Gå til innhold

​Hvordan vite om det er nok kcal 🙂


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har akkurat begynt å trene og lurer på hvordan man virkelig vet hvorvidt man får i seg nok eller for litte kcal? Jeg skal ned i vekt så må jo ligge i underskudd 🙂 Men jeg vil jo selvfølgelig ikke ligge for lavt heller (har hørt at det ødelegger forbrenningen). Jeg jobber ikke (så kan vel si jeg er ganske så stillesittende mesteparten av dagen). Ellers så jogger jeg og trener lett styrke 3 dager i uka, men synes det er vanskelig å regne ut hvor mange kcal man forbrenner ved å feks jogge i 30 min i moderat tempo. Når man søker på nettet så kommer det opp så mye forskjellig jeg vet ikke hva jeg skal tro 😅

Anonymkode: 871bd...907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Utgangspunktet er å finne ut hvor mye kcal akkurat du trenger for å opprettholde vekten du har i dag og så få i deg 500 kcal mindre enn det per dag. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vhanja skrev (5 minutter siden):

Utgangspunktet er å finne ut hvor mye kcal akkurat du trenger for å opprettholde vekten du har i dag og så få i deg 500 kcal mindre enn det per dag. :) 

Hvir mange kcal er det i hotdog?

Anonymkode: ad1d2...fab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvir mange kcal er det i hotdog?

Anonymkode: ad1d2...fab

Du må nesten google og sjekke litt selv. Det kommer an på hva slags pølse, hva slags brød, evt topping osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vhanja skrev (Akkurat nå):

Du må nesten google og sjekke litt selv. Det kommer an på hva slags pølse, hva slags brød, evt topping osv.

Lyst brød ketchup vanlig pølse 

Anonymkode: ad1d2...fab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Lyst brød ketchup vanlig pølse 

Anonymkode: ad1d2...fab

 

Vhanja skrev (Akkurat nå):

Du må nesten google og sjekke litt selv. Det kommer an på hva slags pølse, hva slags brød, evt topping osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Vhanja skrev (1 time siden):

Utgangspunktet er å finne ut hvor mye kcal akkurat du trenger for å opprettholde vekten du har i dag og så få i deg 500 kcal mindre enn det per dag. :) 

Ja, det vet jeg 🙂 Det jeg i hovedsak er usikker på er hvor mange kcal jeg forbrenner ut i fra de ulike aktivitetene. La oss si jeg trenger 1800 kcal for å opprettholde vekt, og spiser dermed ett kcal underskudd på 1300 kcal. Men la oss si at jeg da samme dag feks jogger med moderat intensitet i 30 min og går en fjelltur på 3 timer så synes jeg det er vanskelig å regne ut hvor mye kcal jeg da faktisk forbrenner. Men om man feks sier at jeg forbrenner 700 kcal da så vil jeg jo ligge mye lengre ned i underskudd enn det jeg egentlig skal? 🙂

Anonymkode: 871bd...907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, det vet jeg 🙂 Det jeg i hovedsak er usikker på er hvor mange kcal jeg forbrenner ut i fra de ulike aktivitetene. La oss si jeg trenger 1800 kcal for å opprettholde vekt, og spiser dermed ett kcal underskudd på 1300 kcal. Men la oss si at jeg da samme dag feks jogger med moderat intensitet i 30 min og går en fjelltur på 3 timer så synes jeg det er vanskelig å regne ut hvor mye kcal jeg da faktisk forbrenner. Men om man feks sier at jeg forbrenner 700 kcal da så vil jeg jo ligge mye lengre ned i underskudd enn det jeg egentlig skal? 🙂

