Gå til innhold

Thon Hotels med forbud om regnbueflagging


Gjest Vendi

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er for at folk skal få elske de dem vil, jeg er for at folk skal kunne gå trygt på gatene, jeg er for at mennesker skal ha like rettigheter og jeg er for at man ikke skal bli diskriminert pga sin seksuelle legning. MEN LBTQA+ miljøet + woke bevegelsen har muligens skutt seg selv i foten? Når jeg vokste opp ville de skeive ha like rettigheter som heterofile, de ville ikke settes i båser. I dag lager dette miljøet bås på bås på bås.

Man kan omtrent ikke bruke han eller hun lenger i språket, for tenk om man krenker noen som ser ut som en mann, men som selv oppfatter seg som kvinne, med å bruke mannlige pronomen? Da kan helvete fort være løs, og man blir kalt transfobisk... Ser man hva som foregår i USA blir jeg helt matt! Der reklamerer transpersoner for tamponger, noen vil tiltales som alver, mens andre vil tiltales som han, hun, den, de, xen, katt, ugle osv alt ettersom de føler for.

Menn som nå er kvinner vil inn i idretter for damer og konkurere på samme premisser som biologisk fødte damer. Heterofile menn og kvinner som er født i rett kropp må også kalle seg CIS mann/kvinne. Jeg er kvinne, og NEKTER å kalle meg CIS, men det blir en helt annen diskusjon.

Dette kommer mer og mer til Norge. Jeg er redd den aksepten som LBTQA+ har og hadde i Norge sakte men sikkert forsvinner da det blir for mye tull og oppheng i ting som ikke er sakens kjerne. For det startet med ett ønske om åpenhet og aksept, nå blir man anklaget for å HATE om man stiller ett eneste spørsmål ved bevegelsen, eller individet i det

Skal man virkelig føle seg krenket og oppfordre til boikott for at noen bestemmer seg for å ikke flagge?

Jeg flagger ikke for pride, har aldri gjort det. Jeg flagger heller ikke for samenes nasjonaldag eller 1.mai. Den eneste dagen det flagges her er på grunnlovsdagen, selveste 17. mai. 

Anonymkode: cf252...ff7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kashmir skrev (14 minutter siden):

Først : kan du fortelle meg hva som er de homofiles rettigheter som du er sterk tilhenger av? Det hadde vært interessant å se.

Og så. Du bryr deg ikke om andres legning eller hudfarge. Det tror jeg selvfølgelig på, og jeg syns det er bra også. Så klart. Men det du kanskje ikke ser er at noen trenger at du viser det med å fks ha Prideflagg da? At det ikke handler om din toleranse men andres intoleranse, og at nettopp den skaper problemer for mennesker som er homofile, har annen hudfarge osv? At du ikke nødvendigvis må heie på "annerledeshet" men heller vise hvor du står ift diskriminering og vise motstand mot det? 

Hei.

Jeg vet ikke om det finnes noe korrekt svar på det første spørsmålet ditt, men for meg er det i alle fall viktig at alle har rett til å elske den de vil uten å risikere negative konsekvenser for det, og at partnerskap eller ekteskap mellom like kjønn skal ha de samme rettigheter som mellom ulike kjønn.

Poenget mitt med det jeg skrev over er egentlig at jeg synes Pride "misbrukes" kommersielt. Det er det jeg kaller Pride-washing. At en bedrift ikke ønsker å assosiere seg med dette betyr ikke at man tar avstand fra homofiles rettigheter eller misliker homofile. 

Eksempel: DNB og Oslo Pride inngår partnerskap - DNB Nyheter

Dette er utvilsomt gjort av DNB for å tjene penger og ta fokus vekk fra "kriminaliteten" de gjør mot befolkningen ved å ta urimelige renter og redusere konkurransen blant norske banker.

En annen ting er at jeg ikke ser på en homofil eller en mørkhudet som "annerledes". Jeg mener at de er akkurat som deg og meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (7 minutter siden):

Hei.

Jeg vet ikke om det finnes noe korrekt svar på det første spørsmålet ditt, men for meg er det i alle fall viktig at alle har rett til å elske den de vil uten å risikere negative konsekvenser for det, og at partnerskap eller ekteskap mellom like kjønn skal ha de samme rettigheter som mellom ulike kjønn.

Poenget mitt med det jeg skrev over er egentlig at jeg synes Pride "misbrukes" kommersielt. Det er det jeg kaller Pride-washing. At en bedrift ikke ønsker å assosiere seg med dette betyr ikke at man tar avstand fra homofiles rettigheter eller misliker homofile. 

