Gå til innhold

Avokado-hvor sunt er det egentlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fått skikkelig dilla på Avokado. Spist sikkert 2 pr dag den siste uken. Er det ok? Hvor "sunt" er det egentlig? Når det blir slike mengder? 😬🤞🏼

Anonymkode: 5efba...525

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Fått skikkelig dilla på Avokado. Spist sikkert 2 pr dag den siste uken. Er det ok? Hvor "sunt" er det egentlig? Når det blir slike mengder? 😬🤞🏼

Anonymkode: 5efba...525

Det er sunt, men jeg ville ikke spist 2 stk pr. dag. Den inneholder 19 g fett pr. 100 g og 190 kcal og en avokado veier fort 150-250 g. Jeg lagde tre lunsjer i dag og delte 1 avokado på tre, da ble det ca. 75 g avokado på hver lunsj, dette var en ganske stor avokado, men ikke unormalt stor. Altså vil en avokado av den størrelsen jeg hadde i dag inneholde 42 g fett og nesten 430 kcal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (5 minutter siden):

Det er sunt, men jeg ville ikke spist 2 stk pr. dag. Den inneholder 19 g fett pr. 100 g og 190 kcal og en avokado veier fort 150-250 g. Jeg lagde tre lunsjer i dag og delte 1 avokado på tre, da ble det ca. 75 g avokado på hver lunsj, dette var en ganske stor avokado, men ikke unormalt stor. Altså vil en avokado av den størrelsen jeg hadde i dag inneholde 42 g fett og nesten 430 kcal.

Oi🙈 det er såpass ja . Da er det nå enda godt jeg ikke har spist så mye annet 🤣  Men at det var så ille, DET visste jeg ikke 💀😅

Anonymkode: 5efba...525

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Oi🙈 det er såpass ja . Da er det nå enda godt jeg ikke har spist så mye annet 🤣  Men at det var så ille, DET visste jeg ikke 💀😅

Anonymkode: 5efba...525

matvaretabellen.no er kjekk å ha. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (37 minutter siden):

Det er sunt, men jeg ville ikke spist 2 stk pr. dag. Den inneholder 19 g fett pr. 100 g og 190 kcal og en avokado veier fort 150-250 g. Jeg lagde tre lunsjer i dag og delte 1 avokado på tre, da ble det ca. 75 g avokado på hver lunsj, dette var en ganske stor avokado, men ikke unormalt stor. Altså vil en avokado av den størrelsen jeg hadde i dag inneholde 42 g fett og nesten 430 kcal.

Oi oi oi jeg har også spist avokado i det siste. Har spist to hver dag. Er nok en årsak til at jeg ble mett etter en avokado. 😅. Jeg som trodde det var slankekost. Den inneholder altså en del fett.. 😅

Anonymkode: 6d1ae...046

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Oi oi oi jeg har også spist avokado i det siste. Har spist to hver dag. Er nok en årsak til at jeg ble mett etter en avokado. 😅. Jeg som trodde det var slankekost. Den inneholder altså en del fett.. 😅

Anonymkode: 6d1ae...046

Slankekost i den forstand at den inneholder masse sunt ja, sunne fettsyrer også, men med tanke på kaloriene bør man ikke kjøre nedpå flere hver dag. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva

Det er sunt ja. Men bare for å nevne det, siden det er så mange moralens voktere på forumer.. det er veldig uetisk mat. Folk unngår dyreprodukter pga miljøet, men virker ikke som mange tenker over det med avokado.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90tallsbarn skrev (1 time siden):

Det er sunt ja. Men bare for å nevne det, siden det er så mange moralens voktere på forumer.. det er veldig uetisk mat. Folk unngår dyreprodukter pga miljøet, men virker ikke som mange tenker over det med avokado.

Uetisk? Nå henger jeg ikke med, gjerne forklar, her har jeg visst noe å lære.

Anonymkode: 5efba...525

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Uetisk? Nå henger jeg ikke med, gjerne forklar, her har jeg visst noe å lære.

Anonymkode: 5efba...525

Avokado krever store mengder vann under dyrking og det gjøres nok på bekostning av lokalbefolkningen noen steder, dessverre. Du kan lese mer her:

https://veganerutfordringen.no/avokado-og-vannbruk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
Lillemus skrev (10 timer siden):

Avokado krever store mengder vann under dyrking og det gjøres nok på bekostning av lokalbefolkningen noen steder, dessverre. Du kan lese mer her:

https://veganerutfordringen.no/avokado-og-vannbruk

Det også. Men det var en venninne av meg som sa at hun og typen ikke kjøper det pga det er uetisk. Fordi avokadoen vokser naturlig på områder som eies av bønder, men det blir direkte stjålet fra dem, av en mafia, eller myndigheter.. og de får ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90tallsbarn skrev (1 time siden):

Det også. Men det var en venninne av meg som sa at hun og typen ikke kjøper det pga det er uetisk. Fordi avokadoen vokser naturlig på områder som eies av bønder, men det blir direkte stjålet fra dem, av en mafia, eller myndigheter.. og de får ingenting.

Det gjelder ikke all avokado, men dessverre er det en del av dem som dyrkes på den måten du beskriver ja. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
Lillemus skrev (Akkurat nå):

Det gjelder ikke all avokado, men dessverre er det en del av dem som dyrkes på den måten du beskriver ja. :(

Og hvordan vet vi da hvilke merker som er «akseptable»?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

90tallsbarn skrev (5 minutter siden):

Bama kjøper hovedsakelig avokado fra Peru (sommer) og Chile (vinter), men også mindre partier fra Colombia, Israel, Kenya, Mexico, Spania og Sør-Afrika. De snakker mye om vannbruk, men dessverre ikke noe om det som nevnes i lenken du viser til.

https://www.bama.no/aktuelt/arkiv/2022/slik-jobber-vi-med-barekraftig-avokado-produksjon/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man må jo snart slutte å spise...

Anonymkode: 5efba...525

Neida. Men dessverre er den mest etiske maten også mye dyrere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...