Gå til innhold

Orker snart ikke mer....


emilie321

Anbefalte innlegg

stjernestøv
emilie321 skrev (5 minutter siden):

Takk!    Det håper jeg også. Er så godt å føle bedring.  Merker også at jeg er gladere, selv om jeg ikke har følt meg deprimert. 

Det må være en lettelse ja, godt å høre :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

emilie321 skrev (4 timer siden):

Takk!  Det er helt nydelig å føle seg bedre, selv om det er et stykke igjen til jeg er bra nok.

Så hyggelig å høre! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (På 9.6.2023 den 16.21):

Hadde aldri trodd jeg skulle si dette... men idag var det gøy å tømme søpla😅 Det er første gang siden slutten av desember at jeg har greid å gå så langt (ca 300m) Riktignok med en slags vogn til å ha søpla i så jeg slapp å bære, men allikevel.  Er veldig fornøyd 😊 Kanskje jeg slipper operasjon også

Åh, gratulerer, det er en skikkelig godfølelse når en kjenner på et slikt gjennombrudd! Jeg fikk lyst til å gi deg en oppmuntrende klem - og gir deg en virtuell klem om du vil ha. Jeg unner deg dette så utrolig mye etter alle smertene du har gjennomgått! Det kan høres ut som et lite fremskritt utenfra, men for deg som har levd med store begrensninger i hverdagen i minst et halvt år, er det som å ta sjumilssteg... Det er i hvert fall slik jeg selv har følt det når mine smerter har satt begrensninger, og plutselig åpnes hverdagen opp litt.

Jeg håper at det nå vil fortsette slik for deg fremover...

PS: Jeg vet ikke om dette hjelper for deg, men det kan være utrolig mentalt tyngende å få livet begrenset av smerter over tid. Da mine smerter begrenset mitt liv mye, klarte jeg å holde motet oppe takket være at jeg så fremover - hva jeg ville få utrettet når jeg endelig kunne ta hverdagen tilbake. Jeg levde livet jeg ønsket i tankene istedenfor å drive med ukonstruktiv grubling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (På 9.6.2023 den 16.21):

Hadde aldri trodd jeg skulle si dette... men idag var det gøy å tømme søpla😅 Det er første gang siden slutten av desember at jeg har greid å gå så langt (ca 300m) Riktignok med en slags vogn til å ha søpla i så jeg slapp å bære, men allikevel.  Er veldig fornøyd 😊 Kanskje jeg slipper operasjon også

Det er bra:-) Da er du også i en bedre posisjon til å velge om du vil opereres, når du kommer til ryggkirurgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (9 timer siden):

Åh, gratulerer, det er en skikkelig godfølelse når en kjenner på et slikt gjennombrudd! Jeg fikk lyst til å gi deg en oppmuntrende klem - og gir deg en virtuell klem om du vil ha. Jeg unner deg dette så utrolig mye etter alle smertene du har gjennomgått! Det kan høres ut som et lite fremskritt utenfra, men for deg som har levd med store begrensninger i hverdagen i minst et halvt år, er det som å ta sjumilssteg... Det er i hvert fall slik jeg selv har følt det når mine smerter har satt begrensninger, og plutselig åpnes hverdagen opp litt.

Jeg håper at det nå vil fortsette slik for deg fremover...

PS: Jeg vet ikke om dette hjelper for deg, men det kan være utrolig mentalt tyngende å få livet begrenset av smerter over tid. Da mine smerter begrenset mitt liv mye, klarte jeg å holde motet oppe takket være at jeg så fremover - hva jeg ville få utrettet når jeg endelig kunne ta hverdagen tilbake. Jeg levde livet jeg ønsket i tankene istedenfor å drive med ukonstruktiv grubling.

Tusen takk😊 Vil gjerne ha den klemmen og sender en i retur 😊

Ja, det er mentalt utmattende å gå slik med store smerter. Det som holdt meg oppe var nok tanken på barn og barnebarn, at jeg hadde lyst til å fortsette og være noe i livene deres.  Er iallefall kjempe glad for den framgangen som har vært den siste tiden.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

frosken skrev (9 timer siden):

Det er bra:-) Da er du også i en bedre posisjon til å velge om du vil opereres, når du kommer til ryggkirurgen. 

