Gå til innhold

Anti-inflammatorisk kosthold - noen?


Lillemus

Anbefalte innlegg

Jeg er ganske sikker på at mye av smertene mine kan skyldes såkalte "skjulte betennelser" i kroppen og har begynt å snuse på anti-inflammatorisk kosthold, eller betennelsesdempende kosthold. Holder på å lese (og høre) Maria Borelius og synes hun har mye fornuftig å fare med. Har også lest litt rundt på nettet og funnet en del fellesnevnere i kostholdsanbefalinger. Så begynte jeg å se på Berit Nordstrands "30 dager omstart"-bøker og blir bare forvirret - der Borelius og andre sier nei til smør og rødt kjøtt sier Nordstrand at man godt kan bruke ghee (klarnet smør) og storfekjøtt og bacon. Svin er vel i grunnen litt av en versting er det ikke det da!? Og bacon er jo laget av nettopp svin... Borelius sier ja til bønner og belgfrukter, Nordstrand sier nei, bytt det ut med grønnsaker.

Er det noen her som har prøvd et slikt kosthold? Merket du i så fall noen bedring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du spise det begge er enige om, så er du jo på sikre siden? 

Vi må.jo ikke ha smør og rødt kjøtt? 

Jeg har noen tilstander som gjør at kosthold blir veldig viktig for meg. Jeg er jo overbevist om at det har gjort at jeg er i så god form, men tror også at mye mindre stress også er veldig veldig viktig. 

Jeg peprer og bruker mye urter på grønnsaker og i supper. Det er jo bra for det meste 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (17 minutter siden):

Kan du spise det begge er enige om, så er du jo på sikre siden? 

Vi må.jo ikke ha smør og rødt kjøtt? 

Jeg har noen tilstander som gjør at kosthold blir veldig viktig for meg. Jeg er jo overbevist om at det har gjort at jeg er i så god form, men tror også at mye mindre stress også er veldig veldig viktig. 

Jeg peprer og bruker mye urter på grønnsaker og i supper. Det er jo bra for det meste 🙂

Smør og kjøtt er goooodt da... ;) 

Jeg spiser ganske anti-inflammatorisk allerede, men har tenkt å ta noen grep til. :) Stresser gjør jeg definitivt ikke! Burde blitt flinkere til å bruke urter ja, der har jeg en del å gå på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger et slikt kosthold, med stort hell. Alle muskelplager er forsvunnet, sammen med 12-15 kilo. All info ligger på Facebook-gruppe som heter Spør Tor. 

Velg deg en kostplan (uten svin hvis du har veldig mye betennelser). Et helt nytt liv for min del. Helt vanlig mat som er lett og lage, men viktig å lese seg godt opp først. Det er basert på lite karbohydrater, men også begrenset med kalorier. Smør er altså lov, men i begrensede mengder. Bacon er også lov for de som tåler svin og ikke skal ned i vekt. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikkelsbær skrev (30 minutter siden):

Jeg følger et slikt kosthold, med stort hell. Alle muskelplager er forsvunnet, sammen med 12-15 kilo. All info ligger på Facebook-gruppe som heter Spør Tor. 

Velg deg en kostplan (uten svin hvis du har veldig mye betennelser). Et helt nytt liv for min del. Helt vanlig mat som er lett og lage, men viktig å lese seg godt opp først. Det er basert på lite karbohydrater, men også begrenset med kalorier. Smør er altså lov, men i begrensede mengder. Bacon er også lov for de som tåler svin og ikke skal ned i vekt. Lykke til!

tusen takk for et utrolig godt svar, hilsen en som var opptatt av samme spørsmål som trådstarter :) 

Anonymkode: 59248...0d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikkelsbær skrev (45 minutter siden):

Jeg følger et slikt kosthold, med stort hell. Alle muskelplager er forsvunnet, sammen med 12-15 kilo. All info ligger på Facebook-gruppe som heter Spør Tor. 

