Gå til innhold

Dere med god råd, jobber dere mye?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Ekstra skrev (56 minutter siden):

Ja, jeg har ganske god råd og jobber nokså mye, men heldigvis relativt fleksibelt.

Hva er god råd? 100 k i mnd? 

Anonymkode: 81867...ae7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ekstra skrev (2 timer siden):

Ja, jeg har ganske god råd og jobber nokså mye, men heldigvis relativt fleksibelt.

Samme her. Fleksibiliteten er så verdifull at jeg gladelig tar ei økt om noe plutselig dukker opp i helg eller ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er god råd? 100 k i mnd? 

Anonymkode: 81867...ae7

God råd betyr at man har litt igjen når nødvendige utgifter er betalt og ikke trenger å snu veldig på krona.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Eller er timelønna så høy at dere kan ha korte dager og fri hver helg?

Anonymkode: 3b03b...5d4

Jeg jobber mye og har alltid gjort det. Har god økonomi og grei inntekt, men det er nok først og fremst god økonomistyring og gode valg gjennom hele voksenlivet som har gitt meg det økonomiske handlingsrommet jeg har i dag.

Timelønn har jeg ikke noe forhold til, min inntekt er kontraktert som årslønn. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja det er det mange som gjør fordi rentene er høy nå. 

Anonymkode: 81867...ae7

Renten er ikke spesielt høy nå.

Anonymkode: 42b5e...5c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Jeg jobber 90 %. Jobber sjelden mer enn det, men hvis jeg gjør det, avspaserer jeg den tiden seinere. Får altså ikke overtidsbetalt, har heller ingen særordning mht overtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida

Jeg har 100% stilling og har vel ganske normal lønn. Jeg jobber i perioder mye, men har så langt valgt å ta det ut i avspasering. Jeg setter av 12.000 i måneden til sparing. Da synes jeg selv at jeg har god råd. Det er ikke pga lønna at jeg har god råd, men har lite lån igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber 100%, fleksitid, aldri overtid, hver 4. lørdag. Har god råd fordi jeg har giftet meg med verdens snilleste og mest generøse mann. 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Renten er ikke spesielt høy nå.

Anonymkode: 42b5e...5c5

Eh jo ? 

Anonymkode: 81867...ae7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nicklusheletida skrev (1 time siden):

Jeg har 100% stilling og har vel ganske normal lønn. Jeg jobber i perioder mye, men har så langt valgt å ta det ut i avspasering. Jeg setter av 12.000 i måneden til sparing. Da synes jeg selv at jeg har god råd. Det er ikke pga lønna at jeg har god råd, men har lite lån igjen.

Skal barna dine få dem? 

Anonymkode: 81867...ae7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skal barna dine få dem? 

Anonymkode: 81867...ae7

Det var et pussig spørsmål :) Jeg skal hjelpe dem hvis det blir nødvendig og det er sannsynlig at jeg hjelper sønnen med depositum etter han er ferdig med barcheloren ja. Slik det ser ut nå, får han jobb i det firmaet han leverer oppgaven til og da vil han flytte. Han spør aldri om å få penger, så da synes jeg det er en glede å kunne hjelpe til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nicklusheletida skrev (10 minutter siden):

Det var et pussig spørsmål :) Jeg skal hjelpe dem hvis det blir nødvendig og det er sannsynlig at jeg hjelper sønnen med depositum etter han er ferdig med barcheloren ja. Slik det ser ut nå, får han jobb i det firmaet han leverer oppgaven til og da vil han flytte. Han spør aldri om å få penger, så da synes jeg det er en glede å kunne hjelpe til. 

Veldig bra! Foreldre må jo bidra! 

Anonymkode: 81867...ae7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Veldig bra! Foreldre må jo bidra! 

Anonymkode: 81867...ae7

Ok, det er deg ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Nicklusheletida skrev (2 minutter siden):

Ok, det er deg ja

Meg ? 

Anonymkode: 81867...ae7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (5 timer siden):

Strøm og felleskostander er selvsagt utenom. Dette er jo snakk om huslån, dvs det beløp du har tatt opp i lån for å betale det huset/leiligheten koster.

Er det borettslag så vil ofte felleskostander være innbakt i fellesgjelden. Den er en del av huslånet.

F.eks:
Leiligheten koster 1,1 mill
Fellesgjelder er på 400K

Da må du ta opp lån i banken for 1,5 mill. 

Eksemplet er feil. Man må betjene gjeld på 1,5 millioner, men kun låne 1,1 millioner i banken. Resten er fellesgjeld (tatt opp av borettslaget i fellesskap), denne betjenes ved at man betaler felleskostnader. I felleskostnadene inngår også andre ting, som vakmesterttjenester, utvendig vedlikehold, internett, tv - og for noen varmt vann og fyring.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
E7H7 skrev (Akkurat nå):

Eksemplet er feil. Man må betjene gjeld på 1,5 millioner, men kun låne 1,1 millioner i banken. Resten er fellesgjeld (tatt opp av borettslaget i fellesskap), denne betjenes ved at man betaler felleskostnader. I felleskostnadene inngår også andre ting, som vakmesterttjenester, utvendig vedlikehold, internett, tv - og for noen varmt vann og fyring.  

Takk ;) 

Anonymkode: 81867...ae7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (2 timer siden):

God råd betyr at man har litt igjen når nødvendige utgifter er betalt og ikke trenger å snu veldig på krona.

Ut fra disse kriteriene har jeg god råd.  Jeg trenger ikke å snu på kronene, men jeg lever stort sett som jeg alltid har gjort.  Da jeg er alene går jeg mer ut og spiser enn før i tiden.  Jeg reiser også mye, men jeg bruker ikke nødvendigvis mye penger på reisene.  Jeg har alltid alenerom, men overnatter ikke på dyre hoteller.  Synes det er koselig med guesthouses eller bed and breakfast, airbnb osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Savannah skrev (3 minutter siden):

Ut fra disse kriteriene har jeg god råd.  Jeg trenger ikke å snu på kronene, men jeg lever stort sett som jeg alltid har gjort.  Da jeg er alene går jeg mer ut og spiser enn før i tiden.  Jeg reiser også mye, men jeg bruker ikke nødvendigvis mye penger på reisene.  Jeg har alltid alenerom, men overnatter ikke på dyre hoteller.  Synes det er koselig med guesthouses eller bed and breakfast, airbnb osv.

Man kommer da iikke sammen med andre om man reiser alene på hotel? 

Anonymkode: 81867...ae7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E7H7 skrev (8 minutter siden):

Eksemplet er feil. Man må betjene gjeld på 1,5 millioner, men kun låne 1,1 millioner i banken. Resten er fellesgjeld (tatt opp av borettslaget i fellesskap), denne betjenes ved at man betaler felleskostnader. I felleskostnadene inngår også andre ting, som vakmesterttjenester, utvendig vedlikehold, internett, tv - og for noen varmt vann og fyring.  

Dette har allerede blitt kommentert og svart på. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har til Maldonsalt i såret, som vel Anne B. Ragde har sagt. Jeg har 100 % stilling, jobber av og til overtid eller plusstid, men tar det så og si alltid ut i fritid istf ekstra lønn. Jeg har jobbet veldig mye mer hos min forrige arbeidsgiver, men jeg er svært glad jeg ikke lenger jobber der (av mange grunner).
 

Uansett er det ikke kun timer tilbrakt på jobb nå eller tidligere som har hatt størst betydning. Det er som Kayia var inne på valg man har tatt og økonomistyring man har hatt gjennom hele voksenlivet som har mest betydning for at jeg har en trygg og god økonomi i dag. Og så hjelper det selvsagt med god psykisk og fysisk helse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...