Gå til innhold

Veie seg hver dag og regne ut gjennomsnitt eller bare en dag i uka?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er best å veie seg hver dag på samme tid og beregne gjennomsnitt.

Det er mer presist enn å veie seg én gang i uka som er det typiske rådet.

Når du bruker gjennomsnittet av 7 dager reduserer du tilfeldig variasjon. Det er du nok klar over siden du tar det opp.

Hvis du kun veier deg én gang i uka vil det lett se ut som du har gått opp 1 kg når du faktisk har gått ned 0.5 kg. Dette pga varierende magefyll, vann i kroppen etc.

Jeg har brukt en enklere variant og forholdt meg til den laveste vekta jeg måler i løpet av uka. Alltid om morgenen før frokost. Det er også veldig repeterbart på den måten at jeg ganske sikkert kan se en endring på under 1kg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (5 minutter siden):

Det er best å veie seg hver dag på samme tid og beregne gjennomsnitt.

Det er mer presist enn å veie seg én gang i uka som er det typiske rådet.

Når du bruker gjennomsnittet av 7 dager reduserer du tilfeldig variasjon. Det er du nok klar over siden du tar det opp.

Hvis du kun veier deg én gang i uka vil det lett se ut som du har gått opp 1 kg når du faktisk har gått ned 0.5 kg. Dette pga varierende magefyll, vann i kroppen etc.

Jeg har brukt en enklere variant og forholdt meg til den laveste vekta jeg måler i løpet av uka. Alltid om morgenen før frokost. Det er også veldig repeterbart på den måten at jeg ganske sikkert kan se en endring på under 1kg. 

Her uttaler realisten seg. For mange som er opptatt av vekt tror jeg det er sunnere mentalt å veie seg en gang i uka til samme tid. Det er presist nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hva er best og hvorfor?

Anonymkode: 13063...8d3

Jeg veier meg hver dag men det er fordi jeg liker å ha kontroll. 

Anonymkode: 98806...cb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (36 minutter siden):

Her uttaler realisten seg. For mange som er opptatt av vekt tror jeg det er sunnere mentalt å veie seg en gang i uka til samme tid. Det er presist nok.

Men er det presist nok? Problemet er at det stadig er folk som er fortvilet over at de gikk opp 500g i løpet av uka til tross for streng diett. Jeg tror mange synes det er tungt å vente en måned på resultater.

Endret av Grendel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må man neste veie litt for og mot (pun intended). 

Ja, det er nok mer presist å veie seg hver dag og ta gjennomsnittet. Men for noen vil dette føre til at de blir for opphengt i å veie seg. Jeg vet at jeg kan lett skli ut og veie meg for ofte hvis jeg først begynner slik.

Ja, man kan bli fortvilet over at man gikk opp 500g når man egentlig har spist sunt den uka. Men da kan man også bli fortvilet over at man gikk opp 300g fra dagen før selv om man spiste sunt i går. Så tror det problemet kan bli det samme for de som reagerer slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

påskelilje
Grendel skrev (52 minutter siden):

Det er best å veie seg hver dag på samme tid og beregne gjennomsnitt.

Det er mer presist enn å veie seg én gang i uka som er det typiske rådet.

Når du bruker gjennomsnittet av 7 dager reduserer du tilfeldig variasjon. Det er du nok klar over siden du tar det opp.

Hvis du kun veier deg én gang i uka vil det lett se ut som du har gått opp 1 kg når du faktisk har gått ned 0.5 kg. Dette pga varierende magefyll, vann i kroppen etc.

Jeg har brukt en enklere variant og forholdt meg til den laveste vekta jeg måler i løpet av uka. Alltid om morgenen før frokost. Det er også veldig repeterbart på den måten at jeg ganske sikkert kan se en endring på under 1kg. 

Enig med deg. Jeg har perioder der jeg også plotter tallene i excel, regner gjennomsnitt per uke og måned, og legger inn grafer etc 😄

*nerd* 😄 

Nå for tida plotter jeg dem omrent daglig i MyFitnessPal, og så kommer det en kurve der. Savner imidlertid et negativt stigningstall for grafen.... 😮 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Grendel skrev (3 timer siden):

Men er det presist nok? Problemet er at det stadig er folk som er fortvilet over at de gikk opp 500g i løpet av uka til tross for streng diett. Jeg tror mange synes det er tungt å vente en måned på resultater.

Jeg støtter deg i dette. Jeg gjør det på din måte og mener det er det som blir mest riktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
påskelilje skrev (3 timer siden):

Enig med deg. Jeg har perioder der jeg også plotter tallene i excel, regner gjennomsnitt per uke og måned, og legger inn grafer etc 😄

*nerd* 😄 

Nå for tida plotter jeg dem omrent daglig i MyFitnessPal, og så kommer det en kurve der. Savner imidlertid et negativt stigningstall for grafen.... 😮 

Nå lo jeg høyt 😁 Er det mulig ? 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Nicklusheletida skrev (2 timer siden):

Nå lo jeg høyt 😁 Er det mulig ? 🤣

Du skulle bare visst alt det rare jeg jeg måler og teller og kalkulerer og lager grafer av - først og fremst i jobben da - men tall og statistikk er veldig gøy, synes jeg 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
påskelilje skrev (5 timer siden):

Du skulle bare visst alt det rare jeg jeg måler og teller og kalkulerer og lager grafer av - først og fremst i jobben da - men tall og statistikk er veldig gøy, synes jeg 😄 

Jeg trenger ikke slike grafer jeg, fordi jeg på forhånd vet nøyaktig hvordan statistikken hadde sett ut gjennom året og grafene hadde sett lik ut hvert år :) Hvis jeg skulle laget grafer for godterispising hadde den fulgt samme kurve som vekta og jeg skulle laget grafer for trening, hadde den også fulgt samme kurve. Jeg har 2 måneder i året hvor jeg nærmest går i hi og alt faller sammen og så har jeg flere måneder for å " reparere " det jeg ødela på 2 måneder.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svarene alle sammen 😊 Jeg endte opp med å kjøpe en slik smartvekt som både måler vekt og muskelmasse og fettmasse osv (ikke at jeg tror den er spesielt nøyaktig men...). Og den kan kobles til en app der man kan se grafer. Det er jo litt kjekt da.

Anonymkode: 13063...8d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

påskelilje skrev (På 23.5.2023 den 15.34):

Du skulle bare visst alt det rare jeg jeg måler og teller og kalkulerer og lager grafer av - først og fremst i jobben da - men tall og statistikk er veldig gøy, synes jeg 😄 

Nå begynte jeg så smått å bli bekymret for deg - men en får se det positive: Godt at du kun har fått litt yrkesskade... 😄

Jeg synes også tall er morsomt, men å veie meg daglig orker jeg ikke. Da teller/regner jeg ut istedenfor andre ting som har vist seg å være nyttig ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...