Gå til innhold

Såre muskler ved vektnedgang?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har gått ned noe i vekt de siste ukene. Nå har jeg stølhet i følt alle kroppens muskler. Har noen andre opplevd det? Kan det bety at kroppen bryter ned muskler istedenfor fett? 

Stølheten skyldes ikke trening. Et alternativ er lite bevegelse? 

Anonymkode: 02242...185

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har gått ned noe i vekt de siste ukene. Nå har jeg stølhet i følt alle kroppens muskler. Har noen andre opplevd det? Kan det bety at kroppen bryter ned muskler istedenfor fett? 

Stølheten skyldes ikke trening. Et alternativ er lite bevegelse? 

Anonymkode: 02242...185

Det høres veldig rart ut, jeg har ikke hørt om det før i alle fall. Du brygger ikke på en influensa da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Har gått ned noe i vekt de siste ukene. Nå har jeg stølhet i følt alle kroppens muskler. Har noen andre opplevd det? Kan det bety at kroppen bryter ned muskler istedenfor fett? 

Stølheten skyldes ikke trening. Et alternativ er lite bevegelse? 

Anonymkode: 02242...185

såre muskler har ingenting med vektnedgang å gjøre 

Anonymkode: 16aab...c9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

agness skrev (2 timer siden):

Det høres rart ut. Siden du går ned i vekt, er det i forbindelse med at du trener? Opplever ofte støl muskulatur da jeg jobber i et flyttebyrå og har veldig mange tunge løft daglig.

Nei. Null trening nå. 

 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

såre muskler har ingenting med vektnedgang å gjøre 

Anonymkode: 16aab...c9d

Da må det være medikamenter. Null trening. 

Anonymkode: 02242...185

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nei. Null trening nå. 

 

Da må det være medikamenter. Null trening. 

Anonymkode: 02242...185

har du influensa?

Anonymkode: 16aab...c9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.11.2023 den 23.37):

har du influensa?

Anonymkode: 16aab...c9d

Nei. Og nå går det mye bedre. Har ikke vondt lenger heller , så samma hva det var. Det er over :)

Anonymkode: 02242...185

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
AnonymBruker skrev (På 15.11.2023 den 16.36):

Har gått ned noe i vekt de siste ukene. Nå har jeg stølhet i følt alle kroppens muskler. Har noen andre opplevd det? Kan det bety at kroppen bryter ned muskler istedenfor fett? 

Stølheten skyldes ikke trening. Et alternativ er lite bevegelse? 

Anonymkode: 02242...185

Jeg mistenker at du i tillegg til at du gikk ned i vekt, allerede hadde en (for) lav vekt?

 

Jeg har opplevd dette du beskriver, og min erfaring er at din antakelse er riktig om at det er kroppen som forbrenner muskler i mangel av annen næring. Jeg fikk det også bekreftet av ernæringsfysiolog som jeg ble fulgt tett opp av på den tiden. Da jeg fikk den erfaringen, hadde jeg en usunn lav BMI. Jeg så sammenhengen mellom lite matinntak og muskelverk, og at det forsvant om jeg fikk i meg mer næring.

 

Jeg tenker det er alt annet enn sunt for kroppen... Ved undervekt tar den ikke bare næring av muskler, men også andre organer der den finner næring for å opprettholde kroppens livsnødvendige funksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (På 25.12.2023 den 15.06):

Jeg mistenker at du i tillegg til at du gikk ned i vekt, allerede hadde en (for) lav vekt?

 

Jeg har opplevd dette du beskriver, og min erfaring er at din antakelse er riktig om at det er kroppen som forbrenner muskler i mangel av annen næring. Jeg fikk det også bekreftet av ernæringsfysiolog som jeg ble fulgt tett opp av på den tiden. Da jeg fikk den erfaringen, hadde jeg en usunn lav BMI. Jeg så sammenhengen mellom lite matinntak og muskelverk, og at det forsvant om jeg fikk i meg mer næring.

 

Jeg tenker det er alt annet enn sunt for kroppen... Ved undervekt tar den ikke bare næring av muskler, men også andre organer der den finner næring for å opprettholde kroppens livsnødvendige funksjoner.

Å ja. Det gikk jo fort over, men der var den perioden jeg hadde minst næringsinntak det stemte for. Jeg var og er fortsatt på normalvekt. 1 kg unna undervekt nå, men målet er at et visst område med fettreserver endres før jeg skifter retning eller stabiliserer. Har ikke så mye med bmi å gjøre. 