Eksempel: DNB og Oslo Pride inngår partnerskap - DNB Nyheter

Dette er utvilsomt gjort av DNB for å tjene penger og ta fokus vekk fra "kriminaliteten" de gjør mot befolkningen ved å ta urimelige renter og redusere konkurransen blant norske banker.

En annen ting er at jeg ikke ser på en homofil eller en mørkhudet som "annerledes". Jeg mener at de er akkurat som deg og meg.

Ok. Nei, for jeg er alltid litt usikker på hva folk mener når de sier at de er tilhengere av andres rettigheter, og hva de legger i det. Oftest betyr det jo at det handler om vanlige menneskerettigheter 🙂 

Det er mye mulig at bedrifter spekulerer i Pride. De spekulerer jo i alt såfremt de tjener på det. 

Jeg skjønner at du ser på alle som likeverdige, og ikke annerledes. Men de blir jo faktisk behandlet annerledes, og det kan du jo ikke ignorere ? Eller er det det du tenker at du har rett til å gjøre? 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg er for at folk skal få elske de dem vil, jeg er for at folk skal kunne gå trygt på gatene, jeg er for at mennesker skal ha like rettigheter og jeg er for at man ikke skal bli diskriminert pga sin seksuelle legning. MEN LBTQA+ miljøet + woke bevegelsen har muligens skutt seg selv i foten? Når jeg vokste opp ville de skeive ha like rettigheter som heterofile, de ville ikke settes i båser. I dag lager dette miljøet bås på bås på bås.

Man kan omtrent ikke bruke han eller hun lenger i språket, for tenk om man krenker noen som ser ut som en mann, men som selv oppfatter seg som kvinne, med å bruke mannlige pronomen? Da kan helvete fort være løs, og man blir kalt transfobisk... Ser man hva som foregår i USA blir jeg helt matt! Der reklamerer transpersoner for tamponger, noen vil tiltales som alver, mens andre vil tiltales som han, hun, den, de, xen, katt, ugle osv alt ettersom de føler for.

Menn som nå er kvinner vil inn i idretter for damer og konkurere på samme premisser som biologisk fødte damer. Heterofile menn og kvinner som er født i rett kropp må også kalle seg CIS mann/kvinne. Jeg er kvinne, og NEKTER å kalle meg CIS, men det blir en helt annen diskusjon.

Dette kommer mer og mer til Norge. Jeg er redd den aksepten som LBTQA+ har og hadde i Norge sakte men sikkert forsvinner da det blir for mye tull og oppheng i ting som ikke er sakens kjerne. For det startet med ett ønske om åpenhet og aksept, nå blir man anklaget for å HATE om man stiller ett eneste spørsmål ved bevegelsen, eller individet i det

Skal man virkelig føle seg krenket og oppfordre til boikott for at noen bestemmer seg for å ikke flagge?

Jeg flagger ikke for pride, har aldri gjort det. Jeg flagger heller ikke for samenes nasjonaldag eller 1.mai. Den eneste dagen det flagges her er på grunnlovsdagen, selveste 17. mai. 

Anonymkode: cf252...ff7

Man kan jo helt fint si at man ikke vil besøke et hotell. Thons fikk et forklaringsproblem da de sa at de ville inkludere alle, og de ikke kunne svare på hvem de i så fall ekskluderte. Hva mente de egentlig? Det fikk vi aldri vite før de ombestemte seg.

De som er mot woke og mot Pride er ofte religiøse mennesker og konservative som vil bevare samfunnet som det er på grunn av deres verdier. Så har du dem som syns det er urettferdig at andre ikke feirer på samme måte. Det er jo mange "annerledes" mennesker. Og så er det de som ikke vil følge "massene", og bare har som prinsipp å ikke være med på en bevegelse. Individualister i litt ekstrem utgave som har litt forakt for de som går i flokk. Dette er i hovedsak dem som er mot, og så har vi de som er paranoide og tror at noen prøver å hjernevaske oss og spesielt barn. At det er en skummel agenda bak det hele. 

Da er spørsmålet hvor mye vi skal respektere de overnevnte? Og hvilke av dem vi skal respektere nok til å godta synet til? De religiøse, skal de få bestemme? Skal de konservative som gjerne er eldre med lange tradisjoner som verdier få innflytelse? De som føler seg urettferdig behandlet fordi de ikke får sin egen markering og feiring? Nå tror jeg alle som vil kan få det da, så det er vel bare å sette igang mobilisering? 

