Gå til innhold

Depresjon og utbrenthet

Anbefalte innlegg

Synes den tilstanden der er mye verre enn ren depresjon. Lettere å forholde seg til et mørkt rom og mye tid i en seng/søvn, kanskje tristhet og skam. Man vet i alle fall hva man føler. Å være frakoblet er så mye mer forvirrende og vondt. Håper medisinen virker for deg på dette her TS. 

Anonymkode: b5544...784

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Synes den tilstanden der er mye verre enn ren depresjon. Lettere å forholde seg til et mørkt rom og mye tid i en seng/søvn, kanskje tristhet og skam. Man vet i alle fall hva man føler. Å være frakoblet er så mye mer forvirrende og vondt. Håper medisinen virker for deg på dette her TS. 

Har du opplevd det? Og mener du at det kan være symptomer på depresjon/angst? Og at medisin kan fungere på det jeg kjenner?

(Som sagt blitt verre med oppstart av medisin og blir ikke bedre / heller verre)

Anonymkode: 5ab1e...d49

Har så behov for å gjøre noe, få stimuli, bruke meg selv, osv, er helt i låst vakum, men når keg prøver så responderer ikke hodet som nevnt over her. Så hjelper ikke å pushe seg ut å prøve å «kjenne på noe». Låser seg enda mer og føles end mer meningsløst 

Får på en måte angst (ellernoe), sterkere symptomer av alt nevnt over om+ utslitt i hodet (og kroppen), ser uklart, gnager i hodet, osv hvis jeg prøver p gjøre noe fordi jeg har lyst å ha lyst og behov for å gjøre ting

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Får på en måte angst (ellernoe), sterkere symptomer av alt nevnt over om+ utslitt i hodet (og kroppen), ser uklart, gnager i hodet, osv hvis jeg prøver p gjøre noe fordi jeg har lyst å ha lyst og behov for å gjøre ting

Synes dette virker mer som angst enn medisinen sin skyld. 

Annonse

Glitter skrev (11 minutter siden):

Synes dette virker mer som angst enn medisinen sin skyld. 

Så evt «økt» angst av medisinen og?

leste du alle symptomene i tidligere kommentarer?

har på en måte alt for mye og alt for lite energi på en gang. Lyst, men klarer ikke og hvis prøver, utslitt. Symptomene tilstede hele tiden uansett

Vhanja skrev (10 minutter siden):

Det hjelper ikke å bare spinne på dette, TS. Du blir ikke bedre av slikt tankekjør. Du gjør deg selv ikke en tjeneste med å fortsette denne tråden slik du gjør nå.

Nei jeg vet 🙁 men trenger litt bekreftelse/forklaring  og håp 

Og jeg klarer jo ikke tenke på andre ting, jfr tidligere nevnte symptomer. Og kjenner så innmari på alt det hele tiden og føler meg ikke som meg, og har ikke noe å gjøre pga det og alle symptomene som kommer. Ignorerer jeg de blir det verre/eller angst. Ond sirkel 💛

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei jeg vet 🙁 men trenger litt bekreftelse/forklaring  og håp 

Du har fått det tidligere i tråden, men du forsetter tråden med de samme tingene likevel. Kanskje ta kontakt med fastlegen/behandler og høre det fra dem? 

Vhanja skrev (3 minutter siden):

Du har fått det tidligere i tråden, men du forsetter tråden med de samme tingene likevel. Kanskje ta kontakt med fastlegen/behandler og høre det fra dem? 

Har føyd til mer, og opplever ikke at jeg har fått bekreftelse på alle symptomene🙃 

ja legen mener jo det er angst. 

jeg bare klarer ikke håndtere disse symptomene, så noen råd? (Utenom å slutte å være på Internett 🤣)?

og vil medisin hjelpe slike symptomer?

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har føyd til mer, og opplever ikke at jeg har fått bekreftelse på alle symptomene🙃 

ja legen mener jo det er angst. 

jeg bare klarer ikke håndtere disse symptomene, så noen råd? (Utenom å slutte å være på Internett 🤣)?

og vil medisin hjelpe slike symptomer?

Jeg ville hørt med fastlegen om disse tingene. :)

Annonse

Vhanja skrev (4 minutter siden):

Jeg ville hørt med fastlegen om disse tingene. :)

Jeg gjør det. Men det er noe med bekreftelse fra andre som har opplevd lignende, da jeg syns det er så rart at det er angst/depresjon. Derfor jeg spør 😊

Jeg tenker jo at det på et vis er logisk at systemet er låst i en eller annen overlevelsesmodus, fight flight, som manifesterer seg på ulike måter..? Og at det derfor gjør at jeg ikke har noe ro, hodet er låst og jeg ikke klarer å kjenne på andre behov/tanker osv..?

så da er jo spørsmålet medisin vil roe et evt låst fight flight system (som jo er angstreaksjon) og samtidig lette de depressive dimensjonene?

