Gå til innhold

Styrketrening: sterk nok?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det veldig lite å ta 24-25 kg i knebøy for ei dame på 40 år og 45 kg? Og 20 kg i nedtrekk foran brystet(bredt grep)? Jeg pleier ta 8-10 rep x 3 av hver av disse. (Trener selvsagt andre øvelser også)Vet ikke om jeg burde satse på å bli sterkere, eller om jeg kan si meg fornøyd med dette, og heller jobbe for å vedlikeholde? Kan nevne at jeg var veldig svak før jeg begynte med styrketrening, så har jo hatt stor framgang fra utgangspunktet. Men nå har framgangen stagnert, og jeg vet ikke om jeg skal gidde å øke treningsmengden/intensiteten for å bli sterkere. Noen synspunkter?

Anonymkode: 91f92...4dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

GammelLurker

20 kg er nesten halve din kroppsvekt. Det er helt greit. Men skal vi snakke om skikkelig sterk, må en kun løfte sin kroppsvekt og enda mer. 

Men det kommer seg. Forsett å trene, det er veldig viktig med kontinuitet og ikke minst restitusjon. Lykke til 😀❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
AnonymBruker

Det kommer jo an på hvorfor du trener og hva som er motivasjonen for dette. Du tar jo ikke veldig mye, men samtidig er du en lettvekter. Ønsker du å bli sterkere, må du være villig til å legge på deg litt mer masse også. 

Hvor høy er du? For mye styrketrening er nok ikke sunt om du er undervektig. 

Anonymkode: 2f929...7c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AnonymBruker
GammelLurker skrev (På 11.6.2023 den 20.17):

20 kg er nesten halve din kroppsvekt. Det er helt greit. Men skal vi snakke om skikkelig sterk, må en kun løfte sin kroppsvekt og enda mer. 

Men det kommer seg. Forsett å trene, det er veldig viktig med kontinuitet og ikke minst restitusjon. Lykke til 😀❤️

Takk for svar😊 Jeg vet ikke om jeg har mål om å løfte min egen kroppsvekt😅Men denne uken økte jeg til 26 kg i knebøy og 28,5 kg markløft (akkurat begynt med den øvelsen) noe jeg er fornøyd med. God sommer☀️

Anonymkode: 91f92...4dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 30.6.2023 den 3.38):

Det kommer jo an på hvorfor du trener og hva som er motivasjonen for dette. Du tar jo ikke veldig mye, men samtidig er du en lettvekter. Ønsker du å bli sterkere, må du være villig til å legge på deg litt mer masse også. 

Hvor høy er du? For mye styrketrening er nok ikke sunt om du er undervektig. 

Anonymkode: 2f929...7c2

Takk for svar😊 Jeg er bare 1,60 så BMI ligger vel på rundt 17,5-18. Har hatt spiseforstyrrelse tidligere. Fornøyd med at jeg har kommet dit jeg er nå, men det er litt vanskelig å akseptere ytterligere vektøkning. Målet mitt er først og fremst å holde meg frisk/ha krefter til hverdagslige gjøremål og forebygge aldersrelatert muskeltap. Vet ikke om jeg oppnår så mange (flere) helsefordeler ved å trene mer/øke belastningen?

Anonymkode: 91f92...4dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det går an å svare på om du er sterk nok. Alle vil nå et platå hvor fremgangen kommer sakte og folk har ulike gener.

Treningen bortkastet hvis du ikke spiser nok. Skal du få mer muskler så må vekten opp. Siden du er undervektig tror jeg det er bra helsemessig i tillegg til at du vil se mer veltrent ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...