Skal de paranoide få aksept, og må vi ta hensyn  til dem? Vise forståelse og la dem tro på den skjulte agendaen i fred? 

Hva tenker du? 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (23 minutter siden):

Jeg skjønner at du ser på alle som likeverdige, og ikke annerledes. Men de blir jo faktisk behandlet annerledes, og det kan du jo ikke ignorere ? Eller er det det du tenker at du har rett til å gjøre? 

Jeg tenker at jeg kan påvirke meg selv og eventuelt menneskene rundt meg. Det påhviler alle mennesker et ansvar for å ikke diskriminere eller forskjellsbehandle (ut fra kjønn, legning, hudfarge, sykdommer, osv. osv.) Til syvende og sist er det meg selv og mine verdier jeg ønsker at skal være i tråd med å ikke forskjellsbehandle. Så kan jeg selvfølgelig bringe mitt syn ut til andre, men jeg kan bare påvirke og ikke pålegge hvordan andre skal oppføre seg.

På helt generelt grunnlag og ikke til dette spesifikt: Selv om jeg skulle synes at Gud og Jesus er gode, så opplever jeg at det ikke er min rolle å bestemme hva andre skal tro på. Litt til ditt eksempel: Når noen spør meg hva jeg synes, så kan jeg svare. Men det er kanskje egentlig ikke min rolle å be folk ikke diskriminere? Eller? Hva synes du?

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vendi
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg er for at folk skal få elske de dem vil, jeg er for at folk skal kunne gå trygt på gatene, jeg er for at mennesker skal ha like rettigheter og jeg er for at man ikke skal bli diskriminert pga sin seksuelle legning. MEN LBTQA+ miljøet + woke bevegelsen har muligens skutt seg selv i foten? Når jeg vokste opp ville de skeive ha like rettigheter som heterofile, de ville ikke settes i båser. I dag lager dette miljøet bås på bås på bås.

Man kan omtrent ikke bruke han eller hun lenger i språket, for tenk om man krenker noen som ser ut som en mann, men som selv oppfatter seg som kvinne, med å bruke mannlige pronomen? Da kan helvete fort være løs, og man blir kalt transfobisk... Ser man hva som foregår i USA blir jeg helt matt! Der reklamerer transpersoner for tamponger, noen vil tiltales som alver, mens andre vil tiltales som han, hun, den, de, xen, katt, ugle osv alt ettersom de føler for.

Menn som nå er kvinner vil inn i idretter for damer og konkurere på samme premisser som biologisk fødte damer. Heterofile menn og kvinner som er født i rett kropp må også kalle seg CIS mann/kvinne. Jeg er kvinne, og NEKTER å kalle meg CIS, men det blir en helt annen diskusjon.

Dette kommer mer og mer til Norge. Jeg er redd den aksepten som LBTQA+ har og hadde i Norge sakte men sikkert forsvinner da det blir for mye tull og oppheng i ting som ikke er sakens kjerne. For det startet med ett ønske om åpenhet og aksept, nå blir man anklaget for å HATE om man stiller ett eneste spørsmål ved bevegelsen, eller individet i det

Skal man virkelig føle seg krenket og oppfordre til boikott for at noen bestemmer seg for å ikke flagge?

Jeg flagger ikke for pride, har aldri gjort det. Jeg flagger heller ikke for samenes nasjonaldag eller 1.mai. Den eneste dagen det flagges her er på grunnlovsdagen, selveste 17. mai. 

Anonymkode: cf252...ff7

Det du sier om trans her er hovedårsaken til at jeg (og kanskje flere og flere) ikke lenger kan stille meg bak dette flagget 100%. Fordi det nå handler om så mye mer enn å bare få elske dem man vil. 

Har selv sett eksempler på hva som foregår noen steder i USA. På noen skoler nå er det visstnok reine dyrehagene i klasserommene. Barn har funnet ut at de kan si at de føler seg som det og det dyret og oppføre seg som det dyret de liksom identifiserer seg som, uten at lærerne har lov til å stille spørsmål eller protestere. De kan få sparken hvis de ikke bekrefter og oppmuntrer "identiteten" til disse barna. 

Og ja, transkvinner konkurrerer i idrett med "cis-kvinner", og vinner selvfølgelig fordi de er fysisk overlegne. Mye annet jeg også kunne ha nevnt. 