Merker vanvittig muskelsvinn, så tror nok du har rett i at kroppen har forsynt seg av muskelmasse. Har nylig tatt opp igjen trening og ser at jeg klarer ca. 50% vekt/belastning og eller repetisjoner sammenlignet med i sommer. Det er kjipt, så det er litt forvirring rundt prioriteringer videre nå. Slites i ulike retninger. 

Noe av poenget med å gjøre det jeg har gjort har nok vært å bryte ned kroppen, slik at smerter i diverse organer har vært en bra ting, hvis man kan si det slik. Det med musklene var mer underlig. Ikke en sunn tankegang, men det har hjulpet meg gjennom vanskelige tider de siste månedene. 

Anonymkode: 02242...185

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har nylig tatt opp igjen trening og ser at jeg klarer ca. 50% vekt/belastning og eller repetisjoner sammenlignet med i sommer. Det er kjipt, så det er litt forvirring rundt prioriteringer videre nå. Slites i ulike retninger. 

Noe av poenget med å gjøre det jeg har gjort har nok vært å bryte ned kroppen, slik at smerter i diverse organer har vært en bra ting, hvis man kan si det slik.

Anonymkode: 02242...185

Trist å lese hvordan du slites av ulike destruktive ønsker i deg som kommer av at du trolig ikke har det bra. Slike handlinger er der ofte fordi en dekker over vonde følelser/tanker. Jeg håper du har noen i helsevesenet som du kan snakke med ang. dette, for du fortjener hjelp. Å gjøre det, bør være din første prioritering nå.

 

Det du vikler deg inn i her, er en snøball som mange erfarer at ruller raskere og raskere inntil den krasjlander. Det vil du ikke - ikke når alt kommer til alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (På 30.12.2023 den 1.06):

Trist å lese hvordan du slites av ulike destruktive ønsker i deg som kommer av at du trolig ikke har det bra. Slike handlinger er der ofte fordi en dekker over vonde følelser/tanker. Jeg håper du har noen i helsevesenet som du kan snakke med ang. dette, for du fortjener hjelp. Å gjøre det, bør være din første prioritering nå.

 

Det du vikler deg inn i her, er en snøball som mange erfarer at ruller raskere og raskere inntil den krasjlander. Det vil du ikke - ikke når alt kommer til alt.

Takk for fine og reflekterte svar. Har du i dag normal bmi og uten slike tanker? 

Akkurat dette temaet tar jeg ikke opp med helsevesen fordi jeg er så mye innom nå pga depresjon. Det blir så merkelig mange temaer om jeg skal blande inn det også, dessuten går jeg ikke til pol. behandling lenger. Har dealet med dette før og det vil gå over når jeg er jevnt over frisk. 

Anonymkode: 02242...185

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.12.2023 den 23.07):

1 kg unna undervekt nå, men målet er at et visst område med fettreserver endres før jeg skifter retning eller stabiliserer.

Med en så lav vekt har du ikke noen fettreserver å slanke bort, men det vet du nok innerst inne om du tenker med den friske deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Lillemus skrev (29 minutter siden):

Med en så lav vekt har du ikke noen fettreserver å slanke bort, men det vet du nok innerst inne om du tenker med den friske deg.

Det er en del å ta av ennå faktisk. Bmi er ingen god målestokk. Prøvde spise cirka normalt i to dager nå og det resulterte i at jeg er ganske ødelagt psykisk i dag og ikke har oppe før jeg pliktene kalte. Ser på vekta at den viser 2kg mer i dag enn I helgen. Så den lave vekta er bare på tom mage. Ble skikkelig lei og tung i dag. Ikke bare utseendemessig men mentalt har jeg det veldig mye bedre uten næring i kroppen. Det er kanskje ikke verdens friskeste tanke, men merker stor forskjell på hvordan kroppen føles med og uten næring i tarm/mage, fysisk og psykisk. Men takk for at noen gikk inn på tråden og svarte. Dette er nok siste tabu jeg ikke tar opp utenom.

Anonymkode: 02242...185

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Akkurat dette temaet tar jeg ikke opp med helsevesen fordi jeg er så mye innom nå pga depresjon. Det blir så merkelig mange temaer om jeg skal blande inn det også, 

Nettopp fordi du strever med depresjon, er det en desto større grunn til å inkludere ditt problematiske forhold til mat. Jeg merket selv at en generell depresjonsfølelse økte desto lavere vekten ble. Hjernen vår blir irrasjonell og mindre fornuftig når vi ikke gir den nok næring. Det blir en dypere og dypere og negativ spiral.

