Gå til innhold

Stølhet som ikke forsvinner


FjellOgDalar

Anbefalte innlegg

FjellOgDalar

For en uke siden kom jeg hjem etter et tre ukers opphold på en opptreningsinstitusjon. Formen er merkbart bedre, bl.a. i form av at jeg kan gå helt uproblematisk uten skinner jeg tidligere ble forespeilet å trenge resten av livet. Men jeg sliter med skikkelig gjenstridig stølhet. Det var slik under oppholdet også, det slapp liksom ikke taket. Tidligere har det alltid vært sånn at det forsvinner etter noen økter. Det var mye aktivitet, det skal sies 3-4 ulike økter om dagen. Svømming, styrketrening, turgåing, ridning,  sirkeltrening, klatring, sykling... U name it. Etter jeg kom hjem har jeg gått mye, samt vært i svømmehallen et par ganger, pleier å svømme 1km som regel. Styrketrening skal jeg sette i gang med til mandag. Nå har jeg det sånn at jeg er stiv og støl i hele kroppen, særlig i sete/hofte-muskulatur. Merker det særlig når jeg reiser meg opp etter å ha sittet stille en stund. I dag måtte jeg gi tapt og ta bussen halvparten av den strekningen jeg hadde tenkt å gå. Hva kan man gjøre med det egentlig? Jeg forstår ikke hvorfor jeg opplever det, for jeg trener ikke så hardt at jeg føler det skulle tilsi konstant ubehag. Begynner jeg å bli gammel (42)? Jeg er skikkelig lei av det nå, og lurer på hva jeg kan gjøre med det. Det var nesten som en liten åpenbaring å komme hjem og faktisk se fram til å fortsette trening. Jeg forstår ikke dette helt, jeg gjør det jeg har blitt anbefalt mtp fottøy og slikt.  Noen her med lignende erfaringer? Hva hjalp eventuelt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, for min del høres det ut som om har har gjort en god innsats og har gode planer, men at dine muskler er for stramme. Det er frustrerende men ikke umulig å fikse opp i, alene eller med hjelp.
Når et ledd er stivere enn det burde være, da kommer kroppen i gang med korrigerende tiltak som økt muskelspenning i muskler som fester seg i det stive leddet. Hvis den korrigerende muskelspenning ikke er nok til å få leddet i god bevegelse igjen da blir men ofte sittende med den spenningen i muskelen, som ofte blir strammere over Tod. Slike stramme/strengete muskler tåler mindre: fortere sliten, tung, lemster og lengre lemster enn vanlig. Det er ofte flere ledd og muskler som er stram i et mønster... Da har du litt mer å rydde opp i. Let på nettet eller spør meg etter mobiliserende øvelser og se om musklene la seg deretter lettere tøye/massere/restituere. Og ellers og det sikkert hjelp å få hos en terapeut/osteopat.
Mvh, Robert - osteopat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...