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har du opplevd det? Og mener du at det kan være symptomer på depresjon/angst? Og at medisin kan fungere på det jeg kjenner?

(Som sagt blitt verre med oppstart av medisin og blir ikke bedre / heller verre)

Ut fra din beskrivelse vil jeg si ja, men er jo ikke inni din kropp og vet eksakt hvordan du har det. Jeg har ikke prøvd ut medisiner lenge nok til å si om det kan hjelpe, men er i en prosess nå som jeg skal forsøke å ikke avbryte. 

Jeg leste Kuptons svar på noe et eller annet sted, der han nevnte begrepet adhedoni, anhedoni eller lignende. Jeg lærte noe nytt der som jeg kjenner meg igjen i. Men dette dekker det ikke helt, hverken hos deg eller meg. Det går en del lenger..  Den frakobletheten du snakker om har for meg også vært der som derealisasjon, depersonalisering i tillegg til å mangle gleden og de andre tingene. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ut fra din beskrivelse vil jeg si ja, men er jo ikke inni din kropp og vet eksakt hvordan du har det. Jeg har ikke prøvd ut medisiner lenge nok til å si om det kan hjelpe, men er i en prosess nå som jeg skal forsøke å ikke avbryte. 

Jeg leste Kuptons svar på noe et eller annet sted, der han nevnte begrepet adhedoni, anhedoni eller lignende. Jeg lærte noe nytt der som jeg kjenner meg igjen i. Men dette dekker det ikke helt, hverken hos deg eller meg. Det går en del lenger..  Den frakobletheten du snakker om har for meg også vært der som derealisasjon, depersonalisering i tillegg til å mangle gleden og de andre tingene. 

Du mener at adhedoni går lengre?

er du dignistisert med depresjon? Angst? Antidepressiva du prøver? Kan jeg spørre hvor lenge du har prøvd?

jeg opplever at mye av det jeg har skrevet her her forverret seg etter medisinering 

Hvordan fungerer det da hvis medisinen virker? Får man følelsene og kontakt med omverden tilbake? Jeg er helt inni meg selv, sansene fungerer dårlig - klarer ikke orientere meg ordentlig og være « våken», opplever å se uklart på avstand i åpne omgivelser, tenker ikke logisk eller klarer planlegge eller tenke eller være tilstede i NOE! Er ekstremt ekkelt å ikke klare å komme seg ut av det

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du mener at adhedoni går lengre?

er du dignistisert med depresjon? Angst? Antidepressiva du prøver? Kan jeg spørre hvor lenge du har prøvd?

jeg opplever at mye av det jeg har skrevet her her forverret seg etter medisinering 

Slik jeg forstår begrepet adhedoni, handler det om manglende evne til å føle glede og interesse. Det er tilfellet for meg. Jeg ser ikke frem til ting og jeg klarer ikke å glede meg over ting. Vet ikke om dette er del av en depresjon som fortsatt er, eller om det er en tilstand som kommer til å vare for alltid. Jeg vil helst være alene, mesteparten av tiden, men har ikke mulighet til det. Av og til tenker jeg at det hadde vært befriende å bryte relasjonene jeg har, men det går ikke. 

Jeg mener at det du opplever, og det jeg tidligere har opplevd i lang tid, er mer enn det dette begrepet dekker. I hvert fall ut fra det korte innblikket jeg fikk. Den frakobletheten er jo noe i tillegg. 

Akkurat nå er jeg litt engstelig og føler jeg har gitt fra meg for mye informasjon her de siste dagene, så tør ikke skrive mer detaljert akkurat nå. Men jeg har uansett ikke prøvd ut medisinene lenge nok til å kunne si noe om effekt. 

Håper dine medisiner hjelper deg. 

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvordan fungerer det da hvis medisinen virker? Får man følelsene og kontakt med omverden tilbake? Jeg er helt inni meg selv, sansene fungerer dårlig - klarer ikke orientere meg ordentlig og være « våken», opplever å se uklart på avstand i åpne omgivelser, tenker ikke logisk eller klarer planlegge eller tenke eller være tilstede i NOE! Er ekstremt ekkelt å ikke klare å komme seg ut av det

Et råd jeg selv hatet, men allikevel gir videre i mangel på noe bedre: prøv teite mindfullness øvelser. Kanskje det virker for deg. For min del merket jeg at noen typer musikk vekket noen følelser i meg. Det kan man jo også prøve. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...