Gå til innhold

Restitusjon etter trening


Vhanja

Anbefalte innlegg

Jeg synes dette med restitusjon etter trening er litt vanskelig. Dvs jeg forstår selvsagt at kroppen og musklene trenger hvile for etter trening, men jeg er fortsatt usikker på hvor mye hvile.

F.eks har jeg denne uka trent tre harde økter med karatetrening - mandag, tirsdag og torsdag. Onsdag var hviledag, da gjorde jeg veldig lite.

Kan jeg da i dag, dagen etter trening, gå en tur på ca 45-60 minutter som inkluderer noen lange, tøffe bakker? Jeg har ingen planer om trening resten av uka bortsett fra turer. Jeg har ikke vondt noe sted og er ikke støl, men kan kjenne - hvis jeg kjenner godt etter - at musklene er litt "slitne". 

Betyr "hviledag" helst å ligge i sofaen med beina høyt eller kan man gå turer? Her jeg bor er det som sagt bakker over alt så "gå tur" vil alltid inkludere motbakker. Dvs at jeg får høy puls og bruker musklene i beina. Så det blir ikke "hvile" uansett. Men det er jo bare snakk om 45-60 minutter av en hel dag, resten av dagen vil jeg være mer eller mindre i ro.

Hvor mye hvile er hviledag etter trening?

Endret av Vhanja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bøtteknotten

Du trenger absolutt ikke å ligge på sofaen! 😅 Gå turer er helt fint det, kroppen er jo laget for bevegelse. Dessuten er det en helt annen belastning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøtteknotten skrev (30 minutter siden):

Du trenger absolutt ikke å ligge på sofaen! 😅 Gå turer er helt fint det, kroppen er jo laget for bevegelse. Dessuten er det en helt annen belastning?

Det går jo på kondisjonstrening, jeg blir andpusten og får opp pulsen. Men jeg tar jo mye mer pauser og det meste av turen er jo ikke bakker. Så er bare ekstra push i en periode som er mye kortere enn oppsatt treningsøkt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Enig med Bøtteknotten. Hviledag er hviling fra den spesielle treningen du gjør som hovedaktivitet. Det betyr at det ikke er lurt å trene tung styrketrening av de samme muskelgruppene to dager etter hverandre, eller for en utrent løper som meg å løpe langt eller intensivt to dager etter hverandre. En kan helt fint gå tur eller trene på en annen måte (helst litt lettere) dagen etter en vanlig intensiv trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (21 minutter siden):

Enig med Bøtteknotten. Hviledag er hviling fra den spesielle treningen du gjør som hovedaktivitet. Det betyr at det ikke er lurt å trene tung styrketrening av de samme muskelgruppene to dager etter hverandre, eller for en utrent løper som meg å løpe langt eller intensivt to dager etter hverandre. En kan helt fint gå tur eller trene på en annen måte (helst litt lettere) dagen etter en vanlig intensiv trening.

Selv om den turen inkluderer motbakker som vil føre til forhøyet puls?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøtteknotten
Vhanja skrev (1 minutt siden):

Selv om den turen inkluderer motbakker som vil føre til forhøyet puls?

Ja, hviledager handler på ingen måte om puls/bli sliten - men det å ikke overbelaste muskler/sener/ledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bøtteknotten skrev (1 time siden):

Ja, hviledager handler på ingen måte om puls/bli sliten - men det å ikke overbelaste muskler/sener/ledd.

Ok, takk! Da kan jeg gå turer på mine hviledager. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...