 

Om det blir mange tema og baller i luften på en gang for helsevesenet - det er sannelig ikke ditt problem og ansvar, men overlat det til behandler, men sørg for at du får utbytte av hjelpen du mottar. Hvilken oppfølgning får du nå?

Lillemus skrev (16 timer siden):

Med en så lav vekt har du ikke noen fettreserver å slanke bort, men det vet du nok innerst inne om du tenker med den friske deg.

Dette støtter jeg 110%. Det kan være lett å tenke at bare vi har lagt på oss 5 kg over undervektig vekt, er det ordnet. Min erfaring var at det tok meg mer enn et halvt år å bygge fettreserver nok til ikke å gå ned i vekt igjen straks jeg spiste dårlig i en halv uke. En ting er den reelle vekten man ser, noe annet er hva kroppen klarer å lagre av reserver som den kan ta av når det trengs.

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det er en del å ta av ennå faktisk. Bmi er ingen god målestokk.

BMI er en upresis målestokk på individnivå, ja, men om en selv vet om en har en kraftig eller sped beinbyggning og tar det med i betraktningen av resultatet, kan det bli bedre. Men noe som er en minst like upresis målestokk som BMI, er å veie seg daglig eller flere ganger til dagen - det er jo-jo-resultat. Da vet en ikke hva som er riktig eller galt.

 

Kan du klare å begrense veiingen til én gang i uken på en fast dag og tid? Det er da du vil få det mest presise resultatet på egen vekt, om det er det du er ute etter. Dessuten mater du ikke det stygge spiseforstyrrede trollet på skulderen din som kun vil ha mer og mer...

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

men mentalt har jeg det veldig mye bedre uten næring i kroppen.

Jeg skal love deg en ting, at den gode følelsen av tom mage varer ikke lenge før energiløsheten, trøtthet, utkobling etc. kan overta.

 

Jeg ønsker deg lykke til - bruk hjelpeapparatet rundt deg og ikke strev med dette alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fikk meg til å google litt.

Det korte svaret er at man ikke blir støl av vektnedgang.

Det litt lengre svarer er at man kan bli støl hvis man går på altfor streng diett så musklene brytes ned:

https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2006/jan/12/healthandwellbeing.health1

Jeg synes man bør si noe om bmi i sånne tråder. Jeg er litt skeptisk til BMI, men enda mer skeptisk til "BMI  gjelder ikke meg".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (13 timer siden):

Nettopp fordi du strever med depresjon, er det en desto større grunn til å inkludere ditt problematiske forhold til mat. Jeg merket selv at en generell depresjonsfølelse økte desto lavere vekten ble. Hjernen vår blir irrasjonell og mindre fornuftig når vi ikke gir den nok næring. Det blir en dypere og dypere og negativ spiral.

 

Om det blir mange tema og baller i luften på en gang for helsevesenet - det er sannelig ikke ditt problem og ansvar, men overlat det til behandler, men sørg for at du får utbytte av hjelpen du mottar. Hvilken oppfølgning får du nå?

Dette støtter jeg 110%. Det kan være lett å tenke at bare vi har lagt på oss 5 kg over undervektig vekt, er det ordnet. Min erfaring var at det tok meg mer enn et halvt år å bygge fettreserver nok til ikke å gå ned i vekt igjen straks jeg spiste dårlig i en halv uke. En ting er den reelle vekten man ser, noe annet er hva kroppen klarer å lagre av reserver som den kan ta av når det trengs.

BMI er en upresis målestokk på individnivå, ja, men om en selv vet om en har en kraftig eller sped beinbyggning og tar det med i betraktningen av resultatet, kan det bli bedre. Men noe som er en minst like upresis målestokk som BMI, er å veie seg daglig eller flere ganger til dagen - det er jo-jo-resultat. Da vet en ikke hva som er riktig eller galt.

 

Kan du klare å begrense veiingen til én gang i uken på en fast dag og tid? Det er da du vil få det mest presise resultatet på egen vekt, om det er det du er ute etter. Dessuten mater du ikke det stygge spiseforstyrrede trollet på skulderen din som kun vil ha mer og mer...

Jeg skal love deg en ting, at den gode følelsen av tom mage varer ikke lenge før energiløsheten, trøtthet, utkobling etc. kan overta.

 

Jeg ønsker deg lykke til - bruk hjelpeapparatet rundt deg og ikke strev med dette alene.