Velg deg en kostplan (uten svin hvis du har veldig mye betennelser). Et helt nytt liv for min del. Helt vanlig mat som er lett og lage, men viktig å lese seg godt opp først. Det er basert på lite karbohydrater, men også begrenset med kalorier. Smør er altså lov, men i begrensede mengder. Bacon er også lov for de som tåler svin og ikke skal ned i vekt. Lykke til!

Lavkarbo har jeg spist i snart 2,5 år, dog ikke ketogent slik jeg mener å ha skjønt at Tor forfekter? Det blir litt for ekstremt for meg, men jeg er i ferd med å stramme inn litt mer på kh. Orienterer meg mer og mer mot ren mat uten tilsetningsstoffer også, det er jo også i overenstemmelse med anti-inflammatorisk kost. :) Skal se på gruppa til Tor en gang til, takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det stemmer at dette kostholdet baserer seg på å være i ketose, og det lønner seg å være "streng" til målet en har satt seg, er oppnådd. Jeg unngår alt som inneholder mjøl, ris og mais. Og etter beste evne unngår jeg poteter og sukker (Spiser lapskaus hvis det er på menyen, og spiser et kakestykke eller is av og til).  Det er utrolig lett å følge det, når en finner gode erstatninger for alt, og jeg savner ingen ting. De første ukene kan være litt harde, for hjernen vil tenkte på alt du ikke kan spise, i stedet for å fokusere på alt det gode du kan spise :). Men etter kort tid tilpasser kroppen seg, og smerter og kilo forsvinner. Og du er nesten aldri særlig sulten. Jeg kan gå det meste av dagen uten å tenkte på mat i det hele tatt, og uten å bli sliten selv om jeg er først på jobb og deretter tar en lang sykkeltur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikkelsbær skrev (23 minutter siden):

Det stemmer at dette kostholdet baserer seg på å være i ketose, og det lønner seg å være "streng" til målet en har satt seg, er oppnådd. Jeg unngår alt som inneholder mjøl, ris og mais. Og etter beste evne unngår jeg poteter og sukker (Spiser lapskaus hvis det er på menyen, og spiser et kakestykke eller is av og til).  Det er utrolig lett å følge det, når en finner gode erstatninger for alt, og jeg savner ingen ting. De første ukene kan være litt harde, for hjernen vil tenkte på alt du ikke kan spise, i stedet for å fokusere på alt det gode du kan spise :). Men etter kort tid tilpasser kroppen seg, og smerter og kilo forsvinner. Og du er nesten aldri særlig sulten. Jeg kan gå det meste av dagen uten å tenkte på mat i det hele tatt, og uten å bli sliten selv om jeg er først på jobb og deretter tar en lang sykkeltur.

Jeg er ikke heeeelt enig med Thor så jeg velger andre veier mot til anti-inflammatorisk kosthold, det har jo store likheter med lavkarbo selvfølgelig, men jeg spiser f.eks. bønner og rotgrønnsaker. Prøver å unngå ultraprosessert mat og karbohydrater ellers, men litt blir det jo av og til. 

Etter 9 dager har de røde prikkene i huden i ansiktet forsvunnet og jeg har gått ned 1 kg, en j***** gjenstridig kilo! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler boken Kinastudien.Med grundig forskning på kosthold.Hva jeg kan forstå en ordentlig studie.Det er tidenes mest omfattende ernæringsstudie.Ordentlig forklart hvordan «farlig» mat virker på kroppen.

Anonymkode: 47188...7f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg anbefaler boken Kinastudien. Med grundig forskning på kosthold. Hva jeg kan forstå en ordentlig studie. Det er tidenes mest omfattende ernæringsstudie. Ordentlig forklart hvordan «farlig» mat virker på kroppen.

Anonymkode: 47188...7f0

Takk for tips, skal ta en titt på den, men jeg ser den er 10 år gammel og det har jo skjedd en del på den tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...