Anonymkode: 871bd...907

Andre vet kanskje dette bedre enn meg, men jeg tenker at med moderat intensitet og moderat trening så er dette ikke noe du trenger tenke så mye på enda. Men sørg for at du spiser et næringsrikt måltid før tur/trening. :) 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, det vet jeg 🙂 Det jeg i hovedsak er usikker på er hvor mange kcal jeg forbrenner ut i fra de ulike aktivitetene. La oss si jeg trenger 1800 kcal for å opprettholde vekt, og spiser dermed ett kcal underskudd på 1300 kcal. Men la oss si at jeg da samme dag feks jogger med moderat intensitet i 30 min og går en fjelltur på 3 timer så synes jeg det er vanskelig å regne ut hvor mye kcal jeg da faktisk forbrenner. Men om man feks sier at jeg forbrenner 700 kcal da så vil jeg jo ligge mye lengre ned i underskudd enn det jeg egentlig skal? 🙂

Anonymkode: 871bd...907

1800 kcal? 

Anonymkode: ad1d2...fab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vhanja skrev (53 minutter siden):

Andre vet kanskje dette bedre enn meg, men jeg tenker at med moderat intensitet og moderat trening så er dette ikke noe du trenger tenke så mye på enda. Men sørg for at du spiser et næringsrikt måltid før tur/trening. :) 
 

Ja, du har nok rett i det 😊 Ja, jeg forsøker passe å spise næringsrikt. 

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

1800 kcal? 

Anonymkode: ad1d2...fab

Ja, hva med det?🙂

Anonymkode: 871bd...907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver selv og går ned i vekt og trener karate og går gode turer utenom. Jeg spiser aldri ekstra når jeg trener for jeg synes ikke jeg trener ofte nok til at det er noen grunn til det. Men passer på at jeg spiser et næringsrikt måltid i passe porsjon før jeg trener. 

Med "passe porsjon" så mener jeg nok til at jeg blir mett men ikke så mye at jeg blir overmett og tung før trening. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vhanja skrev (10 minutter siden):

Jeg driver selv og går ned i vekt og trener karate og går gode turer utenom. Jeg spiser aldri ekstra når jeg trener for jeg synes ikke jeg trener ofte nok til at det er noen grunn til det. Men passer på at jeg spiser et næringsrikt måltid i passe porsjon før jeg trener. 

Med "passe porsjon" så mener jeg nok til at jeg blir mett men ikke så mye at jeg blir overmett og tung før trening. :) 

Ja, det er sikkert like greit å gjøre det på den måten, å bare droppe spise ekstra. Blir jo veldig styr å hele tiden skulle rekne ut hvor mye kcal man har forbrent ved å gjøre x eller y og kompensere for det. For jeg, som deg, trener ikke ofte. Har du forresten noen tips til måltider? Jeg er utrolig dårlig på variasjon hehe. 

Anonymkode: 871bd...907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, det er sikkert like greit å gjøre det på den måten, å bare droppe spise ekstra. Blir jo veldig styr å hele tiden skulle rekne ut hvor mye kcal man har forbrent ved å gjøre x eller y og kompensere for det. For jeg, som deg, trener ikke ofte. Har du forresten noen tips til måltider? Jeg er utrolig dårlig på variasjon hehe. 

Anonymkode: 871bd...907

Jeg varierer ikke så mye jeg heller.

Jeg pleier spise:

Frokost - Granola (Bare Bra uten sukker) med Yoghurt naturell og Cottage Cheese
Lunsj - Omelett eller havre polarbrød med kylling/kalkunpålegg, ost og agurk
Middag - varierer
Kveldsmat - granola eller polarbrød som over, alt etter hva jeg har og hvor sulten jeg er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Vhanja skrev (På 19.5.2023 den 16.29):

Jeg varierer ikke så mye jeg heller.

Jeg pleier spise:

Frokost - Granola (Bare Bra uten sukker) med Yoghurt naturell og Cottage Cheese
Lunsj - Omelett eller havre polarbrød med kylling/kalkunpålegg, ost og agurk
Middag - varierer
Kveldsmat - granola eller polarbrød som over, alt etter hva jeg har og hvor sulten jeg er

Takker for tips, polarbrød er lenge siden jeg har spist men det er jo kjempegodt 😊

Anonymkode: 871bd...907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...