Blir nok jo-jo ja. Veier meg ikke nå når jeg vet at jeg har gått opp. Nå er det manglende metthetsfølelse som tar over. Spiser ikke noe særlig usunt og kanskje ikke mye mer enn faktisk dagsbehov men ser på overkroppen at jeg har mat i magen/tarmen og det gjør meg ferdig. Blir trening, spising, kvitte seg med problem hvis mulig, så sliten etterpå, soving og samme runddans igjen. Alt i alt ender det nok med at jeg går opp igjen selv om jeg over flere måneder har gått ned. Har jo økt dose AD og tenker det kan være grunnen. Men hvem vet. 

Har ingen oppfølging for øyeblikket men kanskje et kurs på dps fra neste uke. Hvis jeg "får lov" og i deres øyne er stabil nok. 

Har respekt for at du sikkert har vært på dypere vann og trigges av beskrivelser som mine - beklager det - men jeg vet jo hvordan dette går videre (opp igjen) fordi jeg har sett eget mønster før. Litt ego å skrive om det online for å ikke risikere ansikt rl. 

Grendel skrev (13 timer siden):

Det fikk meg til å google litt.

Det korte svaret er at man ikke blir støl av vektnedgang.

Det litt lengre svarer er at man kan bli støl hvis man går på altfor streng diett så musklene brytes ned:

https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2006/jan/12/healthandwellbeing.health1

Jeg synes man bør si noe om bmi i sånne tråder. Jeg er litt skeptisk til BMI, men enda mer skeptisk til "BMI  gjelder ikke meg".

Takk for research jobben. Har erfart nå i målbare situasjoner at jeg har mistet masse muskler 😕 Vet ikke helt hvordan jeg løser det helt ennå. Ønsker å bygge kropp men også bryte den ned 🤷‍♀️ Ender vel opp som både svak og overvektig med mine ferdigheter, kontra slank eller sterk 😵‍💫

Anonymkode: 02242...185

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har respekt for at du sikkert har vært på dypere vann og trigges av beskrivelser som mine - beklager det - men jeg vet jo hvordan dette går videre (opp igjen) fordi jeg har sett eget mønster før. Litt ego å skrive om det online for å ikke risikere ansikt rl.

Det går helt fint - jeg trigges ikke personlig av dette. Da hadde jeg igget unna tråden. Jeg er nok i overkant engasjert fordi jeg ikke unner deg inn i en undervektsproblematikk forårsaket av restriktivt matinntak og sulting. En ting er livet her og nå, en annen sak er helseproblemene som vi påfører oss to eller fem år frem i tid - eller lenger. Vi blir det vi spiser... Men nå tar du et informert valg.

 

Har du ennå ikke fått beskjed om du kommer inn på DPS-kurset? Da synes jeg du skal kontakte de.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ender vel opp som både svak og overvektig med mine ferdigheter, kontra slank eller sterk 😵‍💫

Du må starte med å gi deg selv mer egenomsorg - jeg mener det helt oppriktig 🫶 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (På 4.1.2024 den 23.38):

Det går helt fint - jeg trigges ikke personlig av dette. Da hadde jeg igget unna tråden. Jeg er nok i overkant engasjert fordi jeg ikke unner deg inn i en undervektsproblematikk forårsaket av restriktivt matinntak og sulting. En ting er livet her og nå, en annen sak er helseproblemene som vi påfører oss to eller fem år frem i tid - eller lenger. Vi blir det vi spiser... Men nå tar du et informert valg.

 

Har du ennå ikke fått beskjed om du kommer inn på DPS-kurset? Da synes jeg du skal kontakte de.

Du må starte med å gi deg selv mer egenomsorg - jeg mener det helt oppriktig 🫶 

❤️

Nå er det trening som gjelder, så har blitt mer opptatt av proteiner og riktig mengde kalorier enn å spise helst ingenting. Det er uvant etter et par måneder med det, men kjenner at formen er bedre på mange måter. 

DPS skal jeg møte i morgen ;) Men det kurset er ikke viktig for meg lenger. Skal møte for å prate med dem men gidder ikke prøve å påvirke dem i noen som helst retning. I don't give a duck, faktisk 😆

Måtte din evne til refleksjon og gode helse vedvare🥂 Du er en knupp. Forestiller meg at du kunne vært en jeg har møtt i jobbsammenheng. Men det er nok bare tankekrøll ☺️

Anonymkode: 02242...185

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...