Jeg er også imot oppsøkende virksomhet ift små barn i barnehager og skoler med budskap om at de må tenke gjennom hva de egentlig føler seg som. 

Selvfølgelig mener jeg at mennesker som virkelig sliter med identitet og problematikk rundt det, må få hjelp. Men jeg er veldig glad for at det er begynt å bli mer fokus på mulig feilbehandling av disse personene. 

Endret av Vendi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ISW skrev (3 minutter siden):

Jeg tenker at jeg kan påvirke meg selv og eventuelt menneskene rundt meg. Det påhviler alle mennesker et ansvar for å ikke diskriminere eller forskjellsbehandle (ut fra kjønn, legning, hudfarge, sykdommer, osv. osv.) Til syvende og sist er det meg selv og mine verdier jeg ønsker at skal være i tråd med å ikke forskjellsbehandle. Så kan jeg selvfølgelig bringe mitt syn ut til andre, men jeg kan bare påvirke og ikke pålegge hvordan andre skal oppføre seg.

På helt generelt grunnlag og ikke til dette spesifikt: Selv om jeg skulle synes at Gud og Jesus er gode, så opplever jeg at det ikke er min rolle å bestemme hva andre skal tro på. Litt til ditt eksempel: Når noen spør meg hva jeg synes, så kan jeg svare. Men det er kanskje egentlig ikke min rolle å be folk ikke diskriminere? Eller? Hva synes du?

Jeg er helt for å påvirke i de aller fleste tilfeller. Noen ganger må man vel også pålegge ref ytringsansvar. Eller forby. 

Jeg syns jo at vi må ta ansvar så godt vi kan med hele samfunnet som mål. Vi kan jo ikke sitte på hver vår tue og tenke at andre må ordne opp selv hele tiden. Vi trengs jo som samarbeidspartnere og støttespillere? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vendi skrev (1 minutt siden):

Jeg er også imot oppsøkende virksomhet ift små barn i barnehager og skoler med budskap om at de må tenke gjennom hva de egentlig føler seg som. 

Selvfølgelig mener jeg at mennesker som virkelig sliter med identitet og problematikk rundt det, må få hjelp. Men jeg er veldig glad for at det er begynt å bli mer fokus på mulig feilbehandling av disse personene. 

Helt enig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cilie skrev (4 minutter siden):

Helt enig. 

Det er ingen som skal gå inn i barnehager og skoler og be barna tenke på hva de føler seg som.

De skal bli opplyst om at alle legninger er ok, at du kan bestemme selv hvem du vil ha som kjæreste og at det er lov til å føle seg som et annet kjønn enn det du er født med. Det er alt. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (4 minutter siden):

Det er ingen som skal gå inn i barnehager og skoler og be barna tenke på hva de føler seg som.

De skal bli opplyst om at alle legninger er ok, at du kan bestemme selv hvem du vil ha som kjæreste og at det er lov til å føle seg som et annet kjønn enn det du er født med. Det er alt. 

Jeg synes ikke dette er noe små barn skal måtte forholde seg til. Når de er små så kan det bare skape forvirring.

Jeg er helt for at den meldingen skal komme til tenåringer og unge voksne, men ikke barn.

Anonymkode: b9fa4...6f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg synes ikke dette er noe små barn skal måtte forholde seg til. Når de er små så kan det bare skape forvirring.

Jeg er helt for at den meldingen skal komme til tenåringer og unge voksne, men ikke barn.

Anonymkode: b9fa4...6f5

Dette var meg, trykket på anonym.

Anonymkode: b9fa4...6f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette var meg, trykket på anonym.

Anonymkode: b9fa4...6f5

Det var da voldsomt! Det var meg. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg synes ikke dette er noe små barn skal måtte forholde seg til. Når de er små så kan det bare skape forvirring.

Jeg er helt for at den meldingen skal komme til tenåringer og unge voksne, men ikke barn.

Anonymkode: b9fa4...6f5

Hvorfor tror du at det skaper forvirring? Hvordan tenker du om at barn som har to foreldre av samme kjønn opplever det? Om barn ser to av samme kjønn er kjærester, og at de opplever at noen er trans eller at tante blir onkel. Eller naboen for den del bytter kjønn.

Vil ikke det skape mer forvirring når de ikke har lært om det? 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kashmir skrev (1 minutt siden):

Hvorfor tror du at det skaper forvirring? Hva tenker du om at barn som har to foreldre av samme kjønn opplever det? Om barn ser to av samme kjønn er kjærester, og at de opplever at noen er trans eller at tante blir onkel. Eller naboen for den del.

