Gå til innhold

Om man ikke kjenner seg støl, har man ikke trent bra nok da?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har nettopp begynt å trene og har trent styrke med egen kroppsvekt de 3 siste dagene og jogget mandagen og i går. Jeg kjenner meg støl i lårene, men i magen og andre steder kjenner jeg ingenting. Vil det si at jeg ikke har trent bra nok da? Eller er det slik at man blir sterkere og får fremgang likevel?

Anonymkode: e2fce...136

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man blir støl av å bruke muskler som man ellers ikke bruker. Når man har trent en stund blir man ikke like støl selv om man presser seg like mye.

Utolig nok er det ingen enkel, fullgod forklaring på hvorfor man blir støl. Det kan ha noe med at musklene brytes med når man trener, men det er ingen én tl én sammenheng der. Det kan være nervesystemet som sier "alarm" uten at det er noe fysisk å spore i musklene.

Kort sagt så tror jeg ikke det er noe godt mål på om du har fremgang.

https://tidsskriftet.no/2019/06/klinisk-oversikt/muskelstolhet-og-rabdomyolyse

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grendel skrev (16 timer siden):

Man blir støl av å bruke muskler som man ellers ikke bruker. Når man har trent en stund blir man ikke like støl selv om man presser seg like mye.

Utolig nok er det ingen enkel, fullgod forklaring på hvorfor man blir støl. Det kan ha noe med at musklene brytes med når man trener, men det er ingen én tl én sammenheng der. Det kan være nervesystemet som sier "alarm" uten at det er noe fysisk å spore i musklene.

Kort sagt så tror jeg ikke det er noe godt mål på om du har fremgang.

https://tidsskriftet.no/2019/06/klinisk-oversikt/muskelstolhet-og-rabdomyolyse

 

 

Jeg har som sagt nettopp begynt å trene og det programmet jeg brukte sto det skulle være ett fullkropps program (er det det heter?), så der var også øvelser for magen og jeg kjenner absolutt ingenting der... Og jeg har jo ikke brukt de musklene på lenge heller... Vil det bety at jeg ikke gjorde øvelsene godt nok? Eller er det ikke noe å bekymre seg over det at man ikke blir støl?

Anonymkode: e2fce...136

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har som sagt nettopp begynt å trene og det programmet jeg brukte sto det skulle være ett fullkropps program (er det det heter?), så der var også øvelser for magen og jeg kjenner absolutt ingenting der... Og jeg har jo ikke brukt de musklene på lenge heller... Vil det bety at jeg ikke gjorde øvelsene godt nok? Eller er det ikke noe å bekymre seg over det at man ikke blir støl?

Anonymkode: e2fce...136

Som sagt så tror jeg ikke stølhet er noen god målestokk. Du får heller kjenne etter om øvelsene er tunge nok til at du får tatt deg helt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...