Gå til innhold

Nye kostholdsråd!


Grendel

Anbefalte innlegg

Nå er de her!

 

https://www.aftenposten.no/sprek/i/MoXnmo/dette-er-de-nye-ernaeringsanbefalingene-15-raad-om-mat-og-drikke

Har dere intensjon om å følge dem?

Jeg har selvsagt meninger om alt:

Maks 4 kopper kaffe om dagen:

Si 5, så er vi enige 😀

Begrens inntaket av kunstig søtet og sukkerholdig drikke.

Hvorfor? Har vi ikke alle hørt at kunstig søtning er helt ufarlig? Finnes det bevis for at kunstig søtning er årsaken til overvekt, og at det ikke bare er korellasjon?

Maks 350g rødt kjøtt i uka:

Fortsatt biff og burger i blant, altså. Helt greit

Null alkohol:

Ingen intensjon om å følge. Det hadde vært mer nyttig for meg å få et råd om hva som gir veldig liten risiko for helseskade, selv om den aldri er null.

Begrens inntaket av godteri

Folk har VILT forskjellig oppfatning av hva som er mye. Er konkret råd ville vært mye mer verd.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ingen problemer med kaffen, det kunstige søtstoffet eller godteriet. Jeg drikker litt kaffe, men mest te - og de to andre har jeg et helt ubetydelig inntak av.

Rødt kjøtt overskrider vi nok, men det har med smaken hos resten av husstanden å gjøre. Mesteparten av "overforbruket" er nok i form av karbonadedeig, og det er vel ikke det verste man kan ha i seg.

Null alkohol er jeg et stykke unna, og slik kommer det nok til å fortsette. Jeg drakk omtrent ingenting de årene mange har sitt største forbruk - i tenårene og 20-årene - så jeg satser på å fordele det forholdsvis tynt utover alderdommen i stedet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har jeg ingen problemer med å følge, bortsett fra at jeg kan ta en øl en veldig sjelden gang. Det er godt når jeg spiser på brygga 🙂 

Jeg drikker ikke saft, og brus toppen tre ganger i året. Drikker to kopper kaffe om dagen. 

Kjøtt spiser jeg lite av, men biffen en gang i måneden tar ingen fra meg!! 

Jeg er ikke glad i søtt, så spiser sjelden det også. Men potetsticks og popcorn slutter jeg ikke med! Spiser det første sjelden men popcorn nesten hver helg. 

 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva

Jeg har sluttet å lese det der for lengst. Det som er anbefalt først er plutselig helseskadelig det neste øyeblikket. Det er bare for å få kontroll over oss.

Kjenn på kroppen selv er mitt råd og hør på hva andre erfarer.

Vet om et par som har slitt med betennelse i kroppen. Denne har forsvunnet når inntakt av sukker har blitt redusert. Spiser de sukker igjen kommer det tilbake. Selv har jeg ikke reagert særlig på sukker fysisk, men spiser jeg mye av det merker jeg at jeg kan bli fortere irritabel og få kvisete hud. Så det er jo ikke BRA. Jeg tror sukker ikke er direkte farlig dersom du først gir kroppen det den trenger. Men får den hva den trenger vil ikke sukkersuget være så sterkt heller.

Ang kunstig søtning vet jeg ikke. Har lest at aspartam ikke er bra. Men nesten alle jeg kjenner som drikker mye brus velger de med kunstig søtning. Selv føler jeg for å ligge unna aspartam. Tror dette er individuelt. For meg føles det som kroppen ikke vet hva den skal gjøre med det, og sånne ting kan danne masse luft. I tillegg blir man forbanna tørst av mange av disse søtningene. Jeg har brukt Finesse (blanding av sukralose, erytirol og isomalt). Dette skader ikke tennene, men jeg blir ekstremt tørst av det. Om tørsten er tegn på at det er ikke er bra eller ikke vet jeg ikke. 
Mange ligger unna erytirol pga det kan danne masse luft i magen på enkelte. 
Ellers synes jeg ikke disse kunstige søtningene smaker særlig godt.

