Gå til innhold

60 års gave tips


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei sånn er det ikke å være voksen. 

Anonymkode: e984b...54c

Det er nok det.

Anonymkode: e2101...40a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvorfor skal man være over 40 år for det? Det er jo når man er unser 40 år man trenger hjelp. 

Anonymkode: e984b...54c

Eksemplet var tatt med for å vise at moren vår fortsatt kunne ønske å spandere middag på sine voksne barn, selv om vi alle var 40 +

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (4 minutter siden):

Hva slags interesser har 60-åringen ?

Det er viktig spørsmål. Det er jo ikke sikkert hun liker opera. Men det er heller ikke sikkert at hun vet at hun kommer til å like opera, om hun tas med dit 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nicklusheletida skrev (30 minutter siden):

Hva slags interesser har 60-åringen ?

Rødvin reiser fjellturer konserter håndarbeid og lesing 

Anonymkode: e984b...54c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
morsan skrev (27 minutter siden):

Eksemplet var tatt med for å vise at moren vår fortsatt kunne ønske å spandere middag på sine voksne barn, selv om vi alle var 40 +

Ja det synes jeg er en selvfølge men slik jeg har forstått her inne har mesteparten ment at det var normalt at man skulle delt regningen likt. Synes ikke du det er rart? 

Anonymkode: e984b...54c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt sett synes jeg det er vanskelig å gi tips om gaver til folk man ikke kjenner.

Folk er så forskjellige, det som er en ypperlig gave for en vil være helt feil for en annen. 

Da min mor fylte 50 år så ga vi barna henne et tandemhopp i gave. Det var noe hun hadde snakket om i flere tiår at hun hadde lyst å prøve og hun ble kjempeglad, så det var en svært passende gave. For andre kunne en slik gave vært et mareritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vhanja skrev (Akkurat nå):

Generelt sett synes jeg det er vanskelig å gi tips om gaver til folk man ikke kjenner.

Folk er så forskjellige, det som er en ypperlig gave for en vil være helt feil for en annen. 

Da min mor fylte 50 år så ga vi barna henne et tandemhopp i gave. Det var noe hun hadde snakket om i flere tiår at hun hadde lyst å prøve og hun ble kjempeglad, så det var en svært passende gave. For andre kunne en slik gave vært et mareritt.

God plan. Likte hun det?? Er der så n fra fly å ned eller fra fjell? 

Anonymkode: e984b...54c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vhanja skrev (1 minutt siden):

Generelt sett synes jeg det er vanskelig å gi tips om gaver til folk man ikke kjenner.

Folk er så forskjellige, det som er en ypperlig gave for en vil være helt feil for en annen. 

Da min mor fylte 50 år så ga vi barna henne et tandemhopp i gave. Det var noe hun hadde snakket om i flere tiår at hun hadde lyst å prøve og hun ble kjempeglad, så det var en svært passende gave. For andre kunne en slik gave vært et mareritt.

Det må være en snill gave og en litt tullete ting. Hun er og redd for insekter. 

Anonymkode: e984b...54c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt standardforslag er gavekort fra Ticketmaster, så kan mottaker velge både tidspunkt, sjanger (festival, konsert, teater... ) og hvem som skal inviteres med. (Akkurat billetter til forestillingene på operaen i Oslo tror jeg faktisk ikke selges via Ticketmaster, for de har et eget opplegg med diverse abonnement osv.)

Men sjekk prisnivået på den typen arrangement som kan være aktuelle i overkommelig avstand fra der mottaker bor, det er ikke så moro å få dekket bare en liten brøkdel av billettprisen. Man kan jo spleise med noen hvis flere synes det er en god idé.

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja det synes jeg er en selvfølge men slik jeg har forstått her inne har mesteparten ment at det var normalt at man skulle delt regningen likt. Synes ikke du det er rart? 

