (ca 300m) Riktignok med en slags vogn til å ha søpla i så jeg slapp å bære, men allikevel.  Er veldig fornøyd 😊 Kanskje jeg slipper operasjon også

Håper du blir bedre og bedre ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GammelLurker skrev (21 minutter siden):

Kjekt å høre 😀❤️

Takk!  Det er helt nydelig å føle seg bedre, selv om det er et stykke igjen til jeg er bra nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (18 minutter siden):

Håper du blir bedre og bedre ❤️ 

Takk!    Det håper jeg også. Er så godt å føle bedring.  Merker også at jeg er gladere, selv om jeg ikke har følt meg deprimert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...