Vil ikke det skape mer forvirring når de ikke har lært om det? 

Nei, det vil være en ypperlig anledning for foreldrene til å forklare dem dette på en naturlig måte.

De kan bli forvirret fordi små barn er for umodne til å forstå konseptene og er lett påvirkelige. Legning har med kjærlighet og seksualitet å gjør, ting som små barn ikke skal måtte forholde seg til, og som de er for umodne til å forholde seg til, før de blir kjønnsmodne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (16 minutter siden):

Jeg er helt for å påvirke i de aller fleste tilfeller. Noen ganger må man vel også pålegge ref ytringsansvar. Eller forby. 

Jeg syns jo at vi må ta ansvar så godt vi kan med hele samfunnet som mål. Vi kan jo ikke sitte på hver vår tue og tenke at andre må ordne opp selv hele tiden. Vi trengs jo som samarbeidspartnere og støttespillere? 

 

Men hvem er det som definerer hva som er «riktig»?

Jeg tenker ikke da på lov og norm, men eksempelvis våre verdier, som jeg forstår at er litt ulike? Er det gitt at du har rett (og bør påvirke) eller jeg har rett (og bør påvirke) eller at ingen av oss har rett og ingen burde påvirke? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (4 minutter siden):

Nei, det vil være en ypperlig anledning for foreldrene til å forklare dem dette på en naturlig måte.

De kan bli forvirret fordi små barn er for umodne til å forstå konseptene og er lett påvirkelige. Legning har med kjærlighet og seksualitet å gjør, ting som små barn ikke skal måtte forholde seg til, og som de er for umodne til å forholde seg til, før de blir kjønnsmodne.

Tenker du at de da kun lærer det på naturlig måte gjennom familie og bekjente? At et visst antall barn lærer det på den måten mens de forteller det til jevnaldrende barn som da ikke har lært noe om det? Hvordan gjør man det da? 

Barn har forholdt seg til legning siden tidenes morgen 🙂 men opp gjennom kun om heterofil legning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (7 minutter siden):

Men hvem er det som definerer hva som er «riktig»?

Jeg tenker ikke da på lov og norm, men eksempelvis våre verdier, som jeg forstår at er litt ulike? Er det gitt at du har rett (og bør påvirke) eller jeg har rett (og bør påvirke) eller at ingen av oss har rett og ingen burde påvirke? 

Diskriminering er vel aldri greit? Jeg tror mange ignorer at det skjer eller bagatelliserer det. At det kanskje må oppleves med en selv eller nære? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (1 minutt siden):

Tenker du at de da kun lærer det på naturlig måte gjennom familie og bekjente? At et visst antall barn lærer det på den måten mens de forteller det til jevnaldrende barn som da ikke har lært noe om det? Hvordan gjør man det da? 

Barn har forholdt seg til legning siden tidenes morgen 🙂 men opp gjennom kun om heterofil legning. 

Jeg har mer tro på at dette skjer naturlig. Forhold mellom to av samme kjønn blir mer og mer vanlig og synlig i samfunnet, dermed vil barn lære at det er en like naturlig del av ders omverden som alt annet. 

Hvis man forteller små barn om avanserte konsepter som "vær den du føler" og "det kan være du føler deg som et annet kjønn og det er helt greit" så kan det påvirke dem, ja. De er ikke modne nok til slikt og skal slippe å forholde seg til det. Ikke på en så direkte måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (Akkurat nå):

Jeg har mer tro på at dette skjer naturlig. Forhold mellom to av samme kjønn blir mer og mer vanlig og synlig i samfunnet, dermed vil barn lære at det er en like naturlig del av ders omverden som alt annet. 

Hvis man forteller små barn om avanserte konsepter som "vær den du føler" og "det kan være du føler deg som et annet kjønn og det er helt greit" så kan det påvirke dem, ja. De er ikke modne nok til slikt og skal slippe å forholde seg til det. Ikke på en så direkte måte. 

Men det du etter mitt skjønn sier er at de skal lære det, men bare ikke i barnehagen? De må fysisk se det før de får vite om det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (6 minutter siden):

Men det du etter mitt skjønn sier er at de skal lære det, men bare ikke i barnehagen? De må fysisk se det før de får vite om det? 

De skal lære om det slik de lærer det meste annet - organisk og naturlig gjennom det å erfare samfunnet og ha foreldre som veileder og forklarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...