Anonymkode: e984b...54c

Det kommer jo an på så mangt, ikke minst økonomien til hver av partene. Så umulig å si noen allmenngyldig regel. Og uansett kan man ikke forvente noe som helst. Men min erfaring er iallfall at foreldre (som har råd til det) ønsker å tilgodese sine voksne barn også, selv om "barna" er i full jobb. Min mor har hatt råd til det og ønske om det, og påspandering og gaver har tilflytt oss uten krav og forventninger. Den eneste gangen jeg har spurt henne på forhånd om hva hun ville og kunne bidra med, var da jeg skulle gifte meg første gang, fordi bidrag fra foreldre på begge sider var avgjørende for hva slags arrangement. (Jeg nevner kun mor, da min far døde da jeg var ung)

Men i andre familier kan dette være helt annerledes, og et eksempel på det, er min minstepensjonist-svigermor. Der er det barna som (frivillig) gir mor et lite "underholdsbidrag" hver ved faste overførsler hver måned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

God plan. Men jeg trenger da ikke være med på det? 

Anonymkode: e984b...54c

Trodde du nevnte innledningsvis at du også ønsket å gi av din tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
morsan skrev (49 minutter siden):

Trodde du nevnte innledningsvis at du også ønsket å gi av din tid. 

Jo men ikke akkurat opera 

Anonymkode: e984b...54c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
morsan skrev (51 minutter siden):

Det kommer jo an på så mangt, ikke minst økonomien til hver av partene. Så umulig å si noen allmenngyldig regel. Og uansett kan man ikke forvente noe som helst. Men min erfaring er iallfall at foreldre (som har råd til det) ønsker å tilgodese sine voksne barn også, selv om "barna" er i full jobb. Min mor har hatt råd til det og ønske om det, og påspandering og gaver har tilflytt oss uten krav og forventninger. Den eneste gangen jeg har spurt henne på forhånd om hva hun ville og kunne bidra med, var da jeg skulle gifte meg første gang, fordi bidrag fra foreldre på begge sider var avgjørende for hva slags arrangement. (Jeg nevner kun mor, da min far døde da jeg var ung)

Men i andre familier kan dette være helt annerledes, og et eksempel på det, er min minstepensjonist-svigermor. Der er det barna som (frivillig) gir mor et lite "underholdsbidrag" hver ved faste overførsler hver måned. 

Ja enig i det. Hadde ikke bedt eller sett på det som en officun hadde det ikke vært skillinger. Som familie mener jeg det skal være likeverd og at man deler på det man har når det er overskudd. 

Anonymkode: e984b...54c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Rødvin reiser fjellturer konserter håndarbeid og lesing 

Anonymkode: e984b...54c

Turklær, ryggsekk, ull, thermos, drikkeflaske, rompetaske, solbriller. Spør om det er noe hun mangler eller noe hun ønsker seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Der kom hva? Skal jeg donere arv nå tenker du? Da hadde det vært null kroner. 

Anonymkode: e984b...54c

Hva i all verden mener du med å "donere bort arv?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja det synes jeg er en selvfølge men slik jeg har forstått her inne har mesteparten ment at det var normalt at man skulle delt regningen likt. Synes ikke du det er rart? 

Anonymkode: e984b...54c

Det er dette som er en av forskjellene på deg og meg. Det er ingen tvil om at det har gått laaaangt mer penger fra min mor (og far mens han levde) til oss ungene enn motsatt vei i løpet av livet, men etter at vi flyttet hjemmefra tok vi det ikke som en selvfølge. Jeg sluttet å be om og forvente store bidrag før jeg flyttet hjemmefra etter videregående faktisk, og det samme gjorde mine søsken.

Men altså, i likhet med @morsan har vi fått mye uten å ha forventet eller bedt om/krevd noe. Likevel har vi altså fått mye - så og si alltid utenom jul og bursdag. Feks har hun betalt de fleste flyreiser hjem mens jeg studerte, mange maiddager ute etter at vi fikk barn, ekstra lommepenger når det var trangt og vi var også heldige og fikk en større sum hun ønsket at vi ungene skulle bruke til å betale deler av studielån og boliglån med. Også barnebarna har fått rause gaver. Dette er jeg usigelig takknemmlig for. J

eg ville imidlertid  aldri  bedt om dette. 

Vil ellers legge til at opplevelse  sammen  med deg, der du feks kjøper billetter til en felles opplevelse (konsert, forestilling, bedre middag el.l) er en fin gave. Men kun samvær med deg som gave blir litt rart syns jeg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...