Å drikke alkohol/feste 3 ganger i året tror jeg ikke gjør noen betydelig skade. Men vi som ikke drikker så ofte vil kjenne den negative virkningen bedre. For flere år siden festet jeg 3 dager i uken, og følte meg aldri helt uthvilt. Å drikke alkohol hver helg mener jeg er for mye, men kjenner flere som gjør det og ikke har blitt syke. Men det kan nok gjøre utslag på andre områder enn sykdom, feks overvekt, uren hud og dårlig energi.

Jeg tror ikke kjøtt er usunt. Men det trenger ikke spises hver dag. Kjenner et par veganere som mener at vegansk er såååå mye sunnere enn animalsk. Det er jeg ikke enig i. Har selv prøvd å leve vegansk, og jeg følte meg sjelden særlig mett og mye av det har en grusom kunstig smak. 
Selv spiser jeg heller ikke særlig med kjøtt. 
 

Jeg tror at å spise iskrem er sunnere enn feks seigmenn. Mange tror at det er sunnere å spise fettfattig om de først skal skeie ut. Jeg mener det motsatte. Jeg tror at hvis det man skeier ut med inneholder en del fett, bremser fettet mange av de negative bivirkningene med sukker. 
 

Kaffe tror jeg er sunt, opp til 4 kopper går bra, men mer tror jeg fort fører til nervøsitet. Jeg kjenner meg isåfall roligere når jeg ikke drikker så mye kaffe som jeg gjorde før. 

Endret av 90tallsbarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

90tallsbarn skrev (4 minutter siden):

Jeg har sluttet å lese det der for lengst. Det som er anbefalt først er plutselig helseskadelig det neste øyeblikket. Det er bare for å få kontroll over oss.

Kjenn på kroppen selv er mitt råd og hør på hva andre erfarer.

Vet om et par som har slitt med betennelse i kroppen. Denne har forsvunnet når inntakt av sukker har blitt redusert. Spiser de sukker igjen kommer det tilbake. Selv har jeg ikke reagert særlig på sukker fysisk, men spiser jeg mye av det merker jeg at jeg kan bli fortere irritabel og få kvisete hud. Så det er jo ikke BRA. Jeg tror sukker ikke er direkte farlig dersom du først gir kroppen det den trenger. Men får den hva den trenger vil ikke sukkersuget være så sterkt heller.

Ang kunstig søtning vet jeg ikke. Har lest at aspartam ikke er bra. Men nesten alle jeg kjenner som drikker mye brus velger de med kunstig søtning. Selv føler jeg for å ligge unna aspartam. Tror dette er individuelt. For meg føles det som kroppen ikke vet hva den skal gjøre med det, og sånne ting kan danne masse luft. I tillegg blir man forbanna tørst av mange av disse søtningene. Jeg har brukt Finesse (blanding av sukralose, erytirol og isomalt). Dette skader ikke tennene, men jeg blir ekstremt tørst av det. Om tørsten er tegn på at det er ikke er bra eller ikke vet jeg ikke. 
Mange ligger unna erytirol pga det kan danne masse luft i magen på enkelte. 
Ellers synes jeg ikke disse kunstige søtningene smaker særlig godt.

Å drikke alkohol/feste 3 ganger i året tror jeg ikke gjør noen betydelig skade. Men vi som ikke drikker så ofte vil kjenne den negative virkningen bedre. For flere år siden festet jeg 3 dager i uken, og følte meg aldri helt uthvilt. Å drikke alkohol hver helg mener jeg er for mye, men kjenner flere som gjør det og ikke har blitt syke. Men det kan nok gjøre utslag på andre områder enn sykdom, feks overvekt, uren hud og dårlig energi.

Jeg tror ikke kjøtt er usunt. Men det trenger ikke spises hver dag. Kjenner et par veganere som mener at vegansk er såååå mye sunnere enn animalsk. Det er jeg ikke enig i. Har selv prøvd å leve vegansk, og jeg følte meg sjelden særlig mett og mye av det har en grusom kunstig smak. 
Selv spiser jeg heller ikke særlig med kjøtt. 
 