Takk😊  Ja, er så i tvil, men kommer uansett til å møte opp på den timen for å høre hva videre. Kjenner at jeg ikke stoler på kroppen. Er faktisk litt redd for tilbakefall og det orker jeg ikke nå. Greier nå å gå 300-400m og det er jo en bra forbedring i forhold til 50m, men langt fra bra nok. Er nok litt utålmodig og vil gjerne ha raskere framgang, men vet ikke hva som er reelt å håpe på.  Uansett så har jeg det vestlige bedre nå enn i vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (7 minutter siden):

Takk😊  Ja, er så i tvil, men kommer uansett til å møte opp på den timen for å høre hva videre. Kjenner at jeg ikke stoler på kroppen. Er faktisk litt redd for tilbakefall og det orker jeg ikke nå. Greier nå å gå 300-400m og det er jo en bra forbedring i forhold til 50m, men langt fra bra nok. Er nok litt utålmodig og vil gjerne ha raskere framgang, men vet ikke hva som er reelt å håpe på.  Uansett så har jeg det vestlige bedre nå enn i vinter.

Nå er det jo ikke så lenge til den vurderingstimen, og det er bra, tenker jeg 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (10 timer siden):

Takk😊  Ja, er så i tvil, men kommer uansett til å møte opp på den timen for å høre hva videre. Kjenner at jeg ikke stoler på kroppen. Er faktisk litt redd for tilbakefall og det orker jeg ikke nå. Greier nå å gå 300-400m og det er jo en bra forbedring i forhold til 50m, men langt fra bra nok. Er nok litt utålmodig og vil gjerne ha raskere framgang, men vet ikke hva som er reelt å håpe på.  Uansett så har jeg det vestlige bedre nå enn i vinter.

Viktig å ikke pushe seg for hardt for som du sier en blir jo så gira på en måte når en merker framgang. Jeg har pushet meg for mye mange ganger med mine skader, og det slår jo bare tilbake på en. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (43 minutter siden):

Viktig å ikke pushe seg for hardt for som du sier en blir jo så gira på en måte når en merker framgang. Jeg har pushet meg for mye mange ganger med mine skader, og det slår jo bare tilbake på en. 

Helt enig!   Må ta ting i sakte/passe fart, ellers kan det bare bli verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har jeg vært hos rygg spesialist og han var så flott. Var veldig hyggelig og så var han så flink til å forklare alt. Etter en forholdsvis rask bedring så var det helt vanlig å stå en god stund på et platå som gikk litt opp og ned en lang stund før videre bedring. Så hvis jeg ikke er noe særlig bedre enn det jeg er nå om ca 4 måneder, så skulle operasjon vurderes (greier nå å gå ca 400m med krykker før jeg må sette meg). Han sa at enkelte prolapser tok ekstra lang tid og noen svært få trakk seg ikke sammen nok og måtte opereres. Det var ikke det at min prolaps var så stor, men hvordan den satt som gjorde det så smertefullt. Han forklarte også nøye hvorfor denne operasjonen er mer risikofylt for tykke. Alt er lettere å akseptere når en får en god forklaring.  Så må må jeg bare smøre meg med tålmodighet og å prøve og trene/bevege meg i riktig tempo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
AnonymBruker

Så bra du føler deg bedre ❤️ Å slite med smerter over tid der du blir så begrenset er fryktelig slitsomt, og det er ikke rart at det går utover psyken. 
Når du nå skriver at du er bedre blir automatisk humøret lettere også 

Anonymkode: 7b4db...423

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (På 5.5.2023 den 20.49):

Da har jeg vært hos fastlegen. Hun skal søke meg inn til operasjon og hun skal prøve å presse på så jeg kommer raskere inn til rygg kirurg.  Jeg sa rett ut at dette går ikke mer, orker ikke mer. Fortalte hvor dårlig jeg fungerte, bla så greier jeg ikke å vaske opp eller å gå ut med søpla. Så det må jeg ha hjelp til. Tar time for time, må det for og ikke tippe.

Hva er feil med deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Duvall skrev (8 timer siden):

Hva er feil med deg? 

Har en prolaps og trang recess som jeg sliter med. Har nå blitt veldig mye bedre, men har et stykke igjen til jeg fungerer normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...