Gå til innhold

Dere som drikker brus hver dag.. visste dere at..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

At det er 9000 sukkerbiter i året? :) Og hva med hull i tennene? 

Anonymkode: 17ead...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Drikker sukkerfri brus. For min del er det litt sånn at av alt jeg bruker som jeg ikke burde bruke så er brus ganske så uskyldig. Selv om det ikke er sunt. 

Så langt har jeg ikke strekkoder på tennene. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (14 minutter siden):

Drikker sukkerfri brus. For min del er det litt sånn at av alt jeg bruker som jeg ikke burde bruke så er brus ganske så uskyldig. Selv om det ikke er sunt. 

Så langt har jeg ikke strekkoder på tennene. 

Sukkerfri brus er mye verre enn vanlig brus ….

Anonymkode: 17ead...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Sukkerfri brus er mye verre enn vanlig brus ….

Anonymkode: 17ead...8e8

Kommer vel an på øyet som ser. Fortsatt er det en helt ok uvane sett i sammenheng med resten av livet mitt. ;)

laban skrev (4 minutter siden):

😁

Hehe oi. Syreskader skulle det stå!! 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker sukkerfri brus. Drikker til måltid, ikke så mye utenom. Fra glass, ikke fra flaske, for mindre syreskader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vhanja skrev (3 minutter siden):

Drikker sukkerfri brus. Drikker til måltid, ikke så mye utenom. Fra glass, ikke fra flaske, for mindre syreskader.

Akkurat der må jeg skjerpe meg. Jeg har drukket for mye fra flaske i det siste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vendi
Vhanja skrev (22 timer siden):

Drikker sukkerfri brus. Drikker til måltid, ikke så mye utenom. Fra glass, ikke fra flaske, for mindre syreskader.

 

Glitter skrev (22 timer siden):

Akkurat der må jeg skjerpe meg. Jeg har drukket for mye fra flaske i det siste. 

Jeg er nok litt dum eller i alle fall lite informert, for jeg kan faktisk ikke forstå at man skulle få mindre syreskader på tennene av å drikke fra glass kontra flaske. Kan noen av dere forklare? 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vendi skrev (1 minutt siden):

 

Jeg er nok litt dum eller i alle fall lite informert, for jeg kan faktisk ikke forstå at man skulle få mindre syreskader på tennene av å drikke fra glass kontra flaske. Kan noen av dere forklare? 🙂

Det har mer med vanen å gjøre. Hvis man har en flaske stående fremme så er det lettere at man tar småslurker hele tiden, dvs at tennene blir badet i syre mye oftere. Hvis man heller oppi et glass, drikker opp det og så ikke tar mer, så blir det mindre mengde væske - og dermed mindre syre - på tennene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vendi
Vhanja skrev (Akkurat nå):

Det har mer med vanen å gjøre. Hvis man har en flaske stående fremme så er det lettere at man tar småslurker hele tiden, dvs at tennene blir badet i syre mye oftere. Hvis man heller oppi et glass, drikker opp det og så ikke tar mer, så blir det mindre mengde væske - og dermed mindre syre - på tennene.

Aa... Skjønner, takk! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vendi skrev (3 minutter siden):

 

Jeg er nok litt dum eller i alle fall lite informert, for jeg kan faktisk ikke forstå at man skulle få mindre syreskader på tennene av å drikke fra glass kontra flaske. Kan noen av dere forklare? 🙂

Du er ikke dum :) Dette har absolutt ingen sammenheng :) 

Anonymkode: 17ead...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vhanja skrev (1 minutt siden):

Det har mer med vanen å gjøre. Hvis man har en flaske stående fremme så er det lettere at man tar småslurker hele tiden, dvs at tennene blir badet i syre mye oftere. Hvis man heller oppi et glass, drikker opp det og så ikke tar mer, så blir det mindre mengde væske - og dermed mindre syre - på tennene.

Feil :) 

Anonymkode: 17ead...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

At det er 9000 sukkerbiter i året? :) 

Anonymkode: 17ead...8e8

Feil. 

itsover1000.jpg

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Og hva med hull i tennene? 

Anonymkode: 17ead...8e8

Nei pusser en tennene får en ikke mye hull selv om en drikker brus. Og skulle et skje har vi oppfunnet noe som heter tannlege som fyller hullene så er ikke verdens undergang

Anonymkode: bb9a4...fdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Jeg drikker mye sukkerfri brus og både legen og fysioterapeuten sa det var greit men tannlegen sa jeg burde drikke vann. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (7 minutter siden):

Jeg drikker mye sukkerfri brus og både legen og fysioterapeuten sa det var greit men tannlegen sa jeg burde drikke vann. 

Ja, det er tennene det går mest utover. Spesielt om man drikker hyppig, slik man gjerne gjør om man har flaske stående tilgjengelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Vhanja skrev (21 minutter siden):

Ja, det er tennene det går mest utover. Spesielt om man drikker hyppig, slik man gjerne gjør om man har flaske stående tilgjengelig. 

Jaja jeg har stygge tenner fra før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sugerør reduserer risikoen for syreskader. Den forsvinner ikke, men det er nok litt større reduksjon enn ved glass kontra flaske (selvsagt også litt avhengig av hva slags vaner man har). 

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vendi skrev (1 time siden):

 

Jeg er nok litt dum eller i alle fall lite informert, for jeg kan faktisk ikke forstå at man skulle få mindre syreskader på tennene av å drikke fra glass kontra flaske. Kan noen av dere forklare? 🙂

Jeg har lært at når man drikker fra flaske så kommer det mer brus rett på tennene enn når man drikker fra glass. Men om det faktisk er tilfelle vet jeg egentlig ikke. 

Du er uansett ikke dum. :)

Vhanja skrev (1 time siden):

Det har mer med vanen å gjøre. Hvis man har en flaske stående fremme så er det lettere at man tar småslurker hele tiden, dvs at tennene blir badet i syre mye oftere. Hvis man heller oppi et glass, drikker opp det og så ikke tar mer, så blir det mindre mengde væske - og dermed mindre syre - på tennene.

Kanskje det er en mer logisk forklaring. Jeg for min del drikker mindre når jeg drikker fra flaske fordi at da har jeg flasken i kjøleskapet, mens i glass rett ved siden av meg. :)

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Feil. 

itsover1000.jpg

Nei pusser en tennene får en ikke mye hull selv om en drikker brus. Og skulle et skje har vi oppfunnet noe som heter tannlege som fyller hullene så er ikke verdens undergang

Anonymkode: bb9a4...fdf

3 bøtter med sukkerbiter hvis du vil ha en annen tilnæring ;) spør tannlegen din om du mener jeg tar feil da ;)

Anonymkode: 17ead...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...