 

Er helt enig i det første avsnittet ditt! 

Jeg spiser mye ris, også hvit. Det skal heller ikke være bra, og jeg spiser mye frukt. Det blir jo sukker kom jeg på! Kommer ikke til å slutte med det.

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
laban skrev (13 minutter siden):

Null alkohol er jeg et stykke unna, og slik kommer det nok til å fortsette. Jeg drakk omtrent ingenting de årene mange har sitt største forbruk - i tenårene og 20-årene - så jeg satser på å fordele det forholdsvis tynt utover alderdommen i stedet. 

Hahaha 😄 Det var en fin plan - jeg følger den! Drakk lite jeg også i alderen 17-35 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

påskelilje

Jeg ble glad for at poteten nå anses som en del av et sunt kosthold! Ja til mer poteter i hverdagen!

Jeg kjenner litt motstand mot begrensning på 350 gram rødt kjøtt, først og fremst fordi sau, geit og storfe kan utnytte utmarka på en helt eksepsjonell måte, som ikke gris og fjørfe kan. Og av den grunn synes jeg at spesielt lam/fårekjøtt og geit (selv om det er lite av dette kjøttet) burde brukes mer. En begrensning generelt på kjøtt er jo greit da, men jeg er ikke ubetinget med på at hvitt kjøtt bare er bra, mens rødt kjøtt ofte er fyfy.

Null alkohol kommer jeg ikke til å følge!

Jeg spiser mye grove kornprodukter, så det er greit. Spiser/drikker mer meieriprodukter enn det som anbefales nå. Er nok litt skeptisk der 😮

Begrensning av godteri og snacks er jo greit råd. Det er jo unødvendige ting vi har i oss, kun for kos, slik som alkoholen. Kommer nok til å fortsette som før (selv om jeg burde kuttet det ut tvert, etter at jeg i dag har rotfylt ei tann 😞 )

Endret av påskelilje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
Kashmir skrev (15 minutter siden):

Er helt enig i det første avsnittet ditt! 

Jeg spiser mye ris, også hvit. Det skal heller ikke være bra, og jeg spiser mye frukt. Det blir jo sukker kom jeg på! Kommer ikke til å slutte med det.

Det er uenighet ang sukkeret i frukt. For ikke lenge siden kom jeg tilfeldigvis over en artikkel der dette er det farligste sukkeret. For meg er det ikke logisk, siden dette er helt naturlige ting. Jeg tror det er verre med sprøytemidlene som settes i. Jeg kjøper aldri de helt blanke eplene for å si det sånn. Matte epler er ikke like søte, så jeg tror det tilsettes en d sukker eller søtning i de eplene som ser ut som er fra Disneyland… 

Ris tror jeg ikke er så ille. Mange som trener mye spiser det. Men det er en del karbo i hvit da. Men jeg mener det er en type ris som ikke har det.

Endret av 90tallsbarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TO LITER te?!?! Tjoho!!!! :D Jeg er innafor!

Fullkorn - jeg spiser Wasa Husman, noen ganger hver dag, noen ganger noen dager i uka. Innafor.

Grønnsaker - som de fleste kunne jeg spist mer grønnsaker, spiser litt frukt og en del bær

Poteter - det spiser vi ikke særlig ofte hos, bare når vi er borte og får det servert eller om vi spiser ute (lavkarbo)

Fruktjuice - ytterst sjelden, på hotellfrokost noen få ganger i året

Belgfrukter - jepp, det spiser jeg en del av

Nøtter og frø - jepp her også

Fisk - prøver å ha fisk til middag 2 ggr i uka

Rødt kjøtt - tja, spiser sikkert mer enn 350 g i uka vil jeg tro

Hvitt kjøtt - jepp, det går en del kylling

Melk og meieriprodukter - jepp, dvs. ikke melk, men naturell yoghurt og hvitost

Egg - Jepp! Elsker egg! :D Spiser garantert mer enn 1 om dagen i snitt.

Fett og oljer - tja... Bremykt (rapsolje og meierismør) + raps- og olivenolje. Ingen får meg til å tro at "margaringuffe" er sunnere enn rent, naturlig smør!

Alkohol - drikker så lite at det ikke utgjør noen som helst fare

Søtsaker - spiser lite av det, men det hender jeg går på en sprekk, dog ikke så ofte

Finner ikke noe om søtningserstatninger / kunstige søtningsstoffer? Vi bruker noe av det, mest av det etter hvert litt omtalte sukralose i ulike former (finesse bakesukker og sukrin gold som ikke er sukralose da). Aspartam og ascesulfam K prøver jeg å holde meg unna. Bruker stevia-suketter i teen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90tallsbarn skrev (45 minutter siden):

Det er uenighet ang sukkeret i frukt. For ikke lenge siden kom jeg tilfeldigvis over en artikkel der dette er det farligste sukkeret. For meg er det ikke logisk, siden dette er helt naturlige ting. Jeg tror det er verre med sprøytemidlene som settes i. Jeg kjøper aldri de helt blanke eplene for å si det sånn. Matte epler er ikke like søte, så jeg tror det tilsettes en d sukker eller søtning i de eplene som ser ut som er fra Disneyland… 

Ris tror jeg ikke er så ille. Mange som trener mye spiser det. Men det er en del karbo i hvit da. Men jeg mener det er en type ris som ikke har det.

Jeg leste at fruktsukker var like skummelt som annet sukker. Men jeg må ha frukt!  Det ser delikat ut og det smaker godt. Men ja.. sprøytemiddel er ikke bra! Så hvordan å vaske de tryggest, så får vel finne fram til den artikkelen igjen da, for må ha 🙂

Ja, er karbo. Men ris og poteter er jeg avhengig av, og potetene har jo blitt friskmeldt da 🙄 spiser nesten bare det med grønnsaker og kalkunkjøtt, iblant kylling og en del tunfisk. Elsker urter og  krydder, og helsa mi er bra den. Jeg går til to  kontroller hvert halvår, og sist var alt så bra at jeg skal til kontroll annenhvert år heretter på ene helsetilstanden 🙂 så vel. Det kan ikke være så gæernt. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
Kashmir skrev (56 minutter siden):

Jeg leste at fruktsukker var like skummelt som annet sukker. Men jeg må ha frukt!  Det ser delikat ut og det smaker godt. Men ja.. sprøytemiddel er ikke bra! Så hvordan å vaske de tryggest, så får vel finne fram til den artikkelen igjen da, for må ha 🙂

Ja, er karbo. Men ris og poteter er jeg avhengig av, og potetene har jo blitt friskmeldt da 🙄 spiser nesten bare det med grønnsaker og kalkunkjøtt, iblant kylling og en del tunfisk. Elsker urter og  krydder, og helsa mi er bra den. Jeg går til to  kontroller hvert halvår, og sist var alt så bra at jeg skal til kontroll annenhvert år heretter på ene helsetilstanden 🙂 så vel. Det kan ikke være så gæernt. 

Tunfisk kan inneholde tungmetaller pga vannet de lever i som tilsettes dette😕 jeg husker ikke hvor jeg har det fra. Bare vet at en del ungår tunfisk (på boks) av den grunn. Så for ikke lenge siden en video der noen silut ut Nesquik sjokopulver, og i silen var det igjen noen klumper. Han skyllet med vann og når sjokopulveret var borte så var det noen grå «stener». Tungmetall som tilsettes maten fordi vi skal bli syke. Du kan jo kjøpe en nesquik og se hva som skjer. Men mulig du ikke drikker sånt.

Endret av 90tallsbarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

90tallsbarn skrev (7 minutter siden):

Tunfisk kan inneholde tungmetaller pga vannet de lever i som tilsettes dette😕 jeg husker ikke hvor jeg har det fra. Bare vet at en del ungår tunfisk (på boks) av den grunn. Så for ikke lenge siden en video der noen silut ut Nesquik sjokopulver, og i silen var det igjen noen klumper. Han skyllet med vann og når sjokopulveret var borte så var det noen grå «stener». Tungmetall som tilsettes maten fordi vi skal bli syke. Du kan jo kjøpe en nesquik og se hva som skjer. Men mulig du ikke drikker sånt.

Slutt a 😅 må jeg kjøpe fersk tunfisk som ikke er i boks? Jeg elsker tunfisk med urter og sitron. Nam ! 

Og, for ikke å snakke om på loff med agurk og majones! 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

90tallsbarn skrev (22 minutter siden):

Han skyllet med vann og når sjokopulveret var borte så var det noen grå «stener». Tungmetall som tilsettes maten fordi vi skal bli syke. Du kan jo kjøpe en nesquik og se hva som skjer. Men mulig du ikke drikker sånt.

Du tror seriøst at matgigantene tilsetter tungmetaller i maten for å gjøre oss syke? De står i ledtog med medisinindustrien da liksom? Ærlig talt, dette er jo en ren konspirasjonsteori og bare tull og vissvass. Om det faktisk var tilfelle så ville det jo ligge igjen tungmetaller i alle krus og glass rundt omkring i hele verden etter at folk har drukket sjokolademelk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

påskelilje
90tallsbarn skrev (25 minutter siden):

Tunfisk kan inneholde tungmetaller pga vannet de lever i som tilsettes dette😕 jeg husker ikke hvor jeg har det fra. Bare vet at en del ungår tunfisk (på boks) av den grunn. Så for ikke lenge siden en video der noen silut ut Nesquik sjokopulver, og i silen var det igjen noen klumper. Han skyllet med vann og når sjokopulveret var borte så var det noen grå «stener». Tungmetall som tilsettes maten fordi vi skal bli syke. Du kan jo kjøpe en nesquik og se hva som skjer. Men mulig du ikke drikker sånt.

Dette er tull&vås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
Lillemus skrev (23 minutter siden):

Du tror seriøst at matgigantene tilsetter tungmetaller i maten for å gjøre oss syke? De står i ledtog med medisinindustrien da liksom? Ærlig talt, dette er jo en ren konspirasjonsteori og bare tull og vissvass. Om det faktisk var tilfelle så ville det jo ligge igjen tungmetaller i alle krus og glass rundt omkring i hele verden etter at folk har drukket sjokolademelk...

Fordi de muligens drikkes opp. Jeg sier ikke at jeg er sikker. Men det er så mye som ikke stemmer lenger og det er for myr løgn i samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
Lillemus skrev (24 minutter siden):

Du tror seriøst at matgigantene tilsetter tungmetaller i maten for å gjøre oss syke? De står i ledtog med medisinindustrien da liksom? Ærlig talt, dette er jo en ren konspirasjonsteori og bare tull og vissvass. Om det faktisk var tilfelle så ville det jo ligge igjen tungmetaller i alle krus og glass rundt omkring i hele verden etter at folk har drukket sjokolademelk...

Hvorfor skulle de ikke? Er penger å tjene på sykdom. Jeg går ikke rundt og er fanatisk på hva jeg spiser selv, tilfelle det skulle være tungmetaller liksom. Jeg sier ikke at jeg vet, jeg bare tenker over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90tallsbarn skrev (5 minutter siden):

Gir de uttrykk for ja.. stoler ikke særlig på noen lenger, når man ser hvor mye de ikke kan noe om, men likevel gir uttrykk for det. 

Det er litt forskjell på å måle nivået av et stoff (som kvikksølv i dette eksemplet) og synse om at folk flest bør spise mer eller mindre av vanlige matvarer. 

Jeg kan også velge bort noen av de strengeste anbefalingene, men likevel lytte når det meldes om at et parti matvarer har for høyt innhold av bakterier eller et uønsket stoff. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90tallsbarn skrev (1 time siden):

Fordi de muligens drikkes opp. Jeg sier ikke at jeg er sikker. Men det er så mye som ikke stemmer lenger og det er for myr løgn i samfunnet.

Hadde det vært metallklumper i sjokoladedrikken hadde folk selvfølgelig